مبانی نظری طهارت و نجاست خمر
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مبانی نظری طهارت و نجاست خمر دارای ۹۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مبانی نظری طهارت و نجاست خمر کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مبانی نظری طهارت و نجاست خمر۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری طهارت و نجاست خمر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مبانی نظری طهارت و نجاست خمر :
مبانی نظری طهارت و نجاست خمر (فصل دوم تحقیق)
مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
نوع فایل:wordوقابل ویرایش
طهارت و نجاست خمر
مقدمه:
معنی مفهومی خمر به معنای هر مایع مست کننده است و معنای اصلی آن ستر و پوشیدن است و شراب را خمر میگویند چون عقل را میپوشاند و نمیگذارد خوب و بد و خیر و شر را تشخیص بدهد و به همین جهت چادر و روسری زنان را خمار میگویند. بین انواع آن مانند شراب (آنچه از انگور گرفته میشود)، نبیذ (آنچه که از خرما گرفته میشود)، نقیع (آنچه که از کشمش گرفته میشود)، بتع (آنچه که از عسل گرفته میشود)، مِزر (آنچه که از جو گرفته میشود)، یا آنچه که از گندم یا ارزن یا غیر آنها گرفته میشود، فرقی نیست(۴۷).
ضرورت بحث از نجاست خمر و سایر مشروبات الکلى بدیهى به نظر مىرسد، زیرا تمامى فقیهانى که در طهارت الکل تردید کردهاند دلیلى جز نجاست خمر و سایر مسکرات ندارند. به نظر آنان الکل، ماده اصلى مست کنندهها را تشکیل مىدهد به ویژه الکل تخمیرى که از تقطیر بخارات شراب به دست مىآید. حرمت نوشیدن خمر هم اکنون از احکام ضرورى اسلام شمرده مىشود. ولى نجاست خمر بسان حرمت آن از ضروریات نیست، هر چند مشهور میان فقهان امامیه بلکه تمامى مذاهب اسلامى است. خمر در آیات قرآنی، پلیدی و رفتار شیطانی تلقی گردیده، نوشیدنآن، گناه کبیره قلمداد و هم چون قمار بازی موجب برانگیختن بذرعداوت و دشمنی دانسته شده است.(۹۱). براساس روایات اسلامی، کسی که خمر مینوشد، تا چهل روز،نماز او پذیرفته نمیشود. بلکه در تمامی ادیان الهی، هنگامی که کاملگشتهاند، تحریم خمر جزء برنامههای قطعی آنها بوده است.(۹۲). نوشنده خمر در روز قیامتبا صورت سیاه و زبان بیرون آمده درحالی که آب دهان او بر سینهاش میریزد و فریاد العطش برمیآورد، محشور میگردد. کسی که جرعهای شراب بنوشد، روح ایمان از ویگرفته میشود و روح ناپاک و پست جایگزین آن میگردد.(۹۳). فقیهانى از هر دو گروه (امامیه و اهلسنت) بودهاند که حرمت نوشیدن خمر را قطعى دانسته ولى در نجاست آن تردید کردهاند. منشأ تردید، اشکال در ادلّه نجاست و همچنین وجود دلیل روایى برطهارت آن بوده است.
