مقاله دانش کتاب الکترونیکی: تجربه استفاده دانشجویان مقطع کارشناسی از کتاب الکترونیکی برای پروژههای درسی۸
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله دانش کتاب الکترونیکی: تجربه استفاده دانشجویان مقطع کارشناسی از کتاب الکترونیکی برای پروژههای درسی۸ دارای ۵۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله دانش کتاب الکترونیکی: تجربه استفاده دانشجویان مقطع کارشناسی از کتاب الکترونیکی برای پروژههای درسی۸ کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله دانش کتاب الکترونیکی: تجربه استفاده دانشجویان مقطع کارشناسی از کتاب الکترونیکی برای پروژههای درسی۸،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله دانش کتاب الکترونیکی: تجربه استفاده دانشجویان مقطع کارشناسی از کتاب الکترونیکی برای پروژههای درسی۸ :
مقدمه
مؤسسـات آموزش عالی هزینه زیادی صرف محتوای کتابهای الکترونیکی برای اس ـتفاده دانشجویان و کارکنان میکنند. با وجود این، در حالی که استفاده از کتابهای الکترونیکی در جوامع دانشـگاهی رو به افزایش اسـت، اما منابع مالی نتوانسته با جریانهای اصلی دانشگاهی چون نشریات الکترونیکی هماهنگ شود.۱
پروژه ملی کتابهای الکترونیکی با احتسـاب ۶۵درصد اسـتفاده دانشـجویان و کاربران از کتابهای الکترونیکی مبین آن است که کتابهای الکترونیکی امروزه بخشی از جریانهای اصلی علمیاند. با وجود این، این سطح استفاده لزوماً به این معنا نیست که دانشگاهیان به طور منظم و مؤثر برای رسیدن به اهداف علمی خود از کتابهای الکترونیکی استفاده میکنند.
برخی دالیل استقبال نکردن از کتابهای الکترونیکی عبارتاند از: محتوای محدود کتابهای الکترونیکی منتشرشده علمی از سوی ناشران، بی اطالع بودن کاربران بالقوه از کتابهای الکترونیکی، راحـت نبودن کاربران در مطالعه آنالین، و مشـکالت طراحیهای ضعیـف پلتفرمهای کتابهای الکترونیکی. بهرغم استفاده رو به افزایش کتابهای الکترونیکی در محیطهای علمی، کمیته سیستمهای اطالعات مشترک )۲۰۰۹( گزارش میدهد موارد ذکرشده همچنان مانعی بر سر راه استفاده کاربران محسوب میشود.
این نکته حاکی از آن است که کتابهای الکترونیکی به طور گسترده استفاده میشوند )اگرچـه اصالحاتی در چهارچوب محدودیت الگوهـای رایج صورت گرفته(؛ کاربران، وقتی بودجه و مکان محدود است، در هزینهها صرفهجویی میکنند و دسترسی چند کاربر از راه دور را ممکن میکنند.
۷۰
زمستان۹۲و بهار۹۳ شماره ۱۱ و ۱۲
دانش کتاب الکترونیکی
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
تحقیق درباره نگرش کاربران و تحلیل عمیق الگها )که آمار کاربران و نوع استفاده در پلتفرم کتاب الکترونیکی را نشـان میدهد( عملکرد کاربران را مشـخص میکند. با وجود این، درخواست تحقیق برای بررسی دقیق تعامل کاربران با کتابهای الکترونیکی در طول دورههای دانشگاهی وجود دارد تا چگونگی استفاده کاربران از کتابهای الکترونیکی و همچنین ماهیت دقیق برخی از مشکالت آنها در زمان استفاده بهتر درک شود.
