مقاله نقش حامیان هنری در اعتلای فرهنگ و هنر دوره تیموریان


در حال بارگذاری
17 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله نقش حامیان هنری در اعتلای فرهنگ و هنر دوره تیموریان دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقش حامیان هنری در اعتلای فرهنگ و هنر دوره تیموریان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله نقش حامیان هنری در اعتلای فرهنگ و هنر دوره تیموریان

۱چکیده
۲مقدمه
۳هرات
۴مهمترین حامیان هنری دوره تیموری
۵سندی مربوط به فعالیّتهای هنری دوره تیموری در کتابخانه بایسنغری هرات
۶تاثیر هنرچینی بر هنر دوره تیموری
۷مکاتب نقّاشی در ایران
۸منابع

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله نقش حامیان هنری در اعتلای فرهنگ و هنر دوره تیموریان

بلر، شیلا و جاناتان بلوم، هنر و معماری اسلامی(۲)، ترجمه دکتر یعقوب آژند، ۱۳۸۶، سمت
کیانی، محمد یوسف، تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی، ۱۳۷۴، سمت
تاریخ تیموریان و ترکمنان ، تألیف حسین میر جعفری
تاریخ ایران در دوره ی تیموریان ، پژوهش از دانشگاه کمبریج ، ترجمه ی یعقوب آژند
مقاله ای ازادگار بلوشه – ترجمه جلال ستاری
گشایش، فرهاد: تاریخ هنر ایران و جهان، تهران ، عفاف ، ۱۳۷۸
آربری، آرتور (گرد آورنده (:میراث ایران، ترجمه احمد بیرشک، بهاء الدین پازارگاد و ; تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب،
دیمارز، س. م: راهنمای صنایع سلامی، ترجه عبدا; فریار، تهران، علیم و فرهنگی ۱۳۶۸

چکیده

دوران حکومت تیموریان بر ایران را عصر ظهور مجدد هنر و ادب ایران و ایرانیان دانسته اند. در این دوره نهضت هنری پر رونقی شکوفا شد که ادوار بعدی ایران نظیر صفویه را نیز تحت تأثیر خود قرار داد. تیموریان به طور کلی شاهانی هنر دوست وهنر پرور بودند و اکثر جانشینان تیمور دربار خود را به محفل هنرمندان، شعرا و ادبا مبدل ساختند. آنان هنرمندان را تشویق می کردند. تحت حمایت آنها هنرهایی همچون خطاطی، نقاشی، صحافی و جلد سازی به کمال پیشرفت خود رسیدند

در تحقیق حاضر سعی شده تا اقدمات هنری پادشاهان دوره تیموری و تاثیر پذیری هنر دراین دوره از هنر کشورهای دیگر نقش حامیان هنری را در اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی در دوره تیموریان بررسی کنیم

هنر و معماری در دوره تیموری: 

در دهه ۷۷۰/۱۳۷۰ آخرین بازماندگان ایلخانیان در ایران از بین رفتند، اما قدرت جدیدی در آسیای میانه ظاهر شد که سنت و قدرت بازماندگان چنگیز خان را در دشتهای اوراسیا احیا کرد

تیمور که در غرب به تیمور لنگ معروف است، سرکرده یکی از قبایل بود که سازمان بندی و تشکیلات قبیله ای خویش را به یک امپراتوری جهانی مبدل کرد. شهرهای بزرگ سلسله تیموری در آسیای میانه و افغانستان، شهر سبز، سمرقند، بخارا و هرات از کانونهای هنر و فرهنگ برشمرده می شدند و نمادی از عظمت قدرت تیموری بودند

معماری این دوره را تقریبا می توان به چهار مقطع تقسیم کرد

عمارتهای دوره تیمور ( سلطنت در ۷۸۲-۸۰۸/ ۱۳۷۰- ۱۴۰۵ )، عمارتهای  دوره شاهرخ پسر تیمور ( سلطنت در ۱۴۰۵- ۱۴۴۷ )، و همسر او گوهرشاد

ابنیه دوره سلطان حسین بایقرا ( سلطنت در ۸۷۳- ۹۱۱/ ۱۴۷۰- ۱۵۰۶ ) و مشاور و دیوانسالار او علیشیر نوایی

