مقاله الکیـلتهـا مکملهـای پـاک بـرای بنـزیـن


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله الکیـلتهـا مکملهـای پـاک بـرای بنـزیـن دارای ۴۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله الکیـلتهـا مکملهـای پـاک بـرای بنـزیـن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله الکیـلتهـا مکملهـای پـاک بـرای بنـزیـن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله الکیـلتهـا مکملهـای پـاک بـرای بنـزیـن :

مقدمه
پالایشگاههای تمام جهان در تلاشند که فرمول بنزین را طوری اصلاح کنند که قادر باشند سوالات قوانین زیست محیطی را پاسخگو باشند.

در آمریکا ۱۲۱ میلیون نفر جمعیت ( نزدیک به نصف جمعیت آمریکاست) در مناطقی زندگی می‌کنند که از نظر هوا در وضعیت استاندارد نیست. سازمان حفاظت از محیط زیست EPA اخیرا سختگیریهای بیشتری نسبت به لایه اوزن انجام می‌دهد و بویژه نسبت به مناطقی که قوانین مربوطه را اجرا نمی کنند فشار بیشتری برای استفاده از بنزین اصلاح شده (RFG ) اعمال می نماید. به علاوه کاهش انتشار مواد فرار آلی و نیتروکسیدها در حال حاضر از اهداف فاز ۲ عملیات پاکسازی هوا محسوب می گردد. در همین زمان اتومبیل سازان در خواست بنزینی با سطح سولفور پایین تر شاخص توانایی به حرکت درآوردن Drive Ability (DIS) پایین تر و حذف MMT از بنزین را دارند.

این طور که به نظر می رسد در آینده استفاده از MTBE در بنزین اصلاح شده (RFG) کاهش پیدا خواهد کرد. دیگر کشورها نیز به تبعیت از قوانین زیست محیطی آمریکا و درسهای بسیاری که از آزمون و خطا آنها گرفته اند قوانین زیست محیطی جدیدی وضع کرده اند.
بانک جهانی استفاده از بنزین بدون سرب را برای کل جهان ممنوع کرده است و مراکز پر جمعیت را به سمت استفاده از بنزین اصلاح شده برای کاهش آلودگی هوا سوق می دهد.

اهمیت الکیلاسیون برای پالایشگاه ها به حدی است که به او نام طلای مایع برای بنزین اصلاح شده داده اند. افزایش ظرفیت الکیلاسیون به خوبی از دهه گذشته در آمریکا در حال تحقق است. بسیاری از پالایشگاهها دست به اصلاح و افزایش ظرفیت واحد های موجود نموده اند و در موارد معدودی نیز واحدهای جدیدی برای این منظور احداث شده است. ظرفیت الکیلاسیون در خارج از

آمریکا نیز از رشد خوبی برخوردار است. افزایش ظرفیت تبدیل، به اضافه‌ی افزایش درخواست برای بنزین در بسیاری از مناطق جهان با احداث واحدهای جدید الکیلاسیون قابل جبران است. این نیاز برای بنزین بیشتر همراه با نیاز برای بنزین پاکتر نیز می باشد. شکل۱-۱ نشان دهنده تاریخچه رشد ظرفیت جهانی الکیلاسیون است.

شکل ۱-۱ ظرفیت جهانی الکیلاسیون

۱-۲-وقایع در ایالت متحده
قانون اصلاحیه هوای پاک (CAAA) در سال ۱۹۹۰ بزرگترین نیرو برای افزایش ظرفیت الکیلاسیون در ایالات متحده بود. یک قسمت از CAAA اکثر بخشهای آلوده‌ی ایالات متحده را ملزم به اصلاح بنزین نموده بود. سایر مناطق ایالات متحده نیز می توانستند به صورت داوطلبانه در این برنامه حضور داشته باشند ولی پس از مدتی آنها نیز باید وارد برنامه می شدند. برنامه بنزین اصلاح شده (RFG) از ژانویه ۱۹۹۵ آغاز شد.
در حدود ۲۵ درصد از بنزین فروخته شده در آمریکا در سال ۱۹۹۵ اصلاح شده بود که این مقدار در سالهای بعد به این ترتیب رشد کرد: ۲۹ درصد در سال ۹۶، ۳۱ درصد در سال ۹۷، ۳۲ درصد در سال ۹۸، ۳۳ درصد در سال ۹۹ و ۳۳ درصد در ۴ ماه ابتدایی ۲۰۰۰ مناطقی که در حال حاضر بنزین اصلاح شده دریافت می کنند و یا احتیاج به کنترل اوزون دارند در شکل ۱-۲ نشان داده شده است.

