عنوان فارسی: تحلیلی بر صفت «هلوعیت» در انسان (عنوان عربی: تحلیل لصفه الهلع فی الانسان)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: تحلیلی بر صفت «هلوعیت» در انسان (عنوان عربی: تحلیل لصفه الهلع فی الانسان) دارای ۱۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: تحلیلی بر صفت «هلوعیت» در انسان (عنوان عربی: تحلیل لصفه الهلع فی الانسان)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: تحلیلی بر صفت «هلوعیت» در انسان (عنوان عربی: تحلیل لصفه الهلع فی الانسان)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: تحلیلی بر صفت «هلوعیت» در انسان (عنوان عربی: تحلیل لصفه الهلع فی الانسان) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : پژوهش نامه اخلاق

تعداد صفحات :۱۷

چکیده فارسی:نظام هستی و انسان از منظر قرآن به «احسن» تعبیر شده است. با این وصف ما با مفاهیمی چون «هلوعیت» انسان در آموزه های قرآنی مواجهیم. حرص ورزی و جزع، معنای هلوع بودن اوست. «هلع» این است که وقتی انسان به فقر می رسد، بی تابی و وقتی به بی نیازی رسید، از دیگران منع می کند. در نکوهش یا ستایش هلوعیت، دیدگاه های متفاوتی ارائه شده است. در دو دیدگاه عمده یکی هلوعیت را جبلی و انسان را طبعا متصف به صفات مذموم می داند. در برابر این نظر، دیدگاه علامه «هلع» را خیر و سوء اختیار انسان را عامل تخریب آن می داند. در این میان برخی مثل قاضی باقلانی (به نقل فخر رازی) بین حالت نفسانی هلع و افعال ناشی از هلع تفکیک کرده و مذمت ها را متوجه افعال می داند، نه حالت نفسانی هلع. مویدات چهارگانه ای برای دیدگاه دوم وجود دارد: ۱. تصریح حکمت ۱۰۸ نهج البلاغه به قلب و حالات متضاد که تفسیر خاص خود را دارد؛ ۲. بیان امام سجاد (ع) در مناجات شاکین و تحلیل آن؛ ۳. تحلیل کلیت رذیله ها در بیان امام خمینی و تبیین آن؛ ۴. دیدگاه فیض کاشانی و تایید برداشت مختار نگارنده.
چکیده عربی:عبر القرآن الکریم عن طبیعه خلق نظام الوجود والانسان بصفه «الأحسن». ومع ذلک تواجهنا فی تعالیم القرآن الکریم مفاهیم وصفات مثل صفه «الهلع» عند الانسان. والهلع معناه الحرص والجزع. وهذه الصفه فی الانسان تعنی انه عند الفقر یبدی جزعه، وفی حاله الغنی یحرص علی ما فی یده ویمنعه عن الآخرین. وقد طرحت آرا متباینه فی ذم الهلع أو الثناء علیه. نلخصها هنا فی رأیین: یذهب الرأی الأول إلی أن الانسان مجبول علی الهلع وانه بطبعه یتصف بصفات ذمیمه. وفی مقابل هذا الرای هناک رأی آخر یذهب إلیه أصحاب النظر ومنهم العلامه محمد حسین الطباطبائی ومفاده أن الهلع صفه حمیده ولکن یضفی علیها طابعا ذمیما بسبب سوء اختیاره. وفی هذا السیاق فصل البعض مثل القاضی الباقلانی (نقلا عن الفخر الرازی) بین الحاله النفسیه للهلع، وبین الأفعال الناجمه عن هذه الحاله، وقالوا إن الذم موجه إلی الأفعال لا إلی الحاله النفسیه للهلع. وهناک اربعه امور تؤید صواب الرأی الثانی وهی: ۱. ما صرحت به الحکمه ۱۰۸ من کتاب نهج البلاغه حول القلب وما یعتمل فیه من آرا متضاده، ولها تفسیرها الخاص ۲. ما جاء عن الإمام علی بن الحسین السجاد (ع) فی مناجاه الشاکین وتحلیلها۳. التحلیل العام الذی طرحه الامام الخمینی حول الرذائل، وشرحه ۴. رأی الفیض الکاشانی وهو الرأی المختار لدی کاتب هذا البحث.

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: نظام احسن، انسان، هلوعیت، قلب، رذیلت (کلیدواژه عربی: النظام الأحسن، الإنسان، الهلع، القلب، الرذیله)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.