مقاله میکسر پنج کاناله


در حال بارگذاری
16 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله میکسر پنج کاناله دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله میکسر پنج کاناله  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله میکسر پنج کاناله،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله میکسر پنج کاناله :

میکسر پنج کاناله

آشنائی با دستگاه میکسر
کارت میکسر یک طرح جالب است که می تواند دستگاه صورتی را تکامل بخشد و آن را به یک سیستم صوتی کامل و به اصطلاح پرفشنال تبدیل کند . در وهله نخست این دستگاه به شما امکان می دهد که از آمپلیفایر صوتی خودتان به عنوان یک تقویت کننده میکرفن استفاده کنید . می دانید برای آنکه یک آمپلیفایر معمولی بتواند جریان ضعیف یک میکروفن را تقویت کند لازم است در ورودی آمپلیفایر یک “ پری آمپلیفایر مخصوص میکرفن ” تعبیه شود .

امتیاز بسیار جالب این دستگاه پنج کاناله در این است که شما می توانید با اضافه کردن به آمپلیفایر مورد نظرتان همزمان جریان خروجی سه میکروفن را تقویت کنید . به این ترتیب شما قادر خواهید بود اصوات را از سه جهت ، سه زاویه و سه نقطه متفاوت با وضوح کامل دریافت کنید و برای تقوت به آمپلیفایر مورد نظرتان بدهید و واضح است که در این حالت صدائی که از بلندگوهای آمپلیفایر پخش می شود به مراتب پرعمق تر ، شفاف تر و پرتوان تر از حالتیست که تنها از پری آمپلیفایر معمولی ( یک کانالی ) برای تقویت میکروفن استفاده کرده باشید ، بویژه آنکه میزان صداهای هر یک از میکروفنها را نیز

می توان به دقت بوسیله ولومهای کنترل دستگاه تنظیم کرد.
حال یک توضیح کلی و ریز به ریز را در این قسمت متذکر می شویم که از تذکرهای ساده تا تجزیه و تحلیلهای پیچیده را شامل می شود .

مقاومتها پس از عبور از برد کوتاه شده و روی برد خوابیده شود و سعی شود که در مقاومتها اشتباهی صورت نگیرد ، چون دستگاه از حساسیت می افتد . قسمت دوم خازنهای می باشند که از خازنهای الکترولیتی و غیر الکترولیتی تشکیل شده است که باید توجه داشته باشیم که قطبهای مثبت و منفی خازنهای الکترولیتی اشتباه لحیم کاری نشود و یا برای ایجاد خازنهای بدون قطب طرفهای منفی را به هم وصل کرده و طرف مثبت آن را آزاد می گذاریم و یا اینکه برعکس که به این ترتیب قطبیت خازن را از بین می بریم .برای تلورانسها نیز هر چه تلورانس قطعات کمتر باشد به همان نسبت حساسیت دستگاه افزایش خواهد یافت .

حال نوبت به ترانزیستورها فرا رسیده است . در این دستگاه چهار ترانزیستور سیلیکونی با تیپ منفی (NPN ) به کار رفته است که شماره های همه آنها یکسان است (C1222 ) و آنها را باید در محل خود لحیم بزنیم و باید ابتدا دقت کنیم که امیتر ، کلکتور و بیس آنها را بشناسیم ، چون با اشتباهی نصب کردن پایه های یکی از ترانزیستورها دستگاه دیگر جواب نخواهد داد و این را از این جهت متذکر می شویم که خود نیز دچار همین اشتباه شدیم و برای لحیم کاری پایه های ترانزیستور نباید پایه های آن را اصلاً کوتاه یا خم کنیم .لازم به ذکر است که این ترانزیستور کار تقویت صوتی – رادیوئی را انجام می دهد و همچنین در کار مخلوط کنندگی مشارکت دارد.

حال نوبت به وصل ولوم می رسد که وظیفه زیر و بم کردن صدا را بر عهده دارد و پنج عدد ولوم می باشد که هر کدام مخصوص کانال مربوطه می باشد که این توضیحات و اتصالات مربوط به هر قسمت را در فصل بعدی توضیح خواهیم داد.

