کارآموزی شهر سازی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
کارآموزی شهر سازی دارای ۳۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد کارآموزی شهر سازی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز کارآموزی شهر سازی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کارآموزی شهر سازی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن کارآموزی شهر سازی :
شهرسازی:
سر فصلها:
۱- تقسمات کشوری
۲- قوانین و ضوابط شهرها و زمینههای توسعه شهرها و روستاها
۳- تجزیه و تحلیل نحوه استفاده از اراضی
۴- طرحهای شهرسازی بزرگ نقاط ضعف آنها
۵- قوانین و استانداردهای شهرسازی
۶- تعریف طرحهای جامع، تفضیلی، هادی،و …
۷- تجزیه و تحلیل طرحهای اجرایی و تأثیر مسائل اقتصادی اجتماعی در طرحهای شهرسازی
۸- کارفرما، پیمانکار، مشاور، و نحوه همکاری آنها
۹- فرآیندهای اجرایی یک پروژه از برنامهریزی تا نظارت
توسعه: توسعه، گسترش هدفمند و از پیش تعیین شده میباشد و نباید آنرا با گسترش اشتباه کرد.
تقسیمات کشوری:
۱- کشور به چند استان تقسیم میشود که اداره هر استان به عهده استاندار میباشد که توسط وزیر کشور معرفی و توسط هیئت دولت انتخاب میشود.
۲- استان به چند شهرستان تقسیم میشود که اداره هر شهرستان به عهده فرماندار است که توسط استاندار معرفی و توسط وزیر کشور انتخاب میشود.
۳- شهرستان به چند بخش تقسیم میشود. اداره هر بخش به عهده بخشدار است که فرماندار او را معرفی و استاندار انتخاب میکند.
۴- بخش به چند دهستان تقسیم میشود که اداره هر دهستان به عهده دهدار است.
در سطح هر استان از هر وزارتخانه حداقل یک اداره کل وجود دارد و بعضی وقتها ممکن است یک وزارتخانه در یک استان دو اداره کل وجود داشته باشد مثل اداره کل شیلات زابل و چابهار در استان سیستان و بلوچستان.
نکته: هر جایی که حداقل ۵۰۰۰ نفر جمعیت ثابت داشته باشد میتواند توسط ارگانهای دولتی و بعد از ثبت شهر محسوب شود.
در سطح هر استان، از هر وزارتخانه حداقل یک اداره کل وجود دارد و بعضی وقتها ممکن است یک وزارتخانه دریک استان دو اداره کل داشته باشد.مثل اداره کل شیلات زابل و چابهار در استان سیستان و بلوچستان .
نکته: هر جایی که حداقل ۵۰۰۰ نفر جمیعت ثایت داشته باشد میتواند توسط ارگانهای دولتی و بعد از ثبت شهر محسوب شود.
شهرداری: ادارهای است عمومی تحت نظارت دولت و تمامی دستگاههای اداری، عمومی و دولتی تحت غالب قوانین مصوب اداره میگردند.
قوانین مخصوص اداره دستگاههای دولتی عمومی و دولتی:
مجموعه قوانینی است که مجلس در یک یا چند دوره مثلاَ یک ماهه برای اداره سازمانی تعیین میکند.
قانون تشکیلات شوراها و شهرداریها:
مجموعه قوانینی است که شوراها و شهرداریها را از زمان تأسیس در بر میگیرد به عنوان مثال در قانون ۵۵ شهرداریها کلیه وظایف شهرداریها مشخص شده است مثل قانون جمعآوری زبالهها و … و یا جمعآوری متکدیها که برداشته شده است. لازم به ذکر است درآمد شهرداریها از عوارض محلی بدست میآید.
شهرها دو محدوده دارند:
۱- محدوده قانونی( خدمات)
۲- محدوده حریم( استحفاضی)
که محدوده شهر پس از تعیین توسط وزارت مسکن و شهرسازی، توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تأیید میشود.
شورای عالی شهرسازی و معماری: شورایی است که مرکب از وزرای کشور، مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس سازمان محیط زیست، استاندار استان مورد نظر و شهردار شهر مورد نظر.
