مبانی نظری و پیشینه خودناتوان سازی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری و پیشینه خودناتوان سازی دارای ۵۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری و پیشینه خودناتوان سازی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری و پیشینه خودناتوان سازی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری و پیشینه خودناتوان سازی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه خودناتوان سازی :

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

نظریه­ های مربوط به خودناتوان­ سازی

هیگینز (۱۹۹۰، به نقل از نیکنام و همکاران،۱۳۸۹) بنیان­ های اصلی رفتارهای خودناتوان­ ساز را از گذشته تا روان ­شناسی عزت­ نفس آدلر دنبال می­ کند که طبق آن، انگیزه­ های افراد از نیاز به جبران احساسات ذهنی، حقارت و ضعف نشأت می­ گیرند. در سال­ های اخیر نیز، نظریه­ های مختلفی از خودناتوان­ سازی تحت تئوری­ های هدف (مارتین و همکاران[۱]،۲۰۰۳)، نیاز (الیوت و چرچ[۲]،۲۰۰۳)، انگیزش خودارزشی (کاوینگتون[۳]،۱۹۷۳)، خودتائیدی (سیگل و همکاران[۴]،۲۰۰۵) و خود تنظیمی[۵](هندریکس و هیرت[۶]،۲۰۰۹) تعیین شده ­است.

نظریه آدلر

آدلر معتقد بود که احساس ­های حقارت[۷] همیشه به عنوان یک نیروی برانگیزاننده در رفتار وجود دارند. او نوشت: انسان­ بودن یعنی خود را حقیر احساس ­کردن، چون این حالت در همه ما مشترک است، نشانه ضعف نا به ­هنجاری نیست. این احساس ­ها منبع همه تلاش ­های انسان برای غلبه­ کردن بر حقارت حتی واقعی یا تخیلی­ مان است. آدلر معتقد بود که کودک از قدرت و نیرومندی والدین خود و از نا امیدی تلاش برای مقاومت یا مبارزه با آن قدرت آگاه است. در نتیجه کودک نسبت افراد بزرگتر و نیرومندتر اطراف خود احساس حقارت را پرورش می­ دهد. اگر چه تجربه اوّلیه حقارت به کودکی مربوط می­ شود ولی به صورت ارثی تعیین نشده ­است، بلکه این تجربه از محیط ناشی می­ شود که برای همه کودکان یکسان است، بنابراین احساس ­های حقارت، گریز ناپذیرند، امّا از آن مهم­تر ضروری هستند، زیرا برای تلاش و رشد کردن انگیزش فراهم می­ آورند.

هر چه سن فرد بالاتر می­ رود؛ بر تمایل او به اینکه بر ضعف خود غلبه کند و همانند دیگران شود و کارهایی کند که آن­ ها می­ کنند افزوده می­ شود. او به پیشرفت­ های خود قانع نیست و پیوسته احساس حقارت می­ کند و به دنبال هدف ­های تازه ­تر و عالی­ تر می­ رود امّا گاهی نیز پیش می­ آید که آدمی نقص یا ضعف (چشمان ضعیف، سردرد، زخم معده) را بهانه قرار داده و برای خودداری از انجام کارهای دشوار یا برای توجیه شکستی که در به ثمر رساندن آن­ ها برخوردار است، دلیل ­تراشی کنند. آدلر بر این باور است، کودکانی که دارای نقص بدنی هستند، خود را برای روبرو شدن با پیشامدهای زندگی ناتوان احساس می­ کنند و این احساس ممکن است آن­ ها را از کار و کوشش باز دارد و بر ناتوانی آن­ ها بی افزاید. (به نقل از سیاسی، ۱۳۸۸)


[۱]-Martin et al.

[۲]-Elliot&Church

[۳]-Covington

[۴]-Siegel et al.

[۵]-Self-regulation

[۶]-Hendrix&Hirt

[۷]-Inferiority feelings

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.