مقاله بین فناوری اطلاعات و عملکرد)
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله بین فناوری اطلاعات و عملکرد) دارای ۱۴۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله بین فناوری اطلاعات و عملکرد) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بین فناوری اطلاعات و عملکرد)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله بین فناوری اطلاعات و عملکرد) :
بین فناوری اطلاعات و عملکرد
مقدمه
امروزه ما در عصر اطلاعات و ارتباطات به سر می¬بریم که مهمترین ویژگی آن تولید اطلاعات به صورت حجیم و تسهیل و تسریع ارتباطات است. با ورود رایانه به زندگی روزمره بشر تمام زوایای زندگی و مظاهر جامعه بشری دستخوش تغیر شده است. استفاده از فن آوری ارتباطات و اطلاعات جهت پشتیبانی فرایند تصمیم¬گیری دست¬آوردهای بسیاری را برای سازمان¬های ما به همراه داشته است. از آن جمله سرعت و دقت در پردازش متون و تهیه گزارشات به روز و صحیح با هزینه¬ای معقول و در زمان کمتر می¬باشد. (رضائیان،۱۳۸۴، ص۳۷)
در این فصل شمایی کلی از تحقیق ارائه میشود. بدین صورت که ابتدا مسئله مطرح در تحقیق بیان شده و سپس اهمیت و ضرورت بحث، در خصوص موضوع تحقیق مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن فرضیات تحقیق، همچنین اهداف تحقیق بر شمرده میشوند. و پس از آن به طور خلاصه روش تحقیقِ مورد استفاده در این تحقیق، قلمرو و جامعه تحقیق توضیح داده خواهد شد.
بیان مسأله
شواهد و مدارک موجود بیانگر این امر است که امروزه سازمانها و مؤسسات مختلف با مسائل و مشکلات متعددی دست به گریبان هستند که این مسائل و مشکلات سبب کاهش کارایی و اثربخشی و سرانجام باعث کاهش بهرهوری سازمانی میشود. بررسیهای به عمل آمده در نظام اداری ایران نشان میدهد که بهرهوری در سازمانها علیرغم ورود تکنولوژی پیشرفته، روند کاهشی داشته است. در کشور ما اگر چه گام¬های زیادی در به کار¬گیری تکنولوژی اطلاعاتی در سازمان¬ها بر داشته شده ولی موضوع هنوز آن طور که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته و این نگرانی همواره وجود داشته که با توجه به نو بودن مفاهیم¬، افراد بر اساس ذهنیات خود آن را مطرح کنند، از این رو شاهد هستیم که گاهی اوقات فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات را تا حد رایانه و کاربرد آن تنزل داده¬اند. شرکت¬های نساجی کاشان نیز از این مسئله مستثنی نبوده و علیرغم استفاده از فن¬آوری روز اطلاعات، از پایین بودن میزان کارایی و اثربخشی خود، و همچنین از عملکرد پایین کارکنان و مدیران خود در سطوح مختلف سازمانی رنج می¬برند. لذا در این پژوهش بر آنیم تا میزان تاثیر استفاده از فن¬آوری اطلاعات را در کارایی و عملکرد این شرکت¬ها بررسی نماییم.
سنجش عملکرد یک سازمان مستلزم ارزیابی تمامی معیارهای کمی و کیفی دخیل در عملکرد می¬باشد. از آنجا که روش TOPSIS و روش SAW توانایی بررسی ابعاد کیفی و کمی را بطور ترکیبی، دارا بوده و همچنین چون در این تحقیق به مطالعه تطبیقی بین شرکتهای نساجی و رتبه-بندی آن¬ها پرداخته شده و روش¬های TOPSIS و SAW توانایی بررسی تطبیقی و رتبه¬بندی این سازمان-ها را دارا می¬باشند، لذا در این تحقیق از این دو روش برای انجام تجزیه و تحلیل داده¬ها استفاده کرده¬ایم. از آنجا که میزان کارایی و عملکرد شرکت حاصل فعالیت کلیه ارگان¬های سازمان، چه اداری، چه مالی، چه پژوهشی و چه تولیدی می¬باشد ولی استفاده از ICT بیشتر در بخش اداری و مالی این سازمان¬ها به چشم می-خورد، لذا در این تحقیق یکی از دو فرض تحقیق را به بررسی تاثیر ICT در بخش اداری و مالی و فرض دیگری را به بررسی تاثیر آن در عملکرد کلی سازمان تخصیص داده¬ایم و میزان این تاثیر را در شرکت¬های نساجی کاشان با استفاده از روش¬های TOPSIS و SAW مورد بررسی و تحلیل قرار داده¬ایم.
