تفاوت عامل و بعد بر اساس رویکرد آماری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تفاوت عامل و بعد بر اساس رویکرد آماری دارای ۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تفاوت عامل و بعد بر اساس رویکرد آماری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تفاوت عامل و بعد بر اساس رویکرد آماری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تفاوت عامل و بعد بر اساس رویکرد آماری :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی

تعداد صفحات :۴

در روان سنجی واژه های بعد، سازه، عامل (مولفه) و توانایی پنهان همگی برای اشاره به صفات مشاهده ناپذیری که یک آزمون اندازه گیری می کند، به کار می روند (برای مثال به نانداکمار و اکرمن، ۲۰۰۴ مراجعه کنید). هر یک از این واژه ها با توجه به نظریه های مختلف در زمان های گوناگون ظاهر شده اند. واژه عامل با کارهای اسپیرمن (۱۹۰۴) بر روی هوش و شکل گیری شیوه تحلیل عاملی در روان شناسی و روان سنجی رایج شد. واژه سازه که در نظریه های روان شناسی هوش و به خصوص شخصیت ریشه دارد، برای اولین بار توسط کرانباخ و میل (۱۹۵۵) در بحث روایی سازه وارد حوزه روان سنجی شد. توانایی پنهان نیز به ویژگی مشاهده ناپذیر افراد اشاره دارد که با شروع نظریه صفت پنهان در دهه ۱۹۵۰ وارد حوزه روان سنجی شد. امروز در روان سنجی و روان شناسی برای اشاره به متغیرهای مشاهده ناپذیر از هر یک از این اصطلاحات به جای دیگری استفاده می شود (برای مثال به اکرمن، جیرل و والکر، ۲۰۰۳ مراجعه کنید). در بین این واژه ها، بعد تنها واژه ای است که در بافت نظریه صفت پنهان بر اساس اصل استقلال موضعی برای آن تعریف ریاضی دقیقی ارائه شده است و منظور از آن معمولا تعداد صفات مشاهده ناپذیری است که یک آزمون اندازه گیری می کند. موضوع بعدیت از جوانب مختلف مثل الف) ابعاد روان شناسی در برابر آماری ب) معنا و بعد و ج) روش های تعیین تعداد ابعاد قابل بررسی است (ایزانلو، ۱۳۹۳). اگرچه معمولا واژه های عامل و بعد به جای هم به کار می روند ولی در حوزه آمار روان سنجی تفاوت ظریفی بین آنها وجود دارد. هدف این متن مشخص کردن تفاوت واژه های عامل و بعد از نظر آماری است.عامل و بعد دو روی یک سکه اند. نسبت بعد به عامل مثل نسبت انتگرال گیری به مشتق گیری است. وقتی از تابعی مشتق بگیریم به تابع مشتق می رسیم، در حالی که در انتگرال گیری از تابع مشتق به تابع اولیه باز می گردیم. در تحلیل عاملی داده های خام (یا ماتریس همبستگی، مجاورت، شباهت و نزدیکی) تحلیل می شوند، عوامل مشخص می شوند، سپس نمره های عاملی به دست می آیند و در نهایت تفاوت یا فاصله بین موردها بر اساس نمره های عاملی مشخص می شود، در صورتی که در تحلیل ابعاد، چرخه برعکس است. در اینجا تفاوت یا فاصله بین افراد مشخص است و قصد داریم با تحلیل این تفاوت ها به ابعاد زیربنایی بردارهای تفاوت دارای طول مشخص برسیم. به همین دلیل این موضوع که وقتی عامل ها از داده ها استخراج شدند، آیا تحلیل تفاوت های فردی در نمره های عاملی ما را به ابعاد اولیه باز می گرداند یا نه، جالب توجه است. در پیشینه تحلیل ابعاد با عناوین، مقیاس بندی چندبعدی، تحلیل چندبعدی، تحلیل شباهت، تحلیل تفاوت (فاصله) و آشکارسازی چندبعدی مورد اشاره قرار گرفته و بسته به مقیاس داده ها، متریک (فاصله ای) یا نامتریک (رتبه ای)، از روش های مختلفی برای این موضوع استفاده می شود (رمل ، ۱۹۸۸).

کلید واژه:

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.