بررسی معجزات ۳ تن از انبیاء (ع)


در حال بارگذاری
12 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی معجزات ۳ تن از انبیاء (ع) دارای ۱۷۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی معجزات ۳ تن از انبیاء (ع)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی معجزات ۳ تن از انبیاء (ع)۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی معجزات ۳ تن از انبیاء (ع)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی معجزات ۳ تن از انبیاء (ع) :

بررسی معجزات ۳ تن از انبیاء (ع)

مقدمه

هر علمی برای اینکه خوب توضیح و تفسیر شود و نکات ناشناخته آن روشن شود ، احتیاج به مقدمات و لوازمی دارد .

قرآن نیز همانند یک اقیانوس بی کران ، ژرف و مواج است که پر از حقایق کشف نشده و دره های کمیاب است . برای رسیدن به این حقایق و تفسیر آنها احتیاج به لوازم و مقدماتی است که این مقدمات در علم قرآن ، علوم قرآنی نامیده می شدند .

یکی از موضوعاتی که در زمینه علوم قرآنی بسیار مؤثر می باشد ، بررسی موضوع نبوت و رسالت انبیاء است ، که به نظر محقق بررسی و تطبیق این موضوع در کتابهای مختلف می تواند زمینه را برای درک مفاهیم و علومی مانند اعجاز و معجزات انبیاء که از قرآن کریم ، استخراج نموده اند را فراهم آورد .

برای درک این علوم ناچار باید به کتابهای علوم قرآنی مراجعه کرد ، در این میان برخی از کتب علوم قرآنی از آوازه و شهرت بیشتری برخوردار می باشند و بیشتر مورد استفاده ی دانش پژوهان قرار می گیرند ، از بین این کتابها می توان ، به کتاب معجزه ی دکتر شفاهی و تاریخ انبیاء ( از آدم تا خاتم ) جناب عمار زاده اشاره کرد .

کلــیات

اهمیت موضوع :

چنانکه ذکر خواهد شد مسئله اصلی و مهمی که در انجام این تحقیق مورد بررسی است چیزی نیست جز آشنایی بیشتر با مسئله ی نبوت و رسالت و همچنین بررسی موردی معجزات انبیاء . اهمیت این مسائل می تواند شبهاتی را که در مورد اعجاز قرآن و معجزات انبیاء در ذهن اقوام گذشته بود روشن سازد .

پیشینه ی موضوع : مباحثی هم چون ، معجزات انبیاء و اعجاز قرآن را در بر گرفته و سهل شدن راه درک و فهم و شناخت آنها را بیان نموده که می تواند مورد توجه علاقه مندان علوم قرآنی قرار گیرد .

سؤالات تحقیق :

سؤال اصلی : انبیاء به چه شیوه هایی تمسک جسته اند ؟

سؤالات فرعی : معجزات انبیاء بیشتر در چه زمینه ای بوده است ؟

۲ – چه موقع پیامبران از معجزه استفاده می کردند ؟

۳ – معجزه تا چه حد در ایمان آوردن مردم مؤثر بود ؟

فرضیه : معجزه سلاح تدافعی انبیاست .

تعریف موضوع : مباحث اصلی این موضوع بررسی موردی معجزات انبیاء و تأثیر معجزه بروی افکار بشر در زمانهای مختلف بوده که بنده آنها را از کتابهای مختلف مورد بررسی قرار دادم .

روش تحقیق : از آنجا که این تحقیق در نظر دارد به بررسی موضوعاتی از قبیل ، معجزات انبیاء و تأثیر معجزه و … بپردازد ، روش تحقیق بنده به صورت مطالعه ی کتابخانه ای بوده و با استفاده از فیش برداری ، از کتب کتابخانه تهیه شده سپس این مطالب در متن اصلی تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است .

چکیده :

یکی از موضوعات مهمی که در زمینه ی علوم قرآنی مورد بحث قرار گرفته است فعالیت و بررسی در زمینه ی آشنایی با معجزات پیامبران را اعجاز قرآن می باشد .

تحقیق بنده شامل چهارفصل می باشد که در فصل اول ، بحث لغوی و اصطلاحی و گفتار علمای غرب راجع به معجزه – اعجاز و ماهیت آن ، معجزه چیست و چگونه ممکن است ؟ شرایط معجزه … را از منابعی از جمله : مرزهای اعجاز سید ابوالقاسم خویی ، معجزه ی دکتر محسن شفاهی ، اعجاز قرآن در نظر اهل بیت (ع) دکتر سید رضا مؤدب مورد بررسی قرار داده ام .

