مقاله تکنولوژی تولید پیچ
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله تکنولوژی تولید پیچ دارای ۳۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تکنولوژی تولید پیچ کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تکنولوژی تولید پیچ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله تکنولوژی تولید پیچ :
مقدمه
استفاده از ماشینهای اتومات از حدود دو قرن پیش آغاز شده و با پیشرفت علم و تکنولوژی بشر به تکنولوژیهای جدید ساخت مواد و ابزار دستیابی پیدا کرده، این ابزار باعث رشد صنعت و فناوری شده و میتواند انسان را برای ساخت تجهیزات مورد نیاز که امروزه به دقت زیادی نیز احتیاج دارد، رهنمون سازد.
یکی از وسیله های مهم صنعت امروز احتیاج مبرم به پیچ و مهره میباشد در این جزوه آشنایی مختصری در مورد ساخت پیچ و ماشینهای تولید پیچ ارائه میشود.
فصل اول
پیچها:
تعریف پیچ: پیچ قطعه استوانه ای است که بر سطح استوانه آن شیاری مارپیچ ایجاد شده است و از آن برای اتصال قطعات به کمک مهره استفاده میشود. البته برخی اوقات با حدیده کردن قطعه، بدون کمک مهره نیز میتوان اتصال را عملی کرد. به طور کلی از پیچ برای بستن قطعاتی استفاده میشود که بتوان آنها را به سهولت از هم جدا کرد. از پیچ، همچنین برای ایجاد نیروی طولی زیاد در پرسها و گیرهها و برای تبدیل حرکت دورانی به حرکت مستقیم در ماشین تراش و . . . استفاده میگردد.
معرفی قسمتهای مختلف پیچ:
پیچ شامل دو قسمت اصلی سر و بدنه میباشد. سرپیچ به اشکال مختلفی از قبیل شش گوش، چهار گوش، گرد، عدسی، هزینهای، استوانهای و شش گوش یا چهار گوش داخلی (آلن) تولید میشود که آچارها میتونند با آن درگیر شوند. قسمت بدنه پیچ استوانه ای شکل است و روی سطح جانبی آن دندهکاری شده است. دندهکاری نیز عبارت از ایجاد شیارهایی به صورت مارپیچی است. شیارها به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره بر روی سطح جانبی بدنه پیچ ایجاد میشوند.
شکل ۱– ۱ اجزاء مختلف یک پیچ
یک «دنده پیچ» عبارت است از مسیر مارپیچی که بر روی استوانه پیچ قرار دارد که اگر استوانه را گسترش دهیم متوجه میشویم که یک دنده یا مارپیچ عبارت از وتر مثلث قائم الزاویه ای با قاعده برابر محیط دایره و ارتفاعی معادل گام است. این ارتفاع عبارت از فاصلهای است که در یک دور کامل بر روی سطح
جانبی استوانه بوجود میآید و گام پیچ نامیده میشود.
شکل ۲-۱
در مثلت قائم الزاویه بالا زاویه بین قاعده و وتر مثلث «زاویه مارپیچ» نامیده میشود و تانژانت این زاویه را شیب مارپیچ میگویند.
چنانچه جهت صعود مارپیچ روی قسمت مرئی (دید) استوانه با محور قائم از چپ به
راست باشد پیچ راست گرد است و اگر از راست به چپ باشد پیچ چپ گرد میباشد.
در پیچ راست گرد، برای باز کردن مهره لازم است آن را در جهت خلاف عقربههای ساعت، و در پیچ چپ گرد باید آن را در جهت عقربههای ساعت بچرخانیم. دنده کاری را پیچها ممکن است یک راهه و یا چند راهه باشد. پیچی را که مارپیچهای آن فقط از تراش یک مارپیچ ساخته شده باشد پیچ یک راهه گویند.
در صورتی که پیچ چند راهه عبارت از پیچی است که مارپیچهای آن از تراش چندین مارپیچ به موازات هم به وجود آمده باشند. در پیچهای چند راهه چون معمولاً شیب دندهها زیاد است از آنها برای کورس زیاد و نیروی کم (پیچهای حرکت ماشین تراش و پرس) استفاده میشود. در شکل صفحه بعد یک پیچ سه راهه نشان داده شده است.
