روش تحقیق بررسی روش های تقویت حجاب و عفاف


در حال بارگذاری
10 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 روش تحقیق بررسی روش های تقویت حجاب و عفاف دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد روش تحقیق بررسی روش های تقویت حجاب و عفاف  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب
مقدمه                   
فصل اول: کلیات تحقیق
بیان مسئله
اهمیت موضوع
اهداف تحقیق
الف) اهداف کلی
ب) اهداف جزئی
سؤالات پژوهش
مفاهیم التعاریف و اصطلاحات
تعریف متغیرها
تعریف لغوی
فصل دوم
پیشینه ادبیاتی
پیشینه تحقیقاتی
فصل سوم: روش تحقیق
روش جمع آوری اطلاعات
جامعه و نمونه آماری

 

مقدمه:
افت تحصیلی یعنی چه؟
افت تحصیلی از نظر لغوی به معنی کمبود، کمی و کاستی بوده و منظور از افت تحصیلی، کاهش عملکرد تحصیلی دانش آموزان از سطح رضایت بخش به سطحی نامطلوب است و به معنای دقیق زمانی اتفاق می افتد که فاصله قابل توجهی بین توان و استعداد بالقوه و توان بالفعل دانش آموزان در فعالیت های درسی و پیشرفت تحصیلی دیده نشود.
افت تحصیلی می تواند شامل هر دانش آموزی شود که کتاب های آموزشگاهی او کمتر از حد انتظار است بر اساس این تعریف ممکن است دانش آموزان تیزهوش نیز دچار افت تحصیلی شوند.
بنابراین افت تحصیلی مسئله ی است عام و نسبی.
افت تحصیلی و مردودی شاید یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین مسائل آموزشی باشد با این حال به عنوان یک مسئله جدی هنوز مطرح است. شکست و رد شدن در امتحانات هنوز برای دانش آموزان مصیبتی به شمار می رود و این در حالی است که در هیچ کشوری تاکنون راه حل تضمین شده ای برای مسئله افت – ترک تحصیل و مردودی نیافته است.
به هر حال هر چند میزان افت تحصیلی در بین دانش آموزان کمتر باشد موفقیت نظام آموزشی بیشتر تلقی می شود.
به وضوح می توان افت تحصیلی را بین روستائیان بیشتر از شهرنشینان، در میان طبقات فقیر بیشتر از طبقات بالا و ثروتمند بین زنان بیشتر از مردان در جامعه مشاهده کرد. در سطح جهان میزان افت تحصیلی بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تفاوت بارزی را نشان می دهد.
نظام آموزشی کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای در حال  توسعه و یا توسعه یافته با مسئله افت تحصیلی روبروست. افت تحصیلی موجب به هدر رفتن منابع مالی و انسانی فراوانی می شود و بهبود کارایی نظام آموزشی تا حد زیادی به جلوگیری از اتلاف یا کاهش افت تحصیلی بستگی دارد. خسارات ناشی از شکست تحصیلی، مطالعه جامع و پیشگیرانه وضعیت آموزشی و تحصیلی را می طلبد تا با شناخت عوامل احتمالی ایجاد کننده افت، راه موفقیت بیشتر دانش آموزان را هموار کرد.
امروزه بدون شک توجه بیشتر به امر تعلیم و تربیت مهم ترین عوامل پیشرفت فرهنگی اجتماعی و اقتصادی جامعه است. تعلیم و تربیت عهده دار ایجاد زمینه مناسبی جهت تسهیل و توسعه استعدادها و توانایی های فرد است.
به این جهت است که بیشتر جوامع در تبیین هدف ها و اتخاذ روش های آموزشی کلیه ساعی خود را به کار می برند. بدیهی است که این امر مستلزم برنامه ریزی های وسیع، جامع و حساب شده با توجه به اهداف عمومی، آموزشی در هر جامعه ای خواهد بود. با توجه به نتایج تحقیقات، علل و عوامل ایجاد افت تحصیلی به سه دسته تقسیم می شوند ( رستگار ۱۳۸۳ )
الف) عوامل شخصی یا فردی: مشکلات خانوادگی، عدم علاقه به تحصیل.
ب) عوامل درونی نظام آموزشی: معلم، روش تدریس، روش ارزشیابی، اهداف، محتوی آموزشی، فضای آموزشی
ج) عوامل بیرونی: شامل عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، رشدی، جغرافیایی