اثرات الکل
الکل نهتنها اعتدال روانی و تنظیم حرکات و فعالیتهای انسان را مختلمیسازد بلکه آثار مخرب دیگری بر دستگاههای مختلف بدنمیگذارد; به عنوان نمونه، مصرف الکل، باعثسوءهاضمه واختلال دستگاه گوارش و کبد میشود، زیرا به علت جاذب الرطوبهبودن آن، آلبومینهای سلولهای کبد و معده را منعقد میکند(۹۴). از دیدگاه متخصصین اعصاب و روان، الکل، عالیترین اعمالتوقفی را فلج میکند و انسان را به سیرت و منش عاری از ملکاتاخلاقی و بری از دانش و بینش سوق میدهد. استعمال الکل موجبدگرگونی در شخصیت انسان میشود و انسان با شرم و حیا راافسارگسیخته و بیبندوبار مینماید. عوارض مصرف الکل، غالبا منشا ارتکاب اعمال شنیع و ارتکابجرایم میگردد. طبق مطالعاتی که مؤسسات جرمشناسی به عملآوردهاند، اغلب جنایات جنسی و در حدود ۷۰% جرایم ضرب وجرح و ۸۰% قتلها، خود آزاری و دیگر آزاریها در اثر استعمالنوشابههای الکلی واقع میشوند. ازدیاد تصادفات وسایط نقلیه درکشورهایی که مجاز به نوشیدن الکل هستند براثر مستی رانندگانمزاحم است و روی همین اصل، استعمال مشروبات الکلی را اغلبقوانین ممنوع دانسته یا محدود نمودهاند.(۹۵) از لحاظ علم ژنیتک نیز، اکثر فرزندان افراد الکلی، مبتلا بهروانپریشانیهای شدید میگردند و به همان جهت، عقبماندگیهای مختلف شعوری در آنان ایجاد میشود.(۹۶)
این است که اسلام با نوشیدن هر نوع مشروبات الکلی، خرید وفروش و هر نوع بهرهبرداری از آنها به شدت برخورد کرده است(۹۱).
ویژگی های الکل و عوارض مصرف آن
۱. فارماکولوژى پایه اتانول: اتانول(C2H5oH) یک مولکول کوچک محلول در آب است که به سرعت و به طور کامل از دستگاه گوارش جذب مى شود. بخار الکل نیز مى تواند به آسانى از راه ریه ها جذب شود. پس از نوشیدن الکل در حالت ناشتا, در ۳۰ دقیقه, سطح خونى آن به بالاترین حد مى رسد. وجود غذا در معده, جذب الکل را به واپس مى اندازد. الکل, خیلى زود پخش مى شود و پرمایگى و غلظت بافتى آن خیلى زود به حدّ پرمایگى و غلظت خونى مى رسد. حجم توزیع آن کم و بیش ۰/۷ لیتر بر کیلوگرم است. بیش از ۹۰% از الکل مصرف شده در کبد اکسیده مى شود و باقى مانده آن از راه ریه و ادرار خارج مى شود. بسیار نوشیدن آن در دراز مدت, سبب پیدایش تحمّل وابستگى فیزیکى مى شود. تحمّل نسبت به آثار سمّى الکل فرایند پیچیده اى است که در اثر دگرگونیهاى متابولیسم و دگرگونیهاى کم تر شناخته شده اى در سیستم اعصاب به وجود مى آید. مصرف حاد الکل بر روى سلسله اعصاب مرکزى اثر فراوان مى گذارد. الکل مى تواند به آرامش بینجامد و نگرانى و دلهره را به ظاهر برطرف کند و سبب آشفتگى در سخن گفتن, آتاکسى, آشفتگى در داورى, رفتارهاى غیر ارادى, به دیگر سخن, حالت مستى (Drunkenness)گردد. این اثرها و پیامدها در هنگام افزایش سطح خونى الکل بیش تر خود را مى نمایاند و آشکار مى سازد. اتانل, روى شمار زیادى از فرایندهاى مولکولى, اثر مى گذارد, اما در حال حاضر صاحب نظران قبول دارند که دو جاى اصلى اثر الکل, عبارتند از: غشاهاى سلولى و آنزیمهاى موجود در مغز, همچنین تضعیف قابل توجه عضله میوکارد قلب در اثر مصرف مقادیر متوسط الکل (یعنى پرمایگى و غلظت حدود ۱۰۰ میلى گرم بر دسى لیتر) دیده شده است. افزون بر آن, اتانل گشادکننده عروق است.اتانل, همچنین سبب شل شدن رحم مى شود و تزریق وریدى آن در گذشته, براى جلوگیرى از زایمان پیش رس, مورد استفاده بوده است(۹۷).
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.