لذا مسئله تحقیق را می¬توان بدین صورت بیان نمود که به کارگیری فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات چه تاثیری در میزان عملکرد شرکت¬های نساجی کاشان داشته است؟ به عبارت دیگر آیا استفاده از فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات باعث بهبود عملکرد این شرکتها چه در سطح کل سازمان و چه در بخش مالی و اداری، گردیده است یا خیر؟
اهمیت تحقیق
با توجه به پیشرفت چشم¬گیر فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای پیشرفته جهان و توجه روز افزونی که نسبت به ICT در کشورهای در حال توسعه می¬شود و اینکه امروزه تأثیر ICT در عملکرد سازمانها کاملاً مشهود بوده و نقش به سزایی دارد، لازم دانستم تا نقش ICT را در عملکرد شرکت¬های که به تازگی اقدام به پیاده سازیICT نموده¬اند را بررسی کنم. و چون جامعه آماری این پژوهش شرکت¬های نساجی هستند و این گونه شرکت¬ها فقط به پیاده سازی ICT در سیستم-های اداری و مالی خود نموده¬اند سمت و سوی تحقیق به سوی بررسی تأثیر به کارگیری فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات در عملکرد اداری و مالی شرکت های فوق می¬باشد.
ضرورت تحقیق
در زیر به سه مورد از موارد ضرورت تحقیق اشاره می کنیم:
الف: با وجود اینکه استفاده از فن آوری اطلاعات یک امر حیاتی است، موانعی در استفاده و گسترش IT در سازمانها وشرکتها وجود دارد که بدلیل عدم آگاهی کافی از نقش IT در تغییر عملکرد شرکتها می باشد که می توان به شرح زیر بیان نمود.
۱ ـ مدیران عالی: اکثرمدیران عالی به اندازه کافی نقش IT را درک نمیکنند. این افرد رویکرد یکپارچه سازی را آغاز نمیکنند و در مقابل استفاده از کامپیوتر، به دلیل ترس از عدم توانایی بعدی در درک فرایند یاکنترل آن مقاومت میکنند. در صورتی که اگر کوره سوادی راجع به IT و نقش آن در تغییر عملکرد شرکتها داشته باشند ممکن است ذهنیت جدیدی پیدا کنند.
۲ ـ کارکنان بخش IT: این افراد نیازهای اطلاعاتی مربوط به مدیران را درست درک
نمیکنند و تنها به تکنولوژی (توسعه تکنولوژی) علاقهمندند.
۳ ـ سایر کارکنان عملیاتی: وجه غالب کارکنان، فهم استراتژیک ناچیزی از اطلاعات
دارند، که میتوان آن ها را به دوگروه تقسیم کرد:
ـ گروهی که سواد کامپیوتری ندارند و از طرف IT وفرهنگ مربوط به آن احساس تهدید میکنند. این گروه از کارکنان به دلیل ترسشان در مقابل هر نوع اصلاحات عصر اطلاعات مقاومت میکنند.
ـ کسانی که سواد کامپیوتری دارند، بدون توجه به نیاز مبرم به ایجاد هماهنگی میان فعالیتهای IT، میخواهند برنامه خود را دنبال کنند. این افراد به هیچ وجه مایل نیستند که تلاشهای خود را در قالب یک برنامه اصلاحی جامع تر تعالی بخشند و بنابراین هر نوع تلاش سازمانی بارویکرد استفاده از کامپیوتر را تضعیف میکنند.
