مقاله دوست یابی و اثرهای آن


در حال بارگذاری
10 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
11 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله دوست یابی و اثرهای آن دارای ۵۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله دوست یابی و اثرهای آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله دوست یابی و اثرهای آن

 مقدمه

۱- عفت در نگاه

عفت در معاشرت

انواع دوستی

دوست یابی و اثرهای آن

«آزاری زن»

برداشت صحیح و طبیعت زن

ارتباط حجاب و عفاف

حجاب و استحکام پیونده خانواده

مفهوم آسیب شناسی اجتماعی

دیدگاه فلسفی امام خمینی در مورد زنان

نقش زن در تربیت فرزندان

نقش اقتصادی زنان

یک راه علمی بر تقویت رشد اجتماعی زنان و ساختار خانواده

بی حجابی

تعریف فرار

انواع فرار

انگیزه های فرار

تبیین عوامل مؤثر در فرار دختران

الف) – شخصیتهای ضد اجتماعی

ب)- شخصیتهای خود شیفته

ج) – شخصیت برونگرا

د)- شخصیت هیستریونیک (نمایشی)

عوامل خانوادگی

نوع خانواده

الف)- خانواده بی کفایت

ب)- خانواده ضد اجتماعی

ج)- خانواده آشفته

د)- خانواده از هم گسیخته

روابط در خانواده

الف)- خشونت در خانواده

ب)- تبعیض در خانه

ج)- محدودیت مطلق

د)- آزادی مطلق (فرزند سالاری)

عوامل اجتماعی

شبکه روابط اجتماعی

وسایل ارتباط جمعی

شهرنشینی

‌تغییر ارزشها

مشکلات اقتصادی

ضعف نظارت اجتماعی

پیامدهای فرار دختران

پیامدهای فردی

‌پیامدهای خانوادگی

پیامدهای اجتماعی

الف)- افزایش نرخ مفاسد اجتماعی

ب)- تهدید بهداشت اخلاقی و روانی جامعه

ج) تحمیل هزینه های اجتماعی

نقد برخی عملکردها

۵-پیشنهادات

الف- نهاد خانواده

ب- آموزش و پرورش;

ج- نهادهای اجتماعی و بازدارنده

بحث فرار در کدام کشورها مطرح است؟

منابع

۱- عفت در نگاه

ارزش و اهمیت نگاه از این بابت است که چشم ما دروازه دل است آنچه از این دریچه وارد وجود شخص می شود گاهی او را به سر منزل سعادت و نگاه به ورطه مقسوط و ذلت می کشاند. دل ، آنچه را از طریق چشم می بیند حس می کند مورد تحلیل قرار داده و زمینه را برای انفعال در برابر شرایط موجود و در پی آن حرکت برای کسب و تصرف آن شرایط و اقناع آن فراهم می نماید. و این سخن درستش است که هر آنچه دیده بیند دل کن یاد. حال فرق نمی کند که آن نگاه به صواب بوده و مجاز و یا ناصواب بوده و یا غیر مجاز از آنجا که خداوند خالق انسان است و صلاخ و مصلحت انسان را بهتر از هر کسی می داند. و نسبت به صفات و اخلاقیات او آگاهی کامل دارد. لذا به عفت در نگاه توصیه فرموده و انسان را از نگاه های آلوده برحذر می دارد. توصیه خداوند در آیات و رویات ائمه به چشم می خورد که عفاف و لزوم پرهیز از چشم چرانی ها و یا خودنمایی زن به منظور پاکی جان و روان انسانها و تطهیر آنان از پلیدی، آلودگی نابسمانیهایی اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی است و این امری است که با سعادت مرد و زن و نسل انسایی مرتبط است. آری نگاه جرقه ای است که آتشش غزیزه را شعله ور می سازد

افراد چشم چرانی پیش از هر کس جان و روان خود را به تعب می اندازند و سپس از آن دچار اضطراب نگرانی و به جوش آمدن هیجانات خود می شوند و به دنبال آن صمعه هوس آلود باعث رسوائی برای خود و دیگران می گردند. از این روست که امامان ما به اندز و تبشیر پیروان خود پرداخته و احادیثی در مدح و تشویق کسانی که در نگاه خود عفت داشته و عقاب سخت و دردناک افرادی که خود را به ورطه چشم چرانی و نگاه آلوده انداخته اند بیان فرموده اند