شکل ۱-۲

۱-۲-۱- قوانین ایالات متحده

مخصوصا CAAA قصد دارد تا میزان ترکیبات آلی (VOC) منتشر شده را در طول تابستان و آلاینده های سمی هوا را در طول سال کاهش دهد؛ سمومی از قبیل بنزن،۱و۳- بوتادین، فرمالدهید، استالدهید و مواد آلی پلی سایکل. هدف فاز یک کاهش ۱۷ درصدی (در ایالات شمالی) و ۳۷ درصدی (در ایالات جنوبی) VOC و ۱۷ درصدی سموم در طی سالهای ۱۹۹۵- ۱۹۹۹ نسبت به سال پایه ۱۹۹۰ بود. برای فاز دوم که از سال ۲۰۰۰ آغاز شده، اهداف بیشتری مانند کاهش ۲۷ درصدی VOC و ۲۲ درصدی سموم به علاوه الزام به کاهش ۸/۶ درصدی اکسیدهای نیتروژن ( ) در نظر گرفته شده است. انواع بنزین های اصلاح شده در جدول ۱-۱ جمع آوری شده اند.

Types of Reformulated Gasoline
Reformulation Requirements Years
Required
Lower PRV and Benzene. Add Oxygen. 1995-1997 Phase 1 Simple Model
Lower RVP, Benzene, aromatics, olefins, sulfur, , .
Add Oxygen. 1996+ Ca RFG (California Only)
۱۷% (Northern states) and 37% (southern states) reduction in VOC emissions.
۱۷% Reduction in Toxic Emissions.
Add Oxygen. 1998-1999 Phase 1 Simple Model
۲۹% reduction in VOCs.
۲۲% reduction in toxics.
۶.۸% reduction in .
Add Oxygen. 2000+ Phase 2 Simple Model
جدول ۱-۱ انواع بنزین اصلاح شده

در سال ۱۹۹۸ آمریکا مجاز به استفاده از بنزین فرمول‌بندی شده مدل پیچیده فاز ۱ (phase 1 complex model) بود. این مدل پیچیده، مجموعه‌ای از معادلات می‌باشد که کاهش آلاینده توسط مخلوط بنزین ویژه‌ای را پیش‌بینی می‌کند. این مدل اثر پالایشی RVP، ، ، اکسیژن، اروماتیک، بنزن، اولفین و تراز گوگرد را برای تأیید یک بنزین مطمئن برای ۱۵% کاهش نشر می‌سنجد.
در کالیفرنیا، لس‌آنجلس و سن‌دیگو در سال ۱۹۹۵ از مدل ساده (simple model) استفاده کردند. به هرحال در مارس سال ۱۹۹۶، تمام کالیفرنیا طبق حکم (CARB) ملزم به تهیه بنزین فرمول‌بندی شده محکم‌تری شدند. فرمول بنزین فرمول‌بندی شده کالیفرنیا (CaRFG Phase 2 &3) در جدول ۱-۲ نشان داده شده است. توجه داشته باشید که این فرمول به پالایشگاهها به عنوان یک پیشنهاد ارائه شده تا مشخصه‌های هر گالن بنزین یا متوسط کردن استخر بنزین‌هایشان را بهبود بخشند و مقدار کمی اجزاء سازند. با درجه بالاتر را برای ترازهای پایین‌تر استفاده کنند. در این مورد، تراز متوسط پایین از پارامترها، مورد نیاز است اگر پالایشگاه با مشخصه هر گالن مواجه شود. پالایشگاهها همچنین از تراز ماکسیمم برای هر جزء نباید تخطی می‌کردند.

California Reformulated Gasoline (Ca RFG)
Cap Limits
Phase 2 Averaging Limits
Phase 2 Flat Limits
Phase 2 Fuel
Parameter
۸۰ ۳۰ ۴۰ Sulfur,wt ppm
۳۰ ۲۲ ۲۵ Aromatics, Vol%
۱.۲ ۰.۸ ۱.۰ Benzene, Vol%
۱۰.۰ ۴.۰ ۶.۰ Olefins, Vol%
۱.۸-۳.۵ — ۱.۸-۲.۲ Oxygen, wt
۳۳۰(۱۶۶) ۲۹۰(۱۴۳) ۳۰۰(۱۴۹)
۲۲۰(۱۰۴) ۲۰۰(۹۹) ۲۱۰(۹۹)
۷.۰(۰.۴۹) — ۷.۰(۰.۴۹) RVP, psi ( )
MTBE/Oxygenates
NA NA NA Other than EtOH
جدول ۱-۲ بنزین اصلاح شده کالیفرنیا

