عنوان فارسی: شکاف میان معرفت و فعل اخلاقی در اندیشه ابن سینا (عنوان عربی: الفجوه بین المعرفه الأخلاقیه والفعل الأخلاقی فی فکر ابن سینا)


در حال بارگذاری
16 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: شکاف میان معرفت و فعل اخلاقی در اندیشه ابن سینا (عنوان عربی: الفجوه بین المعرفه الأخلاقیه والفعل الأخلاقی فی فکر ابن سینا) دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: شکاف میان معرفت و فعل اخلاقی در اندیشه ابن سینا (عنوان عربی: الفجوه بین المعرفه الأخلاقیه والفعل الأخلاقی فی فکر ابن سینا)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: شکاف میان معرفت و فعل اخلاقی در اندیشه ابن سینا (عنوان عربی: الفجوه بین المعرفه الأخلاقیه والفعل الأخلاقی فی فکر ابن سینا)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: شکاف میان معرفت و فعل اخلاقی در اندیشه ابن سینا (عنوان عربی: الفجوه بین المعرفه الأخلاقیه والفعل الأخلاقی فی فکر ابن سینا) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : پژوهش نامه اخلاق

تعداد صفحات :۲۵

چکیده فارسی:سقراط بر این باور بود که میان معرفت و فعل اخلاقی، هیچ شکافی وجود ندارد، چراکه معرفت انسان، موجب تحقق فعل می شود. ارسطو ضمن انتقاد از این نگره سقراط، علت شکاف میان معرفت و فعل اخلاقی را ضعف اراده می دانست. ابن سینا نیز برخلاف سقراط، معرفت را شرط کافی فعل در نظر نمی گرفت، اما برخلاف ارسطو، تاثیر میل بر اراده را هم علت شکاف میان معرفت و فعل اخلاقی نمی دانست، بلکه از نظر او، اراده ناشی از معرفت عقلانی، موجب تحقق فعل اخلاقی می شود. وی در تبیین مساله شکاف میان معرفت و فعل اخلاقی، چندین علت درونی و بیرونی را برمی شمرد که مانع از تحقق معرفت عقلانی در انسان می شوند. بنابراین اگر معرفت بر پایه سستی نظیر وهم و خیال ابتنا داشته باشد و از جنس عقل نباشد، فعل تحقق نمی یابد و اگر هم تحقق یابد، غیراخلاقی است. علاوه بر این، ابن سینا با تفسیر عقلی از آیات و روایات، بر گفته های خویش شاهد می آورد و درنهایت معتقد می شود که عواملی نظیر عبادت حقیقی، حاکمیت عقل بر سایر قوا و تحقق معرفت یقینی، موجب رفع شکاف میان معرفت و فعل اخلاقی می شوند.

چکیده عربی:لا یری سقراط أیه فجوه بین المعرفه الأخلاقیه والفعل الأخلاقی؛ وذلک لأن معرفه الإنسان، تؤدی الی تحقیق الفعل. انتقد ارسطو فکره سقراط هذه، وکشف أن السبب فی الفجوه والفاصل بین المعرفه الأخلاقیه والفعل الأخلاقی هو ضعف الإراده. وذهب ابن سینا أیضاً فی اتجاه مخالف لما ذهب الیه سقراط، واعتبر ان المعرفه لیست شرطاً کافیاً للفعل؛ ولکنه قال علی عکس ما قاله ارسطو، ولم یقرّ بصحه تأثیر الرغبه فی الإراده وانها السبب فی وقوع الفاصل بین المعرفه والفعل الأخلاقی؛ وانما یری أن الإراده الناتجه عن المعرفه العقلانیه، تفضی الی تحقیق الفعل الأخلاقی. وقد طرح عده أسباب داخلیه وخارجیه لتبیین مسأله الفاصل بین المعرفه والفعل الأخلاقی باعتبارها مانعه من تحقیق المعرفه العقلانیه لدی الإنسان. وعلی هذا الأساس إن کانت المعرفه مبنیه علی أساس رخوٍ کالوهم والخیال ولم تکن من سنخ العقل، فهی لا تنتج فعلاً، بل حتی لو انتجته سیکون فعلاً غیرأخلاقی. وفضلاً عن ذلک انتهی ابن سینا ـ حسب قوله ـ من خلال تفسیر عقلی للآیات والروایات، الی الإتیان بشاهد، جعله فی نهایه الأمر یعتقد أن عوامل مثل العباده الحقیقیه، وتحکّم العقل بسائر القوی وبلوغ المعرفه الیقینیه، تؤدی الی إزاله الفجوه الفاصله بین المعرفه والفعل الأخلاقی.

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: ابن سینا، معرفت اخلاقی، فعل اخلاقی، اراده، عقل، عبادت حقیقی (کلیدواژه عربی: ابن سینا، المعرفه الأخلاقیه، الفعل الأخلاقی، الإراده، العقل، العباده الحقیقیه)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.