مقاله وظیفه مادر و تربیت فرزند در سالهای آغاز زندگی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله وظیفه مادر و تربیت فرزند در سالهای آغاز زندگی دارای ۳۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله وظیفه مادر و تربیت فرزند در سالهای آغاز زندگی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله وظیفه مادر و تربیت فرزند در سالهای آغاز زندگی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله وظیفه مادر و تربیت فرزند در سالهای آغاز زندگی :
وظیفه مادر و تربیت فرزند در سالهای آغاز زندگی
مقدمه
خوشحالی یا بد حالی، بهروزی یا سیه روزی هر یک از انسانها در گرو «تربیت» است و این مهم به عواملی همچون ساختار فرهنگی خانواده (پدر، مادر، برادر، خواهر، دایی، عمه، خاله، عمو و دیگر بستگان نزدیک سببی و نسبی)، محیط آموزشی، محیط زندگی، محیط کار، حاکمیت سیاسی کشور و کم و کیف تعلیمات بستگی دارد. این عوامل با یکدیگر ارتباط طولی و تکمیلی دارند و در عین حال میتوانند همدیگر را خنثی یا تخریب کنند به هر جهت همه این عوامل به نوعی در قبال انسان و تعلیم و تربیت او مسئولند و در این بین، مسئولیت پدر و مادر نسبت به فرزندش، پیشتر و مهمتر از دیگران است. و البته نقش مادران جایگاه مخصوص به خود را دارد چرا که اخلاق اعضای جامعه، به اخلاق مادران وابسته است. در اثر فعالیت اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی مادر، تمدنی انسانی و معنوی یا تصنعی و ماشینی پدید می آید. خشونتها، سبک سریها، لجاجتها حدود زیادی بستگی به طرز فکر مادر دارد. جامعه بیتفاوت یا حساس، تمدنی ویرانگر یا آباد کننده بستگی به افراد دارد که در دامان مادران رنگ و خوی گرفتهاند. صلحها و جنگها غالبا از درون خانواده به ویژه مادران پایهگذاری میشود.
وظایف مادر در دوران جنینی (تغذیه)
اگر چه پدر و مادر در ساختمان اصلی کودک، سهیم میباشند، زیرا تخمک زن و اسپرم مرد باید فرزند را بسازند ولی مادر، از نظر اینکه متجاوز از نه ماه باید جنین را در رحم خود نگاه دارد، به شرایط زندگی جنین مستقیما موثر است. پس سهم و مسئولیت او در ساختمان فرزند سالم بیش از پدر خواهد بود: پدر پس از انجام عمل زناشویی هیچ دخالتی در طرز رشد و نمو جنین ندارد. این مادر است که باید شرایط خاصی را در این مدت اجرا نماید و در طور زندگانی کند در جنین اثری خواهد داشت نظر به اینکه جنین غذای خود را از طریق مادر دریافت میکند باید مادر، شرایط غذایی خود را هماهنگ با احتیاجات رشد جنین نماید.
غذای مادر و تاثیر آن در جنین
تردیدی نیست که جنین غذای خود را از بدن مادر میگیرد و چنانکه در روایات، به این مطلب تصریح شده است.
خداوند در قرآن میفرماید:
۱- «ما انسان را در رنج آفریدیم یعنی آن چنانکه در شکم مادر به رنج اندر است، او را آفریدیم، غذای جنین از چیزی است که مادر میخورد و میآشامد»
۲- «وقتی جنین در شکم مادر قرار گرفت صورت او مواجه با پشت مادر است. دستهای او روی پیشانی، و چانه او روی زانون است به هیبت شخص محزون و اندوهناک پس او مانند اسیری است که به وسیله رشتهای از ناف خود به ناف مادرش مربوط است، و به وسیله آن تا روزی که برای تولد او معین گشته است از خوردنیها و آشامیدنیهای مادر استفاده میکند».
