مقاله سیستم اطلاعات جغرافیایی


در حال بارگذاری
16 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
11 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله سیستم اطلاعات جغرافیایی دارای ۲۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سیستم اطلاعات جغرافیایی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سیستم اطلاعات جغرافیایی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سیستم اطلاعات جغرافیایی :

سیستم اطلاعات جغرافیایی

سیستم اطلاعاتی خیابان‌بندی : دستیابی Geographic Information System)GIS سیستم اطلاعات جغرافیایی ) به مدیریت توسعه شهری
خلاصه:
Seoul پایتخت کره جنوبی به خاطر خیابان‌بندی بکرش که قرنهاست در داخل و پیرامون نقشه طبیعی‌اش شکل گرفته بسیار شناخته شده‌است. بخاطر شهرسازی سریع و رشدی که در سال ۱۹۶۰ آغاز شد این خیابان‌بندی بسیار پیشرفت کرده‌است. توسعه جدید دوباره در بخش مرکزی شهر که رشد بالا و عمده‌ای دارد به خیابان‌بندی شهر بسیار خسارت وارد کرده‌است. در سالهای اخیر تلاشهای متعددی برای مدیریت خیابان‌بندی شهری که در غالب قوانین و سیاستهای پدیدار شده‌است ولی متأسفانه ابزار مناسب برای اجراکردن این

تلاشها کافی نبوده و این باعث شده تلاش برای مدیریت خیابان‌بندی شهری نادرست بی‌کفایت و بدون برنامه باشد. در نتیجه این مطالعات سیستم اطلاعات خیابان‌بندی (Land Scape Information System)(LSIS) را برای مدیرین خیابان‌بندی شهری و تجزیه و تحلیل اثرات قابل دید پروژه توسعه پیشنهاد شده ایجاد کرد با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (Geographic Information system(GIS)) و تکنیکهای شبیه‌سازی گرافیک کامپیوتری LSIS بعنوان تابعی برای واردکردن و مدیریت داده‌های گرافیکی تجزیه وتحلیل داده‌های مربوط به

عنتصر خیابان‌بندی شهربی و تأثیر قابل دید بکار گرفته شده‌است. پایگاه داده برای LSIS با توجه به سیستم چارچوب پایگاه داده سیستم اطلاعات شهری (UIS) تنظیم شده‌است این کار بمنظور رسیدن به حداکثر انتقال‌پذیری بین این دو انجام شده‌است.

با توجه به کارکردهای LSIS نسبت به تجزیه و تحلیل اثرات قابل دید در پروژه توسعه دوباره شهری مشخص شده که منابع ارزشی از خیابان‌بندی با این طرح پیشنهاد شده ممکن است از بین برودو. بنابراین در کل می‌توان گفتLSIS می‌تواند پایه‌ای برای تصمیم‌گیربی در حل مشکلات خیابان‌بندی شهری بوسیله دولت محلی استفاده شود. بعلاوه با روند ترقی بیشتر اجتماعات مبتنی بر اطلاعات LSIS می‌تواند در تقسیم‌کردن مقادیر اساسی داده با داده‌های مربوط به VIS سودمند باشد و در نتیجه این امر باعث پرورش کارآیی و ارزش مدیریت خیابان‌بندی مبتنی بر کامپیوتر می‌شود.

 

۱- معرفی تغییرات بی‌سابقه برای ترقی‌دادن اجتماعات مبتنی بر اطلاعات بطور فراگیر در حال ایجاد است. امروز مدیریت خیابان‌بندی شهری راه مشابهی را طی می‌کند و با تقاضای مشابهی بعنوان نیاز برای نمونه‌های جدید برای حل مشکلات روبرو می‌شود. اغلب اطلاعات برای خیابان‌بندی شهری به صورت جغرافیایی مرجع دارند و مناطق جغرافیایی خاص به این اطلاعات اضافه شده‌اند.

