مبانی نظری و پیشینه فایل قابلیت های بازاریابی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری و پیشینه فایل قابلیت های بازاریابی دارای ۴۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری و پیشینه فایل قابلیت های بازاریابی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری و پیشینه فایل قابلیت های بازاریابی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری و پیشینه فایل قابلیت های بازاریابی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه فایل قابلیت های بازاریابی :

مبانی نظری و پیشینه فایل قابلیت های بازاریابی

در ۴۲ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری فایل)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی

و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

۲-۱ مقدمه

جستجوی راه­های جدید جهت رقابت در بازارهای رقابتی جوهره اصلی تفکر استراتژیک و استراتژی بازاریابی بوده و کسب مزیت رقابتی موضوع اصلی مباحث استراتژی است(حسینی و پناهی، ۱۳۸۶). بقای سازمان­ها در محیط رقابتی امروز، راهی جز کسب مزیت رقابتی برای ایشان باقی نمی­گذارد. تئوری پردازان علم مدیریت دو رویکرد برای کسب مزیت رقابتی مطرح نموده­اند، رویکردی که مبتنی بر فرصت­های محیطی است و رویکردی که مبتنی بر قابلیت­های داخلی سازمان است. مطالعات متعددی توسط فایلگران دو دهه اخیر نشان داده­است که مزیت رقابتی مبتنی بر قابلیت­های داخلی سازمان، بهترین منشأ برای مزیت رقابتی است. از این رو انتخاب این رویکرد جهت تحلیل و بررسی منشأ رقابتی، روشی آزموده و مطمئن است(حاجی پور و مؤمنی، ۱۳). مزیت رقابتی پایدار یک سازمان عمدتاً در پی ایجاد مزیت رقابتی در منابع داخلی آن حاصل می­گردد(هانت و مورگان[۱]، ۱۹۹۵). وقتی که محیط خارجی به سرعت هرچه تمام­تر در حال تغییر و پیشرفت است، تنها رویکردهای داخلی مانند رویکرد منبع محور می­تواند مبنای ثابت و پایداری را در اخذ تصمیم­های استراتژیک فراهم نماید(نارایانان[۲]، ۲۰۰۱). نگرش بر مبنای منابع اساساً عملکرد سازمانی را تابع ویژگی­های سازمانی می­داند و رابطه بین مشخصه­های سازمانی و نتایج عملکردی را بررسی می­کند. اصل پایه­ای نگرش بر مبنای منابع این است که سازمان متشکل از مجموعه­های منابع است ومنبع مزیت رقابتی، منابع سازمان بوده، ویژگی­ها و خصوصیات منابع، چگونگی مزیت و حد پایداری آن را تعیین می­کند(مهری و خداداد حسینی، ۱۳۸۴).

۲-۲ مبانی نظری

۲-۲-۱دیدگاه مبتنی برمنابع (RBV) :

از اوایل دهه ۹۰ رویکرد مبتنی بر منابع به عنوان مدلی نوید بخش برای توضیح رفتار استراتژیک سازمان­ها و تصمیم­گیری­های راهبردی در آن­ها، مورد توجه بسیاری قرار گرفت و منابع سازمان را تحت تأثیر قرار داد(جعفرپور، ۱۳۹۱). دیدگاه مبتنی بر منابع، نخستین بار در آثار منتشر شده توسط بارنی[۳] و ورنرفلت[۴] ارائه گردید.این دیدگاه برای ایجاد مزیت رقابتی، نگاه از درون به بیرون دارد و منابع درونی شرکت را منشأ مزیت رقابتی می­داند. در حقیقت در این دیدگاه، عامل مزیت رقابتی، منابع و دارایی­های درونی هر سازمان می­باشد و هر سازمان به مثابه مجموعه­ای از منابع منحصربه فرد فرض می­شود که برخی از این منابع، اساس مزیت رقابتی پایدار می­باشند(اعرابی، فتح اللهی و اسدزاده، ۱۳۸۸). تئوری مبتنی برمنابع در تحلیل منابع مزیت رقابتی دو فرض را می­پذیرد، این تئوری فرض می­کند که ۱) سازمان­های موجود در یک صنعت یا گروه استراتژیک خاص، از لحاظ منابع استراتژیکی که در اختیار دارند ناهمگن هستند و ۲) منابع در میان سازمان­های فعال در آن صنعت یا گروه استراتژیک از تحرک­پذیری کامل برخوردار نیست. بنابراین ناهمگنی منابع می­تواند عمری طولانی داشته باشد. تئوری مبتنی بر منابع در مورد سازمان، برای تحلیل منابع و ترسیم منابعی که می­توانند به عنوان منبع مزیت رقابتی برای سازمان عمل کنند، دو پیش فرض گفته شده را مورد آزمون قرار می­دهد(بارنی، ۱۹۹۱). …


