مقاله زیر سازی و بستر سازی در زیر رو سازی


در حال بارگذاری
12 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله زیر سازی و بستر سازی در زیر رو سازی دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله زیر سازی و بستر سازی در زیر رو سازی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله زیر سازی و بستر سازی در زیر رو سازی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله زیر سازی و بستر سازی در زیر رو سازی :

زیر سازی و بستر سازی در زیر رو سازی

۱- چکیده و خلاصه
لغت ” subgrade ” به مصالح و خاکهای موجود در بستر راه در زیر ساختمان روسازی اشاره دارد. ( صنعت آسفالت سازی هاوایی در سال ۲۰۰۳) . خاصیت های زیر سازی می تواند عوامل زیرین اجرایی روسازی باشد ، و استفاده از مصالح کاملا ویژه در زیر سازی برای طراحی یک روسازی با عملکرد مناسب در طی طول عمر آن ضروری است . در این گزارش خاصیت های آزمایشات مهندسی زیر سازی و طراحی زیر سازی معرفی شده هستند . سرانجام روشهای جلوگیری از نقص های زیر سازی ها بیان شده است .
۲- مقدمه
زیر سازی مانند خاک آماده شده و متراکم شده ، روسازی را حمایت می کند . انجمن آمریکایی روسازی با بتن ۲۰۰۳ ) لایه های روسازی درشکل ۱ نشان داده شده است . یک شکل منطقی زیر سازی مانند ;.. تغییرات نه چندان زیاد در حمایت ها و برای روسازی با بتن مطلوب است . زیر سازی با امکانات مناسب در نگهداری روسازی شکل داشته و یک سکوی محکم برای امکانات اجرایی بوجود می آورد .

رویه شنی ، روسازی
اساس و زیر اساس
بستر
شکل ۱ انواع لایه های روسازی
یک تصویراز نقص و شکاف زیر سازی در شکل ۲ نشان داده شده است .
شکل ۲ عیب ونقص و شکاف در زیر سازی ( بعد از راهنمای روسازی wspot سال ۲۰۰۳) .

مواد تحلیل دهنده زیر سازی به طور نمونه توسط سفتی یا استحکام و مقاومت شرح داده می شوند . در کل فشار زیادی برای از شکل طبیعی خارج کردن یک زیر سازی وجود دارد با فشارهای بیشتری می تواند قبل از نزدیکی یک مقدار از شکل بحرانی غیر طبیعی تحمل کند . اگر چه عامل های دیگری وجود دارند که ارزیابی مواد زیر سازی را شامل می شود ( مثل افت و تورم در موارد خاص خاک های رس و خاک ) ، سفتی و استحکام ( صنعت آسفالت هاوایی سال ۲۰۰۳ ) اجرای زیر سازی عموماً بستگی به آن سه لایه اساسی دارد ( راهنمای روسازی wspot سال ۲۰۰۳)

۱- استحکام :
زیر سازی باید قادر به تحمل فشارهایی که از ساختارهای رو سازی انتقال داده می شود باشد . ظرفیت مقاومت این فشارها اغلب توسط درجه تراکم ، ظرفیت رطوبت و نوع خاک تاثیر پذیر می باشد .آن زیر سازی که می تواند یک مقدار بالایی از فشارهای زیاد را بدون اینکه از شکل طبیعی خود خارج شود تحمل کند را می توان زیر سازی خوب حساب کرد .
۲- حجم رطوبت : رطوبت منجر به تاثیر یک شماری از خاصیت های زیر سازی شامل گنجایش تحمل فشار ، انقباض و انبساط می شود . میزان رطوبت می تواند توسط یک شماری از چیزها مثل فاضلاب ، ارتفاع تراز آبهای زیر زمینی ، تراوش ، یا رو سازی نفوذ پذیز تحت تاثیر قرار گیرد . (که می تواند توسط شکاف های موجود در روسازی تاثیر پذیر شود ) . عموماً رطوبت زیاد در بستر باعث تغییر شکل آن در زیر بار های وارده می شود .