 ابنیه ترکمانان رقبای تیموریان در غرب ایران، یعنی قراقویونلوها ( ۸۷۳- ۸۸۵/ ۱۳۸۰-۱۴۶۸ )و آق قویونلوها ( ۷۸۰- ۹۱۴/ ۱۳۷۸- ۱۵۰۸)

نخستین اقدام معماری تیمور، تبدیل زادگاهش به پایتخت بود. او این شهر را شهر سبز نامید. از کاخ او در اینجا که آق سرای نامیده می شد، تنها مدخل فروریخته ای باقی مانده است. از بناهای دیگری که توسط تیمور ایجاد شد، آرامگاه عظیمی است که بر روی مزار صوفی معروف، شیخ احمد یسوی ایجاد شد. یسی که امروزه در قزاقستان به شهر ترکستان معروف است، واحه ای بر سر راه جاده تجاری شمال تاشکند بود. احمد که از مریدان صوفی بزرگ بخارا شیخ یوسف همذانی بود، طریقت یسوی را بوجود آورد و مقبره او زیارتگاه آسیای میانه و ولگا گردید

 ویژگیهای اصلی معماری تیموریان را اینگونه می توان عنوان کرد

طاقبندی یکی از ویژگیهای اصلی در معماری متاخر تیموری می باشد

–        بهره گیری از مقیاس واحدها برای تکثیر نقشه ها

–    استفاده از طاقگان مقرنسی برای نشان دادن فضاهای مهم مجتمع: از مدتها پیش برای پوشاندن فضاهای مهم از طاق مقرنسی استفاده می کردند مثل آرامگاه عبدالصمد در نطنز ولی آرامگاه احمد یسوی یکی از نمونه های سترگ آن بود

از نظر تزیینات بنا این دوره از ادوار مهم اسلامی است. شیوه تزیین با کاشی معرق در عهد تیموری حکایت از آن دارد که هنرمندان این دوره در شیوه تزیینی به حد اعلای مهارت دست یافته بودند، به طوری که در کمتر دوره ای این چنین تزیین کاشیکاری مشاهده شده است

طاقبندی یکی از ویژگیهای اصلی در معماری متاخر تیموری می باشد

شهر سبز در مقام پایتخت تیمور به قدری دور بود که آرزوها و آمال جهانگیرانه تیمور را برآورد نمی کرد. از این رو تصمیم گرفت که پایتخت را به سمرقند منتقل کند. تیمور در سال ۸۰۲/۱۳۹۹ دستور ساخت مسجد جامع جدیدی را صادر کرد که مساحت و شکوه آن شایسته پایتخت بزرگ و وسیع او بود. این مسجد که در سال ۸۰۶/ ۱۴۰۴  به اتمام رسید به افتخار و یادبود مادر همسر تیمور به مسجد بی بی خانم معروف شد در فرایند ساخت این مسجد به قدری اهمیت داشت که تقریبا یک سده بعد، بهزاد نقاش نام آور ایران آن را به تصویر کشید

معماری:  بخش اعظم آثار معمارى دوره تیمورى امروزه از بین رفته است. از جمله بناهاى این دوران، کاخ عظیمى است که تیمور در زادگاهش ”کش“ بنا کرد. آرامگاه تیمور بناى دیگرى است که هنوز از آثار ارزشمند معمارى تاریخى سمرقند است. تیمور بیشتر به خراسان شمالی، یعنى سرزمین‌هاى جیحون، مرو، سمرقند، بخارا، توجه داشت و در محدوده ایران آثار قابل‌توجهى باقى نیست. هنر این بخش از ایران بزرگ که امروزه بعنوان آسیاى میانه شناخته مى‌شود، هنرى است ایرانی؛ که پایه‌هاى آن توسط سامانیان و خوارزمشاهیان ریخته شد، و در دوره سلجوقى مسیر کمال را پیموده و در دوره تیمور و تیموریان توسط هنرمندان شیراز و اصفهان به اوج کمال رسیده است. مدرسه خرگرد بنایى بى‌نظیر و یکدست است که در ۸۲۳ به‌پایان رسید. بناى دیگر این دوره بعقه شمس‌الدین در یزد است و نیز تربت شیخ جام و مسجد کالى تربت جام. از بناهاى مهم این دوران مسجد گوهرشان است که بزرگ‌ترین بناى تاریخى دوران شاهرخ بشمار مى‌آید، که در سال ۷۹۷ هـ در مشهد و در جوار حرم مطهر حضرت على بن موسى‌الرضا (ع) بنا شده است

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.