مهارت های حل مساله دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مهارت های حل مساله دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن دارای ۱۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مهارت های حل مساله دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مهارت های حل مساله دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مهارت های حل مساله دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : پرستاری و مامایی جامع نگر (فصل نامه دانشکده های پرستاری و مامایی استان گیلان)

تعداد صفحات :۱۳

مقدمه: حل مساله یک مهارت اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. مهارت های حل مساله و تصمیم گیری مبتنی بر دانش جزء رفتارهای مورد انتظار دانشجویان پرستاری است و یادگیری این مهارت ها باید از دوران دانشجویی آغاز گردند.هدف: هدف از مطالعه حاضر تعیین مهارت های حل مساله و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.روش کار: این پژوهش، مطالعه ای مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد که در آن کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان (۴۵۶ نفر) که در دانشکده های پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت (۳۱۷ نفر) و شرق گیلان (۱۳۹نفر) مشغول به تحصیل بوده و طبق معیار ورود به مطالعه، مهمان یا انتقالی نبودند، مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت، ۴۰۴ نفر با تکمیل فرم رضایتنامه کتبی وارد مطالعه شدند. با مراجعه به کلاس های درس و محیط های کارآموزی بالینی، از واحدهای مورد پژوهش خواسته شد طی مدت بیست دقیقه پرسشنامه های تحقیق را تکمیل نمایند. ابزار گردآوری اطلاعات (با کسب اجازه از نویسنده اصلی)، مشتمل بر دو قسمت بود. بخش اول ابزار حل مسالهHeppner & Petersen problem solving inventory (PSI) شامل ۳۲ عبارت بود. پاسخ این عبارات در مقیاس ۶ حالتی لیکرت تنظیم شده و از ۱ (کاملا موافقم) تا ۶ (کاملا مخالفم) متغیر است. حداقل نمره مهارت حل مساله ۳۲ و حداکثر آن ۱۹۲ است و نمره پایین تر از میانگین نشان دهنده توانایی بالاتر در حل مساله می باشد. این ابزار شامل سه مولفه اعتماد به خود در حل مساله، شیوه اجتناب- نزدیکی به مساله و کنترل شخصی می باشد. بخش دوم شامل عوامل مرتبط با مهارت های حل مساله و خود شامل دو بخش پرسشنامه عوامل فردی و عوامل آموزشی بود. جهت تعیین روایی ابزاردر اختیار ۱۳ نفر از اعضای هیات علمی قرار داده شد. ضریب روایی محتوی برای کلیه عبارات این پرسشنامه، برابر با ۱ و شاخص روایی محتوی بین ۰.۷ تا ۱ محاسبه شد.به منظور بررسی تجانس درونی از تعیین ضریب آلفاکرونباخ و بازآزمایی با فاصله ده روز استفاده گردید. در یک مطالعه مقدماتی ۲۰ پرسشنامه در اختیار ۲۰ نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری قرار داده شد. جهت آزمون مجدد، پس از ده روز همان ابزار در اختیار همان ۲۰ دانشجو قرار گرفت. ضریب آلفاکرونباخ، تجانس درونی ابزار را مناسب نشان داد: (مهارت حل مساله کل a=0.80، بعد شیوه اجتناب- نزدیکی به مساله: a=0.81، بعد اعتماد به خود در حل مساله: a=0.71، بعد کنترل شخصی: a=0.78) و ضریب همبستگی درونی، برای این ابزار و هر یک از ابعاد آن بین ۰.۸۲-۰.