۳- افت و تورم : افت و تورم بعضی از خاکها بستگی به میزان رطوبت آنها دارد . بعلاوه خاکها در اثر بارش برف زیاد ممکن است در آب و هوای شمالی قابل یخ بستن باشند افت و تورم یخبندان شدید منجر به از شکل طبیعی خارج شدن و شکاف در هر نوع رو سازی می شود .
۴- آزمایشات خاک برای طراحی روسازی :
مواد زیر سازی بر اساس مقاومت و سفتی شان مشخص می شوند . سه اصل استحکام و سفتی زیر سازی که عموماً درایالت متحده مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از :
۱- ضریب بابری کالیفنیا CBR

۲- میزان مقاومت یا ایستادگی ( R- valua )
۳- میزان ارتجاعی بودن آن (صنعت آسفالت هاوای سال ۲۰۰۳ ) . اگر چه عامل های دیگری وجود دارد که ارزیابی مواد زیرسازی را شامل می شود (مثل تورم خاک های رسی در موارد خاص ) . استحکام ، معمولی ترین مشخصه آن است و بنابراین CBR (R-value) و میزان خاصیت ارتجاعی اینجا مورد بحث قرار گرفته اند . ( راهنمای روسازی wsdotسال ۲۰۰۳) .
۱-۳ ضریب باربری کالیفرنیا( CRB) :

آزمایش ضریب باربری کالیفرنیا یک آزمایش ساده استحکام است که ظرفیت باربری مسلح را با ظرفیت باربری سنگ های خرد شده کالیفرنیا مقایسه می کند (مثلاً مسالح سبکی با کیفیتی بالا دارای CBR100درصد می باشند ) . به این منظور است که اما محدود نمی شود به ارزیابی استحکام مواد چسبنده که ذراتشان کمتر از ۱۹ میلی متر است . که آن توسط تقسیمات بزرگراههای کالیفرنیا حدود سال ۱۹۳۰ توسعه یافته شده بود و متعاقباً توسط شماری از ایالت ها ، استان ها ، ایالت متحده و نمایندگی های فدرال بین المللی اقتباس شده بود در نتیجه بیشترین آزمایشگاه های ژئوتکنیک تجاری در آمریکا دارای امکانات اجرایی آزمایشات CBR هستند ( راهنمای روسازی WSDOT سال ۲۰۰۳ ) .

اساس آزمایش CBR شامل به کاربردن فشار به پیستون کوچک در یک سرعت ۳/۱ میلی متر در دقیقه و وارد کردن تمامی فشار به قسمت های نفوذی بالاتر از ۶۴/۰ تا ۶۲/۷ میلی متر . شکل۳ یک طرح از نمونه CBR ارزش های بدست آمده در معادله های بعدی با ارزش بدست آوردن CBR درج شده اند . مقاومت مواد یا فشار نفوذی دستگاه بر پیستون . : X مکان دستگاه پیستون ۵۴/۲ میلی متر یا ۰۸/۵ میلی متر . Y : استاندار فشار دستگاه برای درجه بندی کردن . سنگ های خردشده مناسب ۹/۶ mpa ((1000PSI برای نفوذ ۲۰۴ میلی متری (۱۵۰۰psi)3/10pa برای نفوذ ۰۸/۵ میلی متری .

شکل ۳ مثال CBR
جدول ۱ . برخی از مقادیر CBR برای انواع مختلف خاک
۳۲ ارزش مقاومت R-value ) ) .
آزمایشات ارزش مقاومت یک آزمایش سختی مواد است . شیوه آزمایش دلالت می کند بر مقاومت مواد به شکل گیری وظیفه نسبی که شامل فشار عمودی به فشار افقی می شود . آزمایش کاهش تراکم یک امر ضروری است . مواد آزمایش شده در R-VALUE طراحی شده اند آزمایش R-valueتوسط F.NHVEEM و R.M Carmany توسعه یافته شده بود و از تقسیمات بزرگراهای کالفورنیا و اولین برنامه در سال ۱۹۴۰ گزارش شده بود .و از تقسیمات بزرگراه های کالیفرنیا و اولین برنامه در سال ۱۹۴۰ گزارش شده بود . در طول این زمان شیارها در چرخ کامیون یک امر مهم بود و آزمایش R-value در گسترش آزمایش CBR تاثیر گذاشته بود .

