مقاله کاخ ورسای
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله کاخ ورسای دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله کاخ ورسای کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله کاخ ورسای
مجموعه کاخ ورسای
فضاهای داخلی کاخ ورسای
سایت و فضاهای بیرونی کاخ ورسای
طراحی منظر کاخ ورسای
حرکت خورشید The Run of the Sun
باغهای رسمی Formal Gardens
باغهای ورسای Versailles Gardens
هزینههای کاخ ورسای
پروژه بازسازی کاخ ورسای
مجموعه کاخ ورسای
کشف استعدادهای هنر برای نمایش قدرت و عظمت به کلیسای رم منحصر نبود. پادشاهان و شهریاران قرن هفدهم اروپا نیز، نه کمتر از کلیسای رم، علاقه داشتند که قدرت خویش را به نمایش بگذارند و از آن طریق نفوذ بیشتری بر اذهان رعایای خود بدست آورند. آنها نیز میخواستند انسانهایی متفاوت و متمایز برشمرده شوند. کسانیکه به برکت حق الهی سلطنت، در ترازی مافوق آدمیان عادی قرار گرفتهاند. این موضوع بویژه در مورد قدرتمندترین حکمران نیمه دوم قرن هفدهم اروپا، یعنی لوئی چهاردهم، پادشاه فرانسه، مصداق داشت که نمایش شکوهمندی سلطنت، بخشی از برنامه سنجیده سیاسی او را تشکیل میداد
اینکه لوئی چهاردهم، برنینی را برای همکاری در قصر خود به پاریس دعوت کرد، مطمئناً از باب تصادف نبود. البته این پروژه بلندپروازانه هرگز بمعنای واقعی صورت نیافت. ولی یکی دیگر از قصرهای لوئی چهاردهم، دقیقاً نقش نماد قدرت بیکران او را به خود گرفت. این قصر همان قصر معروف ورسای است که حدود سالهای ۱۶۶۰ تا ۱۶۸۰ ساخته شد. ورسای دارای چنان عظمتی است که هیچ عکسی نمیتواند تصوری از نمای ان را در ذهن بیننده ایجاد کند. بیش از ۱۲۳ پنجره در هر اشکوب به پارک مجاور باز میشود. خود پارک با خیابانهایی از درختان آراسته، گلدانها و مجسمههای آن و تراسها و دریاچههای آن، کیلومترها در دل طبیعت ادامه مییابد!
ساختمان مجموعه لوور تازه آغاز شده بود که لوئی چهاردهم تصمیم گرفت در یکی از شکارگاههای سلطنتی به نام ورسای (که درواقع نام کاخ از روی نام محل برداشته شده و درواقع محل ورسای از گذشتههای دور وجود داشته است) که در چند کیلومتری پاریس قرار داشت، کاخی عظیم برپا دارد. سپاه بزرگی از معماران، تزئینکاران، پیکرتراشان، نقاشان و معماران فضای سبز به سرپرستی کِلی، یکی از شاگردان پیشین نیکولا پوسن بنام شارل لوبرن، مشاور هنری و رئیس آکادمی سلطنتی نقاشی و پیکرتراشی، دست بکار شدند. تبدیل شکارگاه سلطنتی به یک کاخ، در دست اینان به بزرگترین پروژه ساختمان آن عصر مبدل شد
ورسای بیشتر به لحاظ عظمت و شکوه، یک بنای باروک محسوب میشود تا به لحاظ ریزهکاریهای آن. معماران این کاخ عظیم، آن را در قالب سه عمارت مستقل طراحی کردهاند که یک عمارت در وسط و دو عمارت در جناحین آن قرار گرفتهاند. و هر سه مظهر اشرافیت و عظمت هستند. در عمارت مرکزی (یا میانی)، با ردیفی از ستونهای آیونیایی و یک پیشانی برآمده بر روی آنها و ردیفی از تندیسها بر فراز پیشانی، میانه اشکوب همکف را مورد تأکید قرار دادهاند. و با فرمهای تزئینی مشابه، دو برآمدگی در طرفین برآمدگی میانی ایجاد کردهاند. بعید بود که معماران با تلفیق ساده عناصر خالص رنسانس بتوانند بر یکنواختی چنین بنای عظیمی فائق آیند. ولی آنها به کمک تندیسها، گلدانها و نقوش ویکتوریا توانستهاند بگونهای ایجاد تنوع نمایند. بنابراین در چنین نماهایی است که میتوان به بهترین نحو، نقش و هدف فرمهای باروک را باز شناخت. چنانچه طراحان ورسای اندکی بیشتر جرأت به خرج میدادند، و در قسمتبندی و جفتوجور کردن این بنای عظیم و گسترده از روشهای بدیع و غیرکلاسیک، بیشتر بهره میگرفتند، چهبسا حتی موفقیت بیشتری هم بدست میآوردند. از این درس، معماران نسل بعد تمام و کمال بهره گرفتند. کلیساهای رمی باروک و نیز قصرهای فرانسوی باروک به نحو بیسابقهای قوه تخیل زمانه را برانگیختند. هر امیر کوچکی در جنوب آلمان میخواست کاخ ورسای خود را داشته باشد
