مبانی نظری طهارت و نجاست خمر


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری طهارت و نجاست خمر دارای ۹۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری طهارت و نجاست خمر  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری طهارت و نجاست خمر۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری طهارت و نجاست خمر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری طهارت و نجاست خمر :

مبانی نظری طهارت و نجاست خمر (فصل دوم تحقیق)

مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

نوع فایل:wordوقابل ویرایش

طهارت و نجاست خمر

مقدمه:

معنی مفهومی خمر به معنای هر مایع مست کننده‌ است و معنای اصلی آن ستر و پوشیدن است و شراب را خمر می‌گویند چون عقل را می‌پوشاند و نمی‌گذارد خوب و بد و خیر و شر را تشخیص بدهد و به همین جهت چادر و روسری زنان را خمار می‌گویند. بین انواع آن مانند شراب (آنچه از انگور گرفته می‌شود)، نبیذ (آنچه که از خرما گرفته می‌شود)، نقیع (آنچه که از کشمش گرفته می‌شود)، بتع (آنچه که از عسل گرفته می‌شود)، مِزر (آنچه که از جو گرفته می‌شود)، یا آنچه که از گندم یا ارزن یا غیر آنها گرفته می‌شود، فرقی نیست(۴۷).

ضرورت بحث از نجاست خمر و سایر مشروبات الکلى بدیهى به نظر مى‏رسد، زیرا تمامى فقیهانى که در طهارت الکل تردید کرده‏اند دلیلى جز نجاست خمر و سایر مسکرات ندارند. به نظر آنان الکل، ماده اصلى مست کننده‏ها را تشکیل مى‏دهد به ویژه الکل تخمیرى که از تقطیر بخارات شراب به دست مى‏آید. حرمت نوشیدن خمر هم اکنون از احکام ضرورى اسلام شمرده مى‏شود. ولى نجاست خمر بسان حرمت آن از ضروریات نیست، هر چند مشهور میان فقهان امامیه بلکه تمامى مذاهب اسلامى است. خمر در آیات قرآنی، پلیدی و رفتار شیطانی تلقی گردیده، نوشیدن‏آن، گناه کبیره قلمداد و هم چون قمار بازی موجب برانگیختن بذرعداوت و دشمنی دانسته شده است.(۹۱). براساس روایات اسلامی، کسی که خمر می‏نوشد، تا چهل روز،نماز او پذیرفته نمی‏شود. بلکه در تمامی ادیان الهی، هنگامی که کامل‏گشته‏اند، تحریم خمر جزء برنامه‏های قطعی آن‏ها بوده است.(۹۲). نوشنده خمر در روز قیامت‏با صورت سیاه و زبان بیرون آمده درحالی که آب دهان او بر سینه‏اش می‏ریزد و فریاد العطش برمی‏آورد، محشور می‏گردد. کسی که جرعه‏ای شراب بنوشد، روح ایمان از وی‏گرفته می‏شود و روح ناپاک و پست جایگزین آن می‏گردد.(۹۳). فقیهانى از هر دو گروه (امامیه و اهل‏سنت) بوده‏اند که حرمت نوشیدن خمر را قطعى دانسته ولى در نجاست آن تردید کرده‏اند. منشأ تردید، اشکال در ادلّه نجاست و هم‏چنین وجود دلیل روایى برطهارت آن بوده است.
اثرات الکل