امام صادق در این باره می فرمایند وقتی انسان نگاهش به سیمای زن می افتد چشمش را ببندد و به آسمان متوجه گردد خدای متعال بلافاصله یکی از حوریه های بهشتی را به عقد او در می آورد . وسایل الشیعه ج ۷ ص

و حضرت رسول (ص) می فرمایند: هر مسلمانی که یکبار به رنی بنگرد، آنگاه چشماز او باز دارد. خدای متعال او را با عبادتی انس دهد که لذت آن را در قلب خویش احساس کند

در جایی دیگر امام صادق می فرمایند: هر کس چشم خود را از گناه پرکند روز قیامت خدا چشم او را از آتش پرخواهد ساخت، مگر توبه و بازگشت نماید

عفت در معاشرت

زنان برای کار در کردن در اجتماع باید یک سری آداب و رسوم دینی را رعایت کنند واضح است که فعالیتهای اجتماعی زنان و حضور آنان در عرصه های مختلف زمینه تعدل و ارتباط بین زن و مرد را بیشتر کرده است درپرتو حضور اجتماعی بسیاری از استعداها و قابلیتهای به فعلیت می رسد تعلیم و تعلم توسعه تکنولوژی و بالا رفتن فهم سیاسی و آگاهی از زمان محقق می شود. و همچنین در سایه فعالت اجتاماعی وظیفه امر به معروف و نهی از منکرعملی می گردد. از این رو یکی از انگیزه های دعوت و مشارکت اجتماعی زنان بار رفتن شخصیت علمی معنوی و اجتماعی آنان است که بدون این حضور انجام این مهم دست یافتنی است و یا با دشواری و مشقت همراه است و در زمان رسول خدا (ص) زنان پرسشها خود را از پیامبر(ص) می پرسیدند و هیچگاه رسول خدا آنها را منع نمی کردند. آنچه مسلم است و از قرآن و سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) دریافت می شود. این است که زنان با رسول اکرم و امامان بزرگوار معاشرت و گفتگو داشته و این یک امر طبیعی و عادی بوده است. از دیگاه اسلام، مشارکت اجتماعی زنان و تعا.ل و ارتباطاتی که در این زمینه پیش می آید تجویز شده اما این روابط همواره دارای آبا و شرایط می باشد که آن را باید آن را رعایت کرد تا خیلی از مشکلات خانوادگی بخاطر بدخوردی خانواده ها را از هم جدا نکنند و ;;;;.نابسمانیهای دیگر جامعه

۱- پرهیز از محادثه که : عبارت از گفتگوئی که مزل و لهو را به همراه داشت باشد و با نوعی فتنه انگیزی آمیخته باشد. پیامبر می فرمایند. هر کس با زن نامحرم شوخی کند برای هر کلمه ای که با او سخن گفته هزار سال زندانی می گردد

۲- پرهیز از حلوت. امام موسی بن جعفر (ع) به نقل از پیامبر (ص) می فرماید هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد هرگز در جائی که سخن زن نامحرم را می شنود توقف نکند. همچنین پیامبر (ص) می فرماید آگاه باشید هرگز مرد و زنی با هم خلوت نمی کنند مگر آنکه سومی آنان شیطان است

انواع دوستی

ارسطو دوستان را به سه دسته تقسیم کرده است ۱- دسته ای که دوستی آنا به سبب نفعی است. «به دنبال سود و نفع خود هستند» ۲- دسته ای که خود دوست را می خواهند و کم یابند ۳- دسته ای که دوستی آنان برای تفریح و سرگرمی می خواهند

ویژگیها و حقوق دوست خوب ۱- ظاهر و باطن او یکی است ۲- متواضع و فروتن باشد ۳- صاحب و علم و آگاهی باشد ۴- خوش برخورد و شیین زبان باشد ۵ در جلب دوستی کوتاست از حسادت و کینه به دور است اگر ما در زندگی چنیم باشیم بی شک دوستان این چنین خواهیم داشت که باید سعی کنیم آنان را حفظ کنیم

راننده مخصوص نوشته غلامعلی قاضی شهرضا

الهام جون ببینم نکته بابات تاجر ببینم  الهام  لحنی معترض پرسید چطور مگه؟ آخه هر روز با یه مدل و یه تیپی می آی مدرسه راستی گفتی اون پسر خوشگله که با «ماکسیما» می آید دنبالت راننده باباته؟ آره مگه عیبی داره زری شانه ای بالا انداخت و گفت «نه عیب نداره ولی» و صدای برق ماکسیما الهام را به خود آورد. صورت دوستش را بوسید و گفت زری جون بای بای تا فردا

