مبانی نظری زبان علم، نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری زبان علم، نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره دارای ۴۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری زبان علم، نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری زبان علم، نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری زبان علم، نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری زبان علم، نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره :

مبانی نظری زبان علم، نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره

توضیحات: ۴۱صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه زبان و ادبیات انگلیسی، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

تعریف زبان علم

پیش از هر چیز لازم است دربار چیستی زبان علم به قطعیت برسیم. زبان علم آن گون کاربردی[۱] از هر زبان است که در علم به کار می­رود. البته منظور از این جمله، وجوه تمایز موجود میان زبان­های علوم مختلف نیست بلکه هدف، توجه به وجوه تشابه میان هم زبان­های هم علوم است؛ این که آن کدام ویژگی­ها هستند که در هم گونه­های کاربردی هم علوم وجود دارند و لاجرم موجب می­شوند گونه­های مزبور همگی از گونه­های کاربردی دیگری که برای مقاصدی سوای مقاصد علمی به کار می­روند، جدا و متمایز بمانند (حق­شناس، ۱۳۷۲).

……………….

– نقش­های زبانی یاکوبسن

در این بخش به معرفی نقش­های شش­گان زبان و موقعیت زبان علم و نیز زبان ادب در میان این نقش­ها می­پردازیم.

– نقش ارجاعی و گون زبانی

در نقش ارجاعی زبان جهت‌گیری پیام به سوی موضوع پیام است. زمانی که در یک ارتباط زبانی نقش ارجاعی پررنگ‌تر باشد، هدف صحبت دربار موضوعی در جهان خارج است به طوری که بتوان صحت و سقم گزاره را با توجه به ملاحظات جهان خارج محک زد. بدیهی است که صحت یا سقم یک گزاره، زمانی امکان محک خوردن دارد که آن گزاره از معنای روشن و بدون ابهام برخوردار باشد. لذا زمانی که هدف از ایجاد ارتباط زبانی، نقش……….

……………….

– نقش عاطفی و گون زبانی

………………….

– نقش ترغیبی و گون زبانی

این نقش مخاطب‌‌محور است و زمانی مطرح می­شود که هدف از ارتباط زبانی ایجاد واکنش نزد مخاطب باشد. جملات دارای ساخت امری بارزترین نمون نقش ترغیبی هستند. بدیهی است که امکان تعیین ارزش صدق و کذب در مورد جملات امری موضوعیت ندارد. جمل دارای نقش ترغیبی می‌تواند عقل یا عاطف مخاطب را هدف قرار دهد. در اموری نظیر انجام کار، ترغیب عقل و در امور زیبایی‌شناسانه، ترغیب احساس و عاطفه مد نظر قرار می‌گیرد (گیرو ۱۹۷۳: ۲۱)………

………………..

– نقش فرازبانی و گون زبانی

………….

– نقش همدلی و گون زبانی

……………….

– نقش ادبی و گون زبانی

……………..

– مقایس زبان علم و زبان روزمره

……………..

– مقایس زبان علم و زبان ادبیات

……………….

-معیارهای تمایز اثر زبانی از اثر ادبی

………………

– معیار ساختاری

………………

– معیار نقشی

…………

-معیار نشانه­شناختی

…………….

– پیوستار زبان علم و زبان ادب

……………..

– برنامه­ریزی برای زبان و واژه­گزینی

………………

– معضلات و تبعات وام­گیری واژگان

……………..

-رشد در واژه­های علمی و فنی

یکی از ویژگی­های بسیار مهم مفاهیم علمی و فنی رشد آن­هاست. این ویژگی در علوم سنتی بسیار کم­رنگ و کم­اهمیت است اما امروزه به دلیل شتاب گرفتن رشد علم و اختراع دستگاه­های مختلف، هر روز شاهد خلق واژه­هایی در حوزه­های گوناگون علمی هستیم (منصوری، ۱۳۹۰). سرعت بالای پیشرفت علم موجب شده­است دانشمندان و فعالان هر رشت علمی بکوشند یا واژه­هایی را برای نامیدن چیزها، روش­ها، کنش­ها، حقایق و مانند این­ها برگزینند که زایایی لازم را برای بسط دادن و عمق دادن به آن شاخه از دانش را داشته­باشند و یا در ساختن واژه­های جدید واژه­های پیشین را پایه قرار دهند. در خصوص این مورد اخیر، می­توان فعل tolase را……………..

…………………..

-بی­توجهی گویشوران زبان به زبان فنی

………………….

منابع فارسی

باقری، فاطمه (۱۳۸۹). بررسی میزان انطباق وازه­های پایه در کتاب­های آموزش زبان فارسی با نیازهای فارسی­آموزان خارجی، پایان نام کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.

حق­شناس، علی­محمد (۱۳۷۲). «در جستجوی زبان علم». مجموعه مقالات سمینار زبان فارسی و زبان علم، (صص. ۶-۱۳). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

شقاقی، ویدا (۱۳۸۷). مبانی صرف. چاپ دوم. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(سمت).


[۱] register

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.