عنوان فارسی: بررسی مبانی فکری ابن تیمیه در اثبات و تبیین اعتقادات اسلامی (عنوان عربی: المبادئ الفکریه لابن تیمیه فی تبیین واثبات الإعتقادات الإسلامیه)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: بررسی مبانی فکری ابن تیمیه در اثبات و تبیین اعتقادات اسلامی (عنوان عربی: المبادئ الفکریه لابن تیمیه فی تبیین واثبات الإعتقادات الإسلامیه) دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: بررسی مبانی فکری ابن تیمیه در اثبات و تبیین اعتقادات اسلامی (عنوان عربی: المبادئ الفکریه لابن تیمیه فی تبیین واثبات الإعتقادات الإسلامیه)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: بررسی مبانی فکری ابن تیمیه در اثبات و تبیین اعتقادات اسلامی (عنوان عربی: المبادئ الفکریه لابن تیمیه فی تبیین واثبات الإعتقادات الإسلامیه)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: بررسی مبانی فکری ابن تیمیه در اثبات و تبیین اعتقادات اسلامی (عنوان عربی: المبادئ الفکریه لابن تیمیه فی تبیین واثبات الإعتقادات الإسلامیه) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : فصلنامه اندیشه نوین دینی

تعداد صفحات :۱۸

چکیده فارسی:در تاریخ تفکر اسلامی، روش های مختلفی برای اثبات عقاید دینی و شیوه فهم و تفسیر آیات و احادیث مرتبط با معارف وجود داشته است. گاهی در فهم دین، بر عقل تاکید شده، گاه بر نقل و گاه بر هر دو. ابن تیمیه، از متکلمان و فقهای قرن هفتم هجری، رویکردی افراطی در نفی عقل و کاربرد آن در فهم معارف اسلامی دارد. این نگاه از سویی، ناشی از مبانی و پیش فرض های وی و از سوی دیگر، برای پرهیز از پیامدهایی عقل گرایی است. آرای ابن تیمیه با مخالفت بیشتر علمای معاصرش روبرو شد؛ اما برخی از شاگردان وی، آرای او را بسط دادند که این در شکل گیری سلفیه و وهابیت و گروه های افراطی، نقش بسیار موثری ایفا کرد. ابن تیمیه برای عقل، نه در مرحله اثبات عقاید دینی و نه در مقام فهم و تفسیر متون دینی، اعتباری قائل نیست. او در اثبات عقاید دینی، بر ابزار «فطرت» تاکید می کند؛ اما تفسیر درستی از آن ارائه نمی کند. همچنین در هرمنوتیک کتاب و سنت و تفسیر متون دین، بر فهم عرفی ظواهر قرآن و سنت و عقاید «سلف صالح» تاکید دارد و از هرگونه تاویل متن، حتی در صورت مخالفت با حکم صریح عقل، برحذر می دارد. به نظر می رسد مبانی فکری او در اثبات و تبیین معارف دینی و اتکای افراطی اش بر ظواهر کلام الهی و افکار مسلمانان صدر اسلام (سلف صالح)، علاوه بر اینکه توجیه معقولی ندارد، نتایج نامطلوبی نیز به دنبال خواهد داشت.
چکیده عربی:در تاریخ الفکر الإسلامی، کانت هناک أسالیب ومناهج مختلفه لإثبات العقائد الدینیه وطریقه فهم وتفسیر الآیات والأحادیث المتعلّقه بالمعارف. تاره کان الترکیز فی فهم الدین، ینصبّ علی العقل، وتاره اخری علی النقل وتاره ثالثه علی کلیهما معاً. وقد کان ابن تیمیه، من متکلمی وفقهاء القرن السابع للهجره، یعتمد منهجاً افراطیاً فی استبعاد العقل وعدم توظیفه فی فهم المعارف الإسلامیه. وهذه المنهج ینبثق من منطلقاته وافتراضاته المسبقه من جهه، ومن جهه اخری یأتی بسبب الرغبه فی تحاشی المعطیات الناتجه عن الاتجاه العقلی. واجهت آراء ابن‌تیمیه معارضه معظم العلماء المعاصرین له؛ ولکن بعض تلامیذه بسطوا آرائه وکان لهذا أکبر الأثر فی نشأه السلفیه والوهابیه والجماعات الإفراطیه. لا یضع ابن تیمیه أی اعتبار للعقل، لا فی مرحله اثبات العقائد الدینیه ولا فی مقام فهم وتفسیر النصوص الدینیه. فی مجال اثبات العقائد الدینیه، یؤکد ابن تیمیه علی عنصر «الفطره»؛ غیر انه لا یقدم تبییناً صحیحاً له. وعلی صعید هرمنوطیقیا الکتاب والسنه وتفسیر نصوص الدین، یرکّز علی الفهم العرفی لظواهر القرآن والسنه وعقائد «السلف الصالح»، ویحذّر من أی من تأویل النص حتی إن کان یتعارض مع حکم صریح العقل. یبدو أن متبنّیاته الفکریه فی اثبات وتبیین المعارف الدینیه وافراطه فی الترکیز علی ظواهر الکلام الإلهی وأفکار مسلمی صدر الإسلام «السلف الصالح»، لیس لها تبریر معقول، کما تترتب علیها نتائج وخیمه أیضاً.

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: عقل، معارف دینی، فطرت، سلف صالح، تاویل، ابن تیمیه (کلیدواژه عربی: العقل، المعارف الدینیه، الفطره، السلف الصالح، التأویل، ابن تیمیه)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.