عنوان فارسی: واکاوی مفهوم «تعلیم اسماء» در قرآن (عنوان عربی: مفهوم «تعلیم الأسماء» فی القرآن)


در حال بارگذاری
16 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: واکاوی مفهوم «تعلیم اسماء» در قرآن (عنوان عربی: مفهوم «تعلیم الأسماء» فی القرآن) دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: واکاوی مفهوم «تعلیم اسماء» در قرآن (عنوان عربی: مفهوم «تعلیم الأسماء» فی القرآن)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: واکاوی مفهوم «تعلیم اسماء» در قرآن (عنوان عربی: مفهوم «تعلیم الأسماء» فی القرآن)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: واکاوی مفهوم «تعلیم اسماء» در قرآن (عنوان عربی: مفهوم «تعلیم الأسماء» فی القرآن) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : مطالعات تفسیری

تعداد صفحات :۲۱

چکیده فارسی:در قرآن کریم از جمله در آیات ۳۰ تا ۳۳ بقره، از تعلیم «اسماء» به حضرت آدم علیه السلام، به مثابه خلیفه برگزیده الهی در زمین، یاد شده است اما با توجه به بیان سربسته قرآن و عدم انسجام و همگونی لازم در روایات تفسیری، آراء مفسران نیز در تحلیل آن مختلف است. در مقاله حاضر سه دیدگاه متمایز دراین باره مطرح شده است: دیدگاه اول به معنای ظاهری تعلیم اسماء و حمل آن بر آموزش نام های اشیاء نظر دارد؛ دومین دیدگاه افزون بر نام های اشیاء، خصوصیات و معانی دقیق و گسترده اشیاء را نیز در این تعلیم مطرح می کند؛ در سومین دیدگاه از اسماء، تحلیلی فلسفی عرفانی ارائه شده است و آن را به حقایق نورانی فراتر از عالم طبیعت تفسیر کرده است. دو دیدگاه نخست با نقد جدی همراه است و دیدگاه سوم قابل دفاع است. در عین حال بر اساس برخی شواهد روایی از وجه دیگری نیز می توان در تحلیل علم الاسماء و نسبت تعلیم اسماء با جریان جعل خلافت سخن گفت که با ساختار آیات نیز همگون تر است. بر پایه این وجه، اسماء به همان نام و نشان های متعارف افراد خاصی از اولیاء و حجت های الهی قابل تفسیر است.
چکیده عربی:جاءت فی القرآن الکریم آیات حول تعلیم الأسماء لآدم (ع) بصفته خلیفه الله فی الأرض، ومنها ما جاء فی الآیات ۳۰ الی ۳۳ من سوره البقره، ولکن فی ضوء ما جاء من بیان یتسم بالغموض فی القرآن وعدم الإنسجام والتناغم اللازم فی الروایات التفسیریه، لذلک جاءت آراء المفسرین متضاربه ومختلفه فیه. فی هذا البحث طرحت ثلاثه رؤی متباینه فی هذا الخصوص: الرؤیه الاولی تقول بالمعنی الظاهری لتعلیم الأسماء وتُحمل علی تعلیم أسماء الأشیاء. أما الرؤیه الثانیه فبالإضافه الی تعلیم أسماء الأشیاء فإنها تشیر أیضاً الی أن هذا التعلیم یتضمن أیضاً تعلیم خصائص الأشیاء ومعانیها الدقیقه ونطاقها. فی الرؤیه الثالثه هناک نظره تحلیلیه فلسفیه عرفانیه للأسماء تفسرها بحقائق نورانیه تتعدی عالم الطبیعه. الرؤیتان الأولتان توجه لهما انتقادات لیست بالهیّنه. والرؤیه الثالثه قادره علی الصمود أمام النقد. وفی الوقت ذاته یمکن استناداً الی بعض الشواهد المستمده من الأحادیث، الإشاره الی وجه آخر فی تحلیل علم الاسماء والعلاقه بین تعلیم الأسماء وقضیه جعل الخلافه، وهو قول أکثر انسجاماً مع بنائیه الآیات. وفقاً لهذا الوجه، یمکن تفسیر الأسماء بتلک المسمیات والمعالم المتعارف لأفراد خاصین من الأولیاء والحجج الإلهیین.

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: آیه ۳۰ تا ۳۳ بقره، تعلیم اسماء، خلیفه الهی، حضرت آدم علیه السلام (کلیدواژه عربی: الآیات۳۰ الی ۳۳ من سوره البقره، تعلیم الأسماء، الخلیفه الإلهی، آدم (ع))

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.