در فصل دوم نیز معجزات نه گانه حضرت موسی (ع) از جمله : عصا، ید بیضا ، شکا فتن دریا و … را از طریق آیات قرآن ، تفاسیر و کتب مختلف ، از جمله : قاوس قرآن علی اکبر قرشی ، تاریخ انبیاء ( از آدم تا خاتم ) مرحوم حسین عمارزاده و همینطور تفسیر نمونه ، المیزان – مجمع البیان – جامع البیان و تفسیر نور – و همچنین تأثیر معجزات حضرت موسی (ع) را بر روی قوم بنی اسرائیل مورد بحث و بررسی قرار داده ام .

در فصل سوم ابتدا به نبوت حضرت عیسی (ع) اشاره شده و بعد انواع معجزات آن حضرت را از طریق آیات قرآن ، تفاسیر و کتب مختلف از جمله تفسیر المیزان ، نمونه ، مجمع البیان و همچنین کتاب مسیحیت شناسی مقایسه ای ، و عیسی (ع) از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار داده ایم . فصل چهارم نیز مشتمل بر انواع معجزات پیامبر (ص) از جمله : قرآن ، شق القمر ، حرکت درخت ، حنانه و … می باشد که آنها را نیز از تفاسیر و کتب مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده ایم . پایان این پروژه نتیجه مباحث گذشته است که شامل آثار معجزه انبیاء ، اهداف معجزه (اصول اعتقادی ) می باشد .

فصل اول

۱- بحث لغوی اعجاز

۲- معجزه در لغت

۳- ماهیت معجزه

۱- معجزه چیست ؟

بعضی می پندارند معجزه مسئله ای نیست ، بلکه مسئله مهم قبول و یا عدم قبول خداوند است . یعنی می گویند ما اگر خدا را قبول کردیم دیگر راجع به معجزه بحثی نداریم ، زیرا خدای مورد قبول ما قادر مطلق است و به حکم « ان الله علی کل شی ء قدیر » او قدرت دارد مرده را زنده کند و از چوبی اژدها بسازد و رسول الله (ص) را در ظرف لحظه ای از مسجد الحرام به مسجد الاقصی ببرد و بلکه به همه آسمانها سیر دهد ولی برخلاف این پندار مسئله بر این سادگی ها نیست که اگر خدا را قبول کردیم مشکلات همه حل شده باشد .

توضیح اینکه : ۱- بعضی ممکن است معجزه را اینطور تعریف کنند که : معجزه یعنی آنچه که بدون علت روی می دهد ولی این تعریف بسیار نادرست است و شاید مادی مسلکان و آنان که می خواهند معجزه را نفی کنند این نغمه را آغاز کرده اند وسپس کم و بیش به سرزبانها ا فتاده است . زیرا کسانی طرفدار معجزه هستند می خواهند آن را دلیل بر چیزی بدانند و حال اینکه اگر معجزه بدون علت رخ داده باشد ؛ دلیل بر هیچ امری نخواهد بود !!

حال اگر به فرض محال یک چیزی بدون علت پیدا شود دیگر هیچ چیز را در عالم نمی شود اثبات کرد ، نه اصلی از اصول علمی و طبیعی برجای می ماند و نه از اصول فلسفی و کلامی ، و حتی اثبات خدا هم متزلزل می گردد . چرا ؟ زیرا ما خدا را به دلیل اینکه علت عالم است می شناسیم و اگر فرض کنیم که در هستی نظامی وجود ندارد بلکه ممکن است چیزی بدون علت پدید آید ، این احتمال را که عالم بدون علت پدید آمده است نمی توانیم رد کنیم . پس این تعریف برای معجزه بسیار نادرست است .

۲ – ممکن است گروهی دیگر بگویند معجزه پیدایش چیزی بدون علت نیست ، استثناء در قانون علیت نیست بلکه به این معناست که به جای علت واقعی یک شیئی ، علت دیگری جانشین آن می گردد ، و بالاخره معجزه یعنی جانشین شدن علتی به جای علت دیگر .

مثلاً علت واقعی و حقیقی پیدایش انسان آمیزش دو انسان است حالا اگر این علت حقیقی کنار رود و جایش را به علت دیگری بدهد و انسانی از غیر طریق آمیزش دو انسان پدید آید ، آن معجزه است .