۴ ـ کمبود امکانات مالی و عدم اولویت بندی در تخصیص سرمایه: بکارگیری IT نیازمند سرمایهگذاری و اختصاص بودجه لازم از سوی شرکتها و سازمانهاست. نیاز به سرمایه گذاری عمده در زمینه IT از جمله مسائل بازدارنده در اشاعه فن آوریهای جدید اطلاعاتی و ارتباطی در سازمانهاست.
۵ ـ کمبود همکاری بین واحد های تحقیق و توسعه.
۶ ـ آموزش و زیرساخت نامناسب.
ب: بوسیله روشنتر شدن نقش IT در بهبود عملکرد سیستمهای یک سازمان یا شرکت، مدیرانی که قبلا اقدام به استفاده از IT در سازمانهاو شرکتهای خود ننمودهاند ترغیب به استفاده از IT در زمینههای مختلف می شوند و همچنین مدیرانی که قبلا اقدام به استفاده از IT در سازمانها و شرکتهای خود نمودهاند ترغیب به توسعه استفاده از IT در زمینههای مختلف شوند.
ج: مهمتر از همه اینکه با توجه به سرمایهگذاری در زمینه IT در هر سازمان یا شرکت، استفاده از IT تا چه حد توانسته است نیازهای مدیران، مشتریان داخلی و خارجی و; را برآورده سازد. (صرافی نژاد، ۱۳۸۴، ص۱۶)
هدف تحقیق
مدیریت در سازمانها نیاز به شناخت حوزه علم مدیریت و علوم مرتبط با آن
دارد، قلمرو داخلی این دانش که علوم اجتماعی می باشد، امروزه با توسعه فن آوری ارتباط تنگاتنگی دارد. در یک ارتباط متقابل مدیریت تأثیر گذار بر روی کلیه رویداد های علمی و اجتماعی می باشد.
قرن بیست و یکم را «عصر اطلاعات» نامیدهاند، زیرا نقش اساسی در این قرن بر¬عهده اطلاعات است و اطلاعات عامل اصلی و زیر بنایی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها محسوب میشود و نقش مهمی در زمینه فعالیتهای انسانی ایفا میکند.، در این قرن مدیری موفق تر است که بهره برداری کافی از اطلاعات مربوط به حوزه کاری خود داشته و ابزار و فنون استفاده از اطلاعات را بشناسد و به کارگیرد. بدون تردید ارتباطات و نقل و انتقال اطلاعات در یک سازمان از جمله مهمترین وظائف مدیران است و زیربنای تصمیمگیریها، برنامهریزی وکنترل صحیح به شمار میرود و از آنجا که تصمیمگیری مهمترین وظیفه مدیران است و روش تصمیمگیری یک مدیر، ضابطه ای مناسب برای تشخیص کارآیی هر سازمان به شمار می رود، لذا برای تصمیمگیریهای صحیح، احتیاج به اطلاعات دقیق و گزارش¬هایی است که به موقع تهیه و در اختیار مدیران قرار داده میشود.
بکارگیری فن¬آوری اطلاعات (IT) در سازمانها و شرکتها تغییرات بنیادین را در تمامی زمینهها نوید میدهد. همانطوری¬که امروزه دنیا را نمیتوان بدون صنعت برق در نظرگرفت دنیای امروز را نیز نمی توان بدون فن آوری اطلاعات و ارتباطات تصور کرد.
سازمانها و موسسات از فن آوری اطلاعات به عنوان منبعی برای پردازش و دستیابی به اطلاعات بهره جسته¬اند و این فن آوری سازمانها را در جمع¬آوری¬, نگهداری، بازیافت و به کارگیری اطلاعات در حل مسائل خود یاری کرده است. فن آوری اطلاعات علاوه بر تبدیل دادهها به اطلاعات، دانش برتریهای رقابتی بسیاری را برای سازمانها به ارمغان آورده است از آن جمله:
تاثیر فن آوری اطلاعات نظام یافته است.
