مبانی نظری سرمایه فکری و راهبری شرکت


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری سرمایه فکری و راهبری شرکت دارای ۱۰۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری سرمایه فکری و راهبری شرکت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری سرمایه فکری و راهبری شرکت۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری سرمایه فکری و راهبری شرکت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری سرمایه فکری و راهبری شرکت :

مبانی نظری سرمایه فکری و راهبری شرکت (فصل دوم تحقیق)

مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

نوع فایل:wordوقابل ویرایش

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

۱-۲ بخش اول – ادبیات نظری سرمایه فکری. ۱۴

۱-۱-۲ مقدمه ۱۴

۲-۱-۲- مروری بر چشم انداز تاریخی سرمایه فکری. ۱۶

۳-۱-۲ تعریف سرمایه فکری. ۱۸

۴-۱-۲ انواع طبقه بندی ها اجزاء سرمایه فکری. ۲۱

۵-۱-۲ شباهتها ۳۵

۱-۵-۱-۲- سرمایه انسانی. ۳۵

۲-۵-۱-۲ سرمایه ساختاری (سازمانی) ۳۶

۳-۵-۱-۲ سرمایه ارتباطی (مشتری) ۳۸

۶-۱-۲ سنجش سرمایه فکری. ۳۹

۱-۱-۶-۲ دلایل سنجش سرمایه فکری. ۳۹

۲-۱-۶-۲ منافع و مزایای اندازه‌گیری سرمایه فکری. ۴۲

۳-۱-۶-۲ برخی از محدودیتهای سیستم حسابداری سنتی از نظر بونتیس.. ۴۴

۴-۱-۶-۲مدلها و روشهای اندازه گیری سرمایه فکری. ۴۷

۷-۱-۲ مدلهای سنجش غیرمالی سرمایه فکری. ۴۸

۸-۱-۲ مدلهای سنجش پولی و مالی سرمایه فکری. ۵۳

۲-۲ بخش دوم – راهبری شرکت.. ۶۰

۱-۲-۲ تعاریف نظام راهبری شرکت ها ۶۰

۲-۲-۲ اهمیت موضوع. ۶۴

۳-۲-۲ مبانی نظری راهبری شرکت ها ۶۴

۱-۳-۲-۲ تئوری نمایندگی. ۶۴

۲-۳-۲-۲ تئوری ذینفعان. ۶۵

۳-۳-۲-۲ تئوری هزینه معاملات.. ۶۶

۴-۲-۲ گونه شناسی علمی حاکمیت شرکتی. ۶۷

۵-۲-۲ معیارهای حاکمیت شرکتی. ۶۸

۶-۲-۲ سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ۶۸

۷-۲-۲ حاکمیت شرکتی در ایران. ۶۹

۸-۲-۲ طبقه بندی سیستم های راهبری شرکتی. ۷۱

۹-۲-۲ نهادهای نظارتی در شرکتهای ایرانی. ۷۲

۱۰-۲-۲ تعاریف ساختار هیئت مدیره و سرمایه گذاران. ۷۴

۱-۱۰-۲-۲ دوگانگی رئیس هیئت مدیره ۷۸

۲-۱۰-۲-۲- نسبت مدیران موظف و غیرموظف در هیئت مدیره ۷۹

۳-۱۰-۲-۲ تمرکز مالکیت هیئت مدیره ۸۰

۴-۱۰-۲-۲ اندازه هیئت مدیره شرکت.. ۸۱

۵-۱۰-۲-۲ اهمیت سرمایه گذاری نهادی در حاکمیت شرکتی. ۸۲

۶-۱۰-۲-۲ نقش سهامداران عمده در راهبری شرکتی. ۸۴

۳-۲ بخش سوم- مروری بر پیشینه تحقیق. ۸۵

۱-۳-۲ تحقیقات خارجی. ۸۵

۲-۳-۲ تحقیقات داخلی ۹۴

بخش اول – ادبیات نظری سرمایه فکری

۱-۱-۲ مقدمه

با وقوع انقلاب تکنولوژی اطلاعات، جامعه اطلاعاتی و شبکه ای و نیز رشد و توسعه سریع تکنولوژی برتر، مخصوصاً در حوزه های ارتباطات، کامپیوتر و مهندسی، از دهه ۱۹۹۰ الگوی رشد اقتصاد جهانی تغییر اساسی کرده است. درنتیجه، دانش به عنوان مهمترین سرمایه جایگزین سرمایه های مالی و فیزیکی در اقتصاد جهانی امروز شده است. در اقتصاد مبتنی بر دانش، محصولات و سازمانها بر اساس دانش زندگی می کنند و می میرند و موفق ترین سازمانها، آنهایی هستند که از این دارایی های ناملموس به نحو بهتر و سریع تری استفاده می کنند.