مشخصات پیچها، معمولاً با ابعاد و گام پیچ تعیین میشوند:
الف- پیچها به کمک ابعادشان که عبارت از قطر بزرگتر، قطر کوچکتر، گام پیچ و طول قسمت دنده کاری است مشخص می شوند.
شکل۳ –۱ ابعاد مشخص کننده یک پیچ و مهره
– قطر بزرگتر عبارت از قطر اصلی و قطر خارجی پیچ است که میتوان آن را توسط کولیس اندازه گرفت. این قطر با حرف d نشان داده میشود.
– قطر کوچکتر عبارت از قطر داخلی یا هسته مرکزی پیچ میباشد که تحت تراش قرار نگرفته است. این قطر با حرف نشان داده می شود.
– گام پیچ عبارت از مقدار طولی است که پیچ در یک دور گردش بالا یا پایین میرود. این طول مساوی فاصله دو دنده مجاور هم در پیچ یک راهه است و با حروف p نشان داده میشود.
– طول پیچ، طول قسمت استوانهای است که در زیر سرپیچ قرار دارد. و طول پیچ با قطر آن تناسب دارد.
معرفی انواع پیچها:
پیچها را از نظر شکل و پروفیل دنده به انواع مختلفی تقسیم میکنند که عبارت اند از:
۱- دنده مثلثی که بیشتر از انواع دیگر متداول است و دارای مقاومت خوب برای اتصالهای مکانیکی میباشد.
۲- دنده مربع که برای اتصالات و تحت فشار که کمتر باز و بسته میشوند. بکار میرود.
۳- دنده ذوزنقهای که برای انتقال حرکت و نیرو مورد استفاده واقع میشود.
۴- دنده ارهای که شکل دندههای آن ذوزنقه قائم الزاویه است و برای انتقال حرکت و نیرو در یک جهت بکار میرود.
۵- دنده گرد که برای قطعاتی که در معرض ضربه قرار میگیرند مورد استفاده قرار میگیرد.
انواع فرم و پروفیل دندههای پیچها در شکل زیر به منظور مقایسه نشان داده شده است. پیچها از نظر شکل و پروفیل دنده ها دارای استانداردهای مختلفی هستند که عبارتند از: پیچهای بین المللی متری، پیچهای اینچی، پیچهای لوله اینچی و پیچهای مخصوص.
شکل ۴-۱ اشکال مختلف دندهکاری در پیچ
الف- پیچهای بین المللی متری:
این رشته بر اساس دستگاه متری پایه گذاری شده است. دندهها در این سیستم به شکل مثلث متساوی الاضلاع است که رأس دندهها آن در ارتفاع مثلث در پیچ و ارتفاع در مهره بریده شدهاند. همچنین ته شیارهای آن در ارتفاع مثلث در پیچ و ارتفاع در مهره گرد شدهند
. به این ترتیب یک فضای خالی بین پیچ و مهره ایجاد میشود که مخزن خوبی برای روغن میباشد و در باز کردن و بستن پیچ و مهره از اصطکاک خشک جلوگیری میکند و در نتیجه دوان آن را افزایش میدهد. در این دسته، پیچ را با قطر و گام به میلیمتر مشخص میکند. مانند پیچ ۲۰M که عدد ۲۰ معرف قطر پیچ و حرف M معرف سیستم آن میباشد. در سیستم متری دو سری پیچ بارزوه وجود دارد.
شکل ۵-۱ سیستم دندهکاری بینالمللی متری
۱- پیچ سری دنده ظریف که از قطر –۱- تا ۵/۵ میلیمتر تولید می شوند.
۲- پیچ سری دنده درشت که از قطر ۶ میلیمتر به بالا ساخته میشوند.
قطر متوسط: برای کنترل سطوح مارپیچی دندهها و رفع خطاهای تراش به هنگام پیچسازی در این دسته از عاملی به نام قطر متوسط یا قطر میانی یا قطر گام که با نشان داده میشود استفاده میکنند. این قطر از وسط ارتفاع مثلثهای دنده ها اندازه گرفته میشود.