پیشرفت‌های تکنولوژیکی در فیلدهای مربوط به کامپیوترب ابزارها و تکنیکهای جدیدی که امکان پردازش سریع دیجیتالی داده را فراهم می‌کند ایجاد کرده‌است. در نتیجه این پیشرفتها باعث شده استفاده از نمونه‌های سنتی حل مسائل استفاده از مواردی که بیشتر اتوماتیک و سیستماتیک هستند تغییر کند.

در اجتماعات کره‌ای مدیریت خیابان‌بندی شهری با توجه به شهرسازی سریع و پیشرفتهای استراتژیک عمده که از سال ۱۹۶۰ شروع شد بعنوان یک امر مشخص شناخته شده‌است. این بیشتر در Seoul مشاهده می‌شود پایتخت پرجمعیت کره با ۱۰۲ میلیون انسان که در هر ۶۰۵ کیلومتر زندگی می‌کنند تلاشهای بسیاری در سالهای اخیر برای محافظت خیابان‌بندیها از خرابی بیشتر انجام شده‌است این تلاشها شامل تأسیس برنامه مدیریت خیابان‌بندی شهری seoul (Urbqn Landscap Management Plan of Seoul ) خراب‌کردن ساختمان آپاراتمانها در mt.Nam در قسمت مرکزی Seoul برای بازیابی چشم‌انداز اصلی کوهستانی، و طراحی بخش مدیریت خیابان‌بندی (Landscape Management Zones) ناحیه mt.Nam برای محافظت از روند رشد سریع و انبوه توسعه اخیر.

جدا از پیش تلاشهایی برای پیشرفت کیفیت خیابان‌بندی seoul مشکل اصلی در مدیریت خیابان‌بندی در فقدان ابزار ویژه لازم برای حمایت سودمند بلندمدت بود کلید مهم در بکارگیری مدیریت خیابان‌بندی نیاز به پردازش سیستماتیک مقادیر گوناگون و زیاد داده‌های جغرافیایی است. با استفاده از روشهای سنتی مدیریت کارایی اطلاعات خیابان‌بندی مشکل است. بنابراین نتایج اساسی تجزیه و تحلیل‌ها بسختی بدست می‌آید. این مشکلات هنگام دست و پنجه نرم‌کردن با مشکلات خیابان‌بندی شهری بیشتر می‌شود. بعنوان مثال یک مدیریت خیابان‌بندی کارا نه تنها نیاز به توجه به عناصر فیزیکی چه طبیعی و چه ساخته دست انسان دارد بلکه توجه بیشتری به جنبه‌های غیرفیزیکی مربوط به خیابان‌بندی مثل فاکتورهای اقتصادی – اجتماعی را نیاز دارد. در چنین شرایطی این مطالعه سیستم اطلاعات خیابان‌بندی ((LSIS)LandScape Information system)) را برای حمایت فعالیتهای تصمیم‌گیری در فرآیند مدیریت خیابان‌بندی شهری ایجاد کرد.

 

۲- قسمت مرکزی شهر Seoul : مشکلات و شرایط خیابان‌بندی
در کره بخش مرکزی شهر seoul ( شکل ۱) بعنوان مرکز تبلیغات، تجارت، بازرگانی و فعالیت‌های سنتی است که از ۶۰۰ سال پیش در قرن چهاردهم تا هم اکنون توسعه مداوم از chosum Dyuasty داشته است. قسمت مرکز شهر توسط چهار کوه محاصره شده (۳۳۸۰۲m)MtoInwang, (342 m)Mt Bygak ، (۱۱۰۹ m)Mt Nak, (262m)Mt.Nam انتخاب پایتخت در آن زمان تنها براساس قواعد سمبلیک و تابعی از غیب‌گوی کره‌ای یا “Pungus” بود. این باور وجود داشت که یک منطقه ایده‌آل برای پایتخت یک شهر آن جایی است که کوههای بلند در شمال داشته باشد. سلسله تپه‌هایی در شرق و غرب یک کوه کوتاه در جنوب و یک زمین مسطح که رودخانه بتواند در آن جریان داشته باشد. قمست مرکزی شهر seoul این خصوصیات را داشت. همچنین حیوانات چه خیالی و چه واقعی بعنوان سمبلهایی برای نشان‌دادن اهمیت مناطق اطراف استفاده می‌شدند.( شکل ۱۲)

