از بیناخوانش تا بینامتنیت؛ روایت شناسی میراث عاشورا در آثار داستانی محمود دولت آبادی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 از بیناخوانش تا بینامتنیت؛ روایت شناسی میراث عاشورا در آثار داستانی محمود دولت آبادی دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد از بیناخوانش تا بینامتنیت؛ روایت شناسی میراث عاشورا در آثار داستانی محمود دولت آبادی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی از بیناخوانش تا بینامتنیت؛ روایت شناسی میراث عاشورا در آثار داستانی محمود دولت آبادی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن از بیناخوانش تا بینامتنیت؛ روایت شناسی میراث عاشورا در آثار داستانی محمود دولت آبادی :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : متن پژوهی ادبی (زبان و ادب پارسی)

تعداد صفحات :۲۵

ادبیات از هیچ زاده نشده است! هر متنی هنگام تولد بر گستره سفید کاغذ یا حتی بر صفه ذهن، از متون قبل از خود متاثر شده است. این امر سبب شده تا مفاهیم بدیعی از قبیل بینامتنیت و بیناخوانش در حوزه نقد نو جلوه گر شوند. در ادبیات داستانی، آن دسته از منابع که استوارتر و جذاب ترند، بنمایه خلق آثار دیگر می شوند. حماسه عاشورا از این زمره است. بر کسی پوشیده نیست که ذهن و اندیشه ایرانیان مسلمان با واقعه عاشورا عجین و به شدت از آن متاثر است. ادبیات، به ویژه ادبیات داستانی نیز به عنوان آیینه ای از باورها و رخدادهای اجتماعی، این واقعه را در خود بازتاب داده است و به ایجاد گستره ای انجامیده که آن را «ادبیات عاشورا» نام نهاده اند. در این گستره، برخی از آثار به شکلی مستقیم به شرح وقایع عاشورا و قیام امام حسین (ع) می پردازند؛ مثل اشعار رثایی یا اشکال مختلف تعزیه. اما دولت آبادی رمان نویس است و از همین رو، در مقام قیاس، تاثیرپذیری او از واقعه عاشورا شکل پیچیده و پنهان تری دارد. او با بهره گیری از قابلیت های گوناگون این واقعه در زمینه خلاقیت ادبی، عناصری را از آن وام گرفته است. همان گونه که خود او نیز اذعان دارد، نقش تجربه شخصی وی در حوزه نمایش، به ویژه تعزیه در این میان انکارناپذیر بوده است. در این مقاله، در نظر داریم تا از دیدگاهی تطبیقی و با تکیه بر نظریات بینامتنیت و بیناخوانش، منبعث از ژرار ژنت و ژان بل من نوئل، نحوه بازتاب واقعه عاشورا را در آثار دولت آبادی بررسی کنیم.

کلید واژه: بیناخوانش، بینامتنیت، ادبیات تطبیقی، ژنت، رمان، عاشورا، دولت آبادی

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.