بیان مسئله:
استعداد و بقای جامعه مستلزم آن است که مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، گرایش ها و دانش و مهارت های آن به نسل های جدید منتقل شود. ساز و کار این انتقال آموزش و پرورش است یعنی فراگردی که از طریق آن افراد به یادگیری نقش ها، قواعد، روابط و به طور کلی فرهنگ جامعه خود می پردازند. آموزش و پرورش، به معنی اخص، فراگردی است که بواسطه آن افراد در وضعیت های سازمان یافته اجتماعی در معرض آموزش منظم دانش ها، مهارت ها، رفتارها، و گرایش های خاص قرار می گیرند. در هر جامعه ای، این وضعیت های سازمان یافته در قالب آموزش و پرورش و موسسات رسمی آن شکل می یابند.
آموزش و پرورش تعاریف گوناگونی دارد. این تعاریف غالباً ناشی از پیچیدگی و چند جانبگی امر آموزش و پرورش است، گاهی فراگرد حسی و معرفت و در مواردی نتیجه چنین فراگردی را آموزش و پرورش می نامند. گاهی هم آن را با تأکید بر هر دو جنبه تعریف می کنند.
مفهوم آموزش و پرورش غالباً به نهاد اجتماعی خاص اطلاق می شود که بر کلیت نظام آموزش و پرورش و موسسات آن با اشکال و مراحل آموزشی شامل آموزش و پرورش ابتدایی، متوسطه، حرفه ای، فنی، تخصصی و عالی دلالت دارد. در معنی وسیع تر آموزش و پرورش، ساز و کار رسمی جامعه برای حفظ و انتقال فرهنگ است که به واسطه آن مجموعه اعتقادات، ارزش ها، هنجارها، دانش ها و مهارت های جامعه به نسل جدید منتقل می گردد. آموزش و پرورش در این معنی مترادف جامعه پذیری یا اجتماعی کردن است. آموزش و پرورش در دنیای امروز با مسایل و مشکلات فراوانی مواجه است که یکی از مهم ترین آن ها مسئله افت تحصیلی است که تاکنون راه حل تضمین شده ای برای این شکل یافت نشده است. این مسئله هر ساله هزینه های بسیار بالایی در برداشته و دورنمای پیشرفت و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها را مبهم می کند.
این معضل پیچیده از گذشته وجود داشته و امروز نیز وجود دارد افت تحصیلی ریشه در عوامل گوناگونی دارد.

