مقاله قوس ها در راهسازی


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله قوس ها در راهسازی دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله قوس ها در راهسازی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله قوس ها در راهسازی

مقدمه        
ارکان اساسی راه             .        
انواع قوس ها          
– قوس های قائم           .         
– قوس های افقی        
معیارهای کلی طراحی          
شعاع پیچ         
طول پیچ و زاویه مرکزی       .   
انواع قوس های افقی     
– قوس های دایره ای           
– قوس های مرکب          .  
–  قوس های معکوس         ۹            –
قوس  های گردنه  (سرپانتین )          .        
-قوس های سهمی         
-قوس های کلوتوئید       
دور قوس ها       
منابع              .  

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله قوس ها در راهسازی

۱-               دفتر تحقیقات و معیارهای فنی‌؛ آیین نامه طرح هندسی راه ها ؛ تهران ؛ انتشارات سازمان برنامه و بودجه ؛ چاپ اول ؛ ۱۳۷۵ ؛۳۶۶ صفحه

۲-             بهبهانی.ح ؛ راهسازی- طرح هندسی راه ؛ تهران ؛ انتشارات نشر دانشگاهی ؛ چاپ دوازدهم ؛ ۱۳۸۳ ؛ ۳۵۸ صفحه.

۳-             صرافین.م ؛ طراحی هندسی معابر و روش های مدرن راهسازی ؛ تهران

مقدمه :

از قدیمی ترین مسیرهایی که به عنوان راه و جاده استفاده گردید ، میتوان راه شاهی و راه ابریشم رانام برد.جاده ابریشم بیش از ۱۰ هزار کیلومتر طول داشته که ازچین آغاز گشته واز ایران می گذشته وبه قسطنطنیه ختم می گردیده است وهزاران سال قبل مورداستفاده راهپیمایان و وسایل اولیه حمل ونقل قرار می گرفته است

همگام و همراه با توسعه و پیشرفت فرهنگی،اقتصادی واجتماعی،نیاز به راه یا به عبارتی نیاز به جاده افزایش پیدا کرد،به طوری که گذرگاه های خاکی مالروی دیروزتبدیل به آزاد راه های وسیع و مقاوم امروز شد ومتناسب باوسایل نقلیه متفاوت،انواع واقسام مسیرها درشکل های مختلف،طراحی واحداث گردید که مطمئنا درآینده هم به اشکال ناشناخته دیگری ساخته خواهد شد

شکل گیری هر اجتماع نوین، طبیعتا ساخت مسیر های ارتباطی جدیدی را به همراه خواهد داشت.این شکل گیری میتواند به تنهایی شامل مجموعه ای از مناطق مسکونی،درمانی،اقتصادی،صنعتی،نظامی و عمومی ; باشند که متراکم شدن وانبساط هندسی آن الزاما‌” ایجاد تغییر شکل مسیرهای موجود منطبق با تحولات ذکر شده اجتناب ناپذیر خواهد بود

کلمه آلمانیstrasse و کلمه انگلیسی street هر دو به معنی جاده از ریشه یونانی سنگ مسیر (Via Lapidpus strata) گرفته شده که به معنی راهی است که به وسیله سنگ مستحکم شده باشد

بر اساس تاریخ راهسازی ۴ هزار سال قبل قدیمی ترین جاده ها در مصر و بابل وایران بزرگ و پهناور قدیم ساخته شده است که می توان اساس وریشه تکنیک جاده سازی را در آن زمان جستجو کرد

در هزاره قدیم در رم احتمالا تعلیم دانش جاده سازی وجود داشته است که مهندسان راهسازی را ،مجهز به دانستنی های علمی آن روز،به جامعه تحویل می داده است.قابل ذکر وتوجه است که در آن زمان مجموع جاده های سنگی به ۸۰ هزارکیلومتر میرسیده که آثاری از آنها هنوز پابرجاست

این پیشرفت و صنعت پس از سقوط امپراطوری رم تا حد به فراموشی سپردن متوقف گردید.تا اینکه در آغاز قرن بیست میلادی،صنعت جاده سازی مجددا احیا شده و مورد توجه قرار گرفت و سرانجام،اختراع اتومبیل در اوایل دهه دوم قرن بیستم ،به عنوان وسیله حرکت موتوری باعث و عامل رشد عظیم در صنعت جاده سازی گردید.درقاره اروپا افزون بر ۷۵ هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه وجود دارد که بیش از ۱۱% آن در آلمان غربی سابق احداث گردیده است.در بین کشورهای اروپایی،بر اساس قرارداد ، علامت یا به عبارتی کد E   برای مسیرهای بین کشوری انتخاب شده است که با افزودن شماره ای مقابل کد E ،شناسنامه مسیر مشخص می گردد.امیدواریم روزی هم در قاره پهناوری آسیا با گسترش جاده ها و همکاری های بین کشوری ،کدمسیر های بین کشورهای آسیامعرفی گردد

ارکان اساسی راه :

 

مختصصین راه سازی باید همیشه ۷ رکن اساسی را مدنظرداشته باشد

الف)برنامه ریزی وانتخاب مسیری مطمئن با رعایت اصول تکنیکی وضوابط راهسازی

  و محیط زیست

ب)رعایت اصول اقتصادی و تهیه هزینه اجرایی متناسب و مقرون به صرفه

ج)در نظر گرفتن ضریب افزایش وسایل نقلیه در آینده

د)افزایش بازدهی راه و خطوط مرتبط به آن(شبکه یا بافت ترافیک)

ه)کاستن عوامل مزاحم و پیشبینی های ضروری در مقابل حوادث طبیعی

و)غلبه بر حوادث ناشی از استفاده ی راه و جلوگیری از آنها

ز)نگهداری و پایداری راه

   برای جلوگیری از تخریب طبیعت و زندگانی و زنده مانی، رعایت ضوابط زیر در طراحی راه از عوامل زیر موثر به شمار می روند

الف)مسیر یابی صحیح و حفظ عناصر طبیعت و کمترین آسیب زدن به محیط زیست

 ب)رعایت شیبهای مجاز (شیب ترانشه ها ،شیب طولی،شیب عرضی،شیب کج،شیب        دور)،عملیات خاکی صحیح و رعایت طول بحرانی

ج)رعایت منحنی ها و قوسهای مجاز(قوسهای عمودی ، قوسهای افقی)

د)ایجاد میدان دید کافی و لازم(میدان دید توقف، میدان دید سبقت، میدان دید حرکت)

ه)ایجاد تاسیسات و تجهیزات کامل ایمنی

و)طراحی اصولی تقاطعهای همسطح و استفاده صحیح از تقاطعهای غیر همسطح برای روان نگه داشتن ترافیک در حد مجاز

ز)دفع صحیح آبهای سطحی(زهکشی اساسی)

ح)انتخاب روسازی مطمئن و منطبق با بار ترافیک گذری

ط)طراحی های مختلف برای انتخاب مسیری مناسب ومطابق با عوامل ایمنی واقتصادی

و منطبق با ضوابط راه سازی به منظور رفع نیازهای آتی

ی)رعایت اصل مهم مرمت و نگهداری راه در طول عمر مفید آن

انواع قوس ها:

 

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.