مقاله بررسی تطبیقی خرد در “شاهنامه” و “الأدب الصغیر و الأدب الکبیر”
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله بررسی تطبیقی خرد در “شاهنامه” و “الأدب الصغیر و الأدب الکبیر” دارای ۲۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله بررسی تطبیقی خرد در “شاهنامه” و “الأدب الصغیر و الأدب الکبیر” کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی تطبیقی خرد در “شاهنامه” و “الأدب الصغیر و الأدب الکبیر”،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله بررسی تطبیقی خرد در “شاهنامه” و “الأدب الصغیر و الأدب الکبیر” :
تعداد صفحات :۲۹
بررسی تطبیقی خرد در «شاهنامه» و «الأدبالصغیر و الأدبالکبیر» حسین تکتبار فیروزجائی* علی شمساللهی چکیده حکیمان ایران باستان به اندرزهای اخلاقی و مضامینی چون خوشاخلاقی، سیاست، زهد، دوستی و بخصوص خرد وخردورزی گرایش شدیدی داشتهاند. این اندرزها و مضامین از راه ترجم متونِ پهلوی به عربی به ادبیات عرب راهیافت و استقبال مردمان عرب از فرهنگ ایران زمین را درپیداشت که اعتراف محققان و اندیشمندان عرب به تأثیر فرهنگِ ایرانیان، گواه براین مطلب میباشد. عنصر خرد بعنوان یک اندیشه ایرانی و بعنوان یکی از عناصر پیشبرد حیات بشریت به اوج قلهتعالی و انسانیت، در آثار ادیبان مختلف سرتاسر جهان نمودی بس آشکار دارد. از نمون این آثار کتابِ «الأدبالصغیر و الأدب الکبیرِ» ابنمقفع و کتابِ «شاهنام» حکیم ابوالقاسم فردوسی است که مضامینِ خردی همچون عناصری پویا در هر دو اثر بهچشم میخورد. مشابهتِ مضمون» خرد و خردورزی» در این دو اثر بیانگرِ مشترک بودنِ منابعِ مورد استفاده نویسندگان و سیراب شدن از سرچشمههایِ خرد ناب حکیمان ایران باستان است. نگارندگانِ این مقاله برآنند تا با بررسی تطبیقی عناصر مشترکِ خردی در آثار مذکور و بیان شباهتهایِ مضمونی واژه خرد، اثبات نمایند که ابنمقفع و فردوسی در تألیف اثرشان از منبعی واحد بهره جستهاند. واژههای کلیدی: خرد، ابنمقفع، فردوسی، شاهنامه، الأدبالصغیر و الأدبالکبیر
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.