علاوه بر فرمول‌های بالا، CARB، مدل پیش بینی شده (Predictive model) را شبیه به مدل پیچیده (EPA (Complex model منتشر کرده است. پیش از آنکه این یک فرمول سخت باشد، یک مدل ریاضی طراحی شده برای پیش‌بینی انتشار از یک مخلوط بنزین مخصوص است. این مدل طراحی شده است تا به پالایشگاههای کالیفرنیا اجازه تولید (CaRFG) با قابلیت انعطاف بیشتر بدهد و مورد استفاده برای تولید مقدار زیادی بنزین می‌باشد.
برنامه تحقیقی پیشرفت کیفیت هوا – بنزین اتومبیل‌ها، به تازگی آخرین گزارش خود را انتشار داده است. یافته‌های عمده این چنین است:
۱)افزودن اکسیژن به RFG منجر به کاهش CO در ماشین‌های مدل دهه ۱۹۹۰ نمی‌شود.
۲)کم کردن مقدار اروماتیک بنزین شامل اکسیژن‌دار کردن بنزین هیچ تغییری در VOC ایجاد نمی‌کند و موجب بالا رفتن انتشار در ماشین‌های مدرن می‌شود.
۳)افزودن اتانول، VOC را افزایش می‌دهد.
بنابراین اکسیژن، می‌تواند کمک کند به VOCو و آلودگی اوزون. همچنین در مقایسه با بنزین اکسیژنه شده مقدار RFG را افزایش و صرفه‌جویی در سوخت را ۲%-۱ کم می‌کند. بیشتر کارشناسان صنعتی معتقدند که پالایشگاهها، در صورت اقتصادی بودن، باید اجازه افزودن اکسیژن را برای افزایش عدد اکتان داشته باشند. به هرحال در صورت اقتصادی نبودن نباید مجبور به افزودن آن باشند.
استفاده بنزین فرمول‌بندی شده و دیگر تغییرات مورد نیاز به وسیله اصلاح Clean Air Act، برای بهبود کیفیت هوای ملل ظاهر می‌شود. در سال ۱۹۹۱، ۹۸ ناحیه در آمریکا به عنوان غیرقابل دستیابی برای استاندارد کیفیت هوا تعیین شده بود. تا سال ۱۹۹۵ این رقم به ۷۷ ناحیه کاهش یافت. محاسبات نشان می‌دهد که استفاده از RFG منجر به کاهش آلاینده‌ها معادل با ۱۱ میلیون ماشین از جاده‌ها شده است.