هدف از پژوهشهای تجربی صورتگرفته در این مقاله کشف چگونگی استفاده دانشجویان مقطع کارشناسـی از کتابهای الکترونیکی برای تکمیل پروژههای پایان ترم است. هدف، بررسی چگونگی اسـتفاده مؤثر و بهینه از کتاب الکترونیکی )مثالً جستوجو( برای کسب اطالعات برای پروژه کار، تعیین چگونگی استفاده دانشجویان از اطالعات ارائهشده در فرمت کتاب الکترونیکی جهت تکمیل نیازهای آموزشی و ارزیابی استفاده از پلتفرمهای کتاب الکترونیکی برای راحتی جستوجو و مطالعه و پردازش اطالعات مورد نیاز پروژه است. تحقیقات کیفی، کالس مقطع کارشناسی ۶۳ سطح ۳ دانشجویان فیزیک ۴۱( مرد و ۲۲ زن( را که مدلهای مکانیک کوانتوم۲ را در دانشگاه سنت آندروز۳ مطالعه میکنند بررسی کرد.
در این مقاله، عالوه بر نتایج تحقیقات تجربی، نتایج مطالعات پیشین درباره رفتار و مدل کار کاربران کتاب الکترونیکی در تحلیل قابلیت دسترسی و کاربری کتاب الکترونیکی در فعالیتهای علمی بررسی شده است.
مرورپیشینه
کتاب الکترونیکی نسخه الکترونیکی کتاب چاپی است که قابلیت خواندن بر روی صفحه کامپیوتر شـخصی یا ابزارهای طراحیشده به همین منظور را دارد. براسـاس نظریه کاردن )۲۰۰۸(،
۷۱
زمستان۹۲و بهار۹۳ شماره ۱۱ و ۱۲
دانش کتاب الکترونیکی
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
کتابهای الکترونیکی اساسـًا نمایش کامپیوتریشده کتاب چاپی است که ممکن است به صورت تصویر پیدیاف اسکن شده باشد و صفحه به صفحه باال بیاید.
پژوهشهای صورتگرفته درباره درک کاربران از مزایای کتابهای الکترونیکیِ علمی بسیار چشمگیر است. چلین ات ال۴پژوهشی در دانشگاه غرب انگلیس با ۸۸ درصد از ۲۰۰۰ پاسخ انجام داده که نشـاندهنده آن است که ۲۴/۷، قابلیت دسترسی به کتابهای الکترونیکی را دلیل رو آوردن به این کتابها دانستهاند. این موضوع با دسترسی فوری آنالین )۷۷( دنبال شد. شلبورن)۲۰۰۹( ۵ نتایج مشابه را در پژوهشی در دانشگاه ایلیونویس۶شرح داد و مزایا را دسترسی فوری ۲۷( درصد(، قابلیت جسـتوجوی واژگان کلیدی ۲۵( درصد(، دسترسـی از هر جا ۱۷( درصـد(، قابل حمل بودن ۱۵( درصد(، و حفظ محیط زیست ۷(درصد( عنوان کرد. گزارش پروژه نظارت ملی کمیته سیستمهای اطالعات مشـترک از این نتایج و یافتهها حاکی از آن اسـت که دسترسـی آنالین مهمترین مزیت گزارششده از کتابهای الکترونیکی است.
اگر دسترسی آنالین مزیت اصلی استفاده از کتاب الکترونیکی به جای کتاب چاپی برای مطالعات علمی شناخته شده )کاهش هزینه و محدودیت مکان مزیت اصلی برای کتابخانههاست که زمینه دسترسی به اینگونه کتابها را فراهم میکند(، پس جای تعجب نیست که استفاده از کتابهای الکترونیکی هنوز هم بسیار محدود است. اگر کتابهای الکترونیکی جایگزین کتابهای چاپی برای مطالعات علمی محسوب میشوند، پس باید زمینههای استفاده بهتر و در دسترستر برای کاربران فراهم شود.
هدف اصلی ویلسون۷، لندونی،۸ و گیب)۲۰۰۲( ۹ کارکرد و پذیرش استانداردهای الزم متناسب با نیازها و انتظارات کاربر برای دسترسی به کتاب های الکترونیکی است.
چنین رویکردهایی، ارزیابی ویژگیهای طراحی کتاب الکترونیکی و کارکرد آن را )به طور
۷۲
زمستان۹۲و بهار۹۳ شماره ۱۱ و ۱۲
دانش کتاب الکترونیکی
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
مثال، ابزارهای جسـتوجو، بوکمارک۰۱، هایالت کردن۱۱، ویژگیهای مولتی مدیایی، و دسترسی فوری( با معیاری برای ارزیابی موانع موجود بر سـر راه کاربر تلفیق میکنند. دیاز)۲۰۰۳( ۲۱ چنین معیاری را زیباییشناختی، ثبات، طبیعی بودن، و قابلیت پیشبینی تلقی کرد.
