مبانی نظری برنامه ریزی حمل و نقل


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری برنامه ریزی حمل و نقل دارای ۸۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری برنامه ریزی حمل و نقل  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری برنامه ریزی حمل و نقل۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری برنامه ریزی حمل و نقل،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری برنامه ریزی حمل و نقل :

مبانی نظری برنامه ریزی حمل و نقل, نظریه‌ها و دیدگاه‌های مرتبط با حمل و نقل پایدار, ,سیاست‌های عمده‌ی حمل و نقل پایدار

مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

نوع فایل:wordوقابل ویرایش

فصل دوم : مبانی نظری تحقیق ۱۷
۱-۲- مقدمه ۱۸
۲-۲- مروری بر پیشینه برنامه ریزی حمل و نقل ۱۸
۱-۲-۲-سیر تکامل تفکر برنامه ریزی حمل و نقل شهری در جهان ( پس از دهه ۱۹۸۰): ۱۸
۲-۲-۲-سیر تکامل تفکر برنامه ریزی حمل و نقل در ایران ۲۲
۳-۲- نظریه‌ها و دیدگاه‌های مرتبط با حمل و نقل پایدار ۲۴
۱-۳-۲- نظریه توسعه پایدار- توسعه پایدار شهری ۲۴
۲-۳-۲- جنبش نوشهرسازی ( نوشهرگرایی) ۲۷
۳-۳-۲-دیدگاه‌های اندیشمندان حمل و نقل انسان محور ۲۹
۱-۳-۳-۲- جین جیکوبز ۲۹
۲-۳-۳-۲- کالین بوکانان ۳۰
۳-۳-۳-۲-دونالد اپلیارد ۳۱
۴-۳-۳-۲- پیتر کالتروپ ۳۲
۴-۲- ابعاد حمل و نقل پایدار شهری ۳۲
۱-۴-۲- بعد زیست‌محیطی حمل و نقل پایدار ۳۳
۲-۴-۲- بعد اجتماعی حمل و نقل پایدار ۳۳
۳-۴-۲- بعد اقتصادی حمل و نقل پایدار ۳۳
۵-۲- محورهای حمل و نقل پایدار ۳۴
۶-۲- اهداف حمل و نقل پایدار ۳۵
۷-۲-راهبردها و استراتژی‌های عمده حمل و نقل پایدار ۳۸
۱-۷-۲-تغییرات در تکنولوژی وسایل نقلیه / سوخت ۳۹
۲-۷-۲-اصلاح نحوه‌ی استفاده از وسایل ۳۹
۳-۷-۲-مدیریت تقاضا ۳۹
۴-۷-۲-استراتژی کاربری زمین ۴۰
۸-۲- سیاست‌های عمده‌ی حمل و نقل پایدار ۴۰
۹-۲- اصول برنامه ریزی و سیاست گذاری در دست‌یابی به حمل و نقل پایدار ۴۱
۱-۹-۲- محدودیت تردد وسایل نقلیه ۴۱
۲-۹-۲-تغییر ساختار شهری و کاربری زمین ۴۲
۳-۹-۲-کاهش نیاز به سفر و تقلیل تأثیرات سوء حمل و نقل ۴۳
۱-۳-۹-۲-ترویج پیاده‌سازی ۴۳
۲-۳-۹-۲- ترویج دوچرخه سواری ۴۳
۳-۳-۹-۲-گسترش حمل و نقل عمومی ۴۳
۴-۹-۲-تغییر فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه‌ی شخصی ۴۴
۵-۹-۲-مدیریت تقاضای سفر ۴۴
۱-۵-۹-۲- پیش‌بینی پارکینگ‌ها ۴۴
۲-۵-۹-۲- پیش‌بینی نیازهای حرکت کالا ۴۵
۳-۵-۹-۲- پیش‌بینی نیازهای معلولین ۴۵
۶-۹-۲- ارتقاء کیفیت زیست‌محیطی ۴۵
