مقاله عرضه نیروی کار در اقتصاد اسلامی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله عرضه نیروی کار در اقتصاد اسلامی دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله عرضه نیروی کار در اقتصاد اسلامی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله عرضه نیروی کار در اقتصاد اسلامی
چکیده
مقدّمه
۱ـ۲ مدل فراغت ـ کار نئوکلاسیک
منحنی مطلوبیت
محدودیتها
بیشینه سازی مطلوبیت با توجّه به محدودیتها
منحنی عرضه کل
کاربرد مدل کار ـ فراغت نئوکلاسیک در اقتصاد اسلامی
ـ کالاهای بازاری و ساعات غیر بازاری
منحنیهای بیتفاوتی و ویژگیهای آن
محدودیتها
بیشینه سازی مطلوبیت
عرضه نیروی کار فرد در بازار اجاره عوامل
عرضه کلّ نیروی کار در بازار اجاره
عرضه نیروی کار فرد در بازار مشارکت عوامل
عرضه کلّ نیروی کار در بازار مشارکت عوامل
معیار انتخاب بازار به وسیله نیروی کار
عرضه نیروی کار و ریسک سود
منابع و مآخذ
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله عرضه نیروی کار در اقتصاد اسلامی
فارسی
برانسون، ویلیام اچ، تئوری و سیاستهای اقتصاد کلان، عباس شاکری، تهران، نشر نی، دوم، ۱۳۷۴ش
بلانت، دان و جکسون، مارک، اقتصاد کار و نیروی انسانی، محسن رنانی، اصفهان، انتشارات فلاحت ایران، اوّل، ۱۳۷۳ش
ریشهری، محمد، میزان الحکمه، قم، دارالحدیث، الاولی، ۱۴۱۶ ق
عبادی، جعفر، مباحثی در اقتصاد خرد، تهران، انتشارات سمت، دوم، ۱۳۷۲ش
کالوو پیتر، واک ژئوفری؛ اقتصاد خُرد، حمید رضا ارباب، تهران، اول، انتشارات دانشگاه علاّمه طباطبایی، ۱۳۷۴ش
گرجی، ابراهیم، اقتصاد کلان، تئوریها و سیاست گذاریهای اقتصادی، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، اوّل، ۱۳۷۹ش
گلیهی، فِرِد، اقتصاد کلان، مهدی تقوی، تهران، انتشارات ترمه، سوم، بیتا
لیپسی، رچارد جی ـ هاربری، کالین، اصول علم اقتصاد (۱ اقتصاد خُرد) ترجمه و تألیف م. فکری ارشاد، مشهد، نشر نیکا، اوّل، ۱۳۷۸ش
موریس، چارلز و فیلیپس اون، تحلیل اقتصادی، نظریه و کاربرد، اکبر کمیجانی، تهران، مؤسسه انتشار و چاپ دانشگاه، پنجم، ۱۳۷۷ش
میرمعزّی، ساختار کلان نظام اقتصادی اسلام، تهران، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، اول، ۱۳۸۱ش
میرمعزّی، سیدحسین، فصلنامه تخصصی اقتصاد اسلامی، شماره ۵، بهار ۱۳۸۱
انگلیسی
Stephen smith: Labour Economics, 2ND Edition, Rout Ledge, 1994, Landon and New York
چکیده
در این مقاله، عرضه نیروی کار مسلمان با استفاده از مدل کار ـ فراغت نئوکلاسیک در دو بازار اجاره و مشارکت نیروی کار، تحلیل، و تابع و منحنی عرضه نیروی کار فرد و همچنین عرضه کل نیروی کار در اقتصاد اسلامی ارائه میشود