فصل دوم

اتصالات مدار

اتصال سیمهای شیلد
یک رشته سیم (شیلد) به ورودی MIC1 وصل می کنیم و توجه داشته باشیم که ( زره ) سیم شیلد به زمین وصل شود . ه این ترتیب سیمهای دیگر را نیز وصل می کنیم . یک رشته دیگر شیلد نیز تهیه می کنیم . در اینجا نیز سیم زره به شاسی دستگاه یعنی به GND وصل می شود . موقع لحیم کاری سیم شیلد دقت کنید رشته های نازک زره به نغزی اتصال نکنند .

منبع تغذیه
این مدار طوری طراحی شده است که می تواند با ولتاژهای ۹ ولت به بالا به خوبی کار کند . اگر از این دستگاه به طور مستقل استفاده می شود ، یعنی آن را داخل یک جعبه مستقل و مجزا نصب کنیم ، در این صورت لازم است که برای تغذیه آن یک باطری یا یک آداپتور مناسب ( مثلاً اداپتور ۱۲ ولت ۳۰۰ میلی آمپر ) تهیه کنیم . سیم مثبت منبع تغذیه قرمز رنگ می باشد که در سمت چپ قرار دارد و برای این منظور از سیمهای روپوشدار معمولی استفاده می کنیم .

اگر می خواهیم این دستگاه را داخل جعبه دستگاه دیگری ( مثلاً یک آمپلیفایر صوتی ) نصب کنیم ، در این صورت نیازی به منبع تغذیه مستقل نداریم ، زیرا می توانیم سیمهای ولتاژ دستگاه را مستقیماً به آداپتور دستگاه مادر ( مثلاً آمپلیفایر ) وصل کنیم و جریان مورد نیاز را از این طریق تامین کنیم . چنانچه ولتاژ آداپتور دستگاه مادر بالاتر از ۱۲ ولت باشد ، لازمست مقدار مقاومت R27 را مطابق شکل پایین تعیین و روی فیبر مدار چاپی جایگزین کنیم .

۲۲K 9V – ۱۲V
۳.۹K 24V – ۴۰V
۸.۲K 40V – ۶۰V

همانطور که در دیاگرام مدار مربوط به منبع تغذیه می بینیم مقاومت R27اثر کاهش ولتاژ ورودی را انجام می دهد که با افزایش ولتاژ منبع ، ولتاژ روی مقاومت R27 کنترل شده و با افزایش مقاومت R27 ولتاژ بیشتری روی آن افت خواهد کرد ، در نتیجه به سایر قطعات آسیبی نخواهد رسید و ولتاژ لازم برای روشن شدن ترانزیستور به دست خواهد آمد .
در مورد اتصال میکروفن به مدار را نیز باید به دقت انجام دهیم که می توان به سرسیمهای شیلد ، فیشهای ماده مناسب وصل کرد و از آن استفاده کرد ، ولی باید دقت کرد که سیمهای زره به زره و مغزی به مغزی وصل گردد . در ضمن به علت حساسیت خوب مدار می توان از یک میکروفن معمولی از انواع میکروفنهای ( دینامیکی ) که معمولاً برای ضبط صوتها مورد اسفاده قرار می گیرند ، استفاده کنیم .

به این دستگاه به طور همزمان سه میکروفن وصل می شود و لازم نیست میکروفنها از انواع گران قیمت با امپدانس بالا باشد و از این رو صدای میکروفنهای معمولی را به خوبی تقویت می کند . خود میکروفنها را نیز می توانیم متناسب با وضعیت محل و جهت پخش صدا در فاصله ها و زاویه های مناسب قرار دهیم تا بهترین نتیجه بدست آید . ضمناً میزان تقویت صدای هر یک از میکروفنها را می توان با چرخاندن دکمه ولوم مربوط به آن میکروفن دقیقاً کنترل کرد . همچنین هنگام وصل کردن سیم شیلد به فیبر مدار چاپی باید دقت نمائیم که قسمت زره آن به زمین وصل شود و همچنین توجه کنیم که سیم مغزی و زره به یکدیگر اتصال کنند .

 

اتصال به آمپلیفایر
حال باید سیم شیلد خروجی را به ورودی آمپلیفایر صوتی مورد نظرمان وصل کنیم . برای این کار دو راه وجود دارد : یکی اینکه در جعبه آمپلیفایر را باز کنیم و سیم شیلد خروجی دستگاه را در داخل جعبه به دو پایه فیش ورودی لحیم کنیم .

