اندیشه رنسانس


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 اندیشه رنسانس دارای ۳۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد اندیشه رنسانس  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز اندیشه رنسانس۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی اندیشه رنسانس،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن اندیشه رنسانس :

رنسانس

رنسانس عموماً به جنبش فکری- عقلانی اطلاق می شود که درسده ی چهاردهم از شهرهای شمالی ایتالیاسرچشمه گرفت ، ودرسده ی شانزدهم به اوج خود رسید. تا قرنی پیش، رنسانس را تولد دوباره ی هنر وادبیات تحت تأثیر سرمشق های کلاسیک باستان ، ویا « کشف جهان وانسان » تعریف کرده بودند ، ولی تاریخ نویسان سده ی بیستم ، نظریه هایی تازه در مفهوم وحدود زمانی این جنبش پیش نهادند.

درواقع رنسانس ، تنها یک نهضت تاریخی نیست ، بلکه دورانی است که آغاز وپایان آن در نقاط مختلف متفاوت است ، وسیران درهرگوشه ، همراه با تحولاتی نمود یافته است که تا اندازه ای بایکدیگر مرتبط بوده اند ، اما ناگهان همه ی ایت تحولات ، تحت تاثیر فنون ، ابداعات وکشفیات جدید ، سرعتی دو چندان می گیرند وزندگی بشر را تحت تغییرات بنیادی قرار می دهند.

ازجمله ی این فنون ، می توان به « اختراع صنعت چاپ » ، « پیشرفت امکانات دریانوردی » و« کشفیات تازه ی جغرافیایی » اشاره کرد.

انسان عصر رنسانس- برخلاف انسان قرون وسطی- ازمفهوم تاریخ ، درکی روشن تر وواقعی تر دارد ، وبراساس فعالیتهای بشری ، « گذشته » را بررسی می کند. اودر بررسی خود به این نتیجه می رسد که عصر باستان ، روزگار اوج تمدن وفرهنگی بود که با فروپاشی امپراطوری روم ، به دست مهاجمان وحشی پایان یافت ؛ ودرپی آن ، دوران هزار ساله ی رکود فرهنگی ( قرون وسطی ) براروپا سایه گسترد. به دنبال آن با تجدید حیات هنرها وعلومی که در عصر باستان رواج داشت ، دوران تاریکی وکوته اندیشی به سرآمد ورنسانس آغاز شد.

توجه به عصر باستان ، نخست در سده ی چهاردهم توسط پتر اراک شاعر ومتفکر ایتالیایی ، مطرح شد. او با علاقه ی بسیار ، آثار « سیسرون » را مطالعه می کرد. چیزی که او را شیفته ی این آثار کرده بود ، موسقی نهفته در اشعار او بود ، تا انجا که هر چیز دیگری که می خواند ویا می شنید ، به نظرش خشن وبد آهنگ جلوه می کرد.

« پترارک » ، در نبرد با مدرسیانی که زبان زیبای لاتین را قرباین استدالالهای خشک وبی روحشان کرده اند ، عاقلانه ترین راه را بر می گزیند ، او زبانی را برای آثار خود انتخاب می کند که زیبایی گذشته را در ادبیات مسیحی قرون وسطی باز می گرداند.

امروزه « پترارک » را بیشتر با اشعارش به زبان ایتالیایی می شناسد ، اما حجم آثار وی به زبان لاتین بسیار بیش از اشعار ایتالیایی است.

« پترارک » ، تجدید حیات آثار فلسفی وادبی عصر باستان ، وپالایش زبان های لاتینی را درنظر داشت ، ولی درطی دو قرن پس ازاو ، اندیشه ی تجدید حیات به تمامی عرصه های فکری وفرهنگی ، ازجمله در هنرهای بصری نیز بسط یافت. مطالعه در کاوشهایباستان شناسی وبه عبارتی « باستان گرانی » تقریباً همه ی هنرمندان سده ی پانزدهم را تحت تاثیر خودقرار داده بود ، تا آنجا که ویژگیهایی رادر هنر ایتالیا پدید آورد که با خصلتهای هنر معاصر خوددرشمال اروپا- به ویژه « فلاندر » – متفاوت است.

گاهی گفته می شود که « هنرایتالیایی » به «رنسانس » و « هنر فالاندر وهلند» به « قرون وسطی» مربوط است. تفاوت هنر ایتالیا وفلاندر ، حاصل تفاوتی است که میان دو روش علیم وتجربی در سنت هنر اروپا ، به وجود آمد. « راجر فرای » منتقد و نقاش انگلیسی دراین مورد اینطور می نویسد :

……؛ هنرمند ملزم بود که تصاویر خود را چنان رسم کند که نه فقط از طریق نظم خو بر بیننده اثر گذارد ، بلکه با صورت ظاهری دنیایی واقعی هم یسکان نماید. نمایش عناصر مختلف پرده ، می بایست همانند صحنه ی مرئی پیوسته ونا گسسته باشد. این پیوستگی سطوح از دو راه حاصل می شد . یا از طریق تقلید دقیق صحنه ی واقعی ، و یا با رسم تصویر ، بارعایت آن گروه از قوانیت نور که بر عمل رؤیت حاکم است. راه اول یعنی طریقه ی تجربی ، در شمال اروپا توسط نقاشان فلاندری اختیار می شد ؛ حال آنکه راه دوم که عملی بود ، در ایتالیا بخصوص در میان نقاشان فلورانسی معمول بود ……

آموزش هنر نیز دراین عصر راوج یافت ونخستین مؤسسات هنری ، برای تعلیم وتربیت اصولی ومنظم هنرمندان حرفه ای ، تأسیس شدند ، که بدین ترتیب شالوده ی آکادمی ها ریخته شد.

رنسانس پیشرفته

در ۱۴۱۷ پاپ مارتین پنجم انتخاب شد وسه پاپ رقیب معزول شدند ، در نتیجه تفرقه نزرگی که سرزمین های ایتالیایی پاپ هارا فقیر کرده ومقام پایی رابی اعتبار کرده بود پایان یافت. سی سال بعد پاپ نیکلاس پنجم سکونتگاه خودرا به نشانه بهبود وضع مالی پاپ ها وشروع ساختمان گسترده به واتیکان منتقل کرد.

هنرمندان و معماران رنسانس درروم ، که درمیان خرابه هایی که درپی چند قرن نبرد وانتقام گیری پاپ ها برای انتخاب پاپ به منطقه ای اندکی از یک روستا درآمده بود ، تجمع کردند. توجه جدید به روم باستان به مطالعه دقیق بسیاری ازبناهای باقی مانده منجر شد ، اما متأسفانه جستجوی سنگ برای احداث ساختمان های جدید موجب انهدام آنها شد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.