۳ – در مقابل این دو تعریف ؛ تعریف سومی برای معجزه هست که اشکالات عقلی فوق به هیچ وجه بر آن وارد نمی گردد. و آن این است که معجزه نه نفی قانون علیت است و نه نقض و استثناء آن ، بلکه خرق ناموس طبیعت است . فرق است میان خرق قانون علیت و خوق ناموس طبیعت . معجزه نه آن است که چیزی از غیر راه علت اصلی پدید آمده باشد بلکه آنچه از غیر مسیر و جریان عادی و طبیعی بوجود آمده است ، معجزه نام دارد .

به بیان بهتر : معجزه خارج شدن امری است از جریان عادی به نحوی که دخالت ماوراء الطبیعه در آن آشکار باشد . با این بیان در پیدایش معجزه علتی به جای علت دیگر نمی نشیند بلکه این مطلب که بین علت و معلول یک نوع رابطه حقیقی و تخلف ناپذیر برقرار است پذیرفته شده ؛ ولی معجزه بدین گونه توجیه می گردد که : علل واقعی اشیاء برای بشر که می خواهد با علم و تجربه به آنها برسد همواره مجهول است و تنها خداوند آگاه بر علتهای واقعی اشیاء است و بشر بوسیله تجربه و آزمایش فقط به یک سلسله تقارنات و ارتباطات دسترسی پیدا می کند و بیجا آن را رابطه علیت می پندارد .

روی این حساب معجزه امری است که از غیر مسیر عادی که بشر تنها مسیر پیدایش آن امر پنداشته است پدید آید .

نبوت حضرت عیسی (ع)

حضرت عیسی (ع) ۲۹ سال از سن مبارکش گذشت که مردم را رسماً به نبوت خود دعوت نمود و میان قبیله بنی اسرائیل آمد و فرمود : ای مردم من از جانب خداوند به سوی شما رسول و پیام آورم سخن مرا بپذیرید و اطاعت امر خدا کنید و در حق من بر مگوئید که خداوند مرا با معجزات بسیار برای هدایت شما فرستاده است .

گفتند : چه معجزه و آیاتی آورده ای ؟ فرمود از گل صورت مرغی بسازم و در آن بدمم و به اذن خدا پرواز می کند گفتند چگونه ؟ فوری از گل مرغی ساخت و در آن دمیده فوری پرواز کرد ، گفتند : دیگر چه داری ؟ فرمود نابینای مادرزاد را بینا کنم و جذامی را علاج دهم و اینها علامت پیامبری من است .

گروهی گرویدند و جمعی گفتند : کارهای عیسی (ع) سحر است . حضرت عیسی (ع) هر روز مردم را به دین حق دعوت می کرد و آیات انجیل را بر آنها می خواند .

زمانی که حضرت عیسی (ع) در اراضی اردن بود روزی خطاب شد ای عیسی (ع) من تو را حفظ می کنم و مقام تو را بلند می نمایم وبه سوی خود بالا می برم و تو را از لوث کفر و پلیدی پاک و منزه می دارم چون عیسی (ع) ، شنید به حواریون خود گفت : عزم دارم به طرف بیت المقدس بروم ، این بگفت و از اراضی اردن به بیت المقدس هجرت نمود و بسیاری از پیروان او در پیش روانه شدند و در بین راه هر فرد کور و پیس را که می دید شفا می بخشید چون نزدیک اورشلیم رسیدند و حضرت عیسی (ع) به حواریون خود گفت : بروید به سمت آن قریه که پیش روی شماست در آنجا خری ماده ی باکره خواهید دید آنها را نزد من بیاورید و تا آنروز سوار چهارپا نشده بود . حواریون آن حیوان را نزد رهبر خود آوردند حضرت عیسی (ع) جامه های خود را بالای آن حیوان گسترد و سوار شده با گروهی دیگر به بیت المقدس آمدند چون خبر ورود عیسی (ع) به اورشلیم شایع شد مریضان و کوران خدمتش رسیدند و شفا یافتند .

۲ – معجزه دیگر حضرت عیسی (ع) : زنده کردن مردگان : حضرت عیسی (ع) در عصری بود که طب به حد کمال رسیده بود ولی با همه ی کمال از معالجه مواردی عجز داشتند و کورمادرزاد را نمی توانستند بینا کنند . لذا آنحضرت فرمود من ابرص را شفا می دهم و مرده را زنده می کنم ، کور را بینا می سازم و بسیاری را که چنین بودند شفا بخشید .