۱-۲-۲-نگرانیهای موجود

۱-۲-۲-۱- MTBE
بحث ادامه‌داری راجع به برنامه فدرال RFG در رابطه با حکم داده شده راجع به استفاده از اکسیژن آمیخته شده وجود دارد. امروزه MTBE ( Methyl Tertiary Butyl Ether) اکسیژن آمیخته شده مطلوب توسط پالایشگاههای نفت می‌باشد، با تقریباً ۹۰% پاک‌کنندگی بنزین، استفاده MTBE به عنوان اولین از بین برنده آلودگی با اکسیژن آمیخته شده می‌باشد. اگرچه تأثیرات MTBE بر سلامت انسان هنوز ناشناخته است ولی مردم غلظت بسیار کمی از MTBE را در آب آشامیدنی احساس می‌کنند.
به علت نشت از تانکرهای سوخت زیرزمینی، MTBE در سال ۱۹۹۵ در آبهای زمینی Orang County ظاهر شد. به سرعت در تمامی آبها، دریاچه‌ها، مخازن آب در آمریکا پراکنده شد. در بین بیش از ۱۰۰۰۰ سایت آلوده شده در کالیفرنیا توسط MTBE، دریاچه Taho و Santa Monica مجبور به بستن آب آشامیدنی که شامل مقادیر زیادی MTBE بود شدند. در نتیجه، مشخصه بنزین CARB توسط حکم خارج کردن MTBE تا سال ۲۰۰۲ اصلاح شد. دستور اجرایی D-5-99 منتشر شده در ۳۱ مارس ۱۹۹۹ توسط فرمانده Gray Davis، فرماندار ایالت کالیفرنیا بدین شرح است.
هم‌اکنون، من گری دیویس، فرماندار ایالت کالیفرنیا، بدین وسیله متوجه خطر قابل ملاحظه‌ای در استفاده از MTBE در بنزین برای محیط زیست شده‌ام و توسط قدرت و اختیار تفویض شده به من توسط قانون از ایالت کالیفرنیا، این دستور را برای اجرای سریع اعلام می‌دارم:
{;.}
۲)به نیابت از طرف ایالت کالیفرنیا، CARB، باید تقاضای رسمی به مدیر مرکز حفاظت محیط زیست برای لغو سریع برای پاک‌کننده بنزین از اتحادیه Clean Air Act،‌ در جهت تامین مایحتاج لازم برای مقدار اکسیژن در بنزین فرمول‌بندی شده اعلام دارد.
۳)مرکز حفاظت از محیط زیست کالیفرنیا باید با سناتور Feinstein و California Cong Ressions Delegation به منظور تصویب از مجلس سنا، مصوبه ۶۴۵، همکاری کند. این قانون موجب اعطای اختیار به مدیر این مرکز برای لغو دائمی احتیاجات لازم جهت هوای پاکیزه برای مقدار اکسیژن در بنزین فرمول‌بندی شده برای ایالاتی همچون کالیفرنیا که برنامه‌های بنزینی مصرفی برای دستیابی به تعادل هوای باکیفیت دارند، می‌شود.
۴)کمیسیون انرژی کالیفرنیا (CEC) با مشورت CARB، باید برنامه‌ای تا ۱ جولای ۱۹۹۹ برای حذف MTBE از بنزین در اولین زمان ممکن ارائه دهند که این زمان نباید از ۳۱ دسامبر ۲۰۰۲ تجاوز کند. این برنامه بازتابی از مطالعات CEC خواهد بود و مواد مورد نیاز و در دسترس بودن بنزین برای مصرف‌کننده‌های کالیفرنیا را باید تضمین کند.
{;.}
۶)تا دسامبر ۱۹۹۹، CARB باید تنظیم بنزین فرمول‌بندی شده فاز ۳ کالیفرنیا را (CaRFG3) تطبیق دهد به طوری که انعطاف بیشتری در کم کردن و یا حذف مقدار اکسیژن مورد نیاز و دستیابی به آلاینده‌های جاری و بهبود کیفیت مواد و مجوز مطلوبیت با (SIP) داشته باشد.
به علاوه، EPA، Blue Ribbon Pand را در نوامبر ۱۹۹۸ برای ارزیابی رشد توجه عمومی درباره اجزاء بنزین و پیشنهادی راجع به ادامه استفاده از MTBE گردآوری کرد و در برنامه بنزین اتحادیه مطرح ساخت که نتیجه آن به شرح زیر است:
پیشنهاد مجموعه‌ای جامع از پیشبرد برنامه حفاظت از آب ملی، شامل بیش از ۲۰ عملیات ویژه برای افزودن مخازن ذخیره زیرزمینی، آب آشامیدنی سالم، و برنامه‌های حفاظتی خصوصی.
موافقت وسیع که استفاده از MTBE باید به طور اساسی کاهش یابد (یا برخی اعضا که از خارج کردن کامل حمایت می‌کردند) و این که کنگره باید برای آماده کردن اتحادیه پاک و اختیار ایالتی برای تنظیم و یا حذف استفاده MTBE و دیگر بنزین‌های افزایشی که منابع آشامیدنی آب را تهدید می‌کند عمل کند.
پیشنهاد این که کنگره برای حذف احتیاجات جاری Clean Air Act که ۲% RFG، به وسیله وزن، شامل اکسیژن برای مطمئن کردن از تأمین سوخت کافی می‌تواند آمیخته شود با یک روش تأثیرگذار عمل کند به طوری که استفاده از MTBE را کاهش دهد.
پیشنهاد داده شد که EPA به دنبال مکانیزمی برای اطمینان از اینکه هیچ نقصانی در بهبود کیفیت هوای جاری بوجود نیاید.
متعاقباً، EPA قدمهایی اصلاحی و قانونی برای مواجه شدن با این دستور برداشته است که شامل:
قانونی:
EPA در حال آماده کردن مشاوره‌های فنی برای کنگره در جهت ایجاد راه‌کارهای قانونی نشان داده شده می‌باشد که پیشنهادات هیئت را مورد خطاب قرار می‌دهد. به طور ویژه، در ۲۰ مارس ۲۰۰۰، رئیس “Bucnner”, EPA و Glickman، دبیرکل کشاورزی به نیابت از طرف Clinton-Gore Admistration، یک چارچوب قانونی برای تشویق انجام یک عمل کنگره‌ای سریع برای کاهش و یا حذف MTBE و افزایش توجه به سوخت‌های تجدیدشدنی همچون اتانول ایجاد کردند.
اصلاحی:
همچنین در ۲۰ مارس ۲۰۰۰ رئیس EPA، Browner از شروع عملیات اصلاحی تحت عمل کنترل مواد سمی (TSCA) برای کاهش و یا حذف MTBE در بنزین با حفظ خاصیت هوای پاک مفید خبر داد.
هنگامی که کنگره صد و ششم برقرار بود بالغ بر ۱۸ لایحه کنگره‌ای در رابطه با MTBE تصویب شده بود. به هرحال، هیچ قانون جدیدی در رابطه با نگرانیهای موجود ملی درباره MTBE تصویب نشده بود. واضح است که کنگره به طور جدی به دنبال حل مشکل MTBE و اکسیژن مورد نیاز بود. کارخانه اتانول، معتقد است درخواست Clinton-Gore یک پیشنهاد مخاطره‌آمیز است و سیاستگذاران تهیه اتانول در ایالت را در مورد از دست دادن اکسیژن مورد نیاز دودل کرده است. ائتلاف اتانول از نظر سیاسی بسیار قدرتمند است و حمایت رهبر اقلیت سنا Tom-Dasche و سخنگوی کاخ سفید Dennis Hastest را شامل می‌شود. ائتلاف پرواتانول به راحتی هرگونه قانونی را مبنی بر تحریم MTBE و حذف اکسیژن بلوکه می کند. به طور معکوس، لایحه‌ای که تنها MTBE را تحریم می‌کند، به وسیله آن به دست آوردن احتیاجات اکسیژن آمیخته شده و اجبار پالایشگاهها به استفاده از اتانول در تمام بنزین‌های RFG توسط قانون‌گذاران کالیفرنیا و شمال شرق ایالات متحده بلوکه می‌شود.
با مقاومتی که در برابر قانون اتحادیه بوجود آمد کالیفرنیا به دنبال انتخاب سوم می‌باشد. ایالت از EPA درخواست کرده است به از بالا بردن اکسیژن مورد نیاز صرف‌نظر کند. EPA اختیار اعطای چنین لغوی را دارد و در فوریه اعلام کرد که امیدوار است بررسی درخواست به عمل آمده توسط کالیفرنیا را تا اوایل تابستان کامل کند. هیچ گونه اعلامی تا امروز نبوده است.
انداختن لغوکننده‌ها به مرحله ایالتی بهترین راه‌حل موجود بود و توافق و رضایت عام را در برداشت مبنی بر اینکه این راهی است که برای حل این مشکل مورد نیاز است. ایالات می‌توانند بهترین گزینه‌ای که برایشان سود دارد را انتخاب کنند و سریعاً جهت خروج MTBE اقدام کنند.
دستور اجرایی از فرماندار Davis و پیشنهاد Blue Ribbon Panel رقابت جدیدی برای پالایشگاهها و تولید‌کننده‌های پتروشیمی ایجاد کرد. واضح است که این تنها اعلامی در جهت فقدان اکتان نیست بلکه بسیار بزرگتر است. دیگر موضوعات مربوط به فقدان MTBE شامل:

