مبانی نظری عقد و فسخ و اقاله و انفساخ در فقه و حقوق


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری عقد و فسخ و اقاله و انفساخ در فقه و حقوق دارای ۵۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری عقد و فسخ و اقاله و انفساخ در فقه و حقوق  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری عقد و فسخ و اقاله و انفساخ در فقه و حقوق۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری عقد و فسخ و اقاله و انفساخ در فقه و حقوق،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری عقد و فسخ و اقاله و انفساخ در فقه و حقوق :

مبانی نظری عقد و فسخ و اقاله و انفساخ در فقه و حقوق (فصل دوم تحقیق)

مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

نوع فایل:wordوقابل ویرایش

مبحث اول: تعریف واژگان

۱. عقد

۱-۱. مفهوم عقد

۱-۱-۱. مفهوم لغوی

عقد، مصدر فعل است، سپس به‌عنوان اسم استعمال شده است و جمع آن عقود می‌باشد و در قرآن کریم آمده است، قوله تعالی: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ»[1] ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده‌اید! به پیمان‌ها (و قراردادها) وفا کنید! واژه‌ی عقد در لغت بر معانی بسیاری اطلاق می‌شود ازجمله آن‌ها: گره زدن، بستن، محکم کردن دو چیزی است به یکدیگر به‌نوعی که جدا کردن یکی از دیگری سخت و دشوار باشد[۲]؛ مثل گره زدن ریسمان و نخ به دیگری که از هم منفک نگردد؛ و با یکدیگر تلازم و پیوستگی پیدا کنند. ازاین‌رو علمای لغت در تعریف لغوی عقد را مقابل حلّ به معنای گشودن بکار برده‌اند.[۳] امام خمینی (ره) برای معنای لغوی «عقد»، سه مورد ذکر کرده‌اند: عقد از انعقاد به معنای بسته شدن، غلیظ شدن و سفت شدن، عقد از عِقد به معنای طوق و گردنبند، عقد از عُقدَه به معنای گره. امام خمینی (ره) پس از ذکر این سه معنا می‏فرمایند: «اظهر آن است که عقدِ اصطلاحی در باب معاملات، از ریشه، عُقدَه آمده باشد؛ زیرا علاوه بر این‌که فهم عرفی با این امر همراه است، آیات قرآنی: «و لاتعزموا عُقدَه النکاح»[۴] و «أو یَعْفُوَا الذی بیده عُقْدَهُ النکاح»[۵] شاهد بر این مطلب‏اند».[۶] علمای لغت علاوه بر معنای یادشده، معانی دیگری را ذیل این ماده ذکر کرده‌اند که تا حدودی ارتباط بامعنای بالایی دارد؛ مانند اعتقاد جازم، عهد، ضمان، احکام و ابرام امری.[۷]

…………………

۱-۱-۲. معنای اصطلاحی

………………..

۲. فسخ

۲-۱.مفهوم فسخ

۲-۱-۱. مفهوم لغوی

…………….

۳. اقاله

۳-۱.مفهوم اقاله

۳-۱-۱. مفهوم لغوی

……………….

۴. انفساخ

۴-۱.مفهوم انفساخ

۴-۱-۱. مفهوم لغوی

………………….

مبحث دوم: اسباب انحلال عقود

………………….

گفتار اول: فسخ

بند اول: ماهیت و مبنای فسخ

۱. ماهیت فسخ

………………….

۲. مبنای فسخ

………………..

۲-۱. توافق طرفین:

……………..

۲-۲. جبران ضرر ناروا

……………..

بند دوم: خیارات

………………

الف: خیار

……………….

۱. مفهوم خیار

۱-۱. مفهوم لغوی

……………..

نظریه اول: ملک فسخ عقد

………………

نظریه دوم: ملک اقرار یا ازاله عقد

…………………

نظریه سوم: اختیار فسخ

………………..

نظریه چهارم: حق اختیار فسخ

……………

نظریه مختار

………………

۲. واقعیت خیار چیست؟

……………….

۲-۱. آیا خیار همان حق فسخ است؟

………………..

ب: تعداد و اقسام خیارات

………………

۱. خیارهای مختص بیع

…………….

۲. خیارهای مشترک

……………..

گفتار دوم: اقاله

………………..

بند اول: ماهیت و مبنای اقاله

۱. ماهیت اقاله

۱-۱. ماهیت اقاله در فقه

……………….

۱-۱-۱. ماهیت اقاله از دیدگاه فقهاء

……………….

۱-۱-۲. دلایل نظریه فسخ بودن اقاله

……………..

۱-۲. ماهیت اقاله در حقوق مدنی ایران

……………….

۱-۳. آیا اقاله عقد است؟

………………

۲. مبنای اقاله

………………

۲-۱. مصالح عمومی جامعه

……………..

۲-۲. ضرر و زیان به حقوق شخص ثالث

………………..

بند دوم: قلمرو اقاله

…………….

گفتار سوم: انفساخ

…………………

بند اول: ماهیت و مبنای انفساخ

۱. ماهیت انفساخ

……………

۲. مبنای انفساخ

…………….

بند دوم: اقسام انفساخ

……………

۱. شرط فاسخ (انفساخ ناشی از تراضی)

…………….

۲. انفساخ ناشی از قانون

……………

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.