مطالعه تطبیقی نقوش آبگینه دوران سلجوقی ایران با فاطمیان مصر در سده های ۵ و ۶ هجری قمری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مطالعه تطبیقی نقوش آبگینه دوران سلجوقی ایران با فاطمیان مصر در سده های ۵ و ۶ هجری قمری دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مطالعه تطبیقی نقوش آبگینه دوران سلجوقی ایران با فاطمیان مصر در سده های ۵ و ۶ هجری قمری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مطالعه تطبیقی نقوش آبگینه دوران سلجوقی ایران با فاطمیان مصر در سده های ۵ و ۶ هجری قمری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مطالعه تطبیقی نقوش آبگینه دوران سلجوقی ایران با فاطمیان مصر در سده های ۵ و ۶ هجری قمری :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : مطالعات تطبیقی هنر

تعداد صفحات :۲۱

آبگینه سازی ازجمله هنرهای مهم و روبه رشد در دوران اسلامی بوده است. این هنر در دوران سلجوقیان ایران و همزمان با آن در دوران فاطمیان مصر، تجلیگاه چنان ابتکارات بی بدیلی است که عصر شکوهمند تاریخ شیشه گری اسلامی در هر دو سرزمین محسوب می گردد. علاوه بر همزمانی این دو دوران، وجود روابط اقتصادی و فرهنگی بین دو ملت فرض وجود تاثیر و تاثرات را در هنر آبگینه سازی هرچه بیشتر به ذهن متبادر می کند. ازاینرو چنین سوالی مطرح میگردد که به چه میزان تشابهات میان آثار شیشه ای این دو سرزمین وجود دارد و کدامین مولفه ها می توانند راهگشای تفکیک و شناسایی آثار این دو سرزمین باشند. آیا نقوش روی آبگینه ها میتواند به عنوان یکی از گزینه ها موردتوجه و استناد باشد و وجوه تفاوت و شباهت در نقوش آثار آبگینه فاطمیان و سلجوقیان کدام است.ازاینرو هدف پژوهش حاضر، شناسایی وجوه اشتراک و افتراق نقوش آثار شیشه ای در دوران سلجوقیان و فاطمیان به منظور دستیابی به مولفه هایی در شناخت و تفکیک آبگینه ایران و مصر است. به همین منظور، نمونه هایی از آثار شیشه ای متعلق به این دو سرزمین در زمان حکمرانی سلجوقیان و فاطمیان طی سده های ۵ و ۶ هجری قمری، انتخاب و بررسی شد. این تحقیق، به روش تطبیقی- تاریخی با استناد به منابع کتابخانه ای همراه با رویکردی تحلیلی- توصیفی انجام شده است.درنهایت، نتیجه بررسی های انجام شده نشان داد که تا قبل از این دوران، کمتر از نقوش روی آثار شیشه ای استفاده می شد. وجه مشترک حضور روح اسلامی بر هنر این سرزمین ها سبب پیدایی نقوشی نوشتاری چون دعا برای صاحبظرف، نام هنرمند و سفارش دهنده روی آثار شیشه ای گردیده است. همچنین، تشابهات فرم و نقشمایه های تزئینات نمایانگر تاثیرات متقابل بین صنعت شیشه در دو سرزمین است. باوجود همه وجوه اشتراک، در مواردی تمایزات محسوسی وجود دارد که درنتیجه ویژگی های متفاوت سرزمین ها به وجود آمده است.

کلید واژه: شیشه گری اسلامی، سلجوقیان، فاطمیان، آبگینه، نقوش

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.