شکل ۱- بخش مرکزی شهر seoul
شکل پیکربندی بخش مرکزی seoulبا توجه به قواعد غیبگویی کره‌ای یا “pungsu” کوههای اطراف یک چارچوب برای شهر ساختند و یک نقش استراتژیک و حمایتی در chosun Dynsasly ایفا کردند. امروزه خیابان‌بندی طبیعی Mt.Nak بخاطر قرارگرفتن تعداد زیادی بناهای بندمنظر در آن خراب شده‌است. Mt.Bugak و Mt.Inwang, Mt Nam از طرف دیگر کمتر از ۲۰۰ متر ارتفاع دارد و همچنان کیفیت خیابان‌بندی خوشایندی دارند. این کوهها نه تنها مرزهای شهر seoul هستند و اهیمت تاریخی سمبلیک دارند بلکه از نظر اکولوژیکی و محیطی قابل توجه هستند. دسترسی به منابع خیابان‌بندی مطلوب در یک منطقه پراسکان بسیارمهم است. و می‌تواند در مواردی که دسترسی فیزیکی به مناطق طبیعی شهر مشکل است یک راه مناسب برای رسیدن به سازگاری باشد. در مطالعات اخیر (۲۰۰۱)lee, oh به ارزش قابل دید منابع خیابان‌بندی طبیعی رسیدگی کردند و یافتند که اینکه کوهها از خانه قابل دید باشند اثر مهمی در تعیین قیمت خانه‌ها دارد.

با توجه به پروژه‌های توسعه دوباره شهرسازی( شکل ۳) خانه‌ها در خیابان‌های اصلی در قسمت مرکزی شهر seoul نه تنها از نظر تعداد بلکه از لحاظ طول، عرض، و مقیاس کلی افزایش یافته‌اند. علاوه بر این اصلاح اخیر حکم معماری در seoul بطور مؤثربی نسبت زمین- هوا (Floor-Air Ratio)(FAR) را آسان کرد. در نتیجع ساختمانهای نوساز در مناطق شمال طرح و توسعه دوباره اجازه دادند ۱۰ طبقه بلندتر از قبل ساخته شوند در سال ۱۹۹۸ پروژه توسعه دوباره در ۴۵۷ منطقه در قسمت مرکزی شهر معین شد و تااکنون در ۱۷۰ منطقه پروژه بطور کامل اجرا شده و ( شهر seoul سال ۱۹۹۹۸ )

شکل ۳-طرح توسعه دوباره شهری در قسمت مرکزی seoul
توسعه جزئی و با مقیاس کم هم مشکلات خاص خودش را دارد مثل فقدان رابطه اساسی بین مناطق همجوار و مشکلات ایجاد منطقه آزاد همگانی اثرات سوء طرح و توسعه دوباره اخیر در قسمت مرکزی شهر در موارد زیر بسیار شدید بوده و کاهش وسعت مناطق خرابی شهرسازی متناسب برای انسان محدودشدن مرز مناطق و از بین‌رفتن هارمونی قابل دید خیابان بندی اصلی شهر روند توسعه با مقیاس بالا باعث الحاق این اجزاء و در نتیجه ایجاد تغییرات قابل توجه در افق و خیابان اصلی قسمت مرکزی شهر می‌شود بویژه دید به مناظر مورد علاقه در منابع خیابان‌بندی اخیر افزایش یافته‌است( شکل ۴) همچنین پس‌رفت خیابان‌بندی هم قابل توجه اس.