مطالعات اخیر نشان داده اند که برخلاف کاهش بازدهی منابع سنتی (مثل پول، زمین، ماشین آلات و غیره) دانش واقعاً منبعی برای افزایش عملکرد کسب و کار است(بنتیس ، ۱۹۹۹، ۴۰۲-۳۹۱)[۱]. آنچه حتی بیشتر درخور توجه است این است که بازار به مدت طولانی ارزش دانش و عوامل نامشهود دیگر را در فرآیند ایجاد ارزش تشخیص داده است اخیراً اندازه این « ارزش پنهان » تغییر کرده است. برای مثال، در سال ۱۹۹۶ دارایی های خالص شرکت مرک فقط ۱۲.۳ درصد ارزش بازاری اش، در سال ۱۹۹۶ دارایی های شرکت کوکاکولا تنها ۴ درصد از ارزش بازاری اش و دارایی های مایکروسافت ۶ درصد ارزش بازاری اش را پوشش داده بود هروی و لوزچ [۲]،۱۹۹۹ بر این اساس، موفقیت حال و آینده در رقابت بین سازمانها، تا حد کمی مبتنی بر تخصیص استراتژیک منابع فیزیکی و مالی و تا حد زیادی مبتنی بر مدیریت استراتژیک دانش خواهد بود. چالش مدیران، آماده کردن محیط مناسب برای رشد و پرورش ذهن انسان در سازمان دانش محور است(همان منبع ، ۴۷-۴۰)۳.

بنابراین توانایی مدیریت دانش، مهارت اساسی مدیران در این سازمان ها است.

با این همه، متأسفانه از آنجاییکه ماهیت دانش، نامشهود و ناملموس است و نمی توان آن را توسط هیچ یک از مقیاس های سنتی حسابداری مالی اندازه گیری کرد، ریسک فراموشی دانش و سایر دارایی‌های ناملموس سازمان برای مدیران وجود دارد. چارلز هندی[۳] در نتیجه مشاهدات خود دریافت که مدیران ارشد سازمان ها تنها از ۲۰ درصد دانش موجود در سازمانهایشان استفاده می کنند. در حقیقت، محیط کسب و کار مبتنی بر دانش در بسیاری از کشورهای جهان، مستلزم یک مدل و نام گذاری جدید است که دربرگیرنده عوامل ناملموس سازمان باشد. در این وضعیت، رشته نوظهور سرمایه فکری توجه روز افزونی را به خود جلب کرده است (بنتیس ،۱۹۹۶، ۴۷-۴۰ )[۴]. روس و همکاران بحث می‌کنند که از دیدگاه استراتژیک، سرمایه فکری می تواند در ایجاد و کاربرد دانش برای افزایش ارزش سازمان مورد استفاده واقع می شود.

امروزه رشته در حال تکوین سرمایه فکری یک موضوع هیجان انگیز هم برای محققان و هم برای دست اندرکاران سازمانی شده است.

اخیراً تحقیقات زیادی درباره موضوع سرمایه فکری انجام شده است، بسیاری از منابع شرکت مانند دارایی های فیزیکی یا مالی، صرف دارایی های ناملموس شده اند که این دارایی ها کمیاب، با ارزش و غیر قابل تعویض می باشند (روس ،۱۹۹۷ ، ۴۲۶-۴۱۳) [۵].

بعد از گذشت یک دهه از اقتصاد دانش محور، بنگاه ها شروع به طبقه بندی و ذخیره کردن سرمایه های ناملموس خود، که شامل تجربه و دانش می باشد، کرده اند. در حال حاضر شرکت های بزرگ دنیا، گزارش سرمایه فکری را بعنوان مکمل و ضمیمه گزارش سالانه شان منتشر می کنند.

همانطور که بنتیس اشاره می کند، چارلز هندی ارزش سرمایه های فکری در یک شرکت را سه تا چهار برابر ارزش دارایی های مشهود می داند. از سوی دیگر مدیران سازمانها بیان می کنند که معمولاً از ۲۰ درصد دانش سازمان بهره می گیرند، در حالیکه هیچ دارایی مشهودی را بیکار نمی گذارند. از اینرو تلاش فراوانی در جهت سنجش سرمایه های فکری و مدیریت آنها آغاز شده است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.