دوست یابی و اثرهای آن

یکی خوشبوی در حمام روزی                  رسید از دست محجوبی به دستم

به او گفتم که مُشکی با عبیدی                 که از بوی دلاویز تو مستم

بگفتا من گِلی ناچیز بودم                         ولیکن مدتی با گُل نشستم

کمال هم نشینی در من اثر کرد                   وگرنه من همان خاکم که هستم

«سعدی»

یکی از مهمترین مسائل جوانان مسئله دوست یابی و انتخاب دوست خوب و مناسب است به طوری که اگر دقت و احتیاط لازم نداشته باشند بقیه ی تلاش ها نیز بی ثمر خواهد بود معاشرت با دوستان یالم و با ایمان سبب می شود تا فرد در جامعه دارای شخصیت بالایی باشد رفتارهای خوب و مورد پسند جامعه در جوان تقویت می شود و از رفتارهای بد پرهیز می کند انتخاب دوست خوب می تواند بهترین بازوی موفقیت در آینده جوان باشد هم نشین خوب و با کمال ما را نیز همانند خود می کند و دوست بد ممکن است ما را به بدترین بیراهه ها بکشد دوست خوب علاوه بر پاک بودن باید مؤمن و اهل فکر و اندیشه باشد او باید در رفتارش با راستی و درستی برخورد کند حق بگوید، از چیزی نترسد از حسادت و خودخواهی دور باشد در زندگی یک برنامه منظم و حساب شده ای داشته باشد و وقت خود را بیهوده تلف نکند. با وجود این اسلام فقط در یک مورد به فرزندان اجازه داده است که از فرامین والدین سرپیچی کند و آن هم موردی است که مخالف اسلام باشد و در رابطهه به احترام والدین در ژقرژان می فرماید: پروردگارت امر کرد که جز او پرستش نکنید و به پدر و مادر نیکی کنید تا زنده هستند هر دو یا یکی از آن دو سالخورده شوند آنان را میازارید و به درستی خطاب نکنید و جز به احرتام با آنان سخن نگویید و همیشه از روی تواضع و احترام در برابرشان سرفرود آور و بگو ای پروردگار من همچنانکه ایشان از کودکی با مهربانی مرا بزرگ کرده اند تو نیز با مهربانی به ایشان رحمت بفرما سوره اسراء آیه ۲۳ و ۲۴ و در قرآن در جای دیگر می فرماید شکرگزار پرودگارت و پدرو مادرت باشد سوره لقمان آیه

«آزاری زن»

زن که را موجودی فاقد فهم و درک کم همت فاقد تعقل اسرافکار پرحرف منبع شر و صفتهای دیگری که میراث جامعه استعما زده است معرفی می کند زن ناگزیر است که از این ویژگیهایی که شخصیت واقعی زن از او سلب شود این آزادی را کسی جز خوردن نمی تواند به وی اعطا کند یعنی آزاری روحی را کسی از خارج وجود زن نمی تواند ایجاد کند امام ره تاکید می کند که حق گرفتنی است و خود به خود داده نیم شود و زن باید خود را از صفات نادرست که به او نسبت داده شده رها کند که برای اینکار دور راه دارد ۱- برداشت صحیح از سرشت و طبیعت زن ۲- مسئولیت پذیری زن

برداشت صحیح و طبیعت زن

برخی از مسلمانان هم عقیده دارند که زن طبیعت کج و ناصاف خلق شده است اما مکتب اهل بیت (ع) اذعان دارد که هر دو زن سرشتی یکسان دارند. «ای گروه مردمان ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را گروه گروه و قبیله قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید

امام خمینی در یک مصاحبه مطبوعاتی فرمودند: مرد و زن هر دویشان در اسلام اختیارات دارند اگر اختلافاتی هست برای مرد  هم هست و آن مربوط به طبیعت آنان است و امام نبابر گفته دختر ایشان : تاکید داشتند که زن باید در جایگاه رفیع انسانی باقی بماند زیرا خداوند او ر با کرامت خلق کرده است به راستی که فرزندان آدم را کرامت دادیم ۲- مسئولیت پذیری زن : اسلام نقش وظایف زن و مرد را بر حسب تفاوتها و تخصصهای هر کدام تقسیم کرده است در حوزه خانواده زن که عاطفه و حساس لازم برای سرپرستی و مراقبت از کودک را دارد این مسئولیت برعهده می گیرد و مرد که قوای بدنی مناسب را دارااست کارههای سخت بیرون از منزل را بر عهده می گیرد مکتب اهل بیت دیدگاه فلیفی کامل و مناسبی درباره حضور زن در جامعه دارد علما معتقدند که زن تنها به خانواده و صحبتهای زنانه محدود می شود انجام و اصابت شرعی مانند تولی و تبری و دفاع از اسلام و امر به معروف و نهی از منکر نباید از حدود این حوزه زنانه خارج شود

