بررسی شرکتهای چند ملیتی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
بررسی شرکتهای چند ملیتی دارای ۱۱۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی شرکتهای چند ملیتی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز بررسی شرکتهای چند ملیتی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی شرکتهای چند ملیتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن بررسی شرکتهای چند ملیتی :
بررسی شرکتهای چند ملیتی
تاریخچه شرکت های چند ملیتی
انگلیس و هلند و سایر قدرتهای بزرگ تجاری قرن هفدهم هنگامیکه به بازرگان خود اجازه دادند که بطور جمعی و تحت پوشش شخصیت حقوقی شرکت بتجارت خارجی بپردازند در حقیقت اختیارات سیاسی خود را به آنها تفویض کردند.
زیگموند تیمبرگ
– سابقه تاریخی شرکتهای بین المللی از اوائل قرن ۱۵ میلادی شروع تجارت بینالمللی بصورت سازمان یافته پایه میگیرد. کمپانیها قدرت سیاسی و نظامی را نیز در قلمرو و تجارت خود به ارمغان میآورند.
– سابقه کمپانیهای تجاری قدیمی انگلیس مانند کمپانی مرچنتزا دونچررز Merchats A dventurers 1505- کمپانی روس Russia Company – 1553- کمپانی لوان Levant Company- 1581 – از سابقه تاسیس نظام دولت ملی طولانیتر است-.
قدیمیترین سازمان تجارت خارجی انگلیس «کمپانی تجارت کالاهای عمده» که در اوایل قرن ۱۴ تاسیس شد. وسیلهای بود برای پر کردن خزانه سلطنتی- به مرور زمان مقام سلطنت سهم بیشتری از اختیارات سیاسی و اقتصادی خود را به بازرگان حادثهجو واگذار کرد که به خوبی با راه و رسم خرید و فروش در سرزمینهای غریب و درو دست آشنا شده بودند.
فعالیت بین المللی موسسات تجاری بصورت ابزاری برای تنظیم ورابط بازرگانی درآمد و سپس وسیلهای شد برای گسترش بازارهای جدید. پادشاهان و کمپانیها با هم پولدار میشدند.
انحصارات تجاری و بسیاری از حقوق و امتیازات مخصوص دولت به کمپانیها داده شد و در عوض اینها هم برای مقام سلطنت یک امپراطوری بنا کردند.
· در قرن ۱۷ و ۱۸ قدرتهای تجاری اروپا- به بازرگانان اجازه دادند بصورت جمعی و تحت پوشش حقوقی شرکت به تجارت بپردازند و در واقع اختیارات سیاسی خود را به آنها تفویض نمودند.
· پدید آمدن تدریجی شم تجارت یا طرز فکر بازاری در فضای اقتصاد آزاد رابطه بین حاکمیت عمومی و خصوصی را بطور بنیادی تغییر داد.
– البته شرط کافی برای تشکیل شرکتهای بزرگ چند ملیتی تنها انگیزه، منفعت طلبی نبود.
پایان جنگ بینالمللی دوم شرائط و موقعیت را برای انقلاب صنعتی دوم جهان سرمایه داری از هر نظر فراهم نمود. اختراعات و اکتشافات سیستمهای ارتباطی حمل و نقل – اطلاعاتی- و سایر تکنولوژیهای مدرن قوانین مساعد و موصوبات لازم نیز برای سرمایه گذاری زمینه و موجبات انقلاب صنعتی دوم را کامل کرد و در مدت کوتاهی از سرمایهگذاریهای جدید همان شرکتهای بزرگ و موفق قبلی، شرکتهای چند ملیتی جدیدی زائیده شدند.
در چهار دهه اخیر شرائط و موقعیت لازم برای تولد و رشد غولهای صنعتی بوجود آمد. هر چند که عمر بازرگانی بین المللی به درازای عمر استثمار است ولی پایان جنگ جهانی دوم آغاز مرحله جدیدی را در اقتصاد- بازرگانی عمر استثمار است ولی پایان جنگ جهانی دوم آغاز مرحله جدیدی را در اقتصاد- بازرگانی وصنعت بین المللی اعلام نمود. – کنفرانس برتنوودز Bretton woods، تشکیل صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و استقرار سیستم ثابت نرخ برابری ارزهای معتبر جهانی باطل را در برداشت که تضمینی برای توسعه سرمایه گذاری امریکا در اروپا محسوب میشد. طرح مارشال نیز که در ژوئیه سال ۱۹۴۷ بوسیله جرج سی مارشال وزیر امور خارجه وقت امریکا پیشنهاد و مورد تصویب قرار گرفت زمینه را برای سرمایهگذاری امریکا در اروپا مساعد نمود و بازار بورس اروپا را رونق بخشید.
