عنوان فارسی: شکل گیری کلام یهود در سایه کلام اسلامی (عنوان عربی: تبلور کلام الیهود فی ضوء الکلام الإسلامی)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: شکل گیری کلام یهود در سایه کلام اسلامی (عنوان عربی: تبلور کلام الیهود فی ضوء الکلام الإسلامی) دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: شکل گیری کلام یهود در سایه کلام اسلامی (عنوان عربی: تبلور کلام الیهود فی ضوء الکلام الإسلامی)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: شکل گیری کلام یهود در سایه کلام اسلامی (عنوان عربی: تبلور کلام الیهود فی ضوء الکلام الإسلامی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: شکل گیری کلام یهود در سایه کلام اسلامی (عنوان عربی: تبلور کلام الیهود فی ضوء الکلام الإسلامی) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : فصلنامه اندیشه نوین دینی

تعداد صفحات :۲۴

چکیده فارسی:با بررسی الهیات یهود، قبل و بعد از اسلام، تحولاتی که مسلمانان در میان علمای سنتی یهود پدید آوردند، نمایان می شود. «عقل گرایی» مشخصه بزرگی بود که بعد از اسلام در میان یهودیان شکل گرفت و این ویژگی به جز دوره کوتاهی و آن هم در میان تعداد معدودی همچون فیلون، هیچ سابقه یهودی ندارد؛ تا اینکه کلام اسلامی، بن مایه های این روش فکری را در یهودیت بنا نهاد و بزرگانی از یهودیت، مانند داوود مقمص و سعدیا گائون از جامعه سنتی یهود و قرقسانی در فرقه قرائیم، با پذیرش این تحول، دوره جدیدی از تفکر یهودی را رقم زدند. این تحول، معلول دو عامل مهم بود: یکی دستاورد بزرگ متکلمان مسلمان که علمای ادیان دیگر را به فراگیری آن مشتاق می کرد و دیگری ثبات و امکانی که اسلام در جوامع مسلمان پدید آورد تا علوم مختلف ازجمله کلام اسلامی در میان علمای اسلام و ادیان دیگر شکوفا شود. تاثیر کلامی مسلمانان بیشتر از طرف عقل گراهایی چون معتزله بود که تلاش می کردند عقل و دین را با یکدیگر جمع کنند. این رویکرد مورد قبول علمای یهود واقع شد و آنها برای موجه نشان دادن دین خود در میان علمای ادیان دیگر و نیز دفاع از آن در میان پیروان یهود، نیاز به این روش داشتند و جمع بین عقل و دین، جزء دغدغه های آنان شد.
چکیده عربی:عند دراسه الهیات الیهود قبل ظهور الاسلام وبعده، تتجلّی واضحه للعیان التحوّلات التی أوجدها المسلمون فی العلماء الیهود التقلیدیین. من ذلک مثلاً ان النزعه العقلیه ظهر کمعلم بارز فی الدیانه الیهودیه فی اعقاب ظهور الاسلام. وهذه المیزه لم تکن لها سابقه فی الیهودیه باستثناء مدّه قصیره وبعد عدد معدود منهم مثل فیلون، إلی ان انشأ الکلام الاسلامی ارهاصات هذا المنهج الفکری فی الیهودیه، فما کان من بعض کبار الیهود مثل داوود مقمص وسعدیا غاؤون من المجتمع الیهودی التقلیدی، وقرقسانیین من فرقه القرائیه، إلا ان قبلوا هذا التحوّل، حیث بدأ بعدئذ دور جدید من الفکر الیهودی. وکان هذا التحوّل یُعزی إلی عاملین مهمّین: احدهما: الانجازات الکبری التی حققها علماء الکلام المسلمون وشجّعت علماء الأدیان الاخری علی تعلّمه، والآخر: الثبات والقدره التی أوجدها الاسلام فی المجتمعات الاسلامیه لتزدهر العلوم المختلفه ومنها علم الکلام فی اوساط العلماء المسلمین وعلماء الأدیان الاخری. التأثیر الکلامی للمسلمین اکثر ما جاء من اصحاب الاتجاهات العقلیه کالمعتزله الذین کانوا یحاولون التوفیق بین العقل والدین. وقد لقی هذا النهج قبولاً لدی علماء الیهود اذ انهم کانوا بحاجه إلی مثل هذا المنهج من اجل توجیه دینهم أمام علماء الأدیان الاخری، وکذلک من اجل الدفاع عنه امام اتباعهم الیهود، فقد کانت قضیه التوفیق بین العقل والدین من الهواجس التی کانت تشغل اذهانهم.

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: کلام یهودی، کلام اسلامی، عقل گرایی، سعدیا، قرقسانی (کلیدواژه عربی: الکلام الیهودی، الکلام الإسلامی، الإتجاه العقلی، سعدیا، قرقسانی)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.