برای مرده زنده کردن گفتند : مرده ی سام بسیار قدیمی است او را زنده کن تا به تو ایمان بیاوریم این مرده درکوه های بیت المقدس آرمیده بود آنجا رفتند مقابل آن مرده ، حضرت عیسی (ع) فرمودند یا سام بن نوح – کوه شکافته شد و سام بیرون آمد و خاک از فرق خود دور می گردانید ، عیسی (ع) فرمودند : ای سام چرا هراسانی ؟ گفت : گمان کردم قیامت آمده گفت می خواهی زنده بمانی ؟ سام گفت : آخر چه خواهد شد ؟ عیسی (ع) فرمودند : مرگ آخر کار است ، سام گفت : پس مرگ بهتر از زندگی است ، دو هزار سال است که مرده ام و دیگر زندگی نخواهم همانجا بازگش و مرد !

بنی اسرائیل گفتند : دیگر چه معجزه ای داری ؟ فرمودند : خبر می دهم که شما چه می خورید و چگونه و کجا می خوابید . جمعی قبول کردند و دسته ای گفتند این سحر است که این مرد زنازاده کرده این سخن بر حضرت سخت گران آمد نفرین کرد آن قوم به صورت خوک مسخ شدند چون این خبر به پادشاه بنی اسرائیل رسید ترسید از نفرین عیسی (ع) ، بزرگان بنی اسرائیل را جمع کرد و همه برکشتن عیسی (ع) متفق شدند عاقبت بنی اسرائیل در همان خانه ای که حضرت عیسی (ع) بود به دور او جمع شدند و از آن حضرت سؤالها کردند . چون خواستند حضرت را مصلوب سازند جبرئیل او را از روزنه ی سقف آن خانه به آسمان بالا برد در سال ۳۱ میلادی .۱

بررسی معجزات ۳ تن از انبیاء (ع)
فهرست مطالب

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… ۱

کلیات : ……………………………………………………………………………………………………… ۲

اهمیت موضوع ……………………………………………………………………………………………….. ۲

پیشینه موضوع ………………………………………………………………………………………………. ۲

سؤالات تحقیق ………………………………………………………………………………………………. ۲

فرضیه ……………………………………………………………………………………………………….. ۲

تعریف موضوع ……………………………………………………………………………………………… ۲

روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………….. ۲

چکیده ………………………………………………………………………………………………………. ۴

فصل اول : بحث لغوی اعجاز ، معجزه درلغت ، ماهیت معجزه ……………………………… ۵

معجزه چیست ؟ …………………………………………………………………………………………….. ۶

آیامعجزه ممکن است ؟ …………………………………………………………………………………….. ۸

آیا معجزه واقع شده است ؟ ……………………………………………………………………………….. ۱۰

معجزه چگونه دلالت بر صدق آورنده آن دارد؟ ………………………………………………………… ۱۱

شرایط معجزه ………………………………………………………………………………………………… ۱۲

چگونه معجزه گواه بر صدق ادعای پیامبران می باشد؟ ………………………………………………. ۱۳

معنی لغوی اعجاز ……………………………………………………………………………………………. ۱۴

عجز …………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶

معجزه در لغت ……………………………………………………………………………………………….. ۱۷

گفتار علمای غرب راجع به معجزه ……………………………………………………………………….. ۱۸

معجزه در اصطلاح …………………………………………………………………………………………… ۱۸

معجزه در اصطلاح علوم دینی ………………………………………………………………………………. ۲۱

فاعل معجزه کیست ؟ ……………………………………………………………………………………… ۲۳

اعجاز و ماهیت آن ………………………………………………………………………………………….. ۲۴

اعجاز قرآن ………………………………………………………………………………………………….. ۲۵

اعجاز قرآن فقط از نظر اسلوب کلام یا جهتی دیگر از جهات ، به تنهایی نیست . ……………… ۲۶