الف) دستور اکسیژن ایالتی
علیرغم دستور ایالتی مبنی بر خروج MTBE، برنامه RFG فدرال، که در جنوب کالیفرنیا به کار می‌رود به کمترین مقدار اکسیژن نیاز دارد چنانچه در دیگر ناحیه‌های RFG فدرال به کار می‌رود. فرماندار Danis تعیین کرده است که California EPA با سناتور Feinstein و CCD به منظور دستیابی به حق عبور از لایحه ۶۴۵ سنا کار کنند. این قانون اختیاری به مدیر سازمان حفاظت از محیط زیست اعطا می‌کند برای لغو کامل احتیاجات Clean Air Act به اکسیژن در بنزین فرمول‌بندی شده برای ایالاتی همچون کالیفرنیا که برنامه بنزینی منحصر به خود را برای دستیابی به تعادل بهبود کیفیت هوا دارند. چه برنامه گسترده‌ای برای خروج MTBE باشد یا نباشد، پالایشگاهها امکان آمیختن اتانول را دارند. از نظر پالایشی، نخستین مانع و ضرر اتانول محدودیت ترکیب و پیچیدگی RVP می‌باشد.

ب) اتانول

اتانول کمک‌حلالی است که هم در آب و هم بنزین قابل حل است. این بدان معنی است که آب شامل اتانول بیشتر در بنزین حل می‌شود. بنابراین نشت gasohol از مخازن ذخیره بنزین در ترمینال‌ها و یا ایستگاه‌های پر کردن آن، احتمال آلوده کردن آب زیرزمینی بیشتری را توسط هیدروکربنهای آن می‌دهد. این مطلب بیانگر این است که احتیاج بیشتری برای جلوگیری از ترشح ترکیبات در تجهیزات ترمینال‌ها نسبت به پالایشگاههای مورد نیاز است. در حال حاضر زیربنای کافی برای این نوع ترکیب در دسترس نیست ولی با صرف زمانی کافی، این موضوع، مانعی به نظر نمی‌رسد.
افزودن اتانول به بنزین فشار تبخیر (Rvp) را تقریباً psi1 بالا می‌برد، حتی اگر غلظت اتانول بسیارکم باشد. بنابراین پالایشگاهها باید بنزینی پایه‌ای و اساسی با Rvp پایین‌تری بسازند که با شاخص‌های تنظیمی که مانع تبخیر بنزین در جو برای تشکیل بخار شیمیایی و افزایش سموم می‌شود، تهیه کنند. شاخص‌های بنزین با Rvp پایین میزان بنزین را کاهش می‌دهد که می‌تواند از بشکه‌های خام بدون مراحل عملیات افزایشی تولید شود.
پ) فقدان اکتان Octane loss (عدد اکتان پائین)

