مقاله در مورد تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدائی


در حال بارگذاری
12 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدائی دارای ۳۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدائی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدائی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدائی :

مقدمه

در عصر حاضر هر روز ما شاهد تغییر و تحولاتی در سطح جهان هستیم که این تغییرات بر روی افراد آن جامعه اثر می گذارد.

افراد می خواهند به نوعی، از تغییر و تحول جهان خود آگاه شوند که در این راستا رسانه‌های گروهی می توانند به ما کمک بنمایند و از طریق این رسانه ها بسیاری از اطلاعات را بدست آوریم یکی از این دسته رسانه ها تلویزیون میباشد که هر روز بیشتر و بیشتر جای خود را در میان باز کرده است. کمتر خانه ای را شاهد هستیم که در آن تلویزیون نباشد و افراد خانواده از برنامه های آن استفاده نکنند.

در میان بییندگان و تماشاکنندگان تلویزیون فرزندان خانواده بیننده پر و پا قرص تلویزیون هستند تلویزیون می تواند اثرات بسیاری را بر روی دانش آموزان بگذارد که در بین دختران و پسران و همچنین سنین مختلف متفاوت است. اما چگونگی استفاده از این رسانه و کیفیت برنامه های تلویزیون می تواند موضوع مهمی باشد مسئولین سینما نیز در نظر دارند با بالا بردن کیفیت برنامه های خود اطلاعات مفید و مناسبی در گروههای سنی مختلف بر جای بگذارند، اما گاه با زیاده روی در تماشای این وسیله و استفاده نامطلوب، آثار منفی را بر جای می‌گذارد این آثار میتواند دانش آموزان را از انجام تکلیف و یا به موقع خوابیدن باز دارد و بچه ها نتوانند در دروس خود موفقیت حاصل کنند.

در این تحقیق که کنکاشی است پیرامون «تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی سعی شده است واقعیات موجود، بدون تعصب و اظهارنظر شخصی مورد مداقه قرار گیرد.

باید اذعان نمود که کار مذکور خالی از اشکال نخواهد بود ولی حداقل توجهی است به این موضوع که میتوان مسائل را با برخورد علمی و پژوهشی مورد بررسی قرار داد.

۱- عنوان تحقیق

« تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان چهارم و پنجم ابتدائی پسرانه و دخترانه ناحیه ۲ یزد.»

۲- تعریف و تحدید موضوع تحقیق

نظر به اینکه تلویزیون یک رسانه گروهی است که اکثر مردم کشور ما و بخصوص کودکان از آن استفاده می کنند لذا بر آن شدیم تا تأثیراتی که این رسانه مهم در کیفیت تحصیلی دانش آموزان دارد، در کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه ۲ یزد (دخترانه و پسرانه) بررسی کنیم.

۳- تعریف مسئله مورد پژوهش

تلویزیون به عنوان یکی از وسایلی است که تا به حال توانسته تعداد زیادی از افراد را به خود جلب نماید و اثرات مثبتی بر جای بگذارد اما به نظر می رسد در کنار آن مشکلاتی را هم ایجاد نموده است از قبیل (انجام دادن تکالیف در حین تماشای تلویزیون – تماشای مداوم تلویزیون – کم تحرکی – دیر خوابیدن) پس برآنیم تا این مسئله بررسی شود.

۱- برنامه زمانی دانش آموزان را به گونه ای تنظیم نمود که حتی المقدور ساعات اختصاص یافته مثل برنامه کودکان را تماشا کنند و بقیه ساعات را به کارهای دیگر خود بپردازند.

۲- این تحقیق میتواند موجب کنجکاوی و روحیه جستجوگری و اجتماعی دانش آموزان را تقویت کند.

۳- از طریق این تحقیق می توان به آنها فهماند که بسیاری از اطلاعات را میتوان از طریق تلویزیون کسب کرد.