۷-۹-۲-توجه به نقش شبکه‌ی حمل و نقل در مدیریت بحران حوادث طبیعی ۴۶
۱۰-۲-شاخص‌های حمل و نقل پایدار ۴۶
۱۱-۲-چالش‌های اصلی توسعه پایدار حمل و نقل ۵۱
۱-۱۱-۲-چالش‌های پایداری مالی و اقتصادی حمل و نقل ۵۱
۲-۱۱-۲-چالش‌های پایداری محیطی و بو مشناسی حمل و نقل ۵۱
۳-۱۱-۲-چالش‌های پایداری اجتماعی و توزیعی حمل و نقل ۵۲
۱۲-۲-چارچوب نظری تحقیق ۵۲
۱۳-۲- پیاده‌سازی ( حمل و نقل پیاده‌ محور ) ۵۳
۱-۱۳-۲- مقدمه ۵۳
۲-۱۳-۲- ضرورت و اهمیت موضوع ۵۴
۳-۱۳-۲- مؤلفه‌های تأثیرگذار در محیط‌های پیاده‌سازی ۵۵
۴-۱۳-۲- اصول و معیارهای حمل و نقل پیاده‌سازی ۶۲
۵-۱۳-۲- راهبردها و سیاست‌های حمل و نقل پیاده‌سازی ۶۳
۶-۱۳-۲- نتیجه‌گیری ۶۴
۱۴-۲- دوچرخه سواری ۶۵
۱-۱۴-۲- مقدمه ۶۵
۲-۱۴-۲- پیشینه تردد دوچرخه در جهان و ایران ۶۶
۳-۱۴-۲- انواع مسیرهای دوچرخه ۶۶
۴-۱۴-۲- عوامل مؤثر در طراحی شبکه دوچرخه سواری موفق شهری ۶۷
۵-۱۴-۲- نتیجه‌گیری ۶۸
۱۵- ۲- جمع‌بندی و نتیجه‌گیری ۶۸
مقدمه
ترتیب مطالب فصل حاضر به گونه‌ای است که مبانی نظری و ادبیات تحقیق در حوزه مسائل حمل¬ونقل، به خصوص حمل¬ونقل پایدار از ابعاد مختلف مورد شناسایی و بررسی قرار گیرد. در این فصل ابتدا پیشینه¬ی برنامه¬ریزی حمل¬ونقل به طور عام و حمل¬ونقل خصوصی به طور خاص در جهان و ایران مطرح شده و سپس ابعاد و محورهای مهم موضوع بیان شده و پس از آن بر مبنای ترتیبی که در برنامه¬ریزی راهبردی است اهداف، راهبردها و سیاست¬های حمل¬ونقل پایدار براساس منابع مختلف ارائه شده و در ادامه اصول برنامه¬ریزی و سیاست¬گذاری در دستیابی به حمل¬ونقل پایدار براساس موارد قبل بیان شده و در نهایت شاخص¬ها و چالش¬های پیش روی حمل¬ونقل پایدار ارائه شده است.
هدف از تدوین مبانی نظری در این پژوهش، مطالعه¬ی ادبیات نظری مطرح در زمینه موضوع حمل¬و¬نقل پایدار و آشنایی بیشتر با موضوع است تا بتوان داده¬های لازم در مدل¬های تحلیلی را بر مبنای آن تعیین نموده و به نتایج علمی و دقیق دست یافت.
۲-۲- مروری بر پیشینه برنامه¬ریزی حمل¬ونقل¬
۱-۲-۲-سیر تکامل تفکر برنامه¬ریزی حمل و نقل شهری در جهان ( پس از دهه ۱۹۸۰):
از آن¬جایی¬که موضوع و مفهوم حمل¬و¬نقل پایدار (موضوع کلی تحقیق حاضر)، در حوزه حمل¬و¬نقل انسان¬محور می¬گنجد و براساس منابع علمی مختلف، پس از دهه ۱۹۸۰ بود که نگرش برنامه¬ریزی حمل¬و¬نقل به سمت مفاهیم و موضوعات حمل¬و-نقل انسان¬محور گرایش پیدا کرد؛ بنابراین آن¬چه که نیاز است در این تحقیق به آن پرداخته شود ، بررسی دیدگاه¬های حمل¬و-نقلی پس از دهه ۱۹۸۰ می¬باشد.

