مبانی نظری ماهیت نمایندگی مجلس
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مبانی نظری ماهیت نمایندگی مجلس دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مبانی نظری ماهیت نمایندگی مجلس کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مبانی نظری ماهیت نمایندگی مجلس۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری ماهیت نمایندگی مجلس،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مبانی نظری ماهیت نمایندگی مجلس :
مبانی نظری ماهیت نمایندگی مجلس (فصل دوم تحقیق)
مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد
کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
نوع فایل:wordوقابل ویرایش
مبحث اول: مفهوم و ماهیت نمایندگی
هر چند مردم سالاری را به مردم سالاری مستقیم و غیر مستقیم و نیمه مستقیم، تقسیم مینمایند، ولی برخی دموکراسی مستقیم را که در آن مردم بلاواسطه در امور سیاسی خود مشارکت مینمایند، نه یکی از انواع دموکراسی بلکه جوهره آن محسوب مینمایند و مردم سالاری غیر مستقیم را ـ که طی آن مردم نه به صورت بدون واسطه بلکه توسط نمایندگان خود در سرنوشت سیاسی اجتماعی خویش دخالت مینمایند ـ دموکراسی مجازی معرفی میکنند.
…………..
گفتار اول: صلاحیت نمایندگان مجلس
نمایندگان اعمال قدرت میکنند، همان گونه که از طریق مجلس اعمال قوه مقننه مینمایند. نمایندگان، در واقع، منعکس کنندهی افکار نیروهای مختلف سیاسی و اجتماعی هستند.
قانون اساسی چارچوبها و استخوان بندی کلی نظام سیاسی و اجتماعی کشور را بیان نموده است. دراین قانون، بدون آن که به سر رشته اصول لطمه وارد شود، منابع فرعی پیشبینی شده است که به وسیلهی آنها تفصیل و جزئیات امور اساسی تعیین میشود.
قانون اساسی وظایف و اختیارات مجلس شورای اسلامیرا به تفکیک مشخص کرده است (اصول ۷۱ تا ۹۰). مجلس برای انجام وظایف محوله ناگریز از سازماندهی وبه کارگیری روشهایی است که از طریق آنها بتواند از عهدهی این وظایف بر آید پیشبینی سازمانهای داخلی و بیان روشها در حوصلهی قانونگذار اساسی نیست، در حالی که بدون آنها اجرای اصول قانون اساسی در قوه مقننه میسرنخواهد بود. برای تأمین این منظور، اصل شصت و پنجم مقرر میدارد: «… تصویب طرحها و لوایح طبق آیین نامهی مصوب داخلی انجام میگیرد… برای تصویب آیین نامهی داخلی موافقت دو سوم حاضران لازم است.»[۱]
…………………
گفتار دوم: پیشینه مجلس در ایران
اولین مجلس شناخته شده در تاریخ ایران به زمان اشکانیان باز می گردد. در این دوران مجلس مهستان از میان بزرگان و اشراف ایرانی به دو دسته بزرگان و شاهی تقسیم شده است. پس از حملهی اعراب به ایران بساط مجلس در حکومتهای ایران برای بیش از ۱۲ قرن برچیده شد، در زمان ناصرالدین شاه وی در چندین مورد مجوز تشکیل مجالسی را صادر کرد از جمله مجلس ۲۵ نفره «مصلحت خانه»، «مجلس مشورت» و «مجلس وکلای تجار» تشکیل اولین مجلس ملی کشور به انقلاب مشروطه باز می گردد که فرمان تشکیل آن در روز ۱۴ مرداد سال ۱۲۸۵ توسط مظفرین الدین شاه به امضاء رسید. مجلس شورای ملی (که در فرمان مشروطیت نیز یک بار مجلس شورای اسلامی خوانده شده بود) از سال ۱۲۸۵-۱۳۶۸ در حدود ۸۳ سال به حیات خود ادامه داد و در جریان بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸ از مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی تغییر نام پیدا کرد.[۲]
………………
گفتار سوم: جایگاه و وظیفه مجلس در نظام اسلامی
۱-مرکز قانون وقدرت: مرکز همه قانونها وقدرتها مجلس است.مجلس هدایت میکند همه را وباید بکند. [۳]
………………
گفتار چهارم: نمایندگان درسایر کشورها
امروزه در اکثرجوامع پارلمان نقش محوری واساسی ایفا میکندومردم با فرستادن نمایندگان خودبه پارلمان در اعمال حاکمیت سهیم میشوند.
اهمیت وشآن نمایندگی مجلس در کلیه نظامهای حقوقی امری بدیهی و به رسمیت شناخته شده است.رویه مرسوم دراغلب نظامهای حقوقی آن است که برای حفظ این شآن و منزلت مقررات ورژیم اخلاقی را رعایت نمایند تا هم نمایندگان ازاعمال نفوذ صاحبان قدرت وذینفعان درفعالیتهای آنان مصون بمانند و هم خود ملزم به رعایت قواعدی باشندکه شآن ومنزلت آنان را محفوظ دارد.
………………
بند اول: استرالیا-مجلس نمایندگان
ضوابط موجود درخصوص رفتار نمایندگان درقانون اساسی وآیین نامه داخلی آمده است.به موجب قانون اساسی استرالیا(اصول چهل وچهارم وچهل وپنجم قانون اساسی)وآیین نامه داخلی مجلس(ماده(۱۶۹)نمایندگان باید ازرأی دادن در مواردی که منافع شخصی مالی مستقیم دارندخودداری کنند.
……………..
بند دوم: کره جنوبی –مجمع ملی
………………
بند سوم: فرانسه- مجمع ملی
…………….
بند چهارم: مکزیک –مجلس نمایندگان
……………
بند پنجم: جمهوری چک-مجلس نمایندگان
…………….
بند ششم: آفریقای جنوبی-مجمع ملی
……………
بند هفتم: جمهوری ایرلند-مجلس نمایندگان
……………
بند هشتم: ایتالیا –مجلس نمایندگان
…………….
بند نهم: اوگاندا
……………
بند دهم: بریتانیا – مجلس عوام
……………
بند یازدهم: اسپانیا – مجلس نمایندگان
……………..
بند دوازدهم: ژاپن – مجلس نمایندگان
…………….
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.