راه دیگر آن است که ابتدا به انتهای سیم شیلد یک فیش مناسب وصل کنیم ، سپس فیش را به ورودی آمپلیفایر بزنیم . حال آمپلیفایر صوتی مورد نظر را روشن می کنیم و ولوم کنترل صدای آمپلیفایر صوتی موردنظر را روشن می کنیم و ولوم کنترل صدای آن را تا وسط می چرخانیم . چنانجه اشکالی در کار نباشد صدای شما به گونه ای صاف و قوی از بلندگوی آمپلیفایر پخش می شود . به این ترتیب شما دستگاه پری آمپلیفایر را آزمایش کرده و از سالم بودن آن مطوئن شده اید .

 

ورودی های کمکی
در این میکسر غیر از ۳ ورودی برای میکروفن ، ۲ ورودی کمکی برای دستگاههای صوتی گوناگون نیز در نظر گرفته شده است .
ورودی اول با امپدانس ورودی ۵۰K برای تقویت خروجی انواع دک و تیونر ایده آل است ، اما ورودی دوم که امپدانس آن به مراتب کمتر از ورودی قبلی و چیزی نزدیک است ، می تواند مستقیماً به خروجی بلندگوی انواع ضبط صوتها یا رادیوهای معمولی وصل شود .

خروجی بلندگوی ضبط صوتها و رادیوها ، عموماً با حرف SP یا OUT مشخص می شود. البته روی بدنه جعبه بعضی از رادیوها یا ضبط صوتهای کوچک فقط یک فیش برای گوشی تعبیه شده است ، اما از آنجاییکه این فیش نیز به مدار خروجی آنها وصل است از این رو می توانیم ورودی دوم را مستقیماً به فیش گوشی وصل کنیم .

مخلوط کردن صداها
یکی از امتیازات این دستگاه آن است که بوسیله آن می توان صداهای گوناگون را به طور همزمان با هم مخلوط کرد ، همانطور که قبلاً توضیح داده شد سه ورودی این دستگاه برای میکروفن اختصاص داده شده است ، چنانچه میکروفنها را در فاصله حساب شده از یکدیگر قرار دهید.

هر میکروفنی قسمتی از اصوات محیط را دریافت می کند و هر سه میکروفن در مجموع می تواند اصوات محیط را از زوایای گوناگون دریافت دارند . برای مثال اگر بخواهیم صدای آلات موسیقی یک ارکستر را به طور طبیعی دریافت کنیم بهترین راه آن است که سه میکروفن را طوری در صحنه قرار دهیم که هر میکروفن صدای یکی دو ساز را دریافت می کند ، طبعاً اگر خواننده ای هم وجود داشته باشد یکی از میکروفنها نیز به او اختصاص داده می شود . برخی نکات و یا عیبهایی که مکن است باشد و باید به آنها توجه داشت به شرح زیر می باشد :
۱- کلیه لحیم کاریهای پشت فیبر مدار چاپی را به دقت کنترل کنید و مطمئن شوید که اولاً لحیم کاری هیچ یک از نقاط را فراموش نکرده اید . ثانیاً در اثر ریختن ذرات قلع بین نوارهای مسی پشت فیبر اتصال ایجاد نشده باشد ، ثالثاً لحیم کاریها سست ، شکننده و ناقص نباشد .

۲- از قرار گرفتن خازنها در جای خود مطمئن شوید و قطبهای آنها اشتباهی وصل نشود .
۳- از سالم بودن ترانزیستورها مطمئن شوید و همچنین پایه های آن را اشتباهی لحیم نکنید.

۴- از ولتاژهای منبع اطمینان حاصل نمائید و قطبهای مثبت و منفی با هم عوض نشده باشد.
۵- دقت کنید که سیمهای میکروفن یا رادیو و یا ضبط صوتی که به رودی های دستگاه وصل می کنید سالم باشند و رشته های داخلی آنها قطع نشده و یا برعکس ، با یکیدگر اتصال نکرده باشند ، بویژه دقت کنید که در سیمهای شیلد سیم مغزی و زره به یکدیگر نچسبیده باشد.

۶- ممکن است دستگاه شما سالم باشد ، اما در مسیر خروجی یا در فیش خروجی اشکال وجود داشته باشد و جریان صوتی خروجی میکسر به آمپلیفایر مورد نظر منتقل نشود ، بنابراین توصیه می شود که فیشها و سیمهای مسیر خروجی را نیز به دقت کنترل کنید .

فصل سوم

توضیح مدار

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.