مبانی نظری و پیشینه فایل جهت گیری مذهبی (فصل دو)
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مبانی نظری و پیشینه فایل جهت گیری مذهبی (فصل دو) دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مبانی نظری و پیشینه فایل جهت گیری مذهبی (فصل دو) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مبانی نظری و پیشینه فایل جهت گیری مذهبی (فصل دو)۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری و پیشینه فایل جهت گیری مذهبی (فصل دو)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه فایل جهت گیری مذهبی (فصل دو) :
مبانی نظری و پیشینه فایل جهت گیری مذهبی (فصل دو)
در ۲۳صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری فایل)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
…
جهت گیری مذهبی
طی سالیان طولانی برخی اندیشمندان مذهب را عامل عقبماندگی جوامع تلقی میکردند، اما در گذر زمان مشخص شد که نه تنها مذهب الهی عامل عقبماندگی نیست بلکه میتواند عامل پیشرفت جوامع نیز باشد. در این زمینه و با این ادعا این پرسش مطرح میشود که آیا مذهب میتواند بهعنوان یک عامل محرک مانند سرمایه فیزیکی بر توسعه و حتی تولید, توزیع و مصرف اثر مثبت داشته باشد؟ در اینجا سعی شده است مذهب از بعد اثرگذاری بر این عوامل و پدیدهها به عنوان سرمایه مذهبی تعریف شود. در اینجا یادآور میشویم که منظور ما از مذهب، انحرافهای ایجاد شده در بعضی مقاطع زمانی برای بهرهبرداری سیاسی, استحکام حکومت و یا خام کردن مردم جامعه همچون دوران پس از اوجگیری حکومت عباسیان و پس از آن عثمانیها و یا صفویان و چرخش مسیر تبلیغات آموزههای مذهبی به سمت حفظ منافع حاکمان نیست, بلکه مذهبی واقعی و خالص که همراه آموزههای پیشبرنده در جامعه مطرح است.
۲-۴-۱- سرمایه مذهبی
در ابتدای این بحث این نکته را یادآور میشویم که منظور ما از مذهب, تحریفهای موجود در مذاهب و یا انحرافهای ایجاد شده در بعضی مقاطع زمانی برای بهرهبرداری سیاسی, استحکام حکومت و یا خام کردن مردم جامعه همچون دوران پس از اوجگیری حکومت عباسیان و پس از آن عثمانیها و یا صفویان و چرخش مسیر تبلیغات آموزههای مذهبی به سمت حفظ منافع حاکمان نیست, بلکه مذهبی که همراه آموزههای پیشبرنده در جامعه (مانند صدر اسلام و حتی چند قرن اول اسلام) مطرح است. بر این اساس سرمایه مذهبی به مجموعه نهادها, عملکردها، تجربهها، اعتقادات، باورها، ارزشها، دانش، قوانین و مقررات، نمادها و واقعیتهای محیطی فیزیکی و غیر فیزیکی و مانند آن در جامعه میگوییم که از وجود مذهب و ایمان مذهبی نشأت گرفته باشد. سرمایه مذهبی را به دو بخش سرمایه مذهبی فردی و سرمایه مذهبی اجتماعی تفکیک میکنیم. سرمایه مذهبی در این قالب تعریف و تشریح مناسبتری پیدا میکند. سرمایه مذهبی فردی: به مجموعه مذهب انتخابی و اعتقادات، باورها، دانش، تجربهها، ارزشها و عادتهای حاصل از ایمان مذهبی و یا درباره مذهب نزد فرد، سرمایه مذهبی فردی میگوییم. به عبارت دیگر به عناصر مذهبی شکلدهنده و ساختار بخش رفتارهای فرد، سرمایه مذهبی فردی میگوییم که این عناصر بهطور خلاصه عبارتاند از: کیفیت مذهب انتخابی فرد، اعتقادات، باورها، دانش، هنجارها، تجربهها و عادتهای مذهبی فردی. در اثرگذاری این سرمایه، نقش اساسی را عمق و گستردگی هریک از عناصر شکلدهنده آن ایفا میکنند که محور و پایه این عمق, ایمان مذهبی فرد است. پس از بیان سرمایه مذهبی اجتماعی به این موضوع اشاره میکنیم. سرمایه مذهبی اجتماعی: به مجموعه نهادها، عملکردها، قوانین و مقررات، ارزشها، اعتقادات، باورها، هنجارها، دانش، نمادها و سمبلهای برخواسته و شکلدهنده ساختار مذهبی جامعه، سرمایه مذهبی اجتماعی میگوییم. به عبارت دیگر میتوان گفت مجموعه عناصر شکلدهنده ساختار مذهبی هر جامعه, سرمایه مذهبی آن جامعه است که این عناصر عبارتاند از:
کیفیت مذهب حاکم در جامعه (اصول اعتقادی و قوت، دقت و صحت آن).