از همه مهمتر اینکه این کار مشـخص میکند که ویژگیهایی که کتابهای الکترونیکی ارائه میدهند فقط برای استفاده کاربر مؤثر خواهد بود. در تحقیقات پیشین )مور۳۱، وئال۴۱، و نیکول۵۱ ))۲۰۰۹( بحث بر سـر این بود که به یک رویکرد جدید برای چگونگی اسـتفاده از محتوای کتاب الکترونیکی نیاز است و اینکه چنین الگویی باید با نمونههای کتاب چاپی متفاوت باشد؛ البته با یک دیدگاه تجاری که نه تنها نیازهای کاربران را شامل میشود، بلکه برای نویسندگان و ناشران کتاب الکترونیکی و همچنین دانشجویان و کتابداران نیز خدمات بهتری ارائه میدهد.
روالندز۶۱، نیکوالس۷۱، جامالی۸۱، و هوتینگدون۹۱ بر این نظرند که کار بیشتر و واقعی به جای گزارش صرف و خواندن رفتار و مدل کاربر، بیواسطه مورد نیاز است. کاربر فقط از طریق مشاهده مستقیم کاربران کتابهای الکترونیکی برای فعالیت دانشگاهی آنها تجربه کسب میکند. آنچه مردم انجام میدهند )برای مثال، در مصاحبه یا در پاسخهای پرسشنامه( همیشه آن چیزی نیست که در واقعیت و در حین اجرای یک کار عملی انجام میدهند. به طور مثال، مطالعات پیشین حاکی از آن است که گرچه شرکتکنندگان پژوهش گزارش کردهاند که یک کتاب را به طور متوالی برای مدت طوالنی نمیخوانند، اما وقتی از کتاب الکترونیکی برای پروژه پایان ترم خود استفاده میکنند این کار را میکنند.
گـزارش پروژه نظارت کتاب الکترونیکی کمیته سیسـتمهای اطالعات مشـترک )۲۰۰۹( برای تحقیقات بعدی پیشـنهاداتی ارائه داده اسـت. در واکنش به این درخواست، جامعه تحقیقاتی بر تجربه کاربر کتاب الکترونیکی با امکانات موجود و بالقوه برای توسـعه کتابهای الکترونیکی و
۷۳
زمستان۹۲و بهار۹۳ شماره ۱۱ و ۱۲
دانش کتاب الکترونیکی
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
اصالح کارکرد آن برای فعالیتهای دانشگاهی تأکید میکند. ما با کمک این تحقیقات برای توسعه کتابهای الکترونیکی دانشگاهی در آینده تالش میکنیم.
تحقیق در این زمینه، شـروعی برای تغییر مسـیر از طیف وسیع پژوهشهای مبتنی بر آرای کاربران کتابهای الکترونیکی به سـمت طیف عمیق و گسـترده گروههای متمرکز و مشاهدات کاربران از تعامالت واقعی با کتابهای الکترونیکی است. ارزش مطالعات کیفی کشف رویکردها و رفتار و تجارب است که دیدگاه سازنده اجتماعی و جهانی ارائه میدهد: هدف از تحقیقات تکیه بر آرای شرکتکنندگان درباره موقعیت مورد مطالعه است )کرسول.)۲۰۰۹۰۲
روششناسی
گروهی از دانشجویان، در طول پروژه، رویکرد مطالعاتی را برای شناخت استفاده کاربر از کتابهای الکترونیکی پذیرفتهاند. رویکرد مربوطه شامل روشهای جمعآوری اطالعات چندگانه برای رسـیدن به یک مثلثبندی )پیکارد)۲۰۰۷ ۱۲ اسـت. بررسی چگونگی استفاده دانشجویان از کتابهای الکترونیکی برای رسـیدن به اهداف تحقیقاتی و درک چگونگی استفاده دانشجویان از اطالعات ارائهشده در فرمت کتاب الکترونیکی است. توصیه گورمن۲۲ و کالیتون۳۲ این است که برای مطالعات، جهت مطالعات گروه مهمتر است. چه بسا شما به دنبال گروههایی باشید که آگاهانه هویت مشترکی داشته باشند. دانشجویان منتخب برای شرکت در موضوع مورد مطالعه به عنوان نمونه هدف انتخاب میشوند.