MTBE در محدوده ۱۱۰-۱۰۶ اکتان تولیدی دارد. و تقریباً ۱۱%-۱۰ از بنزین را تشکیل می دهد. در حالی که دیگر اترها وجود دارند (EPA، ترکیب ETBE, TAME, TBA را قبول کرده است) توجهی نسبت به سم‌شناسی اکسیژن آمیخته شده وجود دارد. مقادیر جزئی از این اترها در حال حاضر تولید می‌شوند ولی هنوز برای جایگزینی MTBE کافی نیستند. این اجزاء نیز اندکی قابل حل در آب هستند و بنابراین احتمال آلودن آبهای زیرزمینی موجود است. نظر عمومی مبنی بر این است که مصرف‌کننده‌ها، مشکل MTBE و این مواد را یکی می‌دانند.

ت)

با توجه به بستگی تراز اتانول ترکیب شده در بنزین، مدل پیش‌بینی شده CARB انتظار افزایش انتشار را دارد. در نتیجه پالایشگاه‌ها باید دیگر پارامتر‌های منتشر شده در بنزین را کاهش دهند تا مقدار در حد مجاز بماند.
در حالی که پالایشگاه‌ها و مجتمع‌‌های پتروشیمی دنبال راهی برای جایگزینی MTBE هستند، راههای کمکی دیگری پدیدار می‌شوند. اگرچه هیچ کدام از این انتخاب‌ها جایگزین کاملی برای MTBE نیست ولی برخی ترکیبها موجب حذف اکتان، حجم، Rvp و می‌شود. بهترین تکنولوژی ارزیابی شده در حال حاضر شامل دی‌مر کردن و الکیل‌دار کردن می‌باشد. (alkylation & dimerization)

۱-۲-۲-۲-Rvp پائین بنزین

بعضی از مناطق آمریکا تصمیم به استفاده از بنزین با Rvp پایین تنها در فصل تابستان گرفتند. آنها امید به دست آوردن سود بیشتر از کاهش نشر بنزین را هزینه کمتر در مقایسه با برنامه کامل RFG دارند. به هرحال در طول دو تابستان گذشته، بسیاری از این شهرها افزایش استاندارد لایه ازون تا ppb120 را با این نمونه‌ها به همراه داشتند. با استاندارد جدید EPA برای لایه اوزون تا ppb80، این نواحی توجه جدی به این برنامه RFG نشان می‌دهند.
۱-۲-۲-۳-سولفور پائین بنزین

مقدار زیاد گوگرد در بنزین انجام تبدیل کاتالیزگر را به طور مخالف تحت تأثیر قرار می‌دهد که برای کاهش نشر اگزوز وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دسامبر ۱۹۹۹، EPA، ‏‏Tire 2rule را انتشار داد که احتیاج دارد به نشر استاندارد وسایل نقلیه در آینده همان طور که مقدار متوسط گوگرد و بنزین ppm30 در یک پوشش ppm80 است. این قانون به تغییرات خاص و ویژه‌ای به طور مجازی نیاز دارد در تمام پالایشگاه‌های تولید بنزین در ایالت متحده و ترمینال‌هال فراوان نیز نیاز دارد.
جدول۱-۳، مقدار گوگرد نرمال(سهم گوگرد) در پالایشگاههای متعددی که در جریان ترکیبی برای تولید بنزین تمام شده مورد استفاده قرار می‌دهد را نمایش می‌دهد.