نهادهای مذهبی جامعه.
عملکردهای مذهبی نهادهای اجتماعی.
قوانین و مقررات مذهبی حاکم در جامعه.
اعتقادات، باورها، ارزشها و هنجارهای مذهبی جامعه.
دانش و مهارتهای مذهبی جامعه.
فضاها، نمادها و سمبلهای مذهبی جامعه.
و مانند اینها.
۲-۴-۲- سرمایه مذهبی و ایمان
ایمان به منزله تصدیق قلبی با رسوخ در عمق وجود انسانها, باعث فراگیر شدن اثر مذهب و آموزههای آن در همه رفتارهای انسان میشود، از اینرو میتوان ایمان را مایه و نهاد اصلی سرمایه مذهبی فردی دانست. البته ایمان با اثرگذاری فزاینده بر سرمایه مذهبی فردی، ساختار سرمایه مذهبی اجتماعی را نیز شکل میدهد و آن را تقویت میکند. در باره اثرگذاری ایمان بر رفتارها, مباحث مفصلی وجود دارد و در این فرصت بحث آن نیست. (از جمله رجوع شود به عزتی، ۱۳۸۴) با این وجود بهطور خلاصه میتوان گفت وجود ایمان به خدا، جهان پس از مرگ، رسالت و هدایت الهی، معنویت و فرشتگان, موجب میشود ساختارهای اعتقادی، عاطفی و عملکردی افراد به شدت تحت تأثیر قرار گیرد و بر آن اساس رفتار افراد بهصورت مورد نظر مذهب شکل بگیرد. این شکلگیری ساختارهای رفتاری, تشکیل سرمایه است و حاصل, همان سرمایهای است که سرمایه مذهبی فردی مینامیم. با این وجود, این ساختارها میتواند بدون وجود ایمان نیز به صورت مذهبی شکل بگیرد. این شکلگیری میتواند بدون وجود ایمان فردی از طریق نهادهای اجتماعی, عادتها و هنجارهای فردی و اجتماعی و مانند آن شکل بگیرد. از اینرو اثر ایمان و سرمایه مذهبی دو اثر جداگانه است, اما این دو عامل بر یکدیگر مؤثر هستند. به همین صورت میتوان گفت ایمان از طریق شکلدهی سرمایه مذهبی فردی بر سرمایه مذهبی اجتماعی و ساختار بخشی آن اثر مبنایی و پایهای دارد، زیرا رفتارها، عملکردها، نهادها و مانند اینها در اجتماع توسط افراد شکل میگیرد. البته بسیاری از عناصر شکلدهنده ساختار سرمایه مذهبی اجتماعی, حاصل سرمایه مذهبی گذشتگان و ویژگیهای تاریخی و محیطی جوامع در گذشته و امروز است. با این وجود, اثرگذاری این ویژگیها نیز با تقویت ایمان مذهبی ـ که خود میتواند از ابعادی تحت تأثیر سرمایه مذهبی باشد ـ افزایش مییابد. (برای توضیح بیشتر درباره ایمان به عزتی, ۱۳۸۱ مراجعه کنید). اثرگذاری هریک از اینها به عمق نفوذ آنها در جامعه، گستردگی کمی و کیفی آنها، عملکرد و جایگاه صحیح و مناسب آنها نزد مردم، دقت, صحت و فایده معنوی آنها, مقبولیت آنها نزد افراد جامعه و نظیر آن بستگی دارد. مذهب یک عامل محرک و برانگیزاننده کیفیت و کمیت اعمال و رفتارها و نتایج آنها است…
…
-۶-۱- فایلات انجام گرفته در خارج از کشور
باتسون و همکارانش یافتههای ۱۱۵ مطالعه در مورد همبستگی میان دینداری و بهداشت روانی را تجزیه و تحلیل کرده و دریافتهاند که ۳۷ مورد از این مطالعات، نشاندهنده همبستگی مثبت میان دینداری و بهداشت روانی، و ۴۷ مورد نشاندهنده ارتباط منفی است و ۳۱ مورد نیز هیچگونه همبستگی نشان ندادهاند. این فایلگران، نتایج این مطالعات را به صورت جداگانه بر دینداری درونی و برونی تحلیل کردهاند. نتایج تحلیل ۱۱۵ مطالعه باتسون و همکاران بر دینداری درونی و بیرونی نشان میدهد که جهتگیری مذهبی درونی، همبستگی مثبت با بهداشت روانی دارد، اما جهتگیری مذهبی برونی غالباً همبستگی منفی با بهداشت روانی دارد. (نیلمان[۱]، ۲۰۱۲).