بنابراین به اهمیت خوراک مادر پی میبریم: غذایی که مادر میخورد به وسیله خون جذب شده و از این راه مورد استفاده بافتهای مختلف بدن مادر و جنین قرار میگیرد. وقتی مواد لازم جهت ساختمان بدن جنین در جریان خون مادر وجود داشت، جنین میتواند آنچه برای رشد خود احتیاج دارد به دست آورد . اگر خوراک مادر فاقد مواد ضروری نباشد در این صورت خون، مواد مورد احتیاج بدن را از بافتهای مادر گرفته، در دسترس او میگذارد. و بدیهی است این عمل وقتی صورت میگیرد که مواد مورد بحث، در بدن مادر وجود داشته باشد. بنابراین به خوبی میتوان فهمید مادر که اندازه کافی و صحیح نخورد برای او و جنینی که در رحم دارد چه پیش میآید برای توضیح احتیاجات غذایی یک آبستن و مقایسه آن با احتیاجات یک زن بالغ و عادی جدولی را در اینجا میآوریم:
جدول مقایسهای اجتیاجات یک فرد بالغ با زن حامله
مواد غذایی روزانه زن حامله شخص بالغ
کالری ۲۶۰۰-۲۸۰۰ ۲۴۰۰-۲۵۰۰
پروتئین بر حسب گرم ۸۵-۱۰۰ ۶۰
کلسیم بر حسب گرم ۵-۱ ۸%
فسفر بر حسب گرم ۲ ۳۲%-۱
ویتامین Aبر حسب واحد بین الملل ۱۰۰۰ ۵۰۰
ویتامین B1بر حسب میلی گرم ۲ ۵%-۱
ویتامین B2بر حسب میلی گرم ۵-۲ ۲
اسیدنیکوتی نیک بر حسب میلی گرم ۱۸ ۱۵
ویتامین C بر حسب میلی گرم ۱۰۰ ۷۰
ویتامین Dبر حسب واحد بین الملل ۴۰۰-۸۰۰ –
ویتامین pp بر حسب میلی گرم ۲-۵ –
فقدان ویتامین مادر ابتدای آبستنی، علاوه بر اینکه باعث کاهش وزن کودک و رشد جنین میشود ایجاد ناهنجاریهای پایدار و خطرناکی میکند کاهش مواد ویتامیندار را در زمان آبستنی همواره باید مورد دقت قرار داد، زیرا علایم سریری در اعضا هرگز نمیتواند وجود آن را آشکار سازد. به هر زن آبستنی باید از ابتدا حاملگی، به طور مرتب ویتامینهای یاد شده در جدول را تجویز کرد؛ همچنین جبران کمبود مواد غذایی ضروری است.
مادری که از نظر جسمانی و روانی سالم و قوی نباشد، و رعایت بهداشت غذایی را بکند، به ندرت ایجاد اطفال ناهنجار خواهد کرد و اگر ناهنجاری هم در کار باشد مربوط به عواملی ارثی است در بدن زنی که فاقد مواد لازم است، و در خون او این فقدان دیده میشود، بیماری او مسلم خواهد بود و اگر غذای لازم و ضروری را نخورد نه تنها به خوردن زن زیان میرساند بلکه جنین نیز از عوارض این زیان مصون نیست. مهمترین غذاهایی که در برنامه خوراک هر مادری باید دیده شود آنهایی است که پروتئین و کلسیم و آهن و تمام مواد و ویتامین را دارا باشد. و در بعضی اوقات باید «دید» را نیز علاوه نمود. کلسیم و پروتئین، استخوان و ساختمان بدن را میسازد، و آهن خون تهیه میکندو ویتامینها برای فعالیت عادی تمام سلولهای بدن مورد احتیاج است موارد دیگری در غذاهای روزانه ما وجود دارد که حرارت و قدرت ایجاد میکند از قبیل، قند و نشاسته و چربی. اگر مادر، بیش از اندازه چاق شود مواد غذایی راباید به حداقل تقلیل دهد.
نکته مهم دیگر در تغذیه دوران بارداری، رعایت تنوع غذایی است بهترین راه، استفاده از مواد غذایی قابل دسترس در محل وسفره خانواده است. و البته باید توجه داشت که نیازهای غذایی در این دوران افزایش مییابد.
وضع تغذیه مادر در زمان بارداری، حتی در اخلاق و مقدار ضریب هوشی و استعداد کودک تاثیر فراوان دارد، زیرا رشد اعصاب و مغز کودک از غذای مادر است پس هر نوع غذایی جسمی و روحی روی کودک اثر خواهد گذاشت. و همچنین باید به نوع غذا و حلال بودن آن توجه خاصی داشته باشد، زیرا تاثیر بسیار زیادی بر روی اخلاق، رفتار و ایمان کودک میگذارد.
در اینجا به دلیل اهمیت تغذیه مادر، تعدادی از مواد لازم و غذاهایی را که دارای آن مواد میباشند نام میبریم:
آهن: لوبیا، باقلا، عدس، گوشت، سیب، انگور، خرما، هویج، توت فرنگی، اسفناج، گلابی، گندم، برگ چغندر، کلم، انار، بادام، موز، بلوط و پسته.