[۱] – Hunt & Morgan

[۲] – Narayanan

[۳]- Barney

[۴] – Wernerfelt

۲-۲-۲ قابلیت­های بازاریابی[۱]

۲-۲-۲-۱ مقدمه

از منظر دیدگاه مبتنی بر منابع، عملکرد هر شرکتی به ترکیب انواع منابع و مهارت­های لازم برای بهره­برداری درست و بهینه از این منابع بستگی دارد. این مفهوم از دیرباز در متون مدیریت استراتژیک با عنوان قابلیت­های متمایز (سلزنیک[۲]، ۱۹۵۷) بررسی گردیده است(حمیدی زاده و حسین زاده شهری، ۱۳۸۵). اخیراً فایلات دیدگاه مبتنی بر منابع بیشتر بر روی نتایج فرایندهای آرایش منابع، که اغلب قابلیت­های سازمانی نامیده می­شوند متمرکز شده­است. فایلات در مورد قابلیت­ها نشان می­دهد که توانایی سازمان­ها برای گسترش منابع از طریق قابلیت­های سازمانی اهمیت بیشتری نسبت به سطوح مطلق منابع که منجر به عملکرد می­شوند، دارند(ورهایز، مورگان و اوتری، ۲۰۰). دی(۱۹۹۴) منابع را به عنوان عوامل مشهود و نامشهودی تعریف می­کند که سازمان برای دستیابی به اهدافش مورد استفاده قرار می­دهد و قابلیت­ها را به عنوان مجموعه پیچیده­ای از مهارت­ها و دانش انباشته تعریف می­کند که سازمان­ها را قادر می­سازد تا فعالیت­هایشان را هماهنگ کرده و دارایی­های خود را مورد استفاده قرار دهند. گرانت(۱۹۹۱) تمایز بین منابع و قابلیت­ها را بررسی می­کند. منابع، داده­ها در فرآیند تولید هستند و واحدهای اصلی تجزیه و تحلیل به شمار می­روند. منابع شرکت در برگیرنده تجهیزات سرمایه­ای، مهارت­های فردی کارکنان، حق اختراع، نام­های تجاری، مالی و غیره است؛ اما بخشی از این مهارت­های سازمان­ها سازنده و فعال است. هر فعالیت بهره­ور نیازمند هماهنگی منابع برای اجرای وظایف یا فعالیت­هاست. در حالی که منابع منشأ قابلیت­های سازمان هستند، قابلیت­ها سرچشمه اصلی مزیت رقابتی­اند. گرانت(۱۹۹۶) قابلیت­های سازمانی را اینگونه تعریف می­کند: ((توانایی یک سازمان برای انجام مکرر یک فعالیت مولد که بطور مستقیم یا غیر مستقیم با ظرفیت سازمان برای ایجاد ارزش از طریق تبدیل مؤثر ورودی به خروجی مرتبط است)). …