مقاله ابتدا به توضیح مدل کار ـ فراغت در اقتصاد متعارف و چگونگی استفاده از آن جهت تحلیل عرضه نیروی کار میپردازد؛ سپس با تغییر برخی مفاهیم به کار رفته در این مدل، قابلیت آن را برای تحلیل عرضه نیروی کار مسلمان نشان میدهد و با استفاده از مدل تعدیل شده، عرضه نیروی کار را در بازار اجاره و بازار مشارکت نیروی کار از دیدگاه خُرد تحلیل، و تابع و منحنی آن را ارائه میکند؛ آن گاه با جمع افقی توابع خُرد و تبدیل متغیّرهای خُرد به کلان تابع و منحنی عرضه کلّ نیروی کار را در بازار اجاره و بازار مشارکت به دست میآورد. در خاتمه نیز معیار انتخاب نوع بازار به وسیله نیروی کار معرّفی میشود
واژگان کلیدی: عرضه نیروی کار، بازار اجاره، بازار مشارکت نیروی کار، مدل کار ـ فراغت، بازار کار
مقدّمه
در اقتصاد کلان، عرضه نیروی کار در کوتاه مدّت بررسی میشود: کوتاه مدّت، زمانی است که در آن، حجم جمعیت ثابت است و افراد یک جامعه معیّن نمیتوانند میزان سرمایه انسانی خود را تغییر دهند؛ بنابراین، آنچه بررسی میشود، این است که افراد در یک جمعیت ثابت با مهارتهای معیّن، چگونه تصمیم میگیرند چه مقداری از ساعات خود را برای فعّالیت در بازار عرضه کنند
مبانی خُرد عرضه کلّ نیروی کار، به وسیله نظریه نئوکلاسیک انتخاب بین کار و فراغت بیان میشود. مدل کار ـ فراغت دارای چارچوبی استوار و در عین حال ساده، قابل تعمیم و انعطاف پذیر است؛ از این رو اقتصاددانان متعدّدی در کتابهای اقتصاد خُرد، (ر.ک: کالوو، ۱۳۷۴: ص ۳۱۵ـ ۳۲۰؛ عبادی، ۱۳۷۲: ص ۲۰۵ ـ ۲۱۳؛ لیپسی ۱۳۷۸: ص ۴۲۱ـ ۴۲۵) کلان (ر.ک: برانسون ۱۳۷۴: ص ۱۵۲ ـ ۱۵۴؛ گلیهی، بیتا: ص ۴۳ـ۴۷؛ گرجی، ۱۳۷۹: ص ۲۱۸ ـ ۲۲۴) و اقتصاد نیروی کار (ر.ک: بلانت، ۱۳۷۳: ص ۸۳ـ۹۸؛ stephen smith 1994, PP 7-140) این مدل را مبنای تحلیلهای خود درباره عرضه نیروی کار قرار داده و سرانجام با افزودن یا تغییر برخی فروض، از این مدل برای توضیح دیدگاههای خود استفاده کردهاند
مدل کار ـ فراغت، عرضه نیروی کار را فقط در بازار اجاره نیروی کار تحلیل میکند؛ یعنی بازاری که در آن، نیروی کار، پاداش خود را به صورت دستمزد دریافت میکند؛ و در سود فعّالیت اقتصادی سهمی ندارد. همچنین در این مدل، رفتار فردی «ایدهآل» که عقلایی عمل کرده و در پی بیشینه کردن مطلوبیت خود با توجّه به محدودیتهای طبیعی و نهادی است تحلیل میشود؛ از این رو ممکن است به سه دلیل تصوّر شود که نمیتوان از این، برای تحلیل عرضه نیروی کار مسلمان در اقتصاد اسلامی استفاده کرد
۱ انگیزه مسلمان و قواعد رفتار عقلایی او با فرد ایدهآلی که در این مدل مورد توجّه قرار گرفته، متفاوت است. مسلمان در رفتارهای خود افزون بر حدّاکثر کردن مطلوبیتهای مادّی خود به ثوابهای آخرتی نیز میاندیشد و برخی رفتارها را به انگیزه دستیابی به ثواب آخرتی انجام میدهد. همچنین اصل رفتاری که با هدف حدّاکثر کردن سرجمع منافع مادّی و ثوابهای آخرتی سازگار است، اصل تطابق با شریعت است بدین مفهوم که انسان اگر رفتارهای خود را مطابق با دستورهای شریعت انجام دهد، به هدف مزبور خواهد رسید (ر.ک: میر معزّی، فصلنامه تخصصی اقتصاد اسلامی، شماره ۵، ص ۵۱ ـ ۵۶)
۲ محدودیتهایی که مسلمان با آن مواجه میشود، بیش از محدودیتهای غیر مسلمان و فرد ایدهآل غربی است؛ زیرا مسلمان، افزون بر محدودیتهای طبیعی و نهادی با محدودیتهای شرعی نیز مواجه میشود
