مقایسه اثربخشی روش های درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقایسه اثربخشی روش های درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقایسه اثربخشی روش های درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقایسه اثربخشی روش های درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقایسه اثربخشی روش های درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

تعداد صفحات :۱۰

مقدمه: اختلال وسواسی-جبری از اختلالات شایع روان پزشکی در میان نوجوانان است که موجب اختلال کارکرد مبتلایان شده و این امر لزوم بررسی روش های مناسب تشخیصی و درمانی را روشن می سازد. علاوه بر درمان های متداول دارویی، درمان شناختی-رفتاری و درمان هایی نظیر نوروفیدبک نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی روش های درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک در اختلال وسواسی-جبری نوجوانان بود. روش کار: این مطالعه مداخله ای در سال ۱۳۹۱-۱۳۹۲ انجام شده و جامعه آماری آن شامل نوجوانان مبتلا به اختلال وسواسی-جبری است که به کلینیک خصوصی در مشهد مراجعه کرده اند. ۲۴ نوجوان ۱۲ تا ۱۸ ساله دارای نمرات هوش وکسلر حداقل ۷۰ با توجه به مصاحبه روان پزشکی فوق تخصصی کودکان و مقیاس تشخیصی DSM IV با نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شده و به طور تصادفی در دو گروه نوروفیدبک و درمان شناختی-رفتاری قرار گرفتند. نمونه ها مقیاس یل-براون را قبل و بعد مداخله (۱۰ جلسه هفتگی) تکمیل نمودند. داده ها با آمار توصیفی، تحلیل واریانس و آزمون تی و نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج: نوجوانان دو گروه از نظر سن و تحصیلات با هم همسان بودند. نمرات یل-براون دو گروه قبل از مداخله، تفاوت معنی داری نداشت (p=0.421). بعد مداخله نمرات گروه درمان شناختی-رفتاری (p=0.001) و نوروفیدبک (p=0.000) کاهش معنی داری نشان داد و تفاوت بین دو گروه هم با برتری اثر نوروفیدبک معنی دار بود (p=0.014). نتیجه گیری: بنا بر نتایج مطالعه، درمان نوروفیدبک و درمان شناختی-رفتاری بر کاهش علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان تاثیر معنی داری داشته اند اما اثربخشی درمان نوروفیدبک بر کاهش علایم این اختلال به طور معنی داری بیش از درمان شناختی-رفتاری می باشد.

کلید واژه: اختلال وسواسی، جبری، درمان شناختی، رفتاری، نوجوانان، نوروفیدبک

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.