پیشینه و مبانی نظری فایل آموزش پیش دبستانی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
پیشینه و مبانی نظری فایل آموزش پیش دبستانی دارای ۳۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پیشینه و مبانی نظری فایل آموزش پیش دبستانی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز پیشینه و مبانی نظری فایل آموزش پیش دبستانی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پیشینه و مبانی نظری فایل آموزش پیش دبستانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پیشینه و مبانی نظری فایل آموزش پیش دبستانی :
پیشینه و مبانی نظری فایل آموزش پیش دبستانی
ماهیت آموزش پیش دبستانی
توجه به آموزش و پرورش پیش از دبستان مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است. در بعضی کشورها، تقریباً هم کودکان قبل از ورود به دبستان، در این مراکز تربیتی پرورش مییابند (صافی، ۱۳۸۷). در نظام آموزشی ایران، کودکان کمتر از سه سال در مهدکودک، کودکان سه، چهار و پنج ساله در کودکستان، و از پنج سال به بالا در دورههای آمادگی آموزش میبینند. اغلب مؤسسات آموزش قبل از دبستان را بخش خصوصی، به صورت مراکز غیر انتفاعی و تحت نظارت بهزیستی کشور اداره میکنند. وظیف اصلی آنها مراقبت از کودکان و پاسخگویی به نیازهای زیستی، بهداشتی و روان شناختی آنان است (کاکیا، ۱۳۸۵، به نقل از ضیایی نجف آبادی، ۱۳۸۶).
دور پیشدبستان یا دور آمادگی در نظام آموزشی ایران، دورهای است که کودکان در یک یا دو سال قبل از ورود به دبستان میگذرانند. این دوره جهت آماده ساختن کودکان برای ورود به دبستان است (شورای عالی آموزش و پرورش، ۱۳۹۲).
کول (۱۹۹۱)، برنام آموزش و پرورش پیش از دبستان را چنین تعریف کرده است: کودک محور است و از رویکرد بازی و فعالیت پیروی میکند، محیط بازی محرکی را برای تحول شناختی، کلامی، اجتماعی، عاطفی و جسمی کودک فراهم میآورد، کودکان را برای دوران ابتدائی آماده میکند، این برنامه مبنایی برای تحول خواندن، نوشتن و حساب کردن تشکیل میدهد، تعامل با محیط، مشارکت فعال در فعالیتهای گروهی و تواناییهای حل مسائل خلاق را در کودکان تقویت میکند، بر تدارک تجارب برای کودکان تأکید دارد به طوری که تحول مهارتهای مربوط به روند یادگیری آنها را تضمین کند، بر طراحی از قبل و جدولبندی و نظم در برنامهها تکیه دارد اما در عین حال نسبت به نیازهای کودکان انعطاف پذیر است، به طور غیر مستقیم کنترل خود و انضباط درونی را در کودکان بهبود میبخشد (ترجم مفیدی، ۱۳۸۶، راه پیما، ۱۳۸۸).
۲-۴-۱- اهمیت و ضرورت آموزش پیش دبستان:
امروزه، اهمیت و ضرورت آموزش و پرورش در دور پیش دبستان بیش از گذشته مورد نظر است. افزایش مداوم تعداد مادران شاغل، گسیختن وابستگیها و نظام خانوادههای سنتی، تنشهای روانی حاصل، که ناشی از الگوی های زندگی کنونی است، موجب گشته که کودکان اغلب از منابع یک محیط محرک و بر انگیزنده برخوردار نباشند. کودکان مناطق محروم به ویژه از این نظر، محرومیت های بیشتری را متحمل می شوند. از آن جا که والدینی که بیسواد هستند، توانایی تعامل مؤثر و مفید با کودکان خود را ندارند و نمیتوانند به تحول مطلوب و مناسب گفتار و زبان کودک و مهارتهای شناختی کودک خود کمک کنند. فقدان تسهیلات، وسایل و مواد مانند اسباب بازی، کتاب، امکانات بازی و غیره به محرومیتهای آنان میافزاید (کول، ۱۹۹۱، ترجم مفیدی). از این رو آموزش پیش دبستانی در این زمینه بسیار با اهمیت است، زیرا یک برنام آموزش پیشدبستانی مناسب برای این دوره، تجاربی محرک و مفید برای تحول شناختی، زبانی، جسمانی، عاطفی و اجتماعی فراهم میآورد. اگر این نوع برنامهها به گونهای مؤثر سازمان داده شوند، محرومیتهای ناشی از کمبودهای محیط خانه را جبران میکند و کودک را برای ساختن مبنایی قوی برای سهولت تحول بعدی و بارور کردن استعدادهایش یاری میکند (همان). بنابراین آموزش پیش از دبستان به نوعی باعث برقراری عدالت اجتماعی در جامعهمی شود. کودکان خانواده های محروم و روستایی که ازمحیط خانوادگی مساعدی در زمین تحول و یادگیری برخوردارنبوده اند، با استفاده از برنامه های آموزش پیش از دبستان می توانند تاحدی فاصل خود رابا کودکان خانواده های مرفه کم کنند (طالب زاده نوبریان، ۱۳۸۷).