مواد آهکی: شیر، ماست، پنیر، حبوبات مثل گندم، میوهها مثل گلابی، سیب و برگ سبز نباتات.
کلسیم: شیر، ماست، پنیر، حبوبات مانند جوانه گندم، سبزیهای خشک، انجیر، بادام، گوشتهای مختلف، فندق، زردی تخم مرغ، کاکائو، شیردان، سیرابی، دل، قلوه، سبزیهای تازه، کلم، کاهو، ترب، نارنج، لیمو، پرتقال و گوجه فرنگی غذاهایی که مادر نباید مصرف کند.
زنان باردار باید توجه داشته باشند که بهتر است تعداد دفعات تغذیه خود را زیاد کنند؟
اما در هر مرتبه شکم خود را پرنکنند، چون به رودهها فشاری علاوه بر فشار رحم وارد کرده وباعث یبوست میشود. خوردن شیرینیهای تازه و خامهدار و پرخوری، شکم زن آبستن را سنگین میکند. زنان باردار حتی المقدور باید از خوردن نمک اجتناب کنند؛ به خصوص درسه ماه آخر بهتر است نمک خورده نشود.
خوردن زیاد گوجه فرهنگی سبب ناقص الخلقه شدن فرزند میشود ماست ترش برای زن حامله خوب نیست. نباید هیچ تند مزه یا تلخ مزهای را خورد از مصرف مواد غذایی که سبب خون ریزی حیض میشود خودداری نمایند، نخود، کنجد، لوبیا.
استفاده از غذاهای تند، خمیردندان، با اسانس زیاد، استفاده زیاد از ادویه جات، فرزند را دچار اگزما میکند، غذاهای مانده به خصوص گوشتها و کنسروها، نان زیاد، غذاهای یکنواخت، افراط در خوردن ادویه مثل خردل و دارچین و قرص نعنا، چایی پررنگ، افراط در خوردن برنج پوست کنده غذاهای پرچربی، سرخ کردنیها، غذاهای شور مثل ماهی شور، خیارشور، آجیل، سوسیس و کالباس و قهوه از جمله غذاهایی هستند که نباید مصرف شوند.
توصیههای عبادی در ایام بارداری
به مادران عزیز توصیه میشود برای داشتن فرزندانی با سیرت و صورت نیکو در حد امکان به دستور زیر عمل کنند:
ماه اول: روزهای پنجشنبه و جمعه سوره «یس» و «الصافات» بخواند و به شکم بدمد در وقت گفتن اذان و اقامه دست روی شکم بگذارد. هر روز بر ۲ عدد خرما سوره «قدر» بخواند و آن را ناشتا بخورد.
ماه دوم: روزهای پنجشنبه و جمع سوره «الملک» را تلاوت کند. روز پنجشنبه ۱۴۰ مرتبه و روز جمعه صد مرتبه صلوات با «و عجل فرجهم» بگوید دست را روی شکم بگذارد و صلوات کبیر بخواند.
ماه سوم: روزهای پنجشنبه و جمعه سوره «آل عمران» را قرائت کند ۱۴ متربه با صلوات «و عجل فرجهم» بخواند قبل از نماز دست را روی شکم گذارد. و صلوات کبیر را بخواند.
ماه چهارم: روزهای پنجشنبه و جمعه سوره «الدهر» بخواند و در تمام نمازها در یک رکعت سوره «قدر» را بخواند.
ماه پنجم: روزهای پنجشنبه و جمعه سوره «الفتح» تلاوت کند. در یک نماز سوره «النصر» بخواند و بعد از نماز دست را روی تربت کشیده بر شکم بمالد.
ماه ششم: روزهای پجشنبه و جمعه سوره «واقعه» را قرائت کند.شبها در یک نماز سوره «التین» بخواند و بعد از هر نماز دست بر تربت کشیده و بر شکم بمالد.
ماه هفتم: از ماه هفتم به بعد، پس از نماز صبح، سوره «انعام» را بر بادام بخواند و سپس آن را بخورد و این کا را تا ۴۰روز ادامه دهد. خواندن اذان و اقامه و نماز شب را فراموش نکند.
روزهای پنجشنبه و جمعه سوره «یس» و «تبارک» در تمام ماههای هفتم، هشتم، و نهم سوره «نور» را قرائت کند و در نماز یومیه سوره «قدر» و «توحید» را بخواند.