۵- هدف تحقیق

۱- عادت دادن و ملزم کردن دانش آموزان به دیدن برنامه های مخصوص خود

۲- بررسی و اثر برنامه های تلویزیون در بالا بردن سطح آموزش دانش آموزان

۳- بررسی و اثر برنامه های تلویزیون در پایین آوردن سطح آموزش دانش آموزان

۴- پرورش روحیه کنجکاوی و اجتماعی در دانش آموزان.

۵- بررسی مسائل و مشکلات دانش آموزان که در اثر تماشای مداوم تلویزیون ایجاد شده است از قبیل (کم تحرکی – دیر خوابیدن – بی دقتی در تکالیف)

۶- فرضیه ها

الف – تماشای تلویزیون باعث افزایش معلومات دانش آموزان میشود.

ب – تماشای تلویزیون باعث حس کنجکاوی می‌شود.

ج – تماشای تلویزیون باعث پیشرفت در زبان آموزی و گنجینه لغات دانش آموزان می‌شود.

د- در صورتیکه دانش آموزان مدت زمان خاصی را به تماشای تلویزیون بگذرانند میتواند اثر مثبت داشته باشد.

هـ – اگر دانش آموزان برنامه خاصی را انتخاب کنند میتواند مثمرثمر باشد.

و- تنوع و جذابیت برنامه های تلویزیون باعث می گردد تا دانش آموزان درس را در درجه دوم اهمیت قرار دهند.

ز – تماشای مداوم تلویزیون باعث کم توجهی و کم دقتی در تکالیف دانش آموزان می‌شود.

ح – تماشای مداوم تلویزیون باعث خستگی و کم تحرکی و در نتیجه تأثیرات منفی در یادگیری می‌شود.

ط – با تماشای مداوم تلویزیون بهترین موقعیتهای یادگیری از دست می‌رود.

۷- محدودیتها و مشکلات تحقیق

الف – نداشتن اطلاعات کافی از مسائل آماری

ب- مشکلات مالی

ج – در بعضی از مدارس مدیران آن همکاری لازم را نداشته‌اند.

د- بعلت برخورد با انتخاب ثلث دوم مدیران و معلمین رضایت چندانی به اینکه دانش آموز وقت صرف پرکردن به سؤالات پاسخنامه کنند نداشتند و دانش آموزان در تکمیل پرسشنامه صداقت .

۸- تعریف واژه ها و اصطلاحات

– تلویزیون:

دستگاهی است که تصاویر اشخاص و اشیاء را از مسافت دور به وسیله امواج الکتریسیته انتقال می‌دهد.

– فراوانی:

عده افرادی که در هر طبقه یا دسته قرار می گیرند فراوانی آن طبقه یا دسته نامیده می‌شود اگر از هر ۱۰۰ نفر دانش آموزان دختر مقطع ابتدائی ۲۰ نفر کلمه تازه ای را از تلویزیون یادگرفته باشد فروانی این طبقه ۲۰ و کسانیکه کلمه ای را یاد نگرفته اند فراوانی آن ۶۰ می‌شود.

درصد :

درصد به سبب سادگی آن از لحاظ مفهوم و از نظر محاسبه درآمار زیاد مصرف می‌شود تعبیر درصد این است که در مقایسه طبقه های مختلف عدد ۱۰۰ را مبنا قرار می دهیم اگر فراوانی کل طبقه را N و فراوانی گروه خاصی را که می‌خواهیم درصد آن را نسبت به فراوانی کل محاسبه کنیم با n و درصد را با p نشان دهیم برحسب تعریف این فرمول به دست می‌آید.

– فرضیه

بیان مبتنی بر حدس یا یک پیشنهاد موقتی درباره رابطه بین دو یا چند متغیر و به عبارتی فرضیه یک قانون بررسی نشده و یا میتوان گفت فرضیه پیش بینی نتیجه تحقیق است.