پیچها و مهرهها از نظر ابعاد، استاندارد شده هستند. این ابعاد در جدول ۱-۴ نشان داده شدهاند.
ب- پیچهای اینچی:
پیچهای اینچی به دو دسته انگلیسی ویت ورث و امریکایی سلرز تقسیم می شوند:
۱- دسته پیچهای انگلیسی ویت ورث: این سیستم در انگلستان و برخی ممالک دیگر رایچ است. دندهها در این دسته به صورت مثلث متساوی الساقین با زاویه رأس ۵۵ درجه است که رأس دندهها و ته شیارهای آن در فاصله ارتفاع از رأس مثلث گرد شده است. قطر بزرگتر پیچ در این سیستم بر حسب اینچ بیان میشود و گام آن عبارت از تعداد دندهها در یک اینچ طول قسمت دندهکاری شده میباشد. گام پیچ بر حسب میلیمتر نیز از فرمو به دست میآید. به عنوان مثال پیچی به قطر ۱ اینچ که دارای ۸ دندانه در طول یک اینچ است دارای گامی مساوی میلیمتر میباشد.
۲- دسته پیچهای امریکایی سلرز: این دسته بین دو دسته متری و ویت ورث قرار دارد. بدین معنی که مشخصات دندههای آن از هر دو دسته گرفته شده است. دندهها در این دسته یک مثلث متساوی الاضلاع است که رأس دندهها و ته شیارهای آن در ارتفاع مثلثها بریده شدهاند قطر پیچ در این دسته بر حسب اینچ بیان میشود و گام آن عبارت از تعداد دندهها در یک اینچ است و هیچ فضای خالی بین مهره و پیچ وجود ندارد. گام این پیچ بر حسب میلیمتر نیز از فرومول به دست میآید. در این فرمول N عبارت از تعداد دندهها در یک اینچ است.
شکل ۶-۱ سیستم دندهکاری سلرز
ج- پیچهای لولهای اینچی:
۱- دسته ویت ورث پای گاز- این نوع دندهکاری برای لولههای که دارای ضخامت کم هستند مورد استفاده قرار میگیرد. پروفیل این پیچها همان پروفیل ویت ورث است که تناسب قطر گام آنها متفاوت است. بدنه پیچ مخروطی است و شیب آن می باشد حال آنکه مهره ای که روی بدنه مخروطی سوار می گردد استوانهای انتخاب میشود تا آب بندی کامل فراهم گردد.
شکل ۷-۱ سیستم دندهکاری ویت ورث بای گاز
۲- دسته بریگ- این نوع دنده کاری برای لولههایی آب و انتقال گاز و سیالات مختلف به کار میرود. دندهها در این دسته، مثلث متساوی الساقین است که رأس دندهها و ته شیارها به اندازه شعاعی مساوی P 033/0= r گرد شده باشد. گام پیچ مساوی قاعده مثلث است و ارتفاع مثلثها با در نظر گرفتن رأس دنده و ته شیارها باید مساوی P8/0 باشد. قطر و گام پیچ در این دسته بر حسب میلیمتر است.
شکل ۸-۱ سیستم دنده کاری برینگ
د- پیچهای دنده ذوزنقهای:
دندههای این دسته به صورت ذوزنقه متساوی الساقین با زاویه رأس ۳۰ درجه میباشد. ارتفاع دنده این دسته در حدود نصف گام پیچ است. دنده کاری این پیچها بر اساس بینالمللی متری پایه گذاری شده است. این پیچها اغلب برای تبدیل حرکت دورانی به خطی در دو جهت مانند پیچهای ماشین تراش و . . . به کار میروند. بازده پیچهای دنده ذوزنقهای از پیچهای دنده مثلثی بهتر است و مقاومت آنها بیشتر است.
شکل ۹-۱ سیستم دندهکاری ذوزنقهای
هـ- پیچهای دنده ارهای:
پیچهای دنده ارهای دارای اندازههای میلیمتری هستند و زاویه پهلوی دندانههای آن ۳۰ درجه است و برای انتقال نیروهای یک طرفه در ساختمان پرسها مورد استفاده قرار میگیرند. این پیچها همچنین در جرثقیلها و جکها به کار میروند و به علت دشواری ساخت ترجیح داده می شود که به جای آنها از پیچهای دنده ذوزنقهای استفاده شود.
