تحلیل متن کوفی آرایه معماری قوام الدین شیرازی در گازرگاه هرات


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
10 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحلیل متن کوفی آرایه معماری قوام الدین شیرازی در گازرگاه هرات دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحلیل متن کوفی آرایه معماری قوام الدین شیرازی در گازرگاه هرات  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحلیل متن کوفی آرایه معماری قوام الدین شیرازی در گازرگاه هرات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحلیل متن کوفی آرایه معماری قوام الدین شیرازی در گازرگاه هرات :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)

تعداد صفحات :۲۴

آرایه های معماری ایرانی- اسلامی، همواره برای پژوهشگران حوزه هنر و معماری بااهمیت بوده است. استاد قوام الدین بن زین الدین شیرازی (سال های فعالیت ۲۴۸ -۳۱۸ ه. ق.)، از جمله معماران تاثیرگذار در حوزه معماری ایرانی- اسلامی و آرایه های وابسته به آن است که به سبب موثر بودنش در این حوزه، شخصیت وی مهم قلمداد می شود. این پژوهش به منظور کشف شیوه طراحی قوام الدین شیرازی در نقش و نوشته کوفی معقلی، «مربع آیه ۸۴ سوره اسراء» (که در این مقاله به اختصار نقش مربعی خوانده می شود)، واقع در زیارتگاه خواجه عبدالله انصاری که در گازرگاه هرات قرار گرفته، انجام شده است. هدف دستیابی به رابطه بین آرایه نقش مربعی و منبع الهام بخش آن است. پرسش این است: نظام طراحی قوام الدین در آرایه معماری نقش مربعی قرار گرفته در زیارتگاه خواجه عبدالله انصاری، بر چه مبنایی است؟شیوه پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. در گردآوری اطلاعات علاوه بر مراجعه به منابع تاریخی مکتوب و نوشته های خواجه عبدالله انصاری، مشاهده نقش مربعی به مثابه منبع دست اول معماری نیز، مدنظر بوده است.با بررسی اطلاعات مختلف و تفاسیر انجام شده از نقش مربعی به دست خواجه عبدالله انصاری در کتاب “صد میدان” ذیل میدان ارادت درمی یابیم: آیه یادشده اشاره به اهمیت نیت در نماز دارد؛ نیتی که آداب معنوی نماز است؛ سفری که شروع آن با نیت پاک صورت می پذیرد و اگر در نیت خلل باشد کل سفر بی فایده خواهد بود. مفهومی که قوام الدین نیز بر پایه آن شالوده آرایه نقش مربعی را بنا می نهد. با مشاهده و بررسی نحوه قرارگیری این آیه در چهار طرف مربع و تکرار متن نماز در داخل مربع به صورت کوفی معقلی، درمی یابیم قوام الدین از طریق محاط کردن متن آیه “قل کل یعمل علی شاکلته” در اطراف مربع؛ مفهوم آیه مزبور را به طور عینی به کل مطالب داخل مربع تسری داده و از این طریق، ترجمان بصری مفاهیم خواجه عبدالله را در قالب آرایه معماری عینیت بخشیده است.

کلید واژه: معماری ایرانی- اسلامی، آرایه معماری، قوام الدین شیرازی، صد میدان

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.