عمومیت اعجاز قرآن برای تمامی افراد انس و جن …………………………………………………… ۲۶

یک پندار غلط ……………………………………………………………………………………………….. ۲۸

نفی شبهات وارد بر اعجاز ………………………………………………………………………………….. ۲۹

نخستین آیه نفی اعجاز ………………………………………………………………………………………. ۲۹

دومین آیه نفی اعجاز………………………………………………………………………………………….. ۳۳

سومین آیه نفی اعجاز ……………………………………………………………………………………….. ۳۶

فصل دوم : معجزات حضرت موسی (ع) …………………………………………………………….. ۴۰

معجزات حضرت موسی ( ع ) ……………………………………………………………………………… ۴۲

معجزات نه گانه حضرت موسی (ع) ……………………………………………………………………… ۴۵

کوه « حریب » جایگاه اولین ارتباط عمیق موسی (ع) با خدا ……………………………………… ۵۰

اثبات معجزه حضرت موسی (ع) ………………………………………………………………………….. ۵۱

یدبیضاء ………………………………………………………………………………………………………… ۶۲

معجزه سوم …………………………………………………………………………………………………….. ۶۶

دریا شکافته شد……………………………………………………………………………………………….. ۶۹

موسی به طور سینا میرود ……………………………………………………………………………………. ۷۱

موسی همان پیامبری است که قومش از وی درخواست کرده اند خدا را ببینند …………………… ۷۳

فصل سوم : معجزات حضرت عیسی (ع………………………………………………………………. ۷۵

نبوت حضرت عیسی (ع)…………………………………………………………………………………….. ۷۶

انواع معجزات حضرت عیسی (ع)………………………………………………………………………….. ۷۸

بیان معجزات حضرت عیسی (ع) در کتاب مسیحیت شناسی …………………………………………. ۸۳

آیات ۴۹الی ۵۲ نساء( راجع به معجزات حضرت عیسی (ع) ……………………………………….. ۸۶

اثبات معجزه دوران نوزادی ( سخن گفتن ) حضرت عیسی (ع)از منظر آیات قرآن کریم ………. ۹۲

فصل چهارم :بررسی معجزات پیامبر اکرم(ص)…………………………………………………….. ۱۰۰

انواع معجزات پیامبر(ص) ………………………………………………………………………………. ۱۰۱

اعجاز قرآن ……………………………………………………………………………………………………. ۱۰۱

قرآن معجزه ادبی …………………………………………………………………………………………….. ۱۰۳

قرآن معجزه جاودانی ………………………………………………………………………………………… ۱۰۳

قرآن معجزه انسان ساز ……………………………………………………………………………………… ۱۰۴

اثبات اعجاز قرآن از دیدگاه قرآن کریم ………………………………………………………………….. ۱۰۵

قرآن معجزه جاودانی پیامبر اسلام(ص) ………………………………………………………………….. ۱۰۷

نظر شهید مطهری در رابطه با اعجاز قرآن ………………………………………………………………. ۱۱۱

شق القمر………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۲

ذکر شق القمر در قرآن و اخبار……………………………………………………………………………… ۱۱۷

حرکت درخت………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۵

معراج پیامبر (ص) ……………………………………………………………………………………………. ۱۳۰

اثبات مسئله معراج و سیر شبانه پیامبر (ص)…………………………………………………………….. ۱۳۲

غیب گویی………………………………………………………………………………………………………. ۱۳۷

غیب گویی از دیدگاه آیات قرآن کریم……………………………………………………………………. ۱۳۹

یک پیشگویی عجیب………………………………………………………………………………………….. ۱۴۲

اعجاز قرآن از دریچه علم غیب…………………………………………………………………………….. ۱۴۳

حنانه…………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۵

معجزه ای دیگر……………………………………………………………………………………………….. ۱۴۶

معجزات روایی پیامبر (ص)(۸،۹،۱۰،۱۱)……………………………………………………………… ۱۴۶

بررسی چند نکته:……………………………………………………………………………………………… ۱۵۰

آیا پیامبر (ص)باید مطابق خواسته مردم معجزه بیاورد؟……………………………………………….. ۱۵۰

چرا پیامبر (ص)مطابق خواسته های مردم اعجاز نکردند؟…………………………………………….. ۱۵۳

آیا معجزه دلیل و برهان بر صحت نبوت و رسالت است ؟…………………………………………….. ۱۵۵

چرا قرآن معجزه را « آیه » خوانده است؟……………………………………………………………….. ۱۵۶

نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………. ۱۵۸

بررسی معجزات ۳ تن از انبیاء (ع)
فهرست منابع و مؤاخذ……………………………………………………………………………………. ۱۶۰

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.