۳ در اقتصاد اسلامی، بازار نیروی کار از دو نوع بازار تشکیل شده است: یکی بازار اجاره که در آن، پاداش نیروی کار در قالب عقد اجاره به صورت دستمزد ثابت داده میشود و دوم بازار مشارکت نیروی کار که در آن، پاداش نیروی کار در قالب عقود مشارکت به صورت سهمی از سود پرداخت میشود. مدل کار ـ فراغت، برای تحلیل عرضه نیروی کار در بازار مشارکت مناسب نیست (میر معزّی، ۱۳۸۱: ص ۶۹ ـ ۷۲)
گرچه ابتدا به نظر میرسد با وجود این تفاوتها نمیتوان از این مدل برای تحلیل عرضه نیروی کار مسلمان در اقتصاد اسلامی استفاده کرد، با کمی تأمّل روشن میشود که این تصوّر درست نیست. در این مقاله، نشان خواهیم داد که مدل مزبور با تغییر برخی مفاهیم قابل استفاده است؛ از این رو ابتدا مدل کار ـ فراغت را توضیح میدهیم و ضمن آن، نکاتی را بیان خواهیم کرد که در کتابهای اقتصاد کلان بدان اشاره نشده؛ ولی در برخی کتابهایی که تحت عنوان اقتصاد کار نوشته شده، وجود دارد. این نکات، زمینه را برای ایجاد تغییر در برخی مفاهیم و متغیّرهای مدل مزبور و ساختن مدلی که برای تحلیل عرضه نیروی کار در اقتصاد اسلامی مفید است، فراهم میسازد
پس از ایجاد تغییرات مورد نظر در مدل کار ـ فراغت نئوکلاسیک، از آن برای تحلیل عرضه نیروی کار مسلمان استفاده، و تابع عرضه نیروی کار را استخراج میکنیم
۱ـ۲ مدل فراغت ـ کار نئوکلاسیک
در این مدل، از چارچوب سادهای که بر راه حلّ نئوکلاسیک «مسأله تخصیص اعتبار مصرف کننده» (Consumers’ allocation problem) مبتنی است، استفاده میشود. این مدل را با بیان چهار مطلب توضیح میدهیم: منحنی مطلوبیت فرد و انگیزه او از عرضه نیروی کار، محدودیتها، حدّاکثر سازی مطلوبیت با توجّه به محدودیتها و آثار تغییر دستمزد بر عرضه کار فرد. در پایان، تابع و منحنی عرضه نیروی کار فرد ایدهآل استخراج میشود
منحنی مطلوبیت
در اغلب کتابهای پیشگفته فرض میشود که مصرف کننده باید بین دو نوع کالای نرمال که جانشین یکدیگرند انتخاب کند: یکی کالاها و خدمات بازاری که تهیّه آنها به درآمد نیاز دارد و دیگری فراغت. مصرف ساعات فراغت همچون مصرف کالاها و خدمات بازاری برای فرد مطلوبیت میآورد. این دو نوع کالا جانشین یکدیگرند؛ زیرا مصرف بیشتر کالاها و خدمات بازاری مستلزم داشتن درآمد بیشتر است و کسب درآمد بیشتر با کار بیشتر میسّر میشود و کار بیشتر، مستلزم مصرف کمتر کالای فراغت خواهد بود؛ بنابراین، منحنیهای بیتفاوتی «فرد ایدهآل» به صورت ذیل نشان داده میشود
نقاط روی یک منحنی، بیتفاوتی ترکیباتی از مصرف دو کالا را نشان میدهند که دارای مطلوبیت یکسانند. این منحنیها دارای شیب منفی و محدّب هستند؛ یک دیگر را قطع نمیکنند و هر چه از مبدأ مختصات دور میشوند، سطح مطلوبیت بالاتری را نشان میدهند. * (موریس، ۱۳۷۷: ج ۱، ص ۱۵۵ ـ ۱۶۵)