اساساً R-VALUE به طور تقریبی توسط نمایندگی های بزرگراه ایالت در سواحل غربی امریکا مورد استفاده قرار می گیرد . شیوه آزمایش برای تعیین R-value لازم است آزمایشگاهی آماده شود که نمونه هایی که شرایط رطوبت و چگالی رانشان میدهد به بدترین شرایط ممکن در زیر سازی متراکم ساخته شود . R-VALUE از نسبت فشار عمودی وارده به فشار افقی محاسبه می شود و این اندازه گیری مقاومت مواد در ناحیه پلاستیک است . دستگاههای مورداستفاده در آزمایش
R-VALRE (STABILOMETER)نامیده می شود. و به صورت انشعابی در نمودار ۴ نشان داده شده است .

شکل R-VALRE 4 (Stabilimeter) .
ارزش ها در estabilemeter درج شده در معادله بعدی در R-value بدست آمده است .
تاب مقاومتی =R :مکان
شامل فشار عمودی می شود . =PV
انتقال فشار عمودی در PV=14 . Psi=Ph

جایگزینی srabilomerter سیال ضروری برای افزایش فشار افقی =D
از ۵ به۱۰۰PSI
۳.۳ ضریب ارتجاعی یا فنریت
خاصیت ارتجاعی مواد حقیقتا بر آوری از خاصیت فنریت است . وقتی به خاصیت فنریت یا ارتجاعی فشار وارد میشود E.
با فشار از هم جدا میشوند . در فشار روبه کاهش خاصیت های ارتجاعی جهت فشارهای روبه افزایش تر فشار وارد میشود تا مثل آنهایی که از طریق روسازی تجربه میشود .
۳۴ ضریب عکس العمل بستر

ضریب عکس العمل بستر (K) که یکی از داده های اصلی برای طراحی روسازی صلب می باشد این برآورد بستر را برای قرار گیری در زیر رویه بتنی آماده می کند .
K-VALUE میتواند تخمین زده شود توسط اجرای آزمایشات زمینه ای یا توسط محاسبه از نتایج آزمایشات دیگر . امتحانات آزمایشگاهی صحیحی برای مشخص کردن K-VALUE وجود ندارد .
ضریب عکس العمل بستر که می آید در کار انجام شده توسط وسترگاد در طول دهه ۱۹۲۰S . پیشرفت K-VALUE وقتی که یک جهش دائمی ورقه پایین تر را حمایت می کند در نمودار ۶
فشار عکس العمل مقاومت فشار متناسب با جهش دائمی است ( که نمایندگی ورقه های خمیده است ) و K (نمودار ۷) (WSDOT راهنمای روسازی سال ۲۰۰۳ )
عکس العمل فشار با حمایت ورقه خمیده مکان
ضریب عکس العمل زیر سازی = جهش دائمی : K
ورقه خمیده (۱۰) =

-نمودار ۶ ضریب عکس العمل بستر
– نمودار ۷ رابطه فشار ، خمیدگی و ضریب عکس العمل بستر ارزش (K ) ( برحسب WSDOTراهنمای روسازی سال ۲۰۰۳)
بر حسب فشار/ طول و وسعت حدودmpa/m 5/13 برای تاب آوردن ضعیف تر و ۲۷۰mpa/m برای تاب آوردن قوی تر است . برای نمونه ضرایب عکس العمل زیرسازی از آزمایشات استحکام سفتی دیگر تخمین زده میشود . هر چند این ارزش های مکانی می تواند اندازه گیری شود با استفاده از آزمایش باربری .
۴- تجزیه و تحلیل زیر سازی
بعد از فراهم کردن نتایج آزمایش برای طبقه بندی خاکها لازم است به ایجاد ارتباط این اطلاعات با طبه بندی چگونه زیر سازی کل درجه بندی های کیفیتی خال در جدول ۴ نشانداده شده اند .

جدول ۴ کل درجه بندی های کیفیتی خاک .
هر چند اگر امکانات آزمایشگاهی بری آزمایش قابل دسترس نیست ، طراحی ها ممکن است بر پایه ارزیابی زمینه ی دقت توسط یک مهندس که میتواندخاکهای بستر را به یکی از طبقه های بعد انتقال دهد ، ساخته شود

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.