نکته: هر طرح بزرگی که در سطح کشور انجام میشود مقدمهای آن طرحهای ملی است.
انواع طرحهای کشوری عبارتند از:
۱- طرحهای ملی
۲- طرحهای منطقهای
۳- طرحهای ناحیهای طرحهای جامع
طرحهای تفضیلی
و انواع طرحهای شهرسازی عبارتند از:
۱- طرح جامع ۲- طرج تفضیلی( افق ۵ ساله) ۳- طرح هادی ۴- طرح اجرائی
برنامه ریزی:
– فرآیند تعیین فعالیتهای منتسب آینده با بکار بردن مجموعهای از گزینههاست.
– فعالیتی سازمان یافته به منظور گزینش بهترین راهحل پیشنهادی برای رسیدن به هدفهاست.
برنامهریزی شهری: مجموعه بررسیها در مورد مسائل موجود در جامعه شهی و تنظیم برنامه جهت رشد و توسعه آینده شهری را برنامهریزی شهری مینامیم.
تقسیمبندی برنامهریزی از نظر زمانی:
۱- برنامهریزی کوتاه مدت( یک تا سه ساله)
۲- برنامهریزی میان مدت( سه تا هفت ساله)
۳- برنامهریزی بلند مدت( هفت تا ده ساله)
برنامهریزی از نظر وسعت به چهار دسته تقسیم میشود:
۱- برنامهریزی در سطح ملی
۲- برنامهریزی در سطح منطقهای
۳- برنامهریزی در سطح زیر منطقهای
۴- در سطح محلی( که عملا در سطح یک شهر است.)
شهرسازی: بررسی مجموعه مسائل فیزیکی( کالبدی) شهرها و ارائه راههای مناسب رشد و توسعه جامعه در ارتباط بامسائل یاد شده میباشد.
روند تهیه طرح تفضیلی:
میخواهیم برای A طرح تفضیلی بدهیم( ۱۰۰ هکتار از یک شهر)
۱- طبق طرح جامع افق جمعیتی: در هر هکتار ۱۲۰ نفر مناسب است.پس جمعیت کل ۱۲۰۰۰ نفر در A میباشند.
طرح تفضیلی شامل ۴ قسمت است:
۱- شبکه معابر( که بین ۲۵ تا ۳۵% فضای شهری را اشغال میکند)
۲- سرافه شهری( عبارت است از فضای اختصاص یافته شهر به ازاء هر نفر)
۳- سرانه مسکونی( میزان زیربنای مسکونی به ازاء هر نفر در شهر است.)
۴- سرانه خدماتی( ۲۵تا۳۵%)
- بعد خانوار: متوسط جمعیت هر خانواده در شهر
- معمولاَ به سرانههای غیر مسکونی عدماتی میگویند.
- مهمترین عامل که تعیین کننده شبکه معابر است جمعیت ساکن در منطقه میباشد.
سرانه شهری:
میزان سطوح استاندارد اختصاص یافته به هر کدام از کاربریها به نسبت جمعیت هر شهر را سرانه شهری مینامند.
کاربری زمین: تعیین نوع عملکرد قظعات اراضی در سطح شه توسط طرح تفضیلی را کاربری زمین مینامیم.
موجود
جمعیتی
تراکم پیشنهادی(در طرح جامع)
مسکونی
ساختمانی
موجود
غیر مسکونی پیشنهادی
تراکم:
جدای از شرایط موجود در شهر یا در منطقه و علاوه بر پشبینی جمعیت، اهداف و جهات توسعه شهرها در نظر گرفته میشود که با توجه به سرانه شهری میباشد.
* تراکم X% تا دو رقم اعشار X میزان مساحت زمین میزان ساخت.
مثلاَ تراکم ۱۷۰% یعنی: میزان مساحت زمین میزان مساحت بنا.
- اگر میزان مساحت در سرانه کافی نبود آنگاه تراکم ارتفاعی معرفی میگردد.
