مقاله ویژگی های بناهای میان راهی و شبکه ی راه های ارتباطی شمال اصفهان در عصر سلجوقی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله ویژگی های بناهای میان راهی و شبکه ی راه های ارتباطی شمال اصفهان در عصر سلجوقی دارای ۳۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله ویژگی های بناهای میان راهی و شبکه ی راه های ارتباطی شمال اصفهان در عصر سلجوقی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ویژگی های بناهای میان راهی و شبکه ی راه های ارتباطی شمال اصفهان در عصر سلجوقی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله ویژگی های بناهای میان راهی و شبکه ی راه های ارتباطی شمال اصفهان در عصر سلجوقی :
تعداد صفحات :۳۲
اصفهان از صدر اسلام نقش مهمّی در تحوّلات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور داشت و در دورههایی از جمله، عصر سلجوقی به عنوان مرکز حکومت برگزیده شد. در عصر سلجوقی، گسترش راههای ارتباطی اصفهان با نواحی دیگرِ به منظور سهولت مبادلات و دسترسی به تمامی قلمرو حکومت ضرورت بیشتری یافت. به تبع آن، بر شمار بناهای خدماتی، نظامی و تجاری میانراهی افزوده شد؛ چنانکه بناهای قدیمی بازسازی و بناهایی نیز از نو ساخته شد. پرسشهای اصلی مقاله این است که تأثیر عوامل جغرافیایی و اقلیمی بر معماری بومی این بناها چگونه است؟ و ارتباط میان این بناها و شبکهی راههای ارتباطی شمال اصفهان چگونه قابل بازسازی است؟ در این مقاله، بناهای میانراهی شمال اصفهان، توصیف و تأثیر عوامل بومشناختی بر مصالح و الگوی معماری آنها تبیین و نحوهی ارتباط آنها با یکدیگر تحلیل شدهاست. سپس بر اساس یافتههای باستانشناسی و منابع تاریخی، شبکهی راههای ارتباطی این ناحیه در دوران سلجوقیان تبیین شدهاست. این محدوده در متون تاریخی با نام ناحیهی «بُرخوار» معرفی شده و از حصار شهر اصفهان تا رشتهکوههای کرکس در شمال را دربر میگرفتهاست. روش گردآوری اطّلاعات، میدانی و اسنادی است و یافتهها به روش توصیف ـ مقایسه ـ تحلیل ارائه شدهاند. در نهایت، چهار بنای میانراهی رباطسلطان، دهچی مورچهخورت، قلعه اتابکی و چالهسیاه کهنه از این دوره معرّفی شده و راههایی که از محل این بناها میگذشته، بازسازی شدهاند. سپس بر اساس وضعیت جغرافیایی، ابعاد و کارکرد فضاهای این چهار بنا، راههای ارتباطی درجهی یک و دو معرّفی شده است.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.