مبانی نظری فتنه،ابتلاء ، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مبانی نظری فتنه،ابتلاء ، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین دارای ۴۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مبانی نظری فتنه،ابتلاء ، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مبانی نظری فتنه،ابتلاء ، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری فتنه،ابتلاء ، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مبانی نظری فتنه،ابتلاء ، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین :
مبانی نظری فتنه،ابتلاء ، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین (فصل دوم تحقیق)
مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
نوع فایل:wordوقابل ویرایش
۱-۱- تعریف ابتلاء
ابتلاء درقرآن با واژههایی از قبیل بلاء، فتنه و امتحان بیان شده است که بیشترین کاربرد به واژهی ابتلاء وفتنه اختصاص دارد. واژههای دیگری نیز وجود دارند که اختصاص به ابتلاء ندارد لکن در اهداف، مترادف واژه ابتلاء میباشند.
۱-۱-۱- معنای لغوی ابتلاء
ریشهی این کلمه «بلو» در اصل به معنی کهنگی و فرسودگی است.[۱] «بلی الثوبُ بلی وبلاءً به معنای لباس وجامه کهنه وفرسوده شده میباشد»[۲] به کسی که مسافرت او را خسته وفرسوده کرده باشد میگویند: «أبلاهُ السفر»[۳]، «بلاء» به معنی آزمودن وامتحان کردن هم به کار میرود. «بَلَوته؛یعنی او را آزمودم ومثل این که از زیادی آزمایش او را خسته وفرسوده کردم.»[۴] درزبان عربی گاه از غم واندوه ونعمت نیز به بلاء تعبیرشده ودرعلّت این نام گذاری گفتهاند: «سمی الغم بلاءً من حیث انه یبلی الجسم»[۵]، غم از آن جهت که جسم را فرسایش میدهد بلاء نامیده میشود.
مرحوم طبرسی در این زمینه مینویسد:
«به نعمت ویا خسارت وزیان از آن جهت بلاء میگویند که در اصل، بلاء آن چیزی است که به وسیلهی آن حالات انسان از صبر وشکر ظاهر میشود پس به این جهت خداوند انسانها را با نعمتها امتحان میکند تا شکر آنها را ظاهر سازد و همچنین آنان را با شدائد وسختیها میآزماید تا صبر آنان پدیدار گردد و از این راه به ثوابی نائل آیند.»[۶]
ابن فارس مینویسد: «بلوی: البلاء واللام والواو والیاء، أصلان؛ أحدهما: إخلاق الشیء والثانی: نوعٌ من الاختبار»[۷]، بلوی: با، لام، واو دارای دو معنای اصلی است؛ نخست به معنای فرسوده شدن چیزی و دوم به معنای اختیار وآزمایش است، معنای اخیر درکتب لغوی دیگر نیز آورده شده است.[۸]
تکالیف و مسئولیتها هم بلاء نام دارند، «البلاء:التکلیف لانه شاق البدن».[۹] چرا که اولاً بدن به راحتی تمایل دارد و تمام تکالیف برای تن وجسم سخت و مشکل است. ثانیاً آنها آزمونهایی از طرف خداوند است[۱۰] «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّی نَعْلَمَ الْمُجاهِدینَ مِنْکُمْ وَالصَّابِرینَ وَ نَبْلُوَا أخْبارکُم».[۱۱] والبته ما شما را در مقام امتحان میآوریم تا آنکه در راه خدا جهاد وکوشش دارد وصبر میکند مقامش معلوم سازیم واخبار و اظهارات شما نیز (به مقام عمل) بیازماییم. برخی از لغویون بلاء را به معنی ایجاد ودگرگونی وتحول نیز میدانند. «ان الاصل الواحد فیها هو ایجاد التحول، ای التقلب و التحویل وهذا المعنی ینطبق بجمیع مواردها ومصادیقها من دون ای تجوز او یتکلف فیها واما الامتحان والاختبار والابتلاء… فکل هذه من معانی مجازیه ومن لوازم الاصل وآثاره بحسب الموارد».[۱۲] اصل درواژهی بلاء ایجاد تحول و دگرگونی، به معنی تبدیل شدن وتغییر کردن میباشد و این معنی مطابق است باتمام موارد آن و مثالهای غیر از معنی دچار شدن و کلماتی نظیر امتحان، اختبار و ابتلاء تمام این معانی، مجازی(معناهای ثانوی کلمه) هستند و از لوازم اصل معنا وآثار(کارکردهای فعل) آن هستند که بنا به موارد (درجملات مختلف) به کار میروند. «وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشیءٍ مِّنَ الخُوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأمْوالِ وَ الْأنفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ الصَّابِرین»،[۱۳]و البته شما را به پارهای از سختیها چون ترس وگرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده. «أی نجد تحولاً فی حالاتهم و اختلالاً فی امور معاشهم بعوارض الخوف أوالجوع أو غیرهما».[۱۴] تحول و دگرگونی در حالاتشان و تغییر و پریشانی در کارهای زندگیشان به دلیل ترس، گرسنگی یا غیر این دو ایجاد میکنیم.
گروهی معنای اصلی آن را آزمایش و اختیار (آزمایش کردن) در نظر گرفتهاند و گروهی دیگر معانی اصلی آن را دگرگونی و کهنه شدن میدانند. لذا در معنای اصلی آن اختلاف است.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.