نظریه ی نظام احسن در رباعیات خیام
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
نظریه ی نظام احسن در رباعیات خیام دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد نظریه ی نظام احسن در رباعیات خیام کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی نظریه ی نظام احسن در رباعیات خیام،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن نظریه ی نظام احسن در رباعیات خیام :
تعداد صفحات :۱۰
چکیده مقاله:
یکی از اصول فکری عرفای عصر خیام باورمندی به نظام احسن یا اتقان صنع است . طبق این اعتقاد ، دنیا و متعلقات آن به بهترین نحو ممکن خلق شده و شکل متعالی تری برای آن متصور نیست. لذا انکار و اعتراض در برابر ساحت کبریایی حق فضولی و ترک ادب محسوب می شود.با قبول اصل مزبور به این نتیجه می رسیم که هیچ شری آفریده نشده و بدی های موجود دنیا نسبی است . هرچند در فلسفه ی ارسطویی و نوافلاطونی به اندیشه ی مزبور پرداخته شد ، این مقوله در قرآن نیز قابل پیگیری است .خیام در جایگاه یک حکیم و فیلسوف فراتر از دایره باورهای ارباب تصوف و کلام وحتی عامه ی مردمروزگار خود درباره جهان آفرینش و عوالم مابعدالطبیعه اندیشه هایی داشته که عارفان و عالمان چه آنان که نزدیک به عصر او بودند و چه آنهایی که با او سده ها فاصله گرفته اند دو نوع قرایت کاملا متناقض از اشعار او داشته اند: گروهی او را در زمره ی متصوفه قرار دادند و مطابق طریقه و اندیشه خویش اشعار او را تاویل و تفسیر نموده اند و دسته ای حیرت ها و تردیدها،شکایت ها و بدبینی های او را نوعی الحاد و اعتراض بر خداوند تلقی نموده و به نکوهش عقاید مذهبی او پرداختند. آن چه در این جستار مورد توجه قرار گرفته تبیین نظریه نظام احسن و جایگاه این قول در رباعیات خیام است.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.