نظریه¬های حمل¬ونقلی انسان¬محور بعد از دهه ۱۹۸۰ :
یکی از مهمترین نظریه‌های ارائه شده در این دوران ، الگوی وونرف یا آرام سازی ترافیک است که گرچه به لحاظ نظری در اواخر دهه ۱۹۶۰ تبیین گردید اما از اوایل ۱۹۸۰ جنبه عمومی و اجرایی به خود گرفت. وونرف¬ها در واقع خیابان‌های واحد همسایگی طراحی شده جهت محدود کردن سرعت خودرو و اولویت بخشی به حرکت پیاده و زندگی روزانه ساکنان هستند.
از اواخر دهه ۱۹۸۰ سرمایه¬گذاری جهت ایجاد شبکه¬ها و انواع سامانه¬های حمل¬ونقل همگانی در شهرها ابعاد بسیار گسترده¬تری یافت و گره¬های حمل¬ونقلی به عنوان یکی از مهم¬ترین کانون¬های توسعه شهری مطرح گردیدند. نظریه توسعه وابسته به حمل¬ونقل همگانی که در برخی متون تخصصی با اصطلاحات و عبارات دیگری چون توسعه پیوسته با حمل¬ونقل همگانی و توسعه در مجاورت حمل¬ونقل همگانی نیز یاد می¬گردد در همین زمان ارائه شد.
از سوی دیگر، در دهه پایانی قرن گذشته و در آستانه هزاره سوم و با تقویت گرایش به رویکردهای اجتماعی و طراحی شهری در توسعه¬ی بافت¬های پیرامونی پایانه¬های حمل¬ونقلی، در سالیان اخیر توسعه حمل و نقل همگانی محور به عنوان کامل¬ترین دیدگاه معرفی شده است که برخی از مهم¬ترین ویژگی¬های این¬گونه¬ی اخیر، وجود کاربری مختلط در پیرامون پایانه¬ها، توجه به کیفیات طراحی محله، کاهش استفاده از اتومبیل شخصی و گسترش گونه¬های ترابری همساز با حمل¬و نقل همگانی به ویژه پیاده¬روی و دوچرخه¬سواری می¬باشد.
از سویی دیگر، دهه ۹۰ قرن بیستم میلادی هم‌زمان با گسترش مباحث توسعه پایدار در جهان و در شاخه¬های گوناگون حرفه¬ای از جمله حمل¬ونقل بوده است. اصطلاح حمل و نقل پایدار نیز به همین دلیل از حدود دو دهه پیش وارد ادبیات تخصصی مطالعات شهری گردید که مفهوم آن را می¬توان به طور خلاصه برگرفته از تعریف اصلی توسعه پایدار، چنین دانست: آن گونه از حمل¬ونقل است که نیازهای جابه¬جایی انسان امروزی را بدون آنکه مخاطره¬ای برای نسل¬های آتی جهت تأمین نیازهای جابه¬جایی آن¬ها ایجاد نماید، تأمین کند.
رشد هوشمند از دیگر نظریات طرح شده در دهه پایانی قرن بیستم است که ریشه¬های آن در توسعه پایدار قرار داشته و به ویژه در جهت مقابله با پراکندگی شهری و حومه¬نشینی، بر توسعه مراکز شهرها بر مبنای حمل¬و نقل همگانی و نیز کاربری زمین فشرده، مختلط، با قابلیت پیاده¬روی و ایجاد طیفی از انتخاب¬های سکونتی تأکید می¬نماید.
در نهایت این¬که در آستانه هزاره سوم بر ترکیب اصول طراحی شهری و حمل¬ونقل همگانی به ویژه سامانه های ریلی در جهت استقرار اجتماعاتی فشرده¬تر، دارای کاربری مختلط و با قابلیت پیاده¬روی در پیرامون پایانه¬های حمل¬و نقلی بیش از پیش تأکید می¬گردد. از جمله مهم¬ترین نظریه¬های ارائه شده در این رابطه دهکده¬های حمل¬ونقلی است که منظور ایجاد محلاتی سرزنده¬تر و پایدارتر با محوریت ایستگاه¬های حمل¬و نقل همگانی است ( مفیدی شمیرانی و دیگران،۵:۱۳۸۸).

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.