زمینه و پیشینه تحقیقات انجام شده

این تحقیق هنوز در سطح استان یزد انجام نشده است. اما تحقیقات انجام شده در این راستا که در جاهای مختلف انجام شده و در فصلنامه تربیتی در مرکز تحقیقات و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش موجود می باشد که عناوین آن به شرح ذیل می‌باشد.(۱)

– نظری اجمالی بر نتایج تحقیقات در زمینه تأثیر تلویزیون بر کودکان و نوجوانان

– مطالعه درباره رابطه تلویزیون با کودک در ایران

– کاربرد وسایل ارتباط جمعی (تلویزیون) در امر یادگیری در مدارس راهنمایی شیراز

– مطالعه و مقایسه نگرش دو گروه اجتماعی از دانش آموزان دوره راهنمایی در مورد برنامه های تلویزیون در تهران

– آموزش تلویزیونی

– بررسی اثرات برنامه های تدریس علوم تجربی توسط تلویزیون از نظر دانش آموزان دوره راهنمایی مدارس تهران

– رسانه ها و وظایف جدید در تربیت معلم

– رادیو و تلویزیون در کشورهای مختلف جهان

– سنجش علاقه دانش آموزان دختر و پسر به برنامه های تلویزیون

۱- بیان روش تحقیق

در این پروژه از روش توصیفی استفاده خواهد شد. هدف محققین از این پژوهش بیان چه هست و چه خواهد بود و به منظور توصیف عینی و تحلیل شرایط موجود و ترسیم دقیق خصوصیات و صفات یک موقعیت با یک موضوع است به عبارتی دیگر پژوهشگران در این ت حقیقات سعی دارند تا آنچه هست را بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنی گذارش دهند و نتایج عینی از موقعیت بگیرند.

۲- تعیین جامعه آماری و روش نمونه گیری

شهرستان یزد که مرکز این استان نیز هست شامل دو ناحیه آموزش و پرورش می باشد. ناحیه (۲ و ۱ ) . که ما برای انجام تحقیق خود ناحیه ۲ این شهرستان را انتخاب نموده و از دو گروه دختر و پسر در پایه های چهارم و پنجم که اسامی آنها به شرح ذیل می باشد برای تکمیل پرسشنامه تحقیق خود استفاده نمودیم که جمع دختران در این جامعه آماری ۳۳۸ نفر وجمع پسران در این جامعه آماری ۳۴۰ نفر می باشد.

دبستانهای دخترانه شامل : مهدیه (۲ و ۱ ) توحید – ادب – میرکافیان فهرج

دبستانهای پسرانه شامل : قدس – خسروی – دکتر خانعلی – مهدی – فهرج

جدول شماره ۱ آمار دانش آموزان کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه ۲ یزد در سال تحصیلی ۷۴-۷۳ را نشان می دهد[۱]

در جدول شماره ۲ جامعه آماری مورد نظر مشخص شده است.

جدول شماره جدول شماره در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است که پس از کنکاش و جستجو درباره تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان کلاسهای چهارم و پنجم مقطع ابتدایی دخترانه و پسرانه ۱۰ آموزشگاه در ناحیه ۲ یزد ، نتایج حاصله به کل دانش آموزان آن ناحیه تعمیم داده شده است.

۳- توصیف ابزارها و وسایل جمع آوری داده ها

در اغلب موارد تماس مستقیم با آزمودنیها که اساس جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه است وقت گیر است و یا گران تمام میشود و گاهی غیرممکن. به همین لحاظ در این گونه موارد محققان برای دستیابی به حقایق مربوط به گذشته، حال و یا پیش بینی وقایع و شرایط آینده از پرسشنامه استفاده می کنند در مقایسه با مصاحبه پرسشنامه در اغلب شرایط عملی تر و آسانتر است و به محقق امکان می دهد تا نمونه های بزرگتر را مطالعه و بررسی کند از دیگر محاسن آن یکنواخت بودن آموزشی است که برای تکمیل کردن پرسشنامه به آزمودنیها داده می شود همچنین یکسانی تقریبی شرایط آنان در موقع تکمیل کردن پرسشنامه است.

در این تحقیق جهت جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه که مشتمل بر سؤالات بازپاسخ و بسته پاسخ می باشد استفاده خواهد شد. از طریق این پرسشنامه اطلاعات مورد نظر با توجه به فرضیه های مطرح شده کسب خواهد شد.

 

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.