فن آوری اطلاعات کاملاً نفوذ کننده و منتشر شونده است.
فن آوری اطلاعات شیوه زندگی را ارتقا می دهد.
فن آوری اطلاعات ابزارهای مورد استفاده بشر را ارتقاء و متحول می سازد.
فن آوری اطلاعات تغییرات بی سابقه را میسر می سازد.
فن آوری اطلاعات تجارت وسیعی را شامل میشود و اثرات سازمانی و اجتماعی بسیاری را به همراه دارد.
اما با وجود اجتناب ناپذیر بودن استفاده از فن آوری اطلاعات در سازمانها و شرکتها باید توجه داشت که ارزیابی عملکرد و بازنگری برنامهها و استراتژیها نیز الزامی است و تحقق اهداف، بدون ارزیابی و بازنگری، امکان پذیر نبوده و مدیران سازمان نمیتوانند بدون توجه به واقعیات و نتایج حاصل از فعالیتها، مدیریت مؤثر خود را بر فرآیند ها اعمال کنند. (صرافی نژاد، ۱۳۸۳، ص۱۵)
فرضیه¬های تحقیق:
در این تحقیق دو فرضیه ذیل مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.
۱ بین میزان و نحوه استفاده از فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد شرکت¬های نساجی کاشان رابطه معنا داری وجود دارد.
۲ بین میزان و نحوه استفاده از سیستم¬های اطلاعات و ارتباطات اداری و مالی و عملکرد شرکت¬های نساجی کاشان رابطه معنا داری وجود دارد.
روش تحقیق
در این تحقیق روش گردآوری اطلاعات بصورت میدانی می باشد.
ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و مصاحبه می باشد.
جامعه آماری
جامعه آماری در این تحقیق شامل ده شرکت نساجی که بیش از دو سال از فن¬آوری اطلاعات مالی استفاده کردهاند میباشد. ضمناً با وجود اینکه عملیات تقریباً مشابهی در واحد مالی شرکتها انجام می پذیرد، سعی شده است حتی الامکان شرکتهای مورد مطالعه دارای فعالیت نسبتاً یکسانی باشند.
قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی: بررسی تأثیر بکارگیری ICT در عملکرد اداری و مالی ده شرکت معتبر در صنایع نساجی می¬باشد.
قلمرو مکانی: قلمرو مکانی این تحقیق شرکت-های نساجی در شهر کاشان می¬باشد.
قلمرو زمانی: قلمرو زمانی این تحقیق از بهمن ماه ۱۳۸۳ تا بهمن ۱۳۸۵ می¬باشد.
متغیرهای تحقیق
متغیرهای این طرح عبارتند از:
فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات، متغیر مستقل این تحقیق و عملکرد شرکت¬های نساجی متغیر وابسته این تحقیق را تشکیل می¬دهند که در فصل دوم به صورت مفصل به تشریح آن¬ها پرداخته¬ایم.
تعاریف عملیاتی:
فنآوری: فنآوری عبارتست از: کاربرد و استفاده از ابزار و روشها در تهیه و تولیدکالاها و عرضه خدمات. (رضائیان، ۱۳۸۴، ص۷۰)
فن آوری اطلاعات: فن آوری اطلاعات عبارت است از دانش جمعآوری، نگهداری، پردازش و انتقال اطلاعات، یا بنا به تعریفی دیگر فنآوری اطلاعات، عبارت است از مجموعهای از سختافزارها و نرمافزارهایی که همخوانی کاملی با ذهن بشر دارد و بسیاری از نیازهای اطلاعاتی را جوابگو است. (Haay, 1998, P.12)
عملکرد: «عملکرد عبارتست از معیار پیش بینی شده یا معیار وابسته کلیدی در چهارچوبی که ارائه می دهیم. این چهارچوب به عنوان وسیله ای برای قضاوت در مورد افراد، گروهها و سازمان ها عمل می کند.» (طاهری، ۱۳۸۴، ص۱۷۱)
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.