امام خمینی می فرماید امروزه زنان جمهوری اسلامی حدودش مردان در تلاش سازندگی خود و کشور هستند و همچنین می فرمایند ما مفتخریم که بانوان و زنان در صحنه های فرهنگی اقتصادی و نظامی همروش مردان فعالیت دارند و آنان که توان جنگ و دفاع از اسلام را دراند شرکت کنند

 ارتباط حجاب و عفاف

در واقع حجاب مربوط به پوشش بیرونی و عفت هم پوشش بیرونی و هم پوشش درونی است در اهمیت عفاف قرآن در اوصاف مومنین را تسنیم می فرماید «والدین هم بفروجهم حافظون» یعنی آنان کسانی هستند که خویشتن را از بی عفتی حفظ می کنند در مورد اهمیت عفاف قرآن به سوره نور و یوسف اشاره نمود حضرت علی روایت کرده اند عفت ریشه و اساس تمام خوبیهاست. حجاب احساس فطری و شرم و حیا می باشد در واقع شرم و حیا و اشتیاق به عفاف در فطرت و خلقت زن نهفته است که او را وادار می کند خود را از نامحرم بپوشاند

حجاب و استحکام پیوند خانواده

حجاب از دیدگاه اسلام سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقرار ی صمیمت و همچنین موجب حفظ سلامتی اجتماع کمی گردد و آرامش روانی در برابر هیجانات و التهابات بنیان کند ایجاد می کند حجاب و تنش آن در استحکام پیوند خانوادگی از جمله اهداف متعالی اسلام است که بایستی در کانون خانواده ایجاد شود در این فضای صمیمی که خداوند زن را عامل تسکین و آرامش و پیوند در خانه معرفی می کند و می فرماید او کسی است که شما را از نفس واحده آفرید و از او نیز حقیقتی پیرایش مقرر دانست تا به او انس و آرام گیرد در جای دیگر از آنان به عنوان      برای یکدیگر یاد می کند. پوشش در آن حاکم نباشد و برهنگی در آن رایج باشد هم خانواده و هم جامعه را در منجلاب فساد تا ورطه نابودی می کشاند

گروه حوادث محاکمه چهارتن از اعضای اصلی یک شبکه مخوف قاچاق دختران کم سن و سال و نوجوان ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس که دختران (۱۲ تا ۲۰ سال) را در دوبی به میلیونها تومان می فروختند در دادگاه ویژه برگزار شد. به گزارش خبرنگار ما در ابتدای جلسه محاکمه چهار زن مواد که به عنوان رابطین اصلی شبکه مخوف درشهر تهران فعالیت داشتند گزارش ماموران قرائت شد در این گزارش آمده بود در نیمه دوم سال گذشنته طی تماس با تلفن ۲۲۵۱۹۰۲ به ستاد ویژه اصلاح داده شد که اعضای یک شبکه مخوف قاچاق دختران کم سن و سال ایرانی ۱۲ تا ۲۰ ساله را به کشورهای عربی از جمله این گزارش و حدود ۶ ماه کار اطلاعاتی سرانجام موفق شدند وزن را به نامههای جمیله فریبا سوسن پری مژگان و شبنم که هر کدام از آنان چند اسم متعار ایارنی و خارجی داشتند را در یک آریشگاه زنانه در شمال تهران شناسایی می کنند این گزارش حاکی است ماموران با نظر گرفتن آنها دریافتند که این زن قواد به عنوان روسای مراکز فساد در تهران و کرج فعالیت دارند و دختران کم سن و سال و نوجوان را در پارتی ها و آریشگاههای زنانه شناسایی کرده و سپس آنان را به بهانه های واهی از جمله ازدواج با مردان پولدار شیفتح نشین و یا کار مناسب و اقامت در کشورهای غربی فریب داده و دختران را به کشور های حوزه  خلیج فارس انتقال می دادند و دختران ۱۲ و ۱۴ ساله را به بالاترین قیمت و سنین بالاتر از ۱۶ سال را به قیمت پایین تر می فروختند. در این گزارش ماموران با حکم قضایی چهار زن قواد را که ر رابطین اصلی شبکه مخوف در تهران بودند پس از بازگشت از سفر دوبی با چند دختر کم سن  سال در فرودگاه مهرآباد دستگیر کردند و با پرونده تنظیمی تحویل دادگاه ویژه دادند «جمیله» زن قواد و یکی از متهمان اصلی پرونده در رابطه ای با فعالیت شبکه مخو و انتقال دخرتان کم سن و سال به کشورهای حوزه خلیج فارس نداشتم وی به قاضی دادگاه گفت پیرمردان شیخ نشین در دوبی بیشتر دختران ۱۲ تا ۱۵ سال را از رابطین خود که زنان عرب و ایرانی بودند درخواست می کردند و پول خوبی بابت دختران نوجوان پرداخت می کردند و آنان در ضیافت شام شیخ عرب شرکت می کردند. و بر اساس این گزارش متهمان در آخرین دفاع از عملکرد خود اضهار ندامت و پیشیمانی کردند و خواستار عفو شدند

