تاثیر روان درمانی حمایتی و آموزشی گروهی بر اضطراب، افسردگی، استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تاثیر روان درمانی حمایتی و آموزشی گروهی بر اضطراب، افسردگی، استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم دارای ۱۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تاثیر روان درمانی حمایتی و آموزشی گروهی بر اضطراب، افسردگی، استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تاثیر روان درمانی حمایتی و آموزشی گروهی بر اضطراب، افسردگی، استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تاثیر روان درمانی حمایتی و آموزشی گروهی بر اضطراب، افسردگی، استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

تعداد صفحات :۱۴

پیش زمینه و هدف: اختلال اتیسم که در IV DSM – از اختلالات فراگیر رشدی دوران کودکی به شمار می آمد، در DSM-5 با عنوان اختلال طیف درخودماندگی و جزو اختلالات رشد عصبی دسته بندی شده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر روان درمانی حمایتی و آموزشی گروهی بر اضطراب، افسردگی، استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم صورت گرفته است.مواد و روش کار: پژوهش فوق با روش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه پژوهش کلیه مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم مراجع به مرکز سرپایی روان پزشکی کودک و نوجوان مرکز آموزشی درمانی شفا رشت در ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۲ و نمونه ها شامل ۲۰ نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم بودند که نمره اضطراب و افسردگی آن ها بالاتر از نقطه برش بود. آزمودنی ها در مرحله اول به روش نمونه گیری در دسترس (هدفمند) انتخاب شدند و بعد به صورت تصادفی در دو گروه ۱۰ نفره کنترل و آزمایش قرار گرفتند. پیش آزمون شامل پرسشنامه های اضطراب بک، افسردگی بک، سیاهه تنیدگی والدینی (PSI) و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHO QOL-BREF) بود که بر روی هر دو گروه اجرا شد سپس برنامه روان درمانی حمایتی و آموزش گروهی، طی شش هفته، هر هفته یک جلسه ۹۰ دقیقه ای برای گروه آزمون اجرا شد. نتایج با تحلیل کوواریانس بررسی شد.نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه روان درمانی حمایتی و آموزشی گروهی توانست نمره اضطراب، افسردگی، استرس را در گروه آزمون به طور معنی داری کاهش داده و کیفیت زندگی شان را ارتقاء بخشد. درحالی که هیچ تغییر معنی داری در گروه کنترل مشاهده نشد (P<0.05).بحث و نتیجه گیری: به نظر می رسد که تاکید بر این نوع مداخلات درمانی توسط نظام سلامت کشور می تواند تاثیر قابل توجهی بر این وجوه از سلامت روان بیماران مذکور داشته باشد.

کلید واژه: روان درمانی حمایتی و آموزشی، اختلالات طیف اتیسم، اضطراب، افسردگی، استرس، کیفیت زندگی

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.