حدود سالهای ۱۷۰۰ میلادی یکی از بزرگترین دورههای معماری بوده است که البته هنرهای دیگر هم از رونق آن بیبهره نبودهاند. ساخت قصرها و کلیساهای این دوره تنها موکول به هنر معماری نبود و همه هنرها باید برای آفرینش یک دنیای خیالی و ساخته شده باهم، تشریک مساعی میکردند
فضاهای داخلی کاخ ورسای
پروژه کاخ ورسای که مقیاسی غولآسا داشت، مستلزم ساخته شدن کاخی بزرگ در برابر پارکی پهناور و ایجاد یک شهرک اقماری برای سکونت درباریان، کارمندان، دستههای نظامی و نگهبانان و خدمتکاران نیز بود. این شهرک در شرق کاخ و در امتداد سه خیابان شعاعی که در ساختمان کاخ یا نقطه محورشان به هم میرسند، واقع شده است. (این اتاق خواب به عنوان محل بارعام، اتاق پذیرائی دربار و تالاری دولتی بود.) خود کاخ با طول بیش از ۴۰۰ متر، عمود بر محور شرقی – غربی که از میان شهر و پارک میگذرد، قرار گرفته است. گیراترین قسمت بنا، نمای رو به باغ آن است که توسط لوئی لوور آغاز شد و ژول آردوئن مانسار (۱۶۴۶ – ۱۷۰۸) نو خواهری فرانسوا که پس از مرگ لوور در سال ۱۶۷۰ عهدهدار اجرای پروژه شد. با پیروی از سبک او، پس از وی کار را ادامه داد. امتداد پهناور جانبی نمای کاخ، به سبک باروک، به چندین بند و پارهبند سهپنجرهای تقسیم شده است و این از شیوههایی است که با یک چنین مقیاس بزرگ نیز بر بیننده تأثیر میگذارد
کاخ ورسای بعنوان نمادی از حکومت و قدرت مطلق، قرینه یا سرآمدی ندارد. این کاخ در همان حال، با ماندگارترین اصطلاحات آن روزگار این اعتقاد منطقی را بر پای فلسفه ریاضی دکارت بیان میکند، که هرگونه شناخت یا دانشی باید انتظام یافته و هر عملی باید حاصل تحمیل عقل بر ماده باشد. طرح پرشکوه ورسای، مغرورانه، تسلط عقل آدمی بر آشفتگیهای طبیعت را اعلام میدارد
به تزئین بینهایت زیبای فضای داخل کاخ نیز توجه فوقالعادهای شدهاست. همه چیز از رنگآمیزی دیوارها تا کوب درها، با درنظر گرفتن تناسب کلیشان طراحی شدهاند و در اجرایشان نهایت مهارت و ظرافت بکار برده شده است. عملاً از صدها اتاق این کاخ، تالار آئینه که از طبقه دوم به پارک مشرف است و بخش بزرگی از پهنای بلوک مرکزی را به خود اختصاص میدهد، از همه معروفتر است. این تالار با آنکه امروزه فاقد اسباب و اثاثیه پرشکوه اولیه، از جمله صندلیهای طلایی و نقرهای و درختهای جواهربار است، جلال و زیباییش را همچنان حفظ کرده است. طول این تالار باشکوه ۷۳ متر و عرض آن ۵/۱۰ متر میباشد و مابین سالن جنگ در شمالیترین قسمت و سالن صلح در جنوبیترین قسمت، واقع شده است. وجود ۵۷۸ آئینه که در دیوار روبروی پنجرهها کار گذارده شدهاند و به طرز عمقنمایانهای بر پهنای تالار میافزایند، از کیفیت تونل مانند آن میکاهند. آئینه، این منبع نهایی عمقنمایی، از عناصر مطلوب در طراحی فضای داخل به شیوه باروک بود. در اینجا ضمن آنکه بر شکوه و درخشندگی جشنهای مورد علاقه لوئی چهاردهم میافزود، موجب هماهنگی آنها نیز میگشت
تالار آئینه که بعنوان شاهکار ورسای شناخته شده است، یادآور زمانهای موفقیتآمیز لوئی چهاردهم میباشد. در سال ۱۶۷۸ زمانیکه معاهده ‘Nejmegen’ به احضار رسید و شاه آن را از عملکردهای مهم سلطنتی خود عنوان نمود، به لیبرن ‘Le Burn’ دستور داد که حماسه این عملکرد موفقیتآمیزحکومتش بر روی سقف تالار نقش بندد. بنابراین ۳۰ عدد رنگآمیزی که قاب روی کار شده، پادشاه خورشید ‘Sun King’ را در لباسهای گوناگون نشان میدهد. جدا از این کار بیپیرایه اطاق پادشاه در داخل آپارتمان نمایانگر ۷ اثر انحصاری میباشد، از آنجا که خورشید نماد، نشانه و مظهر پادشاه بود
امپراتوری آلمان در ۱۸ ژانویه ۱۸۷۱ بدنبال شکست فرانسه در جنگ علیه روس، در تالار آئینه اعلام گردید. در این مکان بود که معاهده ورسای در سال ۱۹۱۹ تعیین نمود که آلمان مسئول جنگ جهانی اول باشد
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.