شکل ۴- دید منابع شهرسازی از چند زاویه دید اصلی

۳- توسعه LSIS
۱-۳ چارچوب اطلاعات خیابان‌بندی شهری
برای ایجاد یک پایگاه داده برای LSIS اطلاعات مربوطه به عناصر خیابان‌بندی شهری و فعالیتهای مدیریتی آنها بصورت مقابل دسته‌بندی شده‌است: landscape Management’, ‘land cover’,’land base’ شامل عناصری است که اساس شکل زمین و ظاهر فیزیکی خیابان‌بند شهری ار تنظیم می‌کنند. این عناصر بطور عمده شامل نقشه‌برداری طبیعی جاده‌ها، محوطه‌ها و فضاهای باز و قوانین و کنترل‌های مشابه است. ‘land cover’ نه تنها شامل درختها و گیاهان است بلکه عناصر مصنوعی در ‘land base’ مثل ساختمان‌ها و ساختارهای دیگر است که این عناصر در نتیجه استفاده از زمین و فعالیتهای توسعه‌ای ایجاد می‌شوند و منظره واقعی شهر را کامل می‌کنند عناصر گروه آخر ‘landscape

Management از طرف دیگر شامل نقطه دیدهای اصلی برای کنترل شهرسازی منابع شهرسازی و حدود و توسعه می‌باشد. در این مقاله مفهوم آستانه قابل دید مفهوم(VTCC ) را که توسط oh در سال ۱۹۹۸ پیشنهاد شده‌ ایجاد می‌کند که بعنوان یک حد برای مدیریت شهرسازی مطرح می‌شود.

با توجه به فرآیند شکل‌گیری خیابان‌سازی شهری عناصر خیابان‌سازی می‌توانند به صورت گسترده‌تری تقسیم شوند. ابتدا عناصری که baseline LandScape’ را ایجاد می‌کنند.
سپس آنهایی که skyline &strelscape’ را ایجاد می‌کند و در نهایت آن دسته که landscape (building)envelope را ایجاد می‌کنند اولین دسته عناصر ایجاد کننده baseline landscape شامل عناصر شهرسازی طبیعی مثل نقشه‌برداری و زمین شناسی و زیربناهای ساخته دست انسان مثل خیابانها است.دومین دسته عناصر ایجادکننده ‘skyline &streetscape’ مربوط به بهم پیوستن شکل عناصر مصنوعی اصلی مثل ساختمانها و ساختارهای مختلف دیگر است. وقتی یک شهر از یک فاصله‌ای دیده می‌شود شکل عناصر ساخته دست انسان و با

سبک معماری خاص معمولاً افق مرئی را نسبت به نقشه طبیعی شهر مشخص می‌کند. اگر شهر از فاصله نزدیک‌تری دیده شود جزئیات فضای خیابانها که شامل شکل، رنگ، بافت، نمای ساختمانها و نشانه‌ها و درختان قابل دید است.دسته سوم ‘landscape(building)envelope’ قابل دید نیست شامل سه‌بعدی با ماکزیمم فضای قابل تخصیص به ساختمانها یا ساختارها که به استراتژی مدیریت شهرسازی مربوط است می‌باشد در seoul فضای قابل تخصص به ساختمانها با توجه به پوشش محوطه‌ها و FAR که با توجه به نواحی فضا و ارتفاع ساختمانها و قوانین کنترلی مانع تعیین می‌شود قابل محاسبه است. اگرمنطقه بسیارپیشرفت کند ایجاد خیابان‌بندی بسیار تحت تأثیر این قوانین خواهد بود. بنابراین برای درک درست ساختار شهرسازی و عناصر آن نه تنها باید به جنبه‌های قابل دید بلکه به جنبه‌های عرفی مثل قوانین،سیاستها، برنامه و طرح‌ها هم توجه شود. اطلاعات مربوط به عناصر خیابان‌بندی شهری و فعالیتهای مدیریتی مربوط به آنها با چارچوبی که در جدول ۱ نشان داده شده‌است قابل سازماندهی می‌باشد.

 

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.