برخی از اقتصاددانان، مفهوم «زمان غیر بازاری» را جایگزین مفهوم «فراغت» کرده و در منحنی بیتفاوتی فرد، روی محور افقی، «زمان غیر بازاری» را نشان دادهاند. (بلانت، ۱۳۷۳: ص۸۳ ـ ۸۹). این مفهوم گستردهتر از مفهوم «فراغت» است و همه ساعاتی را که در بازار کار عرضه نمیشود، در بر میگیرد؛ چه این ساعات، صرف استراحت و تفریح یا عبادت یا صرف کار در خانه و تربیت بچه و مانند آن و چه صرف کار تولیدی بدون انگیزه کسب درآمد شود. به کارگیری این مفهوم در مدل، قابلیت آن را جهت تحلیل رفتار نیروی کار مسلمان در اقتصاد اسلامی، بالا میبرد. این مطلب را در آینده بیشتر توصیح میدهیم
نکته دیگر اینکه شیب منحنی بیتفاوتی، ترجیحات فرد درباره کالاهای بازاری و ساعات غیر بازاری را نشان میدهد؛ برای مثال، شخصی که در نمودار (۲) نشان داده شده است، در مقایسه با کسی که در نمودار (۳) آمده، ترجیحات قویتری برای زمان غیر بازاری دارد؛ زیرا او برای افزایش معین xx` در زمان غیر بازاری خود حاضر است مقدار بیشتری از کالاهای بازاری yy` را فدا کند
این نکته نیز برای تطبیق این مدل بر رفتار نیروی کار مسلمان، نقش فراوانی را ایفا میکند. شرح این مطلب نیز به زودی خواهد آمد
انگیزه فرد از عرضه نیروی کار، آن است که مطلوبیت حاصل از مصرف دو کالای مزبور را به حدّاکثر برساند؛ ولی در این مسیر با محدودیتهایی رو به رو است که در ادامه بیان میشود
محدودیتها
فرد ایدهآل در انتخاب خود با دو محدودیت عمده رو به رو است
۱ محدودیت زمانی که در دسترس او است تا به کارهای غیر بازاری بپردازد. حدّاکثر زمانی که فرد در اختیار دارد را H مینمامیم
۲ محدودیت بودجه فرد است. اگر فرد ایدهآل، همه ساعاتی را که در دسترس دارد، کار کند، با توجّه به استعدادها و مهارتهایش به او دستمزد میدهند و این دستمزد که به وسیله بازار تعیین میشود، بودجه فرد را محدود میکند. دو محدودیت مزبور در نمودار (۴) نشان داده شده است
ox ساعات غیر بازاری در دسترس (H) را نشان میدهد. اگر فرد، همه این ساعات را کار کند، با توجّه به دستمزد بازار و قیمت کالاها که آن را نیز بازار تعیین میکند میتواند به مقدار OY کالا تهیه کند. خط XY نشان دهنده بالاترین ترکیبهایی است که این فرد میتواند داشته باشد. شیب خط XY که همان نرخ دستمزد حقیقی است، نرخی را که میتوان با آن کالاهای بازاری را با زمان غیر بازاری مبادله کرد، نشان میدهد
بیشینه سازی مطلوبیت با توجّه به محدودیتها
بهترین ترکیب بین زمان غیر بازاری و کالاهای بازاری ترکیبی است که بیشترین مطلوبیت کل را به فرد میدهد؛ یعنی ترکیبی که روی بالاترین منحنی بیتفاوتی قابل دسترس قرار دارد. بدین ترتیب، همان گونه که در نمودار (۵) نشان داده شده است، فرد نقطه E را بر میگزیند؛ یعنی به اندازه ox۱ از زمان غیر بازاری و به اندازه oy۱ از کالاهای بازاری را مصرف میکند؛ آنگاه مقدار xx۱ عرضه کار او خواهدبود
تغییر دستمزد حقیقی و منحنی عرضه کار در کوتاه مدّت
* دلیل این ویژگیها، عقلایی عمل کردن نیروی کار، نرمال بودن دو کالای جانشین و نزولی بودن مطلوبیت نهایی کالای نرمال است. اثبات ویژگیهای مزبور را به صورت مفصّل در کتاب موریس ملاحظه میکنید
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.