عنوان فارسی: واکاوی اراده الهی در اندیشه فلاسفه و متکلمان اسلامی با تاکید بر مدرسه کلامی بغداد و حله (عنوان عربی: الإراده الإلهیه فی فکر الفلاسفه والمتکلمین المسلمین؛ المدرسه الکلامیه فی بغداد والحلّه نموذجاً)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: واکاوی اراده الهی در اندیشه فلاسفه و متکلمان اسلامی با تاکید بر مدرسه کلامی بغداد و حله (عنوان عربی: الإراده الإلهیه فی فکر الفلاسفه والمتکلمین المسلمین؛ المدرسه الکلامیه فی بغداد والحلّه نموذجاً) دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: واکاوی اراده الهی در اندیشه فلاسفه و متکلمان اسلامی با تاکید بر مدرسه کلامی بغداد و حله (عنوان عربی: الإراده الإلهیه فی فکر الفلاسفه والمتکلمین المسلمین؛ المدرسه الکلامیه فی بغداد والحلّه نموذجاً)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: واکاوی اراده الهی در اندیشه فلاسفه و متکلمان اسلامی با تاکید بر مدرسه کلامی بغداد و حله (عنوان عربی: الإراده الإلهیه فی فکر الفلاسفه والمتکلمین المسلمین؛ المدرسه الکلامیه فی بغداد والحلّه نموذجاً)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: واکاوی اراده الهی در اندیشه فلاسفه و متکلمان اسلامی با تاکید بر مدرسه کلامی بغداد و حله (عنوان عربی: الإراده الإلهیه فی فکر الفلاسفه والمتکلمین المسلمین؛ المدرسه الکلامیه فی بغداد والحلّه نموذجاً) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : فصلنامه اندیشه نوین دینی

تعداد صفحات :۲۴

چکیده فارسی:«اراده الهی» از مهم ترین مباحثی است که تبیین کلامی و فلسفی آن با یکدیگر متفاوت است؛ هرچند برخی متکلمان در تفسیر «اراده الهی» به اندیشه فلسفی گراییده اند. در اندیشه متکلمان نخستین امامیه، با تاکید بر مضامین احادیث اهل بیت (ع)، اراده یکی از مراتب فعل الهی و به معنای «عزم بر مشیت» بود؛ اما مدرسه بغداد، همگام با معتزله بغداد، آن را به «فعل الهی» یا «امر به فعل» تفسیر کرد؛ گرچه ذاتی دانستن اراده و تفسیر آن به «علم به مصلحت در فعل» نیز طرفدارانی داشت. پس از مدرسه بغداد و در طول تاریخ کلام امامیه، تحلیل اراده تحت تاثیر اندیشه فلسفی قرار گرفت و سرانجام در مدرسه حله، اراده به امری ذاتی یا همان داعی، یعنی «علم به مصلحت و خیریت در فعل» تفسیر شد. در این پژوهش، درصدد هستیم با واکاوی چیستی اراده از دیدگاه فیلسوفان و متکلمان، سیر تطور آن را در سده های میانه، به ویژه در اندیشه کلامی مدرسه بغداد و حله بررسی کنیم و با ارزیابی تطبیقی این دیدگاه ها، نسبت آنها را با رویکرد روایات در این زمینه دریابیم.
چکیده عربی:الاراده الالهیه من أهم المباحث التی تختلف تبیینها الکلامی عن تبیینها الفلسفی. رغم ان بعض المتکلمین عند تفسیرهم للاراده الالهیه انساقوا وراء الفکر الفلسفی. لقد کانت الاراده الالهیه فی فکر اوائل متکلّمی الإمامیه ـ مع الاستناد إلی احادیث أهل البیت (ع) ـ واحده من مراتب الفعل الالهی وبمعنی العزم علی المشیئه، الا ان مدرسه بغداد واکبت المعتزله فی بغداد فسّرت الاراده الالهیه بالفعل الالهی أو الامر بالفعل؛ وان کان القول بذاتیه الاراده وتفسیرها «بالعلم بالمصلحه فی الفعل»، قول له مؤیدوه أیضاً. ومن بعد مدرسه بغداد وعلی امتداد تاریخ کلام الإمامیه، بقی «تحلیل الاراده» خاضعاً لتأثیر الفکر الفلسفی. وفی نهایه الأمر جاءت مدرسه الحلّه بتفسیر الاراده بمعنی «الأمر الذاتی» أو الداعی؛ أی هو «العلم بالمصلحه والخیر فی الفعل». نحاول فی هذا البحث التعرّف علی ماهیه الاراده من وجهه نظرالفلاسفه والمتکلّمین، والاطلاع علی مسیره تطوّره فی القرون الوسطی خاصه فی الفکر الکلامی لمدرسه بغداد والحلّه، ثم نجری عملیه تقییم مقارن لهذه الآراء مع ملاحظه العلاقه بینها وبین منهج الروایات فی هذا المجال.

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: اراده الهی، مشیت، ذات، علم، قدرت، مدرسه بغداد، مدرسه حله، کلام امامیه (کلیدواژه عربی: الإراده الإلهیه، المشیئه، الذات، العلم، القدره، مدرسه بغداد، مدرسه الحلّه، کلام الإمامیّه)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.