– در سالهای اولیه تشکیل بازار مشترک جمع سرمایهگذاری امریکا در اروپا از یکی دو میلیارد دلار تجاوز ننمود ولی پس از ده سال مجموع این سرمایهگذاریها از ده میلیارد دلار بیشتر شد. در آن زمان بیش از نیمی از مجموع ۶۰۰۰ فعالیت اقتصادی امریکا در اروپا متمرکز بود.
– اکنون که در حدود سه دهه از تشکیل بازار مشترک اروپا میگذرد حجم سرمایهگذاریهای امریکا در اروپا بیش از صد برابر رقم سالهای اولیه یعنی از مرز تریلیون دلار (هزار میلیارد دلار) گذشته است.
بازار مشترک: (EEC) شش کشور اروپائی فرانسه- آلمان غربی- ایتالیا- بلژیک- هلند- لوگزامبورگ در سال ۱۹۵۸ این اتحادیه انحصاری، اقتصادی را تشکیل دادند. (طرح پروژه ژان مونه از فرانسه) برای اتحاد سیاسی اروپا از طریق اتحاد اقتصادی برای ایجاد سیستم آزاد به منظور انتقال کالا، ارائه خدمات- سرمایه و کارگر و وحدت مقررات بازرگانی و گمرگ و واردات و صادرات و مقررات حمل و نقل کشاورزی، بازرگانی و نتیجه تشکیل بانک، سرمایهگذاری اروپا و صندوق اجتماعی اروپا برای کارگران بیکار گردید. در سال ۱۹۸۲ در بیست و پنجمین سالگرد تعداد اعضاء ۱۰ کشور بود.
· طرح مارشال زمینه را برای سرمایهگذاری امریکا در اروپا مساعد کرد و در حقیقت قسمت اعظمی از سرمایه گذاریهای فراری اروپا از جنگ جهانی دوم با پوشش قوانین حمایت از سرمایه امریکا در اروپا به خدمت گرفته شد.
· وتشکیل بازار مشترک اروپا آینده این سرمایهگذاری سودآور را تامین نمود.
آدام اسمیت:
«یکی از مهمترین ویژگیهای سرمایه بینالمللی بودن آن است و سرمایه را به حکم عقل سلیم باید از محدودیتهای ملی و سیاسی آزاد کرد».
– تراست (Trust) در اصلاح کسب و تجارت و بازرگانی- ترکیبی از چند شرکت بزرگ است که نسبت به تولید و یا توزیع یک یا چند کالا و یا خدمت به خصوص بصورت انحصاری و یا شبه انحصاری عمل مینماید. ولی بعدها با وضع قوانین ضد تراست این نوع تراست غیر قانونی اعلام شد.
کارتل (Cartel): اتحاد تولیدکنندگان یک کالای مشابه به منظور برخوردای از مزایای انحصاری (مونوپولی) و در نتیجه تامین بهتر هدف نهائی سهامداران خود.
· سرمایه ملیتی ندارد و به جائی میرود که بهتر با آن خدمت کنند.
· سرمایه هم بینالمللی است و هم غیر ایدئولوژیک.
– در سرتاسر دهه ۱۹۷۰ چند ملیتیها پی بردند که خطرات احتمالی سرمایه گذاری در کشورهای جهان سوم بیش از کشورهای پیشرفته است. زیرا نظامهای اقتصادی و سیاسی این ملل را ثبات کمتری برخوردار بود در نتیجه وضعیت کمتر قابل پیشبینی استم. بدین لحاظ و به منظور جبران خطرات بیشتر موجود در این کشورها بازده بالاتری را نسبت به کشور خود از سرمایه انتظار دارند.
– در برههای از زمان قیمت کالاها بالا رفت و برآورد میشد که این روند صعودی هم چنان ادامه داشته باشد. به گفتهای دیگر قحطعی منابع طبیعی رخ میداد.- کشورهای جهان سوم با توجه به این پیشبینیها میخواستند بیشترین سهم را کسب نماید.