الکل نه‏تنها اعتدال روانی و تنظیم حرکات و فعالیت‏های انسان را مختل‏می‏سازد بلکه آثار مخرب دیگری بر دستگاه‏های مختلف بدن‏می‏گذارد; به عنوان نمونه، مصرف الکل، باعث‏سوءهاضمه واختلال دستگاه گوارش و کبد می‏شود، زیرا به علت جاذب الرطوبه‏بودن آن، آلبومین‏های سلول‏های کبد و معده را منعقد می‏کند(۹۴). از دیدگاه متخصصین اعصاب و روان، الکل، عالی‏ترین اعمال‏توقفی را فلج می‏کند و انسان را به سیرت و منش عاری از ملکات‏اخلاقی و بری از دانش و بینش سوق می‏دهد. استعمال الکل موجب‏دگرگونی در شخصیت انسان می‏شود و انسان با شرم و حیا راافسارگسیخته و بی‏بندوبار می‏نماید. عوارض مصرف الکل، غالبا منشا ارتکاب اعمال شنیع و ارتکاب‏جرایم می‏گردد. طبق مطالعاتی که مؤسسات جرم‏شناسی به عمل‏آورده‏اند، اغلب جنایات جنسی و در حدود ۷۰% جرایم ضرب وجرح و ۸۰% قتل‏ها، خود آزاری و دیگر آزاری‏ها در اثر استعمال‏نوشابه‏های الکلی واقع می‏شوند. ازدیاد تصادفات وسایط نقلیه درکشورهایی که مجاز به نوشیدن الکل هستند براثر مستی رانندگان‏مزاحم است و روی همین اصل، استعمال مشروبات الکلی را اغلب‏قوانین ممنوع دانسته یا محدود نموده‏اند.(۹۵) از لحاظ علم ژنیتک نیز، اکثر فرزندان افراد الکلی، مبتلا به‏روان‏پریشانی‏های شدید می‏گردند و به همان جهت، عقب‏ماندگی‏های مختلف شعوری در آنان ایجاد می‏شود.(۹۶)

این است که اسلام با نوشیدن هر نوع مشروبات الکلی، خرید وفروش و هر نوع بهره‏برداری از آن‏ها به شدت برخورد کرده است(۹۱).

ویژگی های الکل و عوارض مصرف آن

۱. فارماکولوژى پایه اتانول: اتانول(C2H5oH) یک مولکول کوچک محلول در آب است که به سرعت و به طور کامل از دستگاه گوارش جذب مى شود. بخار الکل نیز مى تواند به آسانى از راه ریه ها جذب شود. پس از نوشیدن الکل در حالت ناشتا, در ۳۰ دقیقه, سطح خونى آن به بالاترین حد مى رسد. وجود غذا در معده, جذب الکل را به واپس مى اندازد. الکل, خیلى زود پخش مى شود و پرمایگى و غلظت بافتى آن خیلى زود به حدّ پرمایگى و غلظت خونى مى رسد. حجم توزیع آن کم و بیش ۰/۷ لیتر بر کیلوگرم است. بیش از ۹۰% از الکل مصرف شده در کبد اکسیده مى شود و باقى مانده آن از راه ریه و ادرار خارج مى شود. بسیار نوشیدن آن در دراز مدت, سبب پیدایش تحمّل وابستگى فیزیکى مى شود. تحمّل نسبت به آثار سمّى الکل فرایند پیچیده اى است که در اثر دگرگونیهاى متابولیسم و دگرگونیهاى کم تر شناخته شده اى در سیستم اعصاب به وجود مى آید. مصرف حاد الکل بر روى سلسله اعصاب مرکزى اثر فراوان مى گذارد. الکل مى تواند به آرامش بینجامد و نگرانى و دلهره را به ظاهر برطرف کند و سبب آشفتگى در سخن گفتن, آتاکسى, آشفتگى در داورى, رفتارهاى غیر ارادى, به دیگر سخن, حالت مستى (Drunkenness)گردد. این اثرها و پیامدها در هنگام افزایش سطح خونى الکل بیش تر خود را مى نمایاند و آشکار مى سازد. اتانل, روى شمار زیادى از فرایندهاى مولکولى, اثر مى گذارد, اما در حال حاضر صاحب نظران قبول دارند که دو جاى اصلى اثر الکل, عبارتند از: غشاهاى سلولى و آنزیمهاى موجود در مغز, همچنین تضعیف قابل توجه عضله میوکارد قلب در اثر مصرف مقادیر متوسط الکل (یعنى پرمایگى و غلظت حدود ۱۰۰ میلى گرم بر دسى لیتر) دیده شده است. افزون بر آن, اتانل گشادکننده عروق است.اتانل, همچنین سبب شل شدن رحم مى شود و تزریق وریدى آن در گذشته, براى جلوگیرى از زایمان پیش رس, مورد استفاده بوده است(۹۷).

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.