اثر مذاهب مختلف (اختلاف مذهبی) بر رفتارهای اقتصادی
برخی از دیدگاههای ارایه شده در این زمینه, نوع مذهب را بر رشد اقتصادی مؤثر دانستهاند. میتوان از اولین دیدگاههای ارایه شده در این زمینه به نظرات وبر اشاره کرد. از نظر وبر پروتستانیسم اعتقاداتی ارایه کرد که بر خلاف دیدگاه کاتولیک نه تنها به مال اندوزی جنبه قانونی میداد, بلکه آن را چنانچه صرف لذتهای زودگذر نشود به منزله مشیت الهی تلقی کرد و در کنار آن به صورتهای مختلف کسب ثروت را تأیید کرد. از اینرو سرمایهداری و توسعه اقتصادی حاصل از آن را نتیجه ایجاد و توسعه تفکر و مذهب پروتستانیسم در مقابل کاتولیک میداند (وبر[۲], ۱۹۰۵، ۱۹۵۸).
تاونی[۳] (۱۹۲۶) تلاش کرد نشان دهد نظر وبر صحیح نیست. ساموئلسون[۴] (۱۹۹۳) درباره نظرات او بررسی جامعتری انجام داد و نتیجه گرفت که بسیاری از نهادهای اشاره شده توسط وبر قبل از پروتستانیسم بهطور محدود وجود داشت. دلاکرو[۵] (۱۹۹۵) نیز در ادامه این بررسیها به این نتیجه رسید که برخی مناطقی که وبر توسعه آنها را حاصل پروتستانیسم میداند، کاتولیک نشین بودهاند. تولیسون[۶] (۱۹۹۲) نیز نظرات مشابهی را ارایه میکند.
در مقابل اینها روپر[۷] (۱۹۶۳) در بررسی خود کالوینیسم را در توسعه تجاری مؤثر دانسته است. آلن[۸] (۱۹۹۸) در بررسی خود, افزایش دستمزد (در یک زمان مشخص در اروپا) در شهرهای کاتولیک نشین (۱۹%) را بیشتر از مناطق پروتستان نشین (۴%) مییابد. مک کلری[۹] (۲۰۰۲) نیز درپی اثبات دیدگاه وبر بین مذاهب پروتستان، کاتولیک، اسلام، هندو و بودایی است. گلاه[۱۰] و ووریس[۱۱] (۱۹۸۹)، هیت[۱۲]، واترز[۱۳] و واتسون[۱۴] (۱۹۹۵), نیسبت[۱۵] (۱۹۸۹) و پالدام[۱۶] (۱۹۹۹) نیز نتایج مشابهی مبنی بر تفاوت اثر نگرشهای حاصل از مذاهب مختلف به رشد اقتصادی میگیرند.
در کنار این بررسیها بررسیهایی نیز انجام شده است که رابطه مذاهب مختلف با مصرف را بیان میکند. از جمله اولین دیدگاههای منسجم در این زمینه حاصل مطالعه هریشمن[۱۷] (۱۹۸۳) است که رابطه بین پیروی از مذاهب پروتستان، کاتولیک و یهود را با برخی رفتارهای مصرفی شهروندان آمریکا بررسی کرد و این رابطه را مثبت دانست. سود[۱۸] و ناسو[۱۹] (۱۹۹۵) نیز این رابطه را بین پیروان مذهب ژاپنی و پروتستانهای امریکایی بررسی کرد و به این نتیجه رسید که رفتار مصرفی این دو گروه بهطور مشخص از یکدیگر متفاوت است. مایر[۲۰] و شارپ[۲۱] (۱۹۶۲)، گریلی[۲۲] (۱۹۶۳)، گای[۲۳] (۱۹۹۱)، پیلی[۲۴] (۱۹۹۲)، گولدین[۲۵] (۱۹۹۲) و لهرر[۲۶] (۲۰۰۲) نیز این موضوعها را بررسی کرده و به نتیجه رسیدهاند که رفتار مصرفی پیروان مذاهب مختلف, متفاوت است.
[۱] Neelman
[۲]. Weber
[۳]. Tawney
[۴]. Samuelsson
[۵]. Delacroix
[۶]. Tolisson
[۷]. Ropper
[۸]. Allen
[۹]. McCleary
[۱۰]. Glah
[۱۱]. Vorhies
[۱۲]. Heath
[۱۳]. Waters
[۱۴]. Watson
[۱۵]. NissBet
[۱۶]. Paldam
[۱۷]. Hirschman
[۱۸]. Soood
[۱۹]. Nasu
[۲۰]. Maayer
[۲۱]. Sharp
[۲۲]. Garryly
[۲۳]. Gay
[۲۴]. Pyle
[۲۵]. Goldin
…
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.