…
قسمتی از منابع فارسی :
۱) احدی، ح، بنی جمالی، ش. (۱۳۸۸). روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک). تهران: جیحون.
۲) احدی، ح، جمهری، ف. (۱۳۸۲). روان شناسی رشد نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میانسالی، پیری). تهران: پردیس.
۳) احمدپناه، م. (۱۳۷۷). بررسی و مقایسه تحول شناختی و اخلاقی در کودکان شهری و روستایی. روانشناسی. (۸): ۳۸۷-۳۶۹.
۴) اسحاق نیا، س. (۱۳۷۲). بررسی تأثیر آموزش و پرورش پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی و سازگاری عاطفی، عاطفی کودکان دبستانی در شهرستان تربیت حیدریه- استان خراسان. کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
۵) اسعدی، س، امیری، ش، و مولوی، ح. (۱۳۸۶). بررسی تحول شناخت اجتماعی و رابط آن با طراز تحول شناختی در کودکان. مطالعات تربیتی و روانشناسی. ۸ (۱): ۱۵۴-۱۳۷.
۶) ال سولسو، ا (۱۳۸۱). روانشناسی شناختی (ترجم فرهاد ماهر). تهران: رشد.
۷) السون، ا. و هرنگهان، ب. (۲۰۰۵). مقدمه ای بر نظریه های یادگیری. ترجم علی اکبر سیف (۱۳۸۶). تهران: دوران.
….
قسمتی از منابع لاتین :
۱. Agger, C. (2007). Conservation of Number Task with Small and Large Quantities on Male and Female Preschool Children. Indiana Undergraduate Journal of Cognitive Science, ۲۸.
۲. Aguilar, R., & Tansini, R. (2010). Pre-School Education and School Performance .The Case of Public Schools in Montevideo. rapport nr.: Working Paper Economics 434.
۳. Amsel, E., & Byrnes, J. P. (Eds.). (2002). Language, literacy, and cognitive development: the development and consequences of symbolic communication. Psychology Press.
۴. Anderson, L. M., Shinn, C., Fullilove, M. T., Scrimshaw, S. C., Fielding, J. E., Normand, J., & Carande-Kulis, V. G. (2003). The effectiveness of early childhood development programs: A systematic review. American journal of preventive medicine, ۲۴(۳), ۳۲-۴۶.
۵. ARI, M., BAL, S., TUGRUL, B., UZMEN, S., & AYDOGAN, S. (2000). HELPING SIX YEAR OLD KINDERGARTEN CHILDREN TO ACQUIRE THE CONCEPT OF CONSERVATION THROUGH TRAINING. Hacettepe Universitesi E itim Fakültesi Dergisi, ۱۸, ۱۷-۲۵.
۶. Arthur J. Reynolds, Judy A. Temple, Dylan L. Roberston, Emily A. Mann, MSSW, (2001): Long-term Effects of an Early Childhood, Intervention on Educational Achievement and Juvenile Arrest, A 15- Year Follow- up of Low- Income Children, in Public schools, American Medical Association JAMA, 283 (18), 23-39.
۷. Bakhurst, D., & Shanker, S. G. (Eds.). (2001). Jerome Bruner: Language culture and self. Sage.
۸. Bakken, L., Thompson, J., Clark, F. L., Johnson, N., & Dwyer, K. (2001). Making conservationists and classifiers of preoperational fifth-grade children. The Journal of Educational Research, ۹۵(۱), ۵۶-۶۱.
…
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.