[۱]- Marketing Capabilities

[۲] – Selznik

۲-۲-۲-۳ پیشینه متغیر

ادبیات بازاریابی و مدیریت استراتژیک بیان می­کنند که قابلیت­های شرکت در تعدادی از حوزه­های وظیفه­ای می­تواند به عملکرد مثبت منتهی شود(مور و فایرهارست[۱]، ۲۰۰۳). براساس نظر مولر و آنتیلا(۱۹۸۷) قابلیت­های بازاریابی می­توانند به عنوان فرآیندهای کار محور خارجی و داخلی به کار گرفته شوند. در بازنگری جامع آنها از قابلیت­های بازاریابی، مولر و آنتیلا(۱۹۸۷) قابلیت­های بازاریابی را به قابلیت­های بازاریابی داخلی و خارجی تقسیم کردند. قابلیت­های بازاریابی خارجی با قابلیت­هایی از سازمان برای انجام تحلیلی کامل و جامع از ویژگی­های محیط کلان سازمان بواسطه نظارت، تحلیل و شناخت کامل از این جنبه­ها در ارتباط است. از طرف دیگر، قابلیت­های بازاریابی داخلی، مدیریت استراتژیک، یکپارچگی کارکردی و مدیریت بازاریابی و عملیاتی را در بر می­گیرد(حمیدی زاده و خیرخواه عسکرآباد، ۱۳۹۱). یکی از شناخته شده­ترین دسته بندی­ها توسط دی(۱۹۹۴) پیشنهاد شده است که بین قابلیت­های سنجش بازار[۲] و ارتباط با مشتری[۳] تمایز قائل شده­است. قابلیت سنجش بازار با توانایی شرکت برای تشخیص نیازهای مشتریان مرتبط است و قابلیت ارتباط با مشتری با توانایی ایجاد روابط با مشتریان مرتبط است. سایر فایلگران ادعا می­کنند که سازمان­های بازارگرا از یک قابلیت متمایز استفاده می­کنند که همان توانایی یادگیری از بازار است. در واقع توانایی جمع آوری، توزیع، و استفاده از اطلاعات بازار عامل اصلی افزایش عملکرد سازمانی است(گوئنزی و ترویلو[۴]، ۲۰۰۵). همچنین دی(۱۹۹۴) قابلیت­ها را بر اساس رویکرد و تمرکز فرآیندها به سه دسته طبقه­بندی کرده است. قابلیت­های بیرونی-درونی[۵]: مهارت­ها و شایستگی­هایی هستند که به سازمان برای درک تغییرات رخ داده در بازارهای خود کمک کرده و سازمان را قادر می­سازد تا در محیط بازار مؤثرتر عمل نماید. این نوع از قابلیت­های بازاریابی شامل قابلیت­های سنجش بازار نظیر فایلات بازار و قابلیت­های اتصال بازار مانند مدیرت ارتباط مشتری می­باشد. قابلیت­های درونی-بیرونی[۶]: بر منابع و قابلیت­های داخلی سازمان نظیر مدیریت مالی، کنترل هزینه­ها و توسعه فناوری تمرکز دارد. قابلیت­های پوشا[۷]: قابلیت­های درونی-بیرونی و بیرونی-درونی را یکپارچه می­کنند. آنها به واسطه فرآیندهایی از قبیل انجام سفارش، قیمت­گذاری، خرید، تحویل­رسانی خدمات، توسعه محصول جدید، ارتباطات داخلی و توسعه استراتژی اعمال می­شوند. افزون بر سه مجموعه از قابلیت­های بازاریابی دی(۱۹۹۴)، هولی و دیگران[۸](۲۰۰۲) یک مجموعه اضافه نمودند: قابلیت­های شبکه[۹]. قابلیت­های شبکه توانایی برای ایجاد اعتماد متقابل و تعهد بین شرکای تجاری و همچنین به اشتراک­گذاری تخصص و دارایی­های ملموس را در بر می­گیرد(بلسا و ریپولس، ۲۰۰۸). …


[۱] – Moor &Faierhurst

[۲]- market sensing

[۳] – customer-linking

[۴] – Guenzi&Troilo

[۵] – Outside-in capabilities

[۶] – Inside-out capabilities

[۷] – Spanning capabilities

[۸] – Hooly et al

[۹]- networking capabilities

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.