پیشنهاد چند ملیتی وامهای کم هزینه بود که میتوانست انگیزهای قوسی برای تامین منابع چند ملیتیها باشد. جهان سومیها با قبول وامها منابع طبیعی را برای چند ملیتیها تامین نمودند. اما پیشبینیها اشتباه از آب درآمد. به دلیل تولید انبوه قیمتهای سقوط کرد یعنی تا آن زمان از منابع طبیعی مثل آهن جهان سوم استفاده سرشاری میشد که این مصرف کاهش پیدا کرد. البته رشد ملایم تر اقتصادی نیز در این کاهش مصرف موثر بود. عامل دیگر طولانی بودن دوره طرح تا زمان بهره برداری در مورد بعضی از پروژه ها بود خیلی از این پروژهها تا سالهای آخر دهه ۷۰ معطل ماندند. اینگونه مباحص این نتیجه را بدست میدهند که این کشورها به گسترش تولید خود با زمانی که پولشان ثابت و قوی گردد ادامه میدهند. کاهش قیمتها که یک باره در دهه ۸۰ صورت گرفت به این دلیل بود که چند ملیتیها برای جلوگیری از ضرر خود به بهرهبرداری بیشتر از منابع جهان سومیها که بپردازند. هنگامی که خطرات ناشی از ؟؟؟؟ قیمتها بیاهمیت تلقی شد کشورهای جهان سوم نیازی به مشارکت با سرمایه گذاران خارجی ندیدند. اما قراردادهای منعقد شده مانع از این مشارکت بود و معادن کشورهای جهان سوم در انحصار چند شرکت اداره میشدند که در آن کمپانیهای غربی تمام تولید سرمایهگذاری و فروش را کنترل می کردند. چنین بافتی اجازه میداد که چند ملیتیها قیمتها را نیز کنترل نمایند. در دهه ۱۹۷۰ بافت دوگانهای از بازار با یکدیگر ترکیب شد. شرکتهای دولتی محلی با کمپانیهای چند ملیتی معادن که فاقد ذخائر بودند به رقابت برخاستند. تولید کنندگان جدید که فاقد بازار فروش فلزات بودند به ناچار به سازمانهائی از قبیل بورس فلزات لندن روی آوردند بنابراین باز هم در قیمتگذاری همان چند ملیتیها حرف اول را میزدند. البته ترتیبات جدیدی بر اساس قرارداد و مطابق با نیازهای زمان در شرف تکوین است. خیلی از این ترتیبات قراردادی به صورت مشارکت میباشد، یعنی به خارجی اجازه میدهد تا بازدهی به نسبت سهمیه خود در طرح داشته باشد. در تشکیل مشارکت اغلب کشور میزبان حق الامتیازهائی را به سرمایهگذار یا کمپانی میهمان حتی از پنج سال جلوتر از بهرهبرداری اعطا مینماید. تعدادی پا را فراتر گذاشته و سرمایهگذاری کمپانی میهمان را با ایجاد یک حساب ذخیره تضمین می نمایند. یعنی به آنها اطمینان میدهد که حتی در شرایط دشوار پیشبینی نشده آنها به عواید نقدی خود دست مییابند.
– شرکت بین المللی Bombardier
این مقاله در مورد چگونگی ساخته شدن یک شرکت است- و در مورد کارمندان آن.
Bombardier
۱- کلیات شرکت
نوع شرکت این شرکت در سطح بین المللی فعالیت مینماید.
زمان تاسیس: ۱۹۴۲- در ایالت (Quebec) از (Valcourt) از کانادا-
مکان شرکت: (Montreal) ، (canada), (Quebec) –
موسس: ژرف آرماند با مبارادیر.
نوع فعالیت: هوا و فضا و خطوط راهآهن-
محصولات: قطار، تراموا- هواپیما و…
سطح درآمد: ۸/۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵.
تعداد کارمندان: ۵۹۵۵۰ نفر درسال ۲۰۰۵.