۹۷ بوده که نشان دهنده پایایی مناسب ابزار می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون های آمار استنباطی (مربع کای، کروسکال والیس، من ویتنی، ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون لوجستیک چندگانه) مورد استفاده قرار گرفت و P<0.05 به عنوان سطح معنی داری آزمون ها در نظر گرفته شد. برای تعیین مهم ترین عوامل به روش (Back ward step wise (LR وارد مدل رگرسیونی گردیدند (شرط ورود به مدل و خروج از ان به ترتیب Entry:0.05، Removal:0.1). در این مدل، متغیر پاسخ، مهارت حل مساله با در نظر گرفتن نمره صفر جهت نمره بیشتر از میانگین و ۱ جهت نمره مساوی و پایین تر از میانگین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: در این مطالعه میانگین سنی دانشجویان ۲۱.۳۵±۲.۷۵ سال بود و اکثریت دانشجویان مونث (%۶۰.۶)، مجرد (%۹۱.۱)، بومی (%۸۱.۱) بودند، ۴۸.۱ درصد از آنان با خانواده زندگی می کردند. تحصیلات پدران ۴۱ درصد و تحصیلات مادران ۴۱.۸ درصد از آنان دیپلم بود. درآمد ۵۱.۴ درصد آنان بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان بود. ۹۴.۳ درصد سابقه مصرف سیگار و ۹۸ درصد سابقه مصرف الکل یا مواد مخدر نداشتند. ۴۴.۶ درصد از دانشجویان به طور متوسط خود را در حل مسائل و مشکلات موفق می دانستند. اکثریت آنان (%۶۳.۶)، هنگام برخورد با مشکل، از خانواده درخواست کمک می کردند و اکثریت آنان رفتار والدین خود را دموکراتیک ارزیابی نمودند (%۷۳.۸ رفتار پدر و %۷۰.۴ رفتار مادر). ۸۲.۵ درصد، نمره قبولی در تحصیلات دانشگاهی داشتند. ۸۱.۳ درصد از نمونه ها در کلاس های مهارت زندگی شرکت نکرده بودند. ۵۲.۲ درصد میزان موفقیت خود را در امر تحصیل در سطح متوسط می دانستند. نتایج نشان داد که میانگین کل نمرات مهارت های حل مساله برابر با ۹۱.۴۵±۲۰.۹۰ (دامنه نمره بین ۳۲ تا ۱۹۲) می باشد یعنی نمره مهارت حل مساله در دانشجویان، پایین تر از میانگین می باشد. میانگین کل نمرات بعد اعتماد به خود در حل مساله برابر با ۳۰.۲۷±۶.۹۲ (دامنه نمره ۱۱-۶۶) ، بعد شیوه اجتناب- نزدیکی به مساله برابر با ۴۴.۱۲±۱۲.۲۸ (دامنه نمره بین۹۶-۱۶) و میانگین کل نمرات بعد کنترل شخصی برابر با ۱۷.۰۶±۵.۵۳ (دامنه نمره بین ۳۰-۵) بود. یعنی نمره دانشجویان در ابعاد اعتماد به خود در حل مساله و شیوه اجتناب- نزدیکی به مساله پایین تر از میانگین و در بعد کنترل شخصی پایین تر از میانگین و نزدیک به میانگین بوده است. بررسی عوامل فردی- اجتماعی و آموزشی نشان داد که براساس مدل رگرسیون لوجستیک چندگانه، تعداد خواهر و برادر (P=0.019، OR=0.85)، سطح تحصیلات مادر (P=0.026، OR=0.74)، موفقیت در حل مسائل و مشکلات (P=0.0001، OR=1.95)، ارزیابی نوع رفتار مادر (P=0.011، OR=2.01)، دانشکده محل تحصیل (P=0.024، OR=1.76)، رضایت از رشته تحصیلی (P=0.006، OR=1.44) و موفقیت در مهارت های حرفه ای و بالینی (P=0.03، OR=1.48) از عوامل مرتبط با مهارت حل مساله می باشند.نتیجه گیری: در این پژوهش دانشجویان پرستاری، از سطح مطلوبی از مهارت حل مساله برخوردار بودند. مهارت های حل مساله قابل یادگیری هستند. از این رو توصیه می شود که مطالعات طولی به منظور بررسی تاثیرات آموزش دانشگاهی در سطح مهارت های حل مساله در دانشجویان انجام شود.

کلید واژه: حل مساله، تصمیم گیری، دانشجویان پرستاری

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.