ماه هشتم: علاوه بر موارد ذکر شده در ماه هفتم، به موارد زیر عمل شود:
روزهای شنبه بعد از نماز صبح سوره «قدر»؛ ده مرتبه؛ روزهای یکشنبه بعد از نماز صبح دو مرتبه سوره «والتین»؛ روزهای دوشنبه سوره «یس»؛ روزهای سه شنبه سوره «فرقان»؛ روزهای چهارشنبه سوره «دهر»؛ روزهای پنجشنبه سوره «محمد» و روزهای جمعه سوره «الصافات» تلاوت نماید.
ماه نهم: در نماز ظهر یا عصر سوره «والعصر» و «الذاریات» بخواند. در روزهای پنجشنبه سوره «حج» و در روز جمعه سوره «فاطر» را تلاوت کند.
تاثیر شیر در تربیت کودک
درشروع شیر دادن ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» را فراموش نکنید. در روایتی از پیامبر اسلام (ص) وارد شده است: هر امر با ارزش و مهمی که بدون این ذکر انجام شود ناقص و بدون نتیجه خواهد ماند.
با یاد امام حسین (ع) به کودک خود شیر بدهید، به استناد آنچه وارد شده است که حضرت فرمودند: «ای شیعه من هر گاه آب گوارا مینوشید مرا یاد کنید»
مادر در هنگام شیر دادن باید کودک را نگاه کند و با او حرف بزند و در سخن گفتن به ایام شهادت و ولادت ائمه (ع) توجه کند و نگران فهم کودک نباشد. مادری که میخواهد فرهنگساز باشد و فرهنگ اهل بیت (ع) را به کودک خود منتقل کند، لازم است فرهنگ دین داشته باشد و با فرهنگ دین کودک را تغذیه و پرورش دهد.
صبر و آرامش، عصبانیت و تندخویی، افکار سالم و یا غیر سالم، گذشت و رافت اسلامی و یا لجاجت و انتقام گیری شما، همه و همه بر روی کودک تاثیر خواهد گذاشت. پس آینده فرزندتان در گرو اعمال و برخورد شما مادران است.
اهمیت مادر در تکوین شخصیت کودک
کودکی وقتی میبیند این مادر است که بیش از همه از او پرستاری و مواظبت میکند، انواع خوراکیهای گوارا برایش فراهم میآورد و به او صادقانه مهر میورزد میان آنان یک رابطه محبت آمیز و استوار برقرار میشود. کودک صلاح خود را در پیروی از دستورهای مادر میداند اما اگر مادر موجودی خونسرد، بیقید یا بیترحم باشد ممکن است کودک را به واکنشهای شدید وادارد و او را موجودی خودخواه، نادان، سنگدل و غیر قابل اعتماد به شمار آورد.
این نگرشهای مثبت و منفی در «ساخت روانی» کودک دارای تاثیری بس عمیق است. مدارک و شواهد تحقیقی ثابت کردهاند که ارتباط میان مادر و فرزند؛ نه تنها از زمان تولد، بلکه حتی پیش از آن نیز اثر مهمی در رشدروانی کودک دارد. اشتیاق مادر به داشتن یا نداشتن کودک دلیلی بر این مدعاست و دارای اثری تعیین کننده در رابطه مادر و کودک است. شخصیت مادر و نگرش او نسبت به کودک نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. مادر خونسرد و بیتفاوت و مادر پرمحبت و وظیفهشناس هر کدام در ساخت روانی کودک تاثیرهای متفاوتی دارند. همچنین، مادری که به فرزندش آزادی و ابتکار عمل میدهد با آن مادری که در هر یک از اعمال فرزند خود به دقت نظارت دارد فرزند جداگانهای تربیت میکند.
بعضی از روانشناسان معتقدند میان مادرانی که خود به فرزندانشان شیر میدهند مهر مادری و فرزندی بیشتری وجود دارد تا مادرانی که چنین نمیکنند. گروهی دیگر از روانشناسان اعتقاد دارند که نگرش گرم و سرد مادر نسبت به کودک موجب سازگاری و ناسازگاری کودک در آینده میشود، بررسیها نیز تایید کردهاند مادرانی که برای مدتی طولانی با گرمی محبت به پسرانشان از شیر خود دادهاند بیش از همه فرزندان سازگاری داشتهاند. اما دختران در همین شرایط سازگاری نسبی داشتهاند و پسران و دختران که از مادران سر و کم محبت شیر خوردهاند اغلب دارای مشکلات رفتار بودهاند.
کودکستان جای آغوش مادر را نمیگیرد
یکی از جریان هایی که در جهان غرب به وجود آمد، در نقاط دیگر جهان نیز رواج پیدا کرد و لطمههای بزرگی به شخصیت کودکان و در نتیجه به جامعه بشریت زد تاسیس کودکستانها هر چند از جهت ظاهری بسیار مدرن و پاکیزه است ولی هرگز عواطف و احساسات کودک را ارضا نمیکند و مزایای تربیتی را که گفته شد تامین نمینماید.
