مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی ، امام علی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی ، امام علی دارای ۲۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی ، امام علی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی ، امام علی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی ، امام علی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی ، امام علی :

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی (فصل دوم تحقیق)

مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

نوع فایل:wordوقابل ویرایش

-۵. عدالت قضایی از منظر امام علی علیه‌السلام

یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که اجرای عدالت در آن بسیار ضروری و بر اثر بی‌عدالتی در آن، بیشترین ظلم‌ها و حق کشی‌ها صورت می‌گیرد قضاوت است.

عدالت قضایی عبارت است از برابر داشتن و رعایت تساوی در بین طرفین دعوی توسط قاضی در جریان رسیدگی و صدور حکم به نفع صاحب حق با رعایت منافع عمومی در چهارچوب موازین اسلامی. به عبارت دیگر عدالت قضایی عبارت است از رسیدگی و صدور حکم به قصد ایجاد توازن بین حقوق فرد و اجتماع در چهارچوب قانون، چنان‌چه امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «مَنِ ابْتُلِیَ بِالْقَضَاءِ فَلْیُوَاسِ بَیْنَهُمْ فِی الْإِشارَهِ وَ النَّظَرِ وَ فِی الْمَجْلِسِ: هر که در مقام قضاوت قرار گیرد، باید در اشاره کردن ها و نگاه ها و جایگاه نشستن، میان مردمان برابری را پاس دارد.» (کلینى، ۱۴۰۷ق:ج۷، ۴۱۳)

امام علی علیه‌السلام در رابطه با اجرای عدالت در قضاوت و داوری درباره‌ی همه‌ی انسان‌ها چه خویشاند و چه بیگانه، به مالک‌اشتر می‌فرماید: «عَلَیْکَ بِالْعَدْلِ فِی حُکْمِکَ إِذَا انْتَهَتِ الْأُمُورُ إِلَیْکَ وَ أَلْزِمِ الْحَقَّ مَنْ لَزِمَهُ مِنَ الْقَرِیبِ وَ الْبَعِیدِ وَ کُنْ فِی ذَلِکَ صَابِراً مُحْتَسِباً وَ افْعَلْ ذَلِکَ بِقَرَابَتِکَ حَیْثُ وَقَعَ وَ ابْتَغِ عَاقِبَتَهُ بِمَا یَثْقُلُ عَلَیْهِ‏ مِنْهُ فَإِنَّ مَغَبَّهَ ذَلِکَ مَحْمُودَهٌ:هنگامى که کارها جهت داورى، و صدور حکم‏ به تو عرضه مى‏شود عدالت را مراعات کن. اجراى حقّ را در باره هر که باشد، چه خویش و چه بیگانه، لازم بدار و در این کار شکیبایى پیشه کن و این شکیبایى را به حساب خدا بگذار. هر چند، در اجراى عدالت بستگان تو را زیان رسد و تو چشم به سرانجام کاردار، هر چند تحمّل آن بر آنان سنگین آید ولى سرانجامش دلنشین و پسندیده است. (ابن شعبه حرانی، ۱۴۰۳ق: ۱۴۵)

در نگاه امام علی علیه‌السلام عدالت قضایی چنان مهم است که در هشداری به شریح قاضی فرموده است: «یا شُرَیْحُ، قَدْ جَلَسْتَ مَجلِساً لایَجْلِسُهُ إلّا نَبِیُّ أو وصِیُّ نَبِیّ أوْ شَقِیٌّ: ای شریح! تو در جایی نشسته‌ای که جز پیامبر یا وصیّ پیامبری، و یا شقاوتمندی در آن جا نمی‌نشیند.» (کلینی، ۱۴۰۷ق: ج۷، ۴۰۶)

این سخن به معنای نفی قضاوت از جانب غیر پیامبران یا وصیّان پیامبران نیست، بلکه بیان‌گر اهمیت قضاوت و جایگاه ویژه‌ی آن است که کم‌ترین نادانی و نابکاری در آن، بیش‌ترین تباهی و ستمگری را خواهد داشت.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.