مبانی نظری نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره ، زبان علم
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مبانی نظری نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره ، زبان علم دارای ۴۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مبانی نظری نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره ، زبان علم کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مبانی نظری نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره ، زبان علم۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره ، زبان علم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مبانی نظری نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره ، زبان علم :
مبانی نظری نقش فرازبانی و گون زبانی، مقایس زبان علم و زبان روزمره ، زبان علم (فصل دوم تحقیق)
مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
نوع فایل:wordوقابل ویرایش
تعریف زبان علم
پیش از هر چیز لازم است دربار چیستی زبان علم به قطعیت برسیم. زبان علم آن گون کاربردی[۱] از هر زبان است که در علم به کار میرود. البته منظور از این جمله، وجوه تمایز موجود میان زبانهای علوم مختلف نیست بلکه هدف، توجه به وجوه تشابه میان هم زبانهای هم علوم است؛ این که آن کدام ویژگیها هستند که در هم گونههای کاربردی هم علوم وجود دارند و لاجرم موجب میشوند گونههای مزبور همگی از گونههای کاربردی دیگری که برای مقاصدی سوای مقاصد علمی به کار میروند، جدا و متمایز بمانند (حقشناس، ۱۳۷۲). برای هر چه روشنتر شدن ماهیت زبان علم میتوانیم به چند روش عمل کنیم. ابتدا بر پای انگار یاکوبسن که معتقد است در روند ایجاد ارتباط، عناصری چون گوینده، مخاطب، پیام، مجرای ارتباطی، رمزگان و مرجع، شش نقش ممکن را برای زبان رقم میزنند، موضع زبان علم در برابر هر یک از این نقشها را بیان میکنیم. سپس، زبان علم را با زبان روزمره و زبان ادبی مقایسه مینماییم و در آخر سعی میکنیم با معرفی معیارهای تمایز میان اثر زبانی و اثر ادبی، پیوستاری را رسم کنیم که در یک سوی آن آثار ادبی و در سوی دیگر آثار زبانی جای دارند.
– نقشهای زبانی یاکوبسن
در این بخش به معرفی نقشهای ششگان زبان و موقعیت زبان علم و نیز زبان ادب در میان این نقشها میپردازیم.
– نقش ارجاعی و گون زبانی
در نقش ارجاعی زبان جهتگیری پیام به سوی موضوع پیام است. زمانی که در یک ارتباط زبانی نقش ارجاعی پررنگتر باشد، هدف صحبت دربار موضوعی در جهان خارج است به طوری که بتوان صحت و سقم گزاره را با توجه به ملاحظات جهان خارج محک زد. بدیهی است که صحت یا سقم یک گزاره، زمانی امکان محک خوردن دارد که آن گزاره از معنای روشن و بدون ابهام برخوردار باشد. لذا زمانی که هدف از ایجاد ارتباط زبانی، نقش ارجاعی آن باشد، لاجرم گرایش به سمت استفاده از نشانههایی است که تا حد امکان از مفهوم روشن و بدون معانی متعدد برخوردار باشند. با توجه به این مطلب مشخص است که بیشترین کارکرد این نقش از زبان را باید به هنگام پرداختن به مطالب علمی جستجو کرد چرا که گزارههای علمی بدون امکان محک صدق یا کذبشان در جهان خارج از زبان اساساً گزارههایی علمی محسوب نمیشوند (رفیعی و صحرایی، ۱۳۹۰: ۲)
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.