می توان از عوامل مهم موثر در افت تحصیلی به موارد زیر اشاره کرد.
۱-    عوامل شخصی یا فردی
۲-    عوامل خانوادگی
۳-    عوامل اجتماعی
۴-    عوامل اقتصادی
۵-    عوامل مربوط به نظم آموزشی
اگر بخواهیم عوامل فردی زمینه ساز افت تحصیلی را بیان کنیم. می توانیم به عاملی مهم اشاره کنیم که آن ویژگی های شخصی فرد محصل است. هر شخصی دارای ضریب هوشی ویژه ای می باشد. بعضی افراد با یک بار مرور درس را یاد می گیرند. بعضی دیگر باید چندبار مطالب درسی را بخوانند تا یاد بگیرند و بعضی از افراد هر چه مطالب درسی را می توانند آن را یاد بگیرند. تأثیر افت تحصیلی از لحاظ جنبه فردی بسیار مخرب است زیرا دانش آموز که با صدها امید و با صرف هزینه زیاد، وقت خود را برای کسب تحصیل و علم و دانش صرف کرده پس از ناکامی در گرفتن نمره مطلوب یا حتی نمره قبولی با سرخوردگی مواجه می شود و چه بسا مورد انتقاد و استهزاء خانواده و دوستان و اطرافیان قرار بگیرد و حتی اگر سال  بعد هم دوباره بخواهد همان درسی یا مقطع تحصیلی را از سر بگیرد در آن موفق نشود باز هم اوضاع به همین منوال تکرار شود تا این که نه منجر به ترک تحصیل کسی شود.
دومین عامل در بروز افت تحصیلی عوامل مربوط به نظام آموزشی می باشد. از این عوامل می توان به کمبود دبیران مجرب در حوز? تخصصی خود به شرایط فیزیکی کلاسی، ( زیاد بودن تعداد دانش آموزان )، پیش داوری های معلم، ارزیابی نادرست از عملکرد دانش آموزان و شیو? تدریس معلم و عواملی از این قبیل اشاره کرد.
سومین عامل در بروز افت تصیلی عوامل بیروتی: شامل عوامل اقتصادی، اجتماعی و یا فرهنگی است. به عنوان مثال یکی از عوامل اجتماعی مهم در بروز افت تحصیلی عدم تناسب مشاغل پس از پایان تحصیل یا تحصیلات دوران متوسطه و پیش دانشگاهی می باشد، محصل نمی داند که پس از پایان تحصیل به واقع در شغلی که علاقه اوست جای می گیرد یا اصولاً آن شغل با رشته تحصیلی او هماهنگی دارد؟
متاسفانه در جامعه ما هم می خواهند پزشک و مهندس شوند. خانواده ها سعی در القای این مطلب دارند که فرزندانشان یکی از این دو رشته را برگزینند و در آن تحصیل کنند. اگر شخص محصل علاقه مند باشد و نیز استعداد آن را داشته باشد مشکلی پیش نمی آید ولی اگر دانش آموز، توان پیشرفت در رشته انتخاب شده را نداشته باشد، مطمناً در دوران تحصیل با مشکل افت مواجه شود. امروز باید این طرز تلقی را عوض کرد و خانواده ها درک صحیحی از اوضاع جامعه و تحولات آن و نیز توانایی های فرزندان خود داشته باشند.
از عوامل دیگر افت تحصیلی می توان به عوامل اقتصادی اشاره کرد. دانش آموزی که در خانواده ای کم درآمد زندگی می کند و یا خود شاغل و کم در آمد باشد در امر تحصیل خود با عدم موفقیت و یا موفقیت کمی روبرو خواهد شد. او برای جبران عقب ماندگی ها مجبور است تلاش اقتصادی بیشتری کند، از خیلی چیزها چشم پوشی کند تا بتواند در تحصیل، از دیگران عقب نماند.

 

منابع و مأخذ:

امین فر، مرتضی: (۱۳۶۵) افت تحصیلی یا اتلاف در آموزش و پرورش، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره مسلسل ۸ و ۷
امین فر، مرتضی: (۱۳۶۷) « علل و عوامل افت تحصیلی و چگونگی کاهش آن »، فصلنامه تعلیم و تربیت » شماره ۱۳ و ۱۴
احمدی، سید احمد: (۱۳۸۲) « روانشناسی نوجوانان و جوانان » انتشارات مشعل
اورلوم: « سیری در بلوغ  »، ترجمه: سامی، علی، انتشارات آگاه
بال، ساموئل: « انگیزش در آموزش و پرورش »، ترجمه: مدد، سید علی اصغذ، مرکز نشر دانشگاه شیراز
بیلر، رابرت: « کاربرد روانشناسی در آموزش » ترجمه: کدیور، دکتر پروین چاپ ( ۱۳۶۸ )
پیاژه، ژان: (۱۳۶۰) « روانشناسی و دانش آموزش و پرورش » مترجم: کاردان، علی محمد، انتشارات دانشگاه تهران
پژوهش هایی درباره نسل جوان، انجمن اولیا و مربیان شماره ۵
پولادی، اله کرم: (۱۳۷۴) « بررسی استرس دانشجویان و رابطه آن با عملکرد تحصیلی »، پایان نامه کارشناسی ارشد، اهواز دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران.
خیبر، محمد، (۱۳۶۷) « مقایسه بررسی شکست تحصیلی از دیدگاه معلمین و دانش آموزان مدارس ابتدایی » نشر علوم تربیتی دانشگاه تهران سال یازدهم شماره ی ۱ و ۲
رستگار، علی رضا: (۱۳۸۳) « بررسی نقش عوامل مؤثر در بالا بودن میزان افت تحصیلی در استان خوزستان » پایان نامه کارشناسی، اهواز دانشگاه پیام نور
رضایی، رباب: (۱۳۸۳): بررسی عوامل مهّم افت تحصیلی دبیرستان های دخترانه آموزش و پرورش اهواز، پایان نامه کارشناسی، اهواز دانشگاه پیام نور.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.