 مفهوم آسیب شناسی اجتماعی

آسیب شناسی اجتماعی مفهوم جدیدی است که از علوم زیستی ریشه می گیرد و این دقیقاً به این علت است که علمای اجتماعی تشابهی بین بیماریهای عفونی و آسیب های اجتماعی قائل می شدند. آسیب شمناسی عبارتند از شناخت ریشه بی نظمی هادر ارگانیسم است انقلاب اسلامی با هدف تکامل ساختاری در شکل بندی اقتصادی و اجتماعی در سال ۵۷ به وقوع پیوست سپس از فرو باشی نظام گذشته جامعه ایران در شکل مسلط خود جامعه ای بسته با فرهنگا غالب روستایی بود گران شدن نفت در سال ۵۰ می رفت که تحولات کمی و کیفی را در زمینه نوسازی اجتماعی بوجود آورد و مهمتونین پیامد منفی پایین آمدن ضریب امنین فردی و خانوادگی و سطح فرهنگی بود که پایه های اولیه آسیب های اجتماعی را در جامعه از خود باقی گذاشت طبیعی است که در چنین شرایطی پدیده های منفی نظیر اعتیاد فرار از خانه ترک تحصیل کودکان خیابانی فحشا و سایر جرائم زمینه ظهور پیدا کرده و به عنوان آسشیب های اجتماعی دولت را با مشکلات جدی مواجه ساخت

دیدگاه فلسفی امام خمینی در مورد زنان

زنان از بدو خلقت در کنار مسئولیتهای خود به عنوان مادر ، دوش به دوش مردان کار کرده اند و به اهداف علمی عالی نائل شده اند ان شاء الله که چنین زنانی الهام بخش زنان دیگر و بخصوص زنان مسلمان برای حضور موفقیت آمیز در همه امور زندگی در سراسر جهان باشند خداوند انسان را آزار آفریده است. حضرت علی (ع) فرموده است بنده دیگران نباشید زیرا خداوند شما را آزاد آفریده است قرآن می فرماید: زن فرمود باید آزادی انتخاب داشته باشند. از آن چه که از آن آگاهی و شناخت ندارند پیرروی نکند در سوره اسراء آیه ۳۶ آمده است آنچه نمی دانی اظهار اطلاع منما زیرا گوش و چشم و دل مسئولند و هم را بدان باز خواست کنند حضور زنان در جامعه به ضرر خانوادهایشان نیست و هیچ آسیبی به کانون گرم خانواده نمی آورد خانواده کانون عشق و صحبت و عاطفه و صلح و آرامش بین زن و شوهر و فرزندان است اسلام عشق مادری را به عنوان منسا ترقی و پیشرفت همسر و فرزندان تلقی می کند زنان در جامعه سان فرشتگان بهشتی هستند و پشت هر موفقیت مردان می توان دست یک زن را مشاهده کرد امام خمینی(ره) بی آنکه از لحاظ فیزیکی و فکری بین زن و مرد تفاوت قائل شود معتقد بود که همه زنان در تولد تغذیه ترتیب اهمیت و تشویق فرزندان به سوی کمال نقش مهمی دارند و زنان شناخت حاستهای فرزندان خود و چشم پوشی از خطاهای و غفلتهایشان و نیز با ارج نهادن به تلاشهای آنها می توانند نقش با ارزشی ایفا کنند

نقش زن در تربیت فرزندان

 

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.