آدرس پستی:
Website htlp: // WWW. Bombardier. Com/
۲- زمینههای فعالیت شرکت
– تجهیزات سیستم حمل و نقل ریلی
– هواپیمای تجاری و مسافربری
– ارائه خدمات عمومی
– تجهیزات سبک و سنگین تفریحی
تعداد استخدامی ها (تا ۳۱ ژانویهی ۲۰۰۵ میلادی)
– بخش حمل و نقل ۳۱۵۷۰ نفر
– بخش هوافضا ۲۷۱۰۰ نفر
– بخش مرکزی ۶۳۰ نفر
– سایر بخشها ۲۵۰ نفر
در مجموع ۵۹۵۵۰ نفر
۳- تاریخچه شرکت
ژزف آرماند با مبارادیر مکانیکی بود که در رویایش وسیلهای را ساخته بود که میتوانست روی برف حرکت کند- در سال ۱۹۳۷ م اولین برف رو در تعمیرگاه وی در (Quebec) ساخته شد. با مبارادیر راه سفر روی برف را تغییر داد و یک سازه کانادایی بزرگ را در رابطه با مسیرها و راه ها به وجود آورد.
وی در سال ۱۹۰۷ م به دنیا آمد و خیلی زود استعداد خود را در تعمیر کردن نشان داد او تنها ۱۰ سال داشت که با یک جعبه سیگار و با بخشهای یک ساعت رومیزی شکسته مدل یک تراکتور را ساخت. وقتی بزرگتر شد در رویا وسیله ای که بتواند روی برف حرکت کند را میساخت. هدف بزرگ و شایسته برای پسری که در حومه ی شهر بزرگ می شد. در ۱۵ سالگی آرماند اولین وسیلهی برف رو خود را طراحی کرد و ساخت- آن وسیله اساساً سورتمهای بود که به آن توسط موتور مدل T با یک ملخ چوبی هواپیما در پشت نیرو داده میشد- او و برادرش با این ماشین پر سرو صدا در شهر رانندگی کردند قبل از اینکه پدرشان آنها را از این کار بازدارد- بدون عبرت گرفتن آرماند روی ایده خود زمانی که صاحب یک تعمیرگاه اتومبیل شد کار کرد. راه شکن بزرگ او در اواسط ۱۹۳۰م زمانی که او میخواست سیستم وسیلهای را که بتواند روی برف و در زمینهای باتلاقی سفر کند را توسعه بخشد وارد شد- در سال ۱۹۳۷م آرماند ۱۲ عدد از این برف روها را که B۷ نامیده بود به فروش رسانید و شرکت [Auto- Neige Bombardier] را پنج سال بعد تاسیس نمود. او هیچوقت نامزد اختراع برفرو نشد. اولین برف رو که بزرگ بود و برای چندین مسافر طراحی شده بود به مردم کمک میکرد برای جابجایی و این جا و آنجا رفتن در ماههای طولانی زمستان- برفرو در آنجا برای جابجایی بچهها به مدرسه و برای حمل بار، همچنین تحویل بستههای پستی، آمبولانس، استفاده میشد. اختراع وی به عنوان یک حقیقت مهم و واجب به خدمت گرفته شد و خیلی زود تبدیل به یک تجارت شد که مثل یک بمب بود. در سال ۱۹۴۱م آرماند کارخانه ای جدید در زادگاهش گشود. سپس یک عقب افتادگی اصلی و مهم به رشد تجاری آن صدمه زد- (جنگ جهانی دوم)
بررسی شرکتهای چند ملیتی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تاریخچه شرکتهای چند ملیتی…………………………………………………………………….. ۱
شرکت بین المللی کوکاکولا
۱- لیست فعالیتهای کوکاکولا…………………………………………………………………….. ۱۴
۲- کارخانه های نوشابه سازی…………………………………………………………………. ۱۶
۳- محصولات کوکاکولا……………………………………………………………………………. ۱۷
۱-۳- محصولات و مارکها……………………………………………………………………….. ۲۰
۲-۳- محصولاتی که با شکست مواجه شده ………………………………………………. ۲۲
۴- انتقادات……………………………………………………………………………………………… ۲۳
۱-۴- انحصار طلبی…………………………………………………………………………………. ۲۳
۲-۴- تمایز……………………………………………………………………………………………… ۲۴
۳-۴- جزئیات………………………………………………………………………………………….. ۲۴
۴-۴- کوکاکوکا در UK (اکراین)……………………………………………………………….. ۲۵
۱-۴-۴- تبلیغات غذایی و چاقی کودکان……………………………………………………… ۲۵
۵-۴- کوکاکولا در هند…………………………………………………………………………….. ۲۵