زنی که فرزندش را ترک کرده، و فقط در فکر انجام کار خارج از خانه است، نه تنها خصال مادری را از دست داده و مظهر بیاحساسی شده است، بلکه سبب ایجاد عقده بیمادری فرزندش گشته است و آنها را کودکی بد خلق، حسود، لجوج وسرکش بار آورده است.
مطابق سرشماری دقیق، این دسته از کودکان که در دوران کودکی از محبت مادری محروم بودهاند، بعدا نه محبت اشخاص دیگر را پذیرفته و نه خود بر کسی ابراز محبت کردهاند؛ در تمام عمر نیز فردی لجوج و سرکش و تندخو و عصبانی، خودخواه و بدبین خواهند بود. همه مردم را دشمن خود میپندارند و به جای ابراز لطف و عطوفت با دیگران، خود را برای مبارزه با آنان آماده میسازند.
تجربیات دقیق به خوبی نشان دده که عدد جانیان، دزدان و گانگسترها در میان جوانانی که محروم از محبت مادری بودهاند بیشتر ازسایرین دیده شده است. دانشمندانی که درباره پرورش کودکان مطالعه میکنند. پانزده کودک را از ده ماهگی به مدت سه سال در پرورشگاه مخصوص پرورش یافته بودند با پانزده کودک دیگر که در خانه و تحت نظر پدر و مادر بزرگ شده بودند. مقایسه کرده و به این نتیجه رسیدند که دسته اول علاوه بر اینکه از نظر سن و علاقه و آشنایی با محیط عقب افتادهتر از دسته دوم بودند ضریب هوش آنها (IQ) در حدود ۶۸ درصد بود، در صورتی که در کودکان دسته دوم صد درصد بود درباره رشد قوای جسمانی نیز دانشمندان با تجربیات خودروی ۱۰۸ کودک به این نتیجه رسیدند، «کودکان از مادر جدا شده دیرتر از کودکان عادی به راه میافتند، دیرتر مینشینند، دیرتر میایستند، دیرتر به زبان میافتند و دیرتر جمله سازی میکنند » و به هر حال به اثبات رسیده بود که کودکان درسه سال اول زندگی اگر دو از مادرش پرورش یابند گرفتار تاخیر رشد جسمانی، روانی و روحی میشوند و اولین نشانه زندگی آن تاخیر در تبسم کردن است به طوری که کودکان به طور طبیعی در دو ماهگی بلکه زودتر کاملا تبسم میکنند و مادر را خوشحال میسازند، در صورتی که کودکان پرورشگاه معمولا خیلی دیرتر دهان به تبسم میگشایند.
تجربیات اغلب دانشمندان ثابت کرده است که محرومیت از مادر در سه سال اول زندگی اهمیت بیشتری از سنین دیگر دارد و با مادرانی که برای رسیدن به لذتهای شخصی، خود را وظیفهدار تربیت فرزندانشان نشان نمیدهند باید با نظر جنایت نگریست، این مادر است که میتواند نهال عطوفت را در قلب کودکش بکارد و نهال دوستی را با نهاد او روبهرو سازد این مادر است که میتواند نهال ایمان و تقوا و تعهد را در مزرعه روح و قلب او به طوری بنشاند که تا آخر عمر از میوههای شجره طیبه «تربیت» صحیح استفاده کند و به کمال و سعادت برسد تا در بزرگی در بهشت جاوید زندگی کند.
فن روانشناسی و تجربه ثابت کرده است ک کودک طبعا دوست میدارد فردی که از او پرستا
ری میکند محبت و عواطف خود را فقط به این کودک متوجه کند، در وجود این کودک متمرکز نماید و حال آنکه در کودکستان این خواسته طبیعی کودک هرگز عملی نمیشود، زیرا یک پرستار از چند کودک پرستاری میکند و هر یک از این کودکان میخواهند توجه پرستار را فقط متوجه به او شود و از اینکه میبیند توجه پرستار به غیراز او به دیگران نیز معطوف شده است ناراحت میشود، «تشدید این رقابتها در میان کودکان موجب به وجود آمد حقد و عداوت در میان آنها میشود» در نتیجه به جای روییدن بذر محبت و به وجود آمدن شخصیت و استقلال فردی بذر حقد و عداوت در دل کودکان میروید و این حقدها و عداوتها در دورههای بعدی زندگی اثر نامطلوب خواهد داشت.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.