طرح انتقال سفارتخانهها به بیرون شهر برای کم شدن تراکم جمعیتی است که در طرح جامع پیشنهاد میشود.
مثال: زمینی ۴۰۰ متری در منطقهای با تراکم۱۵% ساخت مفروض است:
در هر زمین ۶۰% زیر بنا داریم پس : ۶۰۰ متر میتوانیم در ۲۴۰ متر از زمین بسازیم که با توجه یه تراکم ارتفاعی ۲ طبقه ۲۴۰ و یک طبقه ۱۲۰ متری میسازیم.
- هر واحد باید یک پارکینگ داشته باشد که پارکینگ جزء تراکم نیست.
تراکم ساختمانی: عبارت است از میزان زیربنای ساختمانی کلیه بناهای شهر.
- تراکم متوسط در کشور ما ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در هکتار است.
- برای رسیدن به تراکم شهری و جمعیتی ابتدا به شبکه معابر را طراحی میکنیم که در وهله اول نیاز به ایده معماری دارد.
عوامل مؤثر در چگونگی طراحی شبکه معابر شهری:
۱- وضعیت شبکه معابر موجود
۲- وضعیت توپوگرافی زمین
۳- وضعیت ثبتی املاک( یعنی ممکن است در یک مکان خاص تغییرات ثتبی اتفاق افتاده باشد.
۴- محل گذر مسیلها
- مجموع مساحت معابر شهری را سرانه شبکه معابر شهری مینامیم.
- بطور کلی مساحت شهرهای ما به شبکه معابر را از مساحت بکارگیری مسکونی و مساحت به سرانه خدمتی اختصاص مییابد.
میزان زیربنای مورد نیاز به مساحت موجود تراکم متوسط مسکونی
( کاربری خالص مسکونی) (جمعیت در ۱۰۰ هکتار)
( مساحت مسکونی مورد نیاز)
تراکم متوسط شهری
*در چنین شرایطی از فضای اشغالی کم و به طبقات اضافه میکنیم.
*یعنی در محدوده تراکم ۱۱۳% اگر زمین ۱۰۰۰ متری داشته باشیم میتوانیم در ۶۰% زمین ۱۱۳۰ مترمربع مسکونی بسازیم، که البته به ازای هر واحد ۲۵ متر مربع پارکینگ لازم است.
* از محدودیتهای دیگر عرض معابر است و ارتفاع ساختمان نباید بیشتر از عرض خیابان باشد.
تراکم جمعیتی: عبارت است از نسبت جمعیت به مساحت مسکونی یعنی مثلاَ اگر شهری ۱۵۰ نفر در هکتار جمعیت داشته باشد تراکم جمعیتی آن
بطور کلی برای شهر دو تعریف را میتوان ارائه داد:
۱- شهر یکی از پدیدههای بشری است به منظور اسکان، تأمین معشیت و داشتن روابط اجتماعی اقتصادی.
۲- شهر عبارت است از یک واحد اجتماعی، سیاسی، فعالیتی، فیزیکی، و جمعیتی
دلایل جذب جمعیت روستاها، در شهرها:
۱- نبود امکانات( بهداشتی، تفریحی و …)
۲- مشکلات کشاورزی( کمبود آب، سم، و…)
۳- مشکل انتقال( اجتیاج به کار در جوامع شهری)
۴- پائین بودن سطح درآمد
۵- کمبود راههای ارتباطی مناسب
مشکلات جذب جمعیت روستاها، در شهرها:
۱- ترافیک و ازدحام در شهرها
۲- مشکلات مسکن
۳- عدم تکافوی تأسیسات موجود شهری
۴- پائین رفتن سطح تولیدات کشاورزی و دامی
برای اینکه در آینده در اداره شهری با مشکلات کمتری مواجه شویم باید: والاَ کاربری اراضی مشخص شود. ثانیاَ سرانههای خدماتی باید مشخص شود و ثالثاَ باید نیازهای کالبدی( فیزیکی) در شهر ارضاء شوند. یعنی بطور کلی باید جهت توسعه و گسترش شهر مشخص باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.