Typical Gasoline Blending Component Stream Properties
Blending Component Sulfur, ppm Typical % of Gasoline % Contribution of Sulfur
FCC Gasoline
LSR Gasoline
Alkylate
MTBE
Butanes
Reformate
Isomerate 800
۱۵۰
۱۶
۲۰
۱۰
۲۶
۳ ۳۰-۵۰
۳
۱۰
۵
۵
۲۰-۴۰
۵ ۹۰
۵
۲
۱
<1
<1
<1
جدول ۱-۳

در حالی که FCC تنها تا استخرهای بنزین پالایشگاه را تأمین می‌کند، بیشترین مقدار گوگرد را تأمین می‌کند. پائین‌ترین هزینه برای کاهش گوگرد بنزین تا ppm30 به روش FCC (کراگینگ کاتالیزور سیال) می‌باشد و در بعضی موارد، روش‌های کم‌هزینه مرتبط اضافی در اجزاء ترکیبی بنزین با گوگرد بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به جای روش جریان بنزین FCC، بعضی از پالایشگاهها، ممکن است سرمایه‌گذاری در تجهیزات تغذیه FCC پرهزینه‌تر را برای سود بیشتر اقتصادی انتخاب کنند.
تا وقتی که مقدار گوگرد الکیل‌دار شده در مقایسه با بنزین FCC کمتر باشد، توجه قابل ملاحظه‌ای به دارایی این پالایشگاهها وجود دارد. ما توقع داریم این تمرکز باعث افزایش بیشتر تقاضا برای الکیل‌دار شدن به جای بشکه‌ها و عدد اکتان گم شده شود و موجب از مرحله خارج شدن MTBE شود.
مشتری‌های ما تصدیق می‌کنند مقدار گوگرد الکیلیتها در محدوده ppm 20-0 می‌باشد. عدد پایین‌تر از این محدوده به وسیله واحدهایی که اسید تازه / طرح شستشوی آب الکالین دار شده (fresh Acid/alkaline water) را برای سیال خروجی مورد استفاده قرار می‌دهند گزارش می‌شود. هر جزء باقیمانده از سولفور از قسمت واکنش به طور مؤثری در برخورد با اسید سولفوریک تازه در مرحله خروجی از بین می‌رود. همان طور که این محصول تحت بررسی دقیق و سخت قرار می‌گیرد، STRATCO توقع خواهد داشت تغییراتی در وجود آن، قدیمی بودن، سوزش‌آور بودن / water 2 wash effluent treat ببیند در آنهایی که alkaline water wash/fresh Acid را مورد بررسی قرار داده بودند.

۱-۲-۲-۴-شاخص نیروی محرکه (DI)

ناحیه دیگری که سازنده‌های اتومبیل راجع به آن بحث می‌کنند نیروی محرکه می‌باشد. آنها به اضافه شدن DI به عنوان یکی از مشخصه‌های بنزین علاقه‌مندند. کنترل DI مشتق شده از T90, T50, T10 و اکسیژن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای اطمینان از شروع سرد خوب و گرم شدن بهینه فرمول DI (به درجه فارنهایت) در زیر نشان داده شده است.

ضریب تصحیح اکسیژن برای ناسازگاری بالا بر نیروی محرکه برای سوخت اکسیژن داده شده در مقایسه با همه بنزین هیدروکربن لازم است. CARB تست انتشار را روی اتومبیل‌های سال ۹۵-۹۰ امتحان کرد که از ۲ بنزین با ۱۰% اتانول و ۱۱% MTBE استفاده می‌کرد. وقتی سوخت اتانول با سوخت MTBE مقایسه شد، مقدار سموم را تا ۲% و CO راتا ۱۰% کاهش داد ولی را تا ۱۴% و HC کلی را تا ۱۰% و اوزن به شکل فشرده را تا ۹% افزایش داد.
سازندگان اتومبیل توجه خود را معطوف به ست کردن می‌نیمم از ۱۷۰ و ماکسیمم DI از ۱۲۰۰-۱۱۶۰ کردند. آنها ادعا می‌کنند DI بالای ۱۲۵۰ موجب احتراق ضعیفتر خواهد شد. با افزایش آلودگی شروع، مانور و دیگر فقدان‌های نیرو می‌توانند ظاهر شوند.

۱-۳-حوادث خارج آمریکا
الکیل‌دار کردن در آمریکا بسیار خوب پابرجا شده بود. به هرحال در طی سالهای اخیر، درخواستهای زیادی برای تکنولوژی الکیل‌دار کردن در خارج از ایالت متحده بوده است. پالایشگاه‌های زیادی در حال ایجاد تغییراتی برای افزایش ظرفیت در واحد الکیل‌دارکننده با اضافه کردن مجموعه FCC می‌باشند. درخواستهای بیشتری برای سوخت تمیزتر جهت وسایل نقلیه شامل بنزین می‌باشد و بسیاری از کشورها در حال کاهش و یا حذف سرب از بنزین می‌باشند. بانک جهانی، در راستای کاهش مشکلات سلامتی، برای خارج کردن جهانی سرب از بنزین تلاشهایی انجام داده. آنها مطالعاتی را منتشر کردند که تخمین می‌زد در کشورهای در حال توسعه، شاید تمام بچه‌های شهری زیر ۲ سال و ۸۰% بچه‌های بین ۳ تا ۵ سال دارای سرب بالایی در خونشان می‌باشند که موجب صدمات مغزی می‌شود. که این شامل بزرگسالان نیز می‌شود.
علاوه بر کم کردن یا حذف سرب، کشورهای بسیاری، محدودیتهایی نیز برای مقدار مجاز بنزن و آروماتیک قرار دارند. الکیلیت یک جزء اصلی در جایگزینی مقدار اکتان حذف شده هنگامی که مقدار این اجزاء کاهش می‌یابد، می‌باشد.