شکل ۱۰- ۱پیچ دنده ارهای
و- پیچهای مخصوص:
در این دسته از پیچها به انواع مختلف دنده ریز، دنده مربعی و دنده گرد میتوان اشاره کرد.
۱- گروه دنده ریز: این گروه پیچها از دندههای ریز برخوردار میباشند که نسبت به دنده های نرم و استاندارد دارای گامها و دندههای کوچکتر هستند. پیچهای نوع دنده ریز در موارد زیر به کار میروند:
الف- به منظور جلوگیری از شل شدن پیچها.
ب- به منظور رنده کردن لوله با ضخامت کم.
ج- برای ساخت مهرههای با پهنای کم. البته باید توجه داشت که برای یک اتصال خوب نباید تعداد دندههای درگیر کمتر از ۴ یا ۵ دنده باشد.
د- پیچهای دنده ریز زمانی که به صورت چند طبقه یا پله ای تولید میشوند نیز مورد استفاده قرار میگیرند. ضمناً باید در نظر داشت که قطر هر طبقه پیچ برای بستن مهره و عبور مهره از هر طبقه نباید بیشتر از p (یک سوم گام) باشد.
۲- گروه پیچهای دنده مربعی: از پیچهای دنده مربعی در ساخت جکها و برسها استفاده می شود. بازده این پیچها بهتر از پیچهای دنده ذوزنقهای است و تحمل انتقال نیروی آن بیشتر می باشد. (مقاومت رزوههای آن از دنده ذوزنقهای کمتر است) تهیه این نوع پیچها با ماشین کار پیچها با ماشین کار نسبتاً مشکل است و لفیای که در اثر تماس پیچ و مهره ایجاد می شود قابل تنظیم نیست و به همین جهت نیز استاندارد نشده است.
۳- گروه پیچهای دنده گرد: دندههای این دسته از دو قوس دایره که در زاویه تماس ۱۵ درجه با هم مماس هستند تشکیل میشود. از مشخصات این دندهها مقاومت بسیار زیاد آنها به علت نداشتن رئوس نوک تیز میباشد. پیچ دنده گرد در ساخت لوکوموتیوهای راه آهن و جکهای جرثقیلهای سقفی به کار برده میشود.
شکل ۱۱-۱ سیستم دندهکاری گرد
در زیر انواع پیچها به منظور آشنایی بیشتر و مقایسه با یکدیگر نشان داده شده است.
شکل ۱۲-۱ انواع پیچها
ز- دستهبندی بر اساس شکل سرپیچ:
پیچها بر حسب شکل سر و قسمت آچار خور به چند دسته تقسیم میشوند:
۱- پیچهای دو سر: این نوع پیچها، در دو انتهای خود دنده شدهاند و در مواقعی که امکان استفاده از مهره نباشد مورد استفاده قرار میگیرند. (مانند اتصال سرسیلندر به سیلندر). برای بستن این نوع پیچها باید قسمتی از آنها را به صورتهای چهار گوش، آلن یا جای پیچ گوشتی تولید نمود.
۲- پیچ با سر شش گوش: رایج ترین پیچها، پیچهای سرشش گوش میباشند.
۳- پیچهای با سر چهار گوش: این نوع پیچها بیشتر برای اتصالاتی که باز نمیشوند به کار میرود.
۴- پیچهای سراستوانهای یا شش گوش داخلی (آلن): این نوع پیچها بیشتر برای اتصالاتی که باز نمیشوند به کار می رود. قطعات که سرپیچ یا گل سرپیچ نباید از سطح کار بیرون باشد مورد استفاده قرار میگیرد.
۵- پیچهای سرچکشی: این نوع پیچها به صورت فشاری یا با نیروی زیاد در کارها جا زده میشوند و سپس مهره روی آنها بسته میشود.
۶- پیچهای سرچادار (سراستوانهای، نیمگرد و سرخزینه): در این قسمت سر این نوع پیچها شکافی در امتداد قطر سرپیچ برای داخل کردن سرپیچ گوشتی ایجاد شده است.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.