۱-۵-۴- استفاده از مواد شیمیایی……………………………………………………………… ۲۶
۲-۵-۴- استفاده از آب……………………………………………………………………………. ۲۷
۶-۴- شرکتهای نوشابه سازی کوکاکولا و واحدهای تجاری………………………… ۲۹
۱-۶-۴- کلمبیا………………………………………………………………………………………… ۳۰
۲-۶-۴- گواتمالا……………………………………………………………………………………… ۳۴
۷-۴- جنگ جهانی دوم و نازیسم………………………………………………………………. ۳۴
۸-۴- اشاره ای بر تجارت در اسرائیل و فلسطین………………………………………… ۳۴
۵- نکات تحسین………………………………………………………………………………………. ۳۶
۶- تاریخچه…………………………………………………………………………………………….. ۳۷
۱-۶- جنگ جهانی دوم…………………………………………………………………………….. ۳۷
۷- بابانوئل……………………………………………………………………………………………… ۳۸
۸- اعضای هیئت مدیره…………………………………………………………………………….. ۳۸
۹- سهام…………………………………………………………………………………………………. ۳۸
شرکت های بین المللی BP
۱- کلیات شرکت………………………………………………………………………………………. ۴۱
۲- تاریخچه شرکت………………………………………………………………………………….. ۴۱
۱-۲- ۱۹۰۹ تا ۱۹۵۵………………………………………………………………………………. ۴۳
۲-۲- ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰………………………………………………………………………………. ۴۶
۳-۲- ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰………………………………………………………………………………. ۴۶
۴-۲- در حال حاضر……………………………………………………………………………….. ۴۷
۳- تصاویر……………………………………………………………………………………………… ۵۰
شرکت های بین اللملی Bombardier
۱- کلیات شرکت………………………………………………………………………………………. ۵۲
۲- زمینه فعالیت شرکت……………………………………………………………………………. ۵۲
۳- تاریخچه شرکت………………………………………………………………………………….. ۵۳
۴- عناوین ……………………………………………………………………………………………… ۵۷
۱-۴- توسعه جهانی…………………………………………………………………………………. ۵۸
۲-۴- انتقادات…………………………………………………………………………………………. ۶۰
۳-۴- شخصیتهای حقیقی و حقوقی شرکت…………………………………………………. ۶۰
۵- سایر موارد………………………………………………………………………………………… ۶۱
شرکت بین المللی Microsoft
۱- تاریخچه شرکت………………………………………………………………………………….. ۶۵
۱-۱- ۱۹۸۱- ۱۹۷۵……………………………………………………………………………….. ۶۵
۲-۱- ۱۹۸۴- ۱۹۸۱……………………………………………………………………………….. ۶۷
۳-۱- ۱۹۹۱- ۱۹۸۵……………………………………………………………………………….. ۶۹
۴-۱- ۱۹۹۵- ۱۹۹۲……………………………………………………………………………….. ۷۱
۵-۱- ۱۹۹۹- ۱۹۹۵……………………………………………………………………………….. ۷۳
۶-۱- ۲۰۰۵-۲۰۰۰………………………………………………………………………………… ۷۶
۷-۱- ۲۰۰۶ و فراتر از آن……………………………………………………………………….. ۷۹
۲- بخش های مختلف شرکت…………………………………………………………………….. ۸۰
۱-۲- بخش محصولات و خدمات نرم افزاری شرکت………………………………….. ۸۰
۲-۲- بخش تجاری شرکت……………………………………………………………………….. ۸۳
۳-۲- بخش سرگرمی ها و ابزار شرکت…………………………………………………….. ۸۴
۳- فرهنگ……………………………………………………………………………………………….. ۸۵
۱-۳- فرهنگ تجاری………………………………………………………………………………… ۸۵
۲-۳- فرهنگ کاربران………………………………………………………………………………. ۸۷
۴- ساختار شرکت…………………………………………………………………………………… ۸۸
۵- سهام…………………………………………………………………………………………………. ۹۰
۶- تساوی حقوق و گوناگونی……………………………………………………………………. ۹۱
۷- آرم و نشان شرکت…………………………………………………………………………….. ۹۲
۸- انتقادات……………………………………………………………………………………………… ۹۲
۹- دشواری های قبلی………………………………………………………………………………. ۹۴
راهکارهای ورود ایران به بازارهای بین المللی……………………………………………. ۹۶
منابع………………………………………………………………………………………………………. ۹۸
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.