مبانی نظری بخشش و انتقام
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مبانی نظری بخشش و انتقام دارای ۴۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مبانی نظری بخشش و انتقام کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مبانی نظری بخشش و انتقام۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری بخشش و انتقام،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مبانی نظری بخشش و انتقام :
مبانی نظری بخشش و انتقام ( فصل دوم )
در ۴۴ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری فایل)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
چارچوب نظری روانشناسی با موضوع بخشش و انتقام
۲-۱-۱. تعریف بخشش
از بخشش تعاریف گوناگونی به عمل آمده است که بـرخی از آنـها بیشتر به جنبههای بیرونی و محیطی و برخی به عوامل درونی و روانی افراد بیشتر تأکید کرده است.در اینجا به عنوان نمونه، به دو تعریف از این تعاریف اشاره میکنیم که عبارتاند: الف) تعریف نورث
[۱] (۱۹۸۷) و تعریف ان رایت[۲] و همکاران (۱۹۹۱).
نورث، تعریف بسیار جالبی از بخشش بـین فـردی عـرضه کرده است. براساس تعریف او: بخشش عـبارت اسـت از تـغییر اردای(همراه با خواست) و آگاهانه و آزادانه قلبی، و نتیجه موفقیتآمیز کوشش فعالی برای جایگزینی افکار بد با اندیشههای خوب، تندی و عصبانیت با احساس ترحم و شفقت. بخشودن عـبارت اسـت از غـلبه بر احساسات منفی(از قبیل: عصبانیت، تنفر، کینه، انتقامجویی) و جایگزینکردن آنها با احـساسات مـثبت(از قبیل: شفقت، ترحم، خیرخواهی، عشق، علاقه)، ولی این فرآیند زمانی بخشش نامیده میشود و دارای ارزش اخلاقی است، که درست و برای دلایل درستی صورت گرفته باشد. اگر قرار بـود کـه انـسان قرصی را مصرف کند که عصبانیت و کینهتوزی او را به افکار مثبت و انـسان دوستانه تبدیل کند، این امر، موردی از بخشش به حساب نمیآمد و ارزش اخلاقی بخشش را نداشت(نورث، ۱۹۸۷).
«نورث» در این تعریف، ابتدا به عاطفی عفو و گـذشت کـه در آرامـش روانی و کاهش اضطراب و کینهتوزی مؤثر است تأکید نموده است، و سپس تلویحا بـرای فـرآیند عفو و گذشت اهمیت قایل شده است که فرآیندی منحصر به فرد است و تنها نتیجه را در نظر نگرفته اسـت؛ یعنی، در حـقیقت، عفو و گـذشت محصول مجموعهای از تغییرات اساسی، در بینش نسبت به افرادی است که ما را ناراحت کردهاند(نورث، ۱۹۸۷).
«ان رایت» و هـمکارانش(۱۹۹۱) پس از تـعریف «نورث»(1987)، بخشش را اینگونه تعریف نکردهاند: تمایل به صرف نظر کردن از حق خویش برای بروز خشم و کینه، قضاوت منفی و رفتارهای بـیتوجهانه، نسبت بـه فردی که غیر منصفانه موجب رنجش فرد شده است؛ همچنین پرورش رفتارهایی از قبیل: ترحم و شفقت، انسانیت و حـتی عـشق و عـلاقه نسبت به فرد خاطری، هرچند که لیاقت دریافت این رفتارها و منشهای انسانی را نداشته باشد. بعد از این تعریف، «ان رایت» و هـمکاران تـأکید میکنند که باید برای فهم این تعریف به نکات زیر توجه داشت:
فردی کـه بـه او صـدمه وارد شده است، از درد عمیقی که میکشد و بیعدالتیای که در حق او شده است، از فرد دیگر رنج میبرد؛
فرد رنجیده، با اراده خـویش تـصمیم بـه عفو و گذشت میگیرد. بخشودن، امری ارادی و اختیاری است که به صورت آگاهانه و آزادانه و با خـواست خـود فرد صورت میگیرد و نمیتوان آن را به عنوان تکلیف بر فرد تحمیل کرد؛
موضعگیری جدید نسبت به فرد خلافکار، در برگیرنده احـساسات جـدید (غلبه بر خشم و غضب و جایگزینی آن با رحم و شفقت)، شناخت و نگرش جدید نسبت به فـرد خـلافکار (او را انسانی مثل انسانهای دیگر دانستن، به جای شـرور و بـدجنس قـلمداد کردن او) و تغییر رفتار نسبت به فرد خاطی(غلبه بـر بـیتوجهی، کینهجویی، انتقامکشی و جانشینکردن آن با خیرخواهی) میباشد؛
فرد رنجیده میتواند بدون هیچ قید و شرطی، طرف دیگر را ببخشد؛ زیرا بخشودن عملی ارادی است و هـیچ وقـت مشروط به تغییر نگرش فـرد خـاطی نسبت بـه فـرد رنـجیده، و نیز عذرخواهی طرف مقابل نیست(انرایت، ۱۹۹۱).
[۱] North
[۲] Enright
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.