۱-۳-۱-کانادا

کانادا قدمهایی جهت تولید بنزین سوخت پاک برداشته است. بنزین با سرب دیگر اجازه تولید ندارد و در آغاز تابستان Rvp پایین تکمیل شد. برای بیشتر کشورها، Rvp در حدود psi 5/10 در تابستان می‌باشد. در ناحیه ویندرسون- کبک Rvp کاهش یافته تا ۹psi ( 0/63 Kg/cm ) ، با psi1/8 ( 0/57 Kg/cm ) در لوئرفریزروالی (در West Coast ) مورد نیاز است. هیئت وزیران کانادا پیشنهاد تغییرات بیشتری شامل موارد زیر را داده است:
با شروع ژانویه سال ۱۹۹۷، مقدار اروماتیک و اولفین از متوسط سال ۱۹۹۴ بالاتر نباید باشد.
با شروع جولای سال ۱۹۹۹، مقدار بنزن بیشتر از ۱ درصد حجمی نباید باشد.
در ژانویه ۲۰۰۵، محدودیت سولفور ppm150، همان مقدار جولای ۲۰۰۲ و متوسط ppm30 است.

۱-۳-۲- مکزیک

مکزیکوسیتی آلودگی هوای قابل توجهی دارد و دولت مکزیک قدمهای مختلفی در جهت کاهش این مشکل برداشته است. تا وقتی مقدار زیادی از بنزین سرب‌دار استفاده می‌شود (سرب ممکن است تا نرخ ماکزیمم ۰/۵ g/l اضافه شود) استفاده از بنزین بدون سرب در حال افزایش است. از سال ۱۹۹۰، تمام وسایل نقلیه جدید در مکزیکوسیتی باید به تبدیل‌کننده کاتالیتیک مجهز باشند. به علاوه، بنزینی که در مکزیکوسیتی به فروش می‌رسد باید دارای مشخصه‌های جدول ۱-۴ باشد.

Mexico city Unleaded Gasoline
Fuel Parameter Specification
Armatics
Benzene
Endpoint
MTBE
Octane
Olefins
RVP
Sulfur 30 Vol%, maximum
۲ Vol%, maximum
, maximum
۵ Vol%, minimum
۸۷(R+m)/2, minimum
۱۵ Vol%, maximum
۸.۵ psi ( ), maximum
۰.۱ wt%, maximum
جدول ۱-۴
۱-۳-۳- آمریکای جنوبی

مانند بسیاری از نقاط دیگر جهان، کشورهای جنوب آمریکا نیز مراحل خارج کردن سرب از بنزین را می‌گذرانند. در حال حاضر، مقدار سرب اجازه داده شده به وسیله هر کشور به همان میزان اکتان که توسط پالایشگاه‌ها تولید می‌شود، می‌باشد. به علاوه ونزوئلا برخی از محصولات پالایشگاه‌هایش را برای صادرات به آمریکا قرار داده است. همان طور که سرب از مرحله خارج می‌شود و فعالیتهای صادراتی افزایش می‌یابد، ما توقع داریم افزایش ظرفیت الکیل‌دار کردن را در جنوب آمریکا ببنیم. برخی پالایشگاه‌ها واحدهای جدید الکیل‌دار کردن را اجرا می‌کنند. جدول۱-۵ سرب بنزین را در برخی از کشورهای آمریکای جنوبی نشان می‌دهد.

Estimated Gasoline Lead levels: south America
Country g/l % of gasoline sold
Argentina 0.50
۰.۱۰ ۵۱
۴۹
Bolivia 0.15
۰.۵۵ ۹۵
۵
Brazil Unleaded 100
Chile 0.80 100
Colombia Unleaded 100
Ecuador 0.84
Unleaded 95
۵
Paraguay 0.84 100
Peru 0.84 100
Uruguay 0.30 100
Venezuela 0.85 100
Source: DeWit & Co
جدول ۱-۵

۱-۳-۴-اروپا

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.