آنها دانشجویان سطح ۳ دانشگاه سنت اندروز۴۲ بودند که الگوی مکانیک کوانتومی کالس دکتر آنته کونل۵۲ را برگزیدند. کونل به دنبال مفهوم چگونگی حمایت کتابهای الکترونیکی در زمینه آموزش در دانشکده فیزیک بود.
۷۴
زمستان۹۲و بهار۹۳ شماره ۱۱ و ۱۲
دانش کتاب الکترونیکی
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
جمعآوری اطالعات
در این مطالعات از سه روش جمعآوری اطالعات استفاده شد. پرسشنامهای به ۶۳ دانشجوی کالس مکانیک کوانتومی جهت تعیین روش و تجربه آنها در اسـتفاده از کتابهای الکترونیکی و پیدا کردن داوطلب برای مشاهده مستقیم داده شد. مشاهده مستقیم از نمونهای از دانشجویان برای نشان دادن تعامل آنها با کتابهای الکترونیکی در طول کار دوره کالسی صورت گرفت. بعد از جلسات مشاهده، با شرکتکنندگان مصاحبه شد تا تجاربشان را در استفاده از کتابهای الکترونیکی برای کار درسی در میان بگذارند.
پرسشنامه
پرسشنامهای شامل ۴سؤال اصلی برای دانشجویان طراحی شد: چقدر تجربه استفاده از کتابهای الکترونیکی را دارند؛ از کدام ویژگیهای کتاب الکترونیکی اسـتفاده کردهاند؛ در اسـتفاده از کتاب الکترونیکی با چه مشکالتی روبهرو شدهاند؛ در آینده چه عاملی ممکن است آنها را به سمت استفاده از کتاب الکترونیکی سوقبدهد. طراحی پرسشنامه تسهیالتی برای دانشجویانی فراهم میکند که پیشتر از این امکانات استفاده نکردهاند. بیشتر سؤاالت، پاسخهای چندگانه داشت تا شرکتکنندگان بتوانند با اضافه کردن نظرهای آزاد، تجارب خود را جامعتر مطرح کنند. عالوه بر پرسشنامه، فرمی نیز به دانشجویان داده شد تا به طور داوطلبانه مشاهدات خود را گزارش کنند. برای باال بردن میزان پاسخها، حین سخنرانی دکتر کونل۶۲، پرسشنام ها میان دانشجویان توزیع شد و در همان کالس زمان داده شد تا پرسشنامهها را تکمیل کنند. کل ۶۳ دانشجوی کالس پرسشنامه را تکمیل کردند.
ارائه مشاهدات
۴۱ دانشجو از ۶۳دانشجوی کالس داوطلب شرکت در طرح شدند که ۱۵ نفر به طور اتفاقی
۷۵
زمستان۹۲و بهار۹۳ شماره ۱۱ و ۱۲
دانش کتاب الکترونیکی
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
برای شرکت در طرح انتخاب شدند. اما یک دانشجو نتوانست شرکت کند و بنابراین ۱۴ دانشجو در مصاحبه و برای ارائه مشاهدات شرکت کردند.
جلسـات مشـاهدات در اتاقی انفرادی در کتابخانه جی اف آلن۷۲ دانشگاه سنت اندروز انجام شد. از دانشجویان شرکتکننده خواسته شد تا فرم مربوط به دوره کار را که نیاز به استفاده از کتاب الکترونیکی بود تکمیل کنند. تعامل آنالین دانشجویان انفرادی با کتابهای الکترونیکی با استفاده از نرمافزار اسکرین فلو اسکرین کپچر۸۲ثبت شد و طرز بیان دانشجویان را با یک وبکم سرخود در برنامه مک بوک۹۲ گرفت.
کلید موفقیت طراحی این پروژه این واقعیت بود که دانشـجویان کامالً درگیر طرح الگوی مکانیک کوانتومی بودند.
پیش از آنکه پروژه توسـط دانشجویان داوطلب در مقطع کارشناسی عملی شود، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده فیزیک محتوا و اجرای پروژه کار را آزمایش کردند. دانشجویان کارشناسی ارشد توانستند پروژه را طی ۱۲ تا ۲۰ دقیقه تکمیل کنند. قرار شد شرکتکنندگان مقطع کارشناسی ارشد ۴۵دقیقه فرصت برای تکمیل کار داشته باشند. و در صورتی که شرکتکنندگان کار را در زمان اختصاصدادهشده تکمیل نمیکردند، برای ارائه در کالس بعدی آموزشی اجازه داشتند یادداشتهایشان را با خود نگه دارند. کپی یادداشـتها یا راهحلهای ارائهشـده دانشـجویان در طول مشـاهدات برای پشتیبانی از دادهها و اطالعات جمعآوریشده نگه داشته میشد.
اس ـتفاده از دو کتـ اب الکترونیکی مکانیک کوانتومی موجـود در پلتفرمهای کتابخانه نت الیبرری۰۳ و مای الیبرری۱۳ بهترتیب به شرکتکنندگان آموزش داده شد. هدف پروژه کشف مفهوم نامتعارف مکانیک کوانتومی )برآورد فوری(، توضیح چرایی ارتباط پاسخ به مجموعه سؤاالت، و یافتن دو نمونه از برآوردهای فوری بود.
۷۶
زمستان۹۲و بهار۹۳ شماره ۱۱ و ۱۲
دانش کتاب الکترونیکی
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
همـه اطالعات الزم برای ارائه راهحـل را میتوان در یک یا دو متن کتابهای الکترونیکی یافت. در طول پروژه، از شرکتکنندگان خواسته شد که با صدای بلند فکر کنند و درباره اینکه چرا و چگونه از کتابهای الکترونیکی استفاده میکنند توضیح بدهند. این رویکرد را مور ات ال)۲۰۰۹( ۲۳ اجرا و بیان کرد که گرچه توانایی دانشجویان برای انجام این کار در زمان تمرکز بر پروژه به طرز چشمگیری متفاوت است، اما آنها به اطالعات ارزشمندی در خصوص فرایندهای در دست بررسی و تجارب دانشجویان دست یافتهاند.
مصاحبه از پیش انجام شده
کل ۱۴ شرکتکننده به طور نیمه در مصاحبه ۱۵ دقیقهای شرکت کردند. از آنها خواسته شد تا تجارب استفاده از کتابهای الکترونیکی را برای پروژه مطرح کنند.
نتایج بهدستآمده از پاسخهای پرسشنامه و بیش از ۱۴ ساعت از موارد ضبطشده شفاهی و تصویری و کپی یادداشـتهای دانشـجویان در طول پروژه، اطالعاتی غنی برای تحلیل اطالعات در اختیار طراحان پروژه قرار داد.
یافتهها
تمرکز مطالعات تجربی بر تعامل کاربران با کتابهای الکترونیکی بود. همانطور که مطالعات کیفی استفاده از کتابهای الکترونیکی، همه گروههای کوچک کاربران )به دلیل کمیت گسترده دادها برای تحلیل هر کاربر( را در بر میگیرد، مطالعات مشابه مستقل جهت تعیین آرای گسترده در زمینه تجربه دانشجویان از کتابهای الکترونیکی است.
مطالعات صورتگرفته از سوی مور ات ال )۲۰۰۹( با هدف بررسی سفر دانشجویان از طریق
۷۷
زمستان۹۲و بهار۹۳ شماره ۱۱ و ۱۲
دانش کتاب الکترونیکی
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
کتاب الکترونیکی و ثبت رفتار و تجارب به عنوان مطالعات موضوعی تعامل کتاب الکترونیکی است. این مطالعات، تجارب ۷دانشجو )از جمله دانشجویان با ناتوانی بصری و خوانشپریشی( در استفاده از کتاب الکترونیکی )اکثراً در پلتفرمهای نت الیبرری و مای الیبرری( را برای دورههای دانشگاهی نشـان میدهد. با به کارگیری گروه متمرکز بر روششناسـی، اطالعات بهدستآمده به دنبال درک عمیقتر روشهای استفاده از کتابهای الکترونیکی پروژه ملی کتاب الکترونیکی توسط دانشجویان و کارکنان دانشگاهی ۱۰ دانشگاه انگلیس است. رویکرد آنها تحکیم و تقویت دادههای کیفی است که پروژه ملی کتابهای الکترونیکی علنی نکرده است.
استنباطهایموجودازکتابالکترونیکی
پاسـخهای از پیش کار شـده پرسـشنامه در این مطالعات حاکی از استفاده و عدم استفاده و چگونگی استفاده دانشجویان از کتابهای الکترونیکی پیش از تحقیقات است. دالیل آنها برای استفاده از کتابهای الکترونیکی و تجارب و عوامل محرک جهت استفاده بیشتر از کتابهای الکترونیکی در آینده، در شکل ۱ نشان داده شده است.
پیش از مطالعات صورتگرفته، بیشـتر دانشجویان ۹۳/۳( درصد( از کتابهای الکترونیکی استفاده کرده بودند. ۹۲درصد این دانشجویان برای مطالعات دانشگاهی از این کتابها استفاده کرده بودند. ۳ دانشجویی که از کتابهای الکترونیکی استفاده نکرده بودند، دلیل اصلی خود را بیعالقگی به خواندن کتاب در صفحه نمایش عنوان کردند.
فقط نیمی از دانشجویانی که از کتابهای الکترونیکی استفاده کرده بودند ۴۸/۵( درصد( بیان کردند که بیشتر از ۱۰ بار از این کتابها استفاده کردهاند و کاربران باتجربه منابع محسوب میشوند.
با این حال، این امر دال بر استفاده موفقیتآمیز از تمام ویژگیهای این گونه کتابها نیست
۷۸
زمستان۹۲و بهار۹۳ شماره ۱۱ و ۱۲
دانش کتاب الکترونیکی
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
و بدیهی است که برخی از این دانشجویان با وجودی که پیشتر از این کتابها استفاده کرده بودند اما باز هم درگیر بودند.
اکثر دانشـجویان کالس، اسـتنباط مثبتی از کتابهای الکترونیکی پیش از پروژه، حتی در زمان مواجهه با مشـکالت مربوط به پروژه، داشـتند. وقتی از دالیل اسـتفاده آن سؤال میشد، بیشتر پاسخدهندگان سهولت دسترسی را، که از یافتههای پروژه ملی کتابهای الکترونیکی پشتیبانی میکرد، ذکر میکردند. این امر، س ـهولت مکانی )نرفتن به کتابخانه( را هم در پی داشـت. راحتی و سهولت دسترسی دالیلی بود که در مصاحبهها ذکر شد. دانشجوی B با اشاره به لپتاپ متذکر شد که همه چیز اینجاست. این دانشجو که در واقع در استفاده از کتابهای الکترونیکی مشکل داشت گفت تجربه بهتر از صرفاً رفتن به کتابخانه برای فقط یک کتاب است; بهتر است گزینه کتابهای الکترونیکی را داشته باشیم.
تقریباًنیمی از دانشجویان، آموزش اجباری دانشگاه را به عنوان دلیلی برای استفاده از کتابهای الکترونیکی گزارش کردند که البته کافی نبود. )فقط در واقع یک دانشجو به این مورد اشاره کرد.(
نیمی از دانشـجویان، قابلیت جسـتوجوی کتابهای الکترونیکی را دلیلی برای استفاده از کتابهای الکترونیکی گزارش کردند. چه بسـا تعجبآور باشـد که بگوییم فقط یکسوم کالس، دسترسـی نداشتن به نسخههای چاپی را دلیل اسـتفاده از کتابهای الکترونیکی ذکر کرده بودند. با این واقعیت که ۸۵ درصد این دلیل را محرک قویتری برای استفاده از کتابهای الکترونیکی ذکر کردند. این امر مبین آن است که دانشجویان از کتابهای الکترونیکی استفاده کرده بودند، چون به آنها آموزش داده شده بود.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.