مقاله ارزیابی نظام مدیریت بر مبنای مشارکت و نقش آن در تحول اداری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله ارزیابی نظام مدیریت بر مبنای مشارکت و نقش آن در تحول اداری دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ارزیابی نظام مدیریت بر مبنای مشارکت و نقش آن در تحول اداری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله ارزیابی نظام مدیریت بر مبنای مشارکت و نقش آن در تحول اداری

چکیده:  
مقدمه:  
مشارکت در نگاه اسلام  
– تعریف مشارکت  
تعریف مدیریت مشارکتی  
اهداف مدیریت بر مبنای مشارکت:  
مزایای نظام مدیریت بر مبنای مشارکت  
نتیجه گیری:  
پیشنهادات:  
منابع

چکیده

یکی از دغدغه های اصلی و همیشگی مدیریت توجه به انگیزش کارکنان است چرا که تحقق این مهم، افزایش تولید، افزایش بهره وری و بهبود کیفیت خدمت را بدنبال دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده در دو ده گذشته ارتباط مثبت میان مشارکت کارکنان در مدیریت و انگیزش آنان اثبات شده است. نظام مدیریت بر مبنای مشارکت بر خلاف نظام مدیریت سُنتی به هم اجازه می دهد پیشنهاد کنند و به آنها پاداش می دهد

مشارکت انگیزش را نیرومند می سازد زیرا کارکنان احساس می کنند مورد پذیرش سازمان هستند و در امور آن دخیل اند بنابراین احساس مالکیت در آنها ایجاد شده و عواملی همچون: غیبت، ترک شغل و ضایعات کاهش یافته و در مقابل، انگیزش، تعهد، رضایت شغلی و کارآیی سازمانی افزایش می یابد

مقاله حاضر از دیدگاه مفهومی به ارزیابی نظام مدیریت بر مبنای مشارکت و نقش آن در تحول اداری می پردازد


مقدمه

« مدیریت را توانایی استفاده مؤثر از منابع محدود به منظور رسیدن به هدف های مطلوب تعریف کرده اند» اما آیا مدیریتی قادر به استفاده مؤثر از منابع محدود به منظور رسیدن به هدفهای مطلوب می باشد؟ کدامیک از نظام های مدیریتی؛ ریاستی، مشارکتی و;. می توانند اهداف مدیریت را که از آن جمله افزایش انگیزش و بهبود بهره وری است تأمین کنند؟

توجه به انگیزش و افزایش تولید و بهره وری کل و استفاده بهینه از منابع موجود از اهداف اصلی هر سازمانی است در این میان « مدیریت مشارکتی» به عنوان ابزاری مناسب جهت پیشبرد سازمان ها به سوی اهدافشان می باشد با یاری جستن از مشارکت و مشورت می توان مخاطرات تصمیم گیری را کاهش داده و به همین دلیل ضمانت اجرایی تصمیمات بیشتر می شود و دامنه بصیرت و آگاهی مشورت کننده گسترده تر و روحیه انجام کار تقویت می شود. بررسی و مطالعاتی که در ۶۲۰ سازمان و شرکت موفق انجام شده نشان می دهد که درصد مشارکت کارکنان در این سازمانها حدود ۶/۶۶ درصد بوده است و از پیشنهادهای پذیرفته در این شرکتها بیش از ۸۰ درصد اجرا می شود که ثمره اقتصادی ناشی از اجرای این پیشنهادها بیش از ۳ میلیارد دلار است

مشارکت در نگاه اسلام

از دیدگاه اسلام، مشارکت موجب بهره گرفتن از توانمندی دیگران می شود، افزایش می دهد. همچنین روحیه اعتماد و خودباوری را تقویت می کند و نشاط و آرامش درونی را افزایش می دهد. مشارکت یک مفهوم بنیادی در بررسی انگیزش است. در قرآن آمده است که آیات الهی را فصل و فصل کنید، تجزیه و تحلیل کنید، به روش احسن با هم مجادله کنید و فکرها و اندیشه هایتان را به کار اندازید تا بهترین روشهای مدیریت را بیابید.  (رهنورد، ۱۳۷۸، ۸۶)

– تعریف مشارکت

مشارکت، حرکتی آگاهانه فعال، آزاد و با مسئولیت است که برای ثبات و امنیت جامعه ضروری است. این حرکت به گونه ای است که شهروندان احساس می کنند تعلق به جامعه داشته، و در واقع گردانندگان اصلی خودشان هستند. در حقیقت مشارکت زمینه ساز مشارکت پایدار می باشد (حاجی شریف، ۱۳۷۶، ۲۸)

قدیمی ترین تعریفی که از مشارکت ارائه گردیده عبارتست از: “پیوندی دوسویه، سازنده و سودمند، میان دو تن یا بیشتر از دو تن”. در این تعریف تأکید بر برقراری پیوندی است گشوده و باز میان دو انسان که این دو انسان در پرتو آن پرورش می یابند و از یکدیگر بهره می گیرند، دو سویه بودن پیوند موجب می شود تا اطلاعات، دانش، شناخت، اندیشه و نظر از هر یک از دو سوی پیوند به دیگری منتقل گردد و در اثر آن هر دو طرف بهره سازنده به دست آورند و بر توانمندی ذهنی و عاطفی خود بیفزایند همچنین در تعریف مشارکت، سایمون می گوید: ” مشارکت در مدیریت یعنی کلیه اقداماتی که میزان نفوذ و مسئولیت کارکنان را در فرآیند تصمیم گیری از طریق نمایندگی مناسب در سطوح متفاوت سازمان افزایش می دهد و از این راه تحقق دموکراسی را تسهیل می کند.”          (همان منبع، ۱۳۷۶، ۲۹)

با توجه به تعاریف فوق از مشارکت می توان گفت: مشارکت عبارت است از یک درگیری ذهنی و عاطفی داوطلبانه یک شخص در موقعیت های گروهی مربوط به خود و سازمان خود که باعث ایجاد انگیزه در فرد جهت دست یابی به هدف های گروهی شده و باعث می شود که فرد در مسئولیت کار شریک شود

مشارکت یک درگیری ذهنی و عاطفی برای یک شخص در موقعیت های گروهی است که او را بر می انگیزاند تا برای دست یابی به هدف های گروهی تلاش کند و در مسئولیت کار شریک شود مشارکت فرآیندی است که طی آن کارکنان سازمان بطور داوطلبانه در امور و فعالیت های مربوط به خود دخالت کنند به شرطی که توان و انگیزه مناسب برای دخالت مؤثر را داشته باشند، مشارکت فراهم آوردن و گستردن بیشتر نقد مشترک برای